Sapphire släpper moderkort med AMD 890GX

Permalänk
Melding Plague

Sapphire släpper moderkort med AMD 890GX

Sapphire Technology är senast ut med ett nytt moderkort för sockel AM3, denna gång med styrkretsen AMD 890GX som är förberedd för sexkärniga Phenom II X6.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilket FUGGLY moderkort... ser ut som en leksak från dagis när man kollar på färgerna.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Menar du inte Pci express x16 ? finns det ens x6?

Jag håller helt med Ant3

Visa signatur

Amd 1055T @ 3.5ghz | Corsair 16382mb 1600 MHz 9-9-9-24 | MSI GeForce 680| Asus M5a88-M | Intel 330 120GBx2 + WD 500GB Green + WD 1000GB Black + WD 2000GB Green x2 | AX 850 | Windows 7PRO x64 | Define R3 White

Permalänk
Inaktiv

Ser trevligt ut. Men vad är det för anslutning mellan PCI-e x1 och PCI-e x16 portarna?

EDIT: Kan vara mini PCI-e: SAPPHIRE- HOME

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Ser trevligt ut. Men vad är det för anslutning mellan PCI-e x1 och PCI-e x16 portarna?

Undrar samma sak.

Permalänk
Medlem

Varför skriver de Serial-ATA 3Gbps istället för S-ata 2?
Det känns mycket mer förvirrande... :-S

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Vilket FUGGLY moderkort... ser ut som en leksak från dagis när man kollar på färgerna.

+1

Ett mobo från saphire ? nej om det var snyggare så hade det varit ett kanske.

Permalänk
Inaktiv

Hahaha, verkar som stil går före funktion här på Swec. Vem fan bryr sig om hur det ser ut, det sitter i en låda och syns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Hahaha, verkar som stil går före funktion här på Swec. Vem fan bryr sig om hur det ser ut, det sitter i en låda och syns inte.

Om man har fönster i datorlådan så syns det...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tosseboll:

Om man har fönster i datorlådan så syns det...

Var på väg att skriva en kommentar om det. Fönster på datorlådan är ute.

Permalänk

oortodoxt färgschema, men lite charmigt på nåt sätt.
jävligt lego liksom och sjukt långt bort från gängse racerbil-spacemarine-pojkrums-estetik.

Visa signatur

// i5-750 @ 3.8 GHz / ASUS Maximus III Formula / A-Data 4x2GB DDR3-1600 / Noctua NH-U12P SE2 / 2 x PowerColor HD5870 1GB Crossfire / WD Caviar Black 1TB + Samsung Spinpoint F1 750GB / Fractal Design Newton R2 1000W inför utbyggnad / Antec P182 / SyncMaster P2770HD + Syncmaster 226BW / Windows 7 64-bit Home Premium //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

+1

Ett mobo från saphire ? nej om det var snyggare så hade det varit ett kanske.

Snyggt med färger ju!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tosseboll:

Om man har fönster i datorlådan så syns det...

O andra sidan så har ingen som är äldre än femton ett fönster

Kortet ser intressant ut (inte stilen men vad den är). Lite väl få expansions platser men det går nog leva med om den fungerar bra i övrigt och är billigt (skulle vara kul med ett bra OC kort som är fritt från bling).

Edit: Vilken galning satte ett VGA på kortet? Om man tvunget måste ha VGA sätt två DVI där en stödjer analogt med och skicka med en konverter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

O andra sidan så har ingen som är äldre än femton ett fönster

Kortet ser intressant ut (inte stilen men vad den är). Lite väl få expansions platser men det går nog leva med om den fungerar bra i övrigt och är billigt (skulle vara kul med ett bra OC kort som är fritt från bling).

Edit: Vilken galning satte ett VGA på kortet? Om man tvunget måste ha VGA sätt två DVI där en stödjer analogt med och skicka med en konverter.

ähum.. nä just det ja... det glömde jag... :s
Min HAF-låda har fönster, men det var inte främst därför jag köpte den...

ontopic: Finns väl fortfarande folk som inte har DVI/HDMI/DP än...
för dem är det ju bra med VGA.
Men jag håller med om att det vore nog bättre att skicka med en adapter.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

O andra sidan så har ingen som är äldre än femton ett fönster

Kortet ser intressant ut (inte stilen men vad den är). Lite väl få expansions platser men det går nog leva med om den fungerar bra i övrigt och är billigt (skulle vara kul med ett bra OC kort som är fritt från bling).

Edit: Vilken galning satte ett VGA på kortet? Om man tvunget måste ha VGA sätt två DVI där en stödjer analogt med och skicka med en konverter.

Har du aldrig kollat ett modforum? Där har i stort sett varenda dator ett fönster för att visa upp vad de har gjort. Du kan ju ta och kolla in Bit-Tech.net eller MDPC.com

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tosseboll:

Om man har fönster i datorlådan så syns det...

Tycker kortet var snyggt, men Asus Crosshair IV är nog snyggare. Gör Sapphire lika bra moderkort som grafikkort så är det nog värt ett köp

Skrivet av Chrillemeter:

Var på väg att skriva en kommentar om det. Fönster på datorlådan är ute.

Håller inte med där. Men det beror väl på hur mycket "ormbo" det är i den

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Vilket FUGGLY moderkort... ser ut som en leksak från dagis när man kollar på färgerna.

Hehe. Måste faktist hålla med lite med ovanstående. Färgvalet gult blått rött kombinerat är kanske inte den bästa. Ser lite ut som en lego byggsats för barn.

Jag ser däremot med spänning fram emot ett test. Om Sapphire kan hålla kortet prisvärt, stabilt och väl presterande kan dem bli giftiga. I grund och botten är utseendet irrelevant om priset är rätt.

Välkommen Sapphire till moderkortsmarknaden!
/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

beh! endast X90fx har 16x16x pci-ex, blir ju som ett s1156 med stympat pci-ex lanes! ska ha minst 32 dedikerade lanes om jag köper nytt...nån kan ju informera herr fluffmajster om dom har krämat i mer lanes i gx kretsen men personligen tror jag icke det, är ju lite trög mans budget krets...g kretsen är den smarta mannes budget krets för att klagöra det

blir nog en MSI 890FXA-GD70 när slantarna har bildat en tillräckligt stor hög..

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grindberg:

oortodoxt färgschema, men lite charmigt på nåt sätt.
jävligt lego liksom och sjukt långt bort från gängse racerbil-spacemarine-pojkrums-estetik.

Man kommer att få köpa den som lego byggsats. "NEEEEEEJ! skit unge, du satte nordbryggan och sydbryggan på fel plats, hela datorn gick upp i rök!"

Permalänk
Skrivet av Chrillemeter:

Var på väg att skriva en kommentar om det. Fönster på datorlådan är ute.

Fönster blir aldrig ute på lådor där man kan få plats med en massa grymma prylar.

Skrivet av AxMi-24:

O andra sidan så har ingen som är äldre än femton ett fönster

Kortet ser intressant ut (inte stilen men vad den är). Lite väl få expansions platser men det går nog leva med om den fungerar bra i övrigt och är billigt (skulle vara kul med ett bra OC kort som är fritt från bling).

Edit: Vilken galning satte ett VGA på kortet? Om man tvunget måste ha VGA sätt två DVI där en stödjer analogt med och skicka med en konverter.

Jag har fönster på min och jag är 19, men om man skäms över det man har i eller är för slö för att få det snyggt så är det helt ok antar jag.

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som tyckte om den annorlunda designen/färgvalen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tosseboll:

ähum.. nä just det ja... det glömde jag... :s
Min HAF-låda har fönster, men det var inte främst därför jag köpte den...

ontopic: Finns väl fortfarande folk som inte har DVI/HDMI/DP än...
för dem är det ju bra med VGA.
Men jag håller med om att det vore nog bättre att skicka med en adapter.

Härligt med folk som förstår skämt

Permalänk
Skrivet av Chrillemeter:

Var på väg att skriva en kommentar om det. Fönster på datorlådan är ute.

Ja fönster på datorlådor var ju populärt för 5-10 år sedan, idag känns det bara irriterade, men kanske beror på att man är äldre nu också och skiter fullständigt i hur det ser ut inuti datorn. Blinkande cancer lampor i regnbågens alla färger blev man snabbt less på.

Blir till att se ifall Sapphire lyckas bättre nu än med PI-A9RX480 som aldrig blev särskilt populär på entusiast marknaden.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk

Känns ju lite tilltalande moderkort dessvärre så sitter man på 'för nya' grejor för att det ska vara värt att uppgradera.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ja det var ju ingen grann färgsättning, men jag reagerar väl mer på att det är snålt med kortplatser och SATA-kontakterna inte är vinklade / ordentligt skilda från första PCI-e-platsen?

Sen så är mig veterligen inte Sapphire etablerade på moderkort vilket kan vara emot dom... annars så bör det ju funka bra för de flesta riggar som inte ska vara helt brutalbestyckade.

Sen så är väl eg. färgerna skit samma då de flesta burkar inte har fönster, och dom som vill visa upp innanmätet på burken lär inte välja detta moderkort...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

"6 st. SATA 3,0 Gbps", har inte 890GX inbyggt SATA 6,0Gbps?

För övrigt så spelar som sagt inte fulheten någon större roll då moderkortet i de flesta fall är gömt i lådan. Dock förstår jag inte varför de gör något så fruktansvärt fult, när det vore precis lika enkelt att göra det snyggt?

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.