Apple växer på marknaden för smartphones

Permalänk
Melding Plague

Apple växer på marknaden för smartphones

Färska siffror visar att Apple växer så det knakar på smartphone-marknaden, men det är fortfarande Nokia som är störst.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Research In Motion?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Permalänk
Medlem

Grattis Nokia. Jag får det till 2,7 sålda enheter i sekunden.

Trodde först inte att siffrorna kunde vara över kortare tid än ett år, men det är ju som det står i källan också.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av boris_vodka:

Research In Motion?

Blackbery eller vad de nu heter.

Hur som helst är Nokia enda värt att satsa. Symbian har fortfarande tonvis med program fria (och man kan hitta vad som helst) för att inte tala om megoo/maemo och N900 som är det enda verkligen öppna mobilen. Andorid är like låst till google som iphone is till apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Andorid är like låst till google som iphone is till apple.

Android kan användas av olika tillverkare, Apple släpper inte iPhoneOS fritt.

Så du har fel.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Kan vara orsaken till varför iPhones är slut nästan överallt? Verkar som att Apple inte klarar av den stora efterfrågan.

Vill ha min iPhone nu!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Skrivet av Leeloo:

Kan vara orsaken till varför iPhones är slut nästan överallt? Verkar som att Apple inte klarar av förfrågan.

Vill ha min iPhone nu!

Eller så är det för att en ny iphone och speedbumbade 3gs kommer i juni? (enligt spekulationer)

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Inte oväntat. 80% av de jag ser till och från jobbet, på tunnelbanan, som håller på med sina mobiler - sitter med en iphone. Flesta är 30+ konstigt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeloo:

Kan vara orsaken till varför iPhones är slut nästan överallt? Verkar som att Apple inte klarar av den stora efterfrågan.

Vill ha min iPhone nu!

Med tanke på att det redan läckt ut bilder av en ny prototyp så är det väl därför tillgången börjar sina. Det är WWDC i juni och då får alla veta vad apple tänker.

Personligen så gläder dig med att HTC går framåt. HTC Desire är en suverän telefon.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Inte oväntat. 80% av de jag ser till och från jobbet, på tunnelbanan, som håller på med sina mobiler - sitter med en iphone. Flesta är 30+ konstigt nog.

Inte så ovanligt. Applekonsumenter gillar att visa upp sina varor som dom har köpt ifrån heliga Apple. Det är därför alla som har en iPhone inte har den i fickan när dom sitter vid ett bord, telefonen ligger på bordet för alla att se.

Permalänk
Avstängd

Nokia behöver dock göra någonting nytt snart för att behålla sin position. De har inte kommit med några nyheter som har fått ordentligen genomslag på väldigt länge.

Permalänk
Medlem

Kanske finns risk att Apple tappar fokus på den traditionella datorsidan när de satsar alltmera på att tillverka "leksaker", alltså "gadgets" såsom musikspelare, surfplattor och telefoner? Men å andra sidan så är ju bärbart något som efterfrågas så det är väl inte fel av dem att försöka vara med när datorn integreras i telefonen.

Permalänk
Avstängd

Så motorola ökar mer än HTC? vad har dom som är intressant egentligen?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Android kan användas av olika tillverkare, Apple släpper inte iPhoneOS fritt.

Så du har fel.

Tror inte han menade att det var låst till google mobiler (gör dom ens egna?) utan mer mjukvarumässigt. (Har aldrig använt något avancerat mobil operativsystem så har vet inte själv )

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jo men det beror ju på att Apple har så många olika varianter att välja på. Det finns ju iPhone...iPhone3GS...oj vilka valmöjligheter.

Permalänk
Entusiast

Lite synd att Nokia än så länge inte har fixat fram en egen Android-telefon.
Tror att Nokia kommer att halka efter rejält, nu när Android växer.
Får hoppas dem snart ändrar sig, och släpper en Android-baserad modell.

Till och med Sony Ericsson, som annars gjort vad dem kan för att fixa ett eget designat OS, har valt att ta in Android.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Bättre att ha en som håller måttet än at han 311 olika modeller med samma specifikationer med olika skal som ändå ser ut och är sk*t :).

Skrivet av Doctor Pepper:

Jo men det beror ju på att Apple har så många olika varianter att välja på. Det finns ju iPhone...iPhone3GS...oj vilka valmöjligheter.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

hade ingen aning att Nokia hade så mycket sålda lurar ute

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thecopy:

Inte så ovanligt. Applekonsumenter gillar att visa upp sina varor som dom har köpt ifrån heliga Apple. Det är därför alla som har en iPhone inte har den i fickan när dom sitter vid ett bord, telefonen ligger på bordet för alla att se.

Eller så är de som för en annan, att när man sätter sig ner så har man tid att kolla/använda någon av alla milljarrder härliga funktioner så man passar på att ha den framme. Sen är det ju även så att de inte är lika lätt att skriva på en iphone när man går mot när man sitter, så man väntar helt enkelt tills man sitter

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Så motorola ökar mer än HTC? vad har dom som är intressant egentligen?

Motorola Droid/Milestone (EU)

Motorola har dock ingen generalagent i Sverige längre sedan deras tidigare mobiler floppat rejält överallt utom i staterna så det är därför den inte är speciellt känd utanför Androidkretsar.

Motorola Milestone - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Mobiltelefoner

Det hade varit intressant att se Android som en enhet istället för tillverkarna i sig så att man kan se Android kontra RIM/iPhone. Eftersom det finns fler än SE X10 och Samsungs Androidlurar under övrigt är det ju svårt att säga hur Android ligger till i förhållande till sina konkurrenter.

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Blackbery eller vad de nu heter.

Hur som helst är Nokia enda värt att satsa. Symbian har fortfarande tonvis med program fria (och man kan hitta vad som helst) för att inte tala om megoo/maemo och N900 som är det enda verkligen öppna mobilen. Andorid är like låst till google som iphone is till apple.

Tycker absolut inte att man kan hålla med.
Android är opensource, går att använda utan google"blabla" (vs itunes). Går även att använda minnes
kort så man behöver ingen ny telerunk bara för att man börjat lyssnat på lite ny musik/filmer.

Tycker att apple är mest stängt men symbian nära där på och android de minst stängda.
Dock att Symbian har tonvis fria applikationer så tar ju båda android (2'a) och apple (1'a) med appstore och androids version.

Skrivet av kaya:

Så motorola ökar mer än HTC? vad har dom som är intressant egentligen?

Ungefär samma som HTC. Kan ju titta upp dem på prisjakt.nu om du nog vill veta.
Dock hejar jag lätt på HTC av alla dessa företag, och nokia.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thecopy:

Inte så ovanligt. Applekonsumenter gillar att visa upp sina varor som dom har köpt ifrån heliga Apple. Det är därför alla som har en iPhone inte har den i fickan när dom sitter vid ett bord, telefonen ligger på bordet för alla att se.

Ligger nått i det.
Oftast när jag ser en person på restaurangen eller fiket som har telefonen ligger på bordet fullt synlig så är det i regel en iPhone. Undantag finnes dock.
Andra personer med telefon som inte ligger på bordet, har den i kavaj/jackfickan för lätt åtkomst.
I regel är det en telefon av annat märke, men undantag finnes.

Mycket lustigt...

Tror dock att det beror mer på att personerna har telefonen framme av den anledningen att dem "leker" mycket mer med den, då iPhone är en "leksaks-telefon" med många relativt onödiga applikationer som inte är till för annat än att just leka med.

Med "leksaks-telefon" menar jag inte kvalitén, utan för att det är just en telefon man kan spela och leka väldigt mycket med.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Humper:

Ungefär samma som HTC. Kan ju titta upp dem på prisjakt.nu om du nog vill veta.
Dock hejar jag lätt på HTC av alla dessa företag, och nokia.

Jo jag är precis på väg att köpa en ny mobil så jag har kollat upp och därför var det väldigt konstigt att dom ökar mer än HTC, trodde jag missat nån grym mobil men det är nog amerikanarna som har missat det.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Är det inte uselt av Apple att bara ha 16% av smartphonemarknaden när de har 110% av medieutrymmet?

Permalänk

Ja Apple krigar sig in lite överallt. Dom är ju i full strid med DS och PSP också. Ska bli intressant att följa Apple i framtiden.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

julafton för en rabiat äppel hatare!
Fudzilla - Nokia sounds another war drum
ingen källkritik här inte!
som tidigare talare har sagt, om man kollar media så har alla utom jag en iphone!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

MEN! Android har gått om iPhone OS i USA. Inte helt oväntat kanske men tror Android är inne på ett spännande år.

NPD: Android ousts iPhone OS for second place in US smartphone market -- Engadget

Visa signatur

/a

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thecopy:

Inte så ovanligt. Applekonsumenter gillar att visa upp sina varor som dom har köpt ifrån heliga Apple. Det är därför alla som har en iPhone inte har den i fickan när dom sitter vid ett bord, telefonen ligger på bordet för alla att se.

Eller så är det att man brukar använda sin mobil rätt flitigt? Idiotiskt påstående du har ärligt talat. Även när jag inte har min iPhone med mig så slänger jag upp mobilen, det är bekvämare än att sitta med mobiltelefonen i lomman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Eller så är det att man brukar använda sin mobil rätt flitigt? Idiotiskt påstående du har ärligt talat. Även när jag inte har min iPhone med mig så slänger jag upp mobilen, det är bekvämare än att sitta med mobiltelefonen i lomman.

Ja, han är ute och cyklar.
De flesta som har en iPhone har den knappast för att det är Apple som tillverkat den, utan för att de gillar produkten.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma