WirelessHD 1.1 ger 4096 x 3072 pixlar

Permalänk
Melding Plague

WirelessHD 1.1 ger 4096 x 3072 pixlar

Arbetsgruppen bakom WirelessHD presenterar version 1.1 av den trådlösa bildöverföringsstandarden. Nytt är bland annat stöd för stereoskopisk 3D och kopieringsskyddet HDCP 2.0.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter bra :3

Permalänk

goddamn HDCP :K

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Härligt

Permalänk
Medlem

Känns som något Apple snabbt implementerar i sina produkter

Permalänk
Medlem

Men varför denna upplösning? Det är ju 4:3....

Permalänk
Hedersmedlem

Ge mig en tv eller projektor på 4096*3072 istället, har alltid gillat kablar och kommer alltid göra, det är ju något konkret

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

4096 x 3072 är säkert trevligt om man har en 50' eller liknanade som dataskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nord_93:

4096 x 3072 är säkert trevligt om man har en 50' eller liknanade som dataskärm.

Skulle sitta fint på en 26tummare, pixelmellanrummet... mums

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Inaktiv

Meh. Kabel är att föredra. Snabbare, enklare och fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Meh. Kabel är att föredra. Snabbare, enklare och fungerar.

Inte riktigt. Trådlöst, lika snabbt, enklare och fungerar.
Tråd, kompliserat, rörigt, svårt att få snyggt, fungerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Meh. Kabel är att föredra. Snabbare, enklare och fungerar.

Håller med, mindre strålning, lägre fördröjning, grannen får inte in det jag tittar på...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Humper:

Inte riktigt. Trådlöst, lika snabbt, enklare och fungerar.
Tråd, kompliserat, rörigt, svårt att få snyggt, fungerar.

Visa mig trådlös teknik som kommer i hastigheter och skalar som kabel så kan vi snacka. Vist det fungerar om ens krav är att kolla upp nyheter på flash fattiga sidor men så fort det blir lite fler klienter så går det hela i bitar.

Tror att mina krav håller sig till funktionaliteten. Utseende är ett plus men inte om det kostar funktionalitet.

Permalänk
Medlem

Det borde dyka upp produkter snabbt på pc marknaden för detta, hoppas de håller bra kvalitet redan från start bara. Jag vill inte se någon halvtaskig apple kvalitet på den trådlösa kopplingen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Känns som något Apple snabbt implementerar i sina produkter

Antagligen så tar dom efter detta men utvecklar en helt egen standard. Skulle ju inte vara förvånande

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huddit:

Känns som något Apple snabbt implementerar i sina produkter

Jo förmodligen så lär väl apple släppa nån iWire med 10mb överföring om en 2-3 år som bara kostar en 3-4 gånger mer än vad det här kostar.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Sladdfritt i all ära, men nog föredrar jag att lägga ner lite extratid på att dra kablar snyggt än att bara ta till mig av en trådlös lösning som tillsammans med allt annat strålningsbaserat i huset blir mer och mer känsligt och förmodligen mer skadligt.

Jag kommer ju ändå vara beroende av dessa hatade kablar när jag vill använda något äldre produkter (t.ex spelkonsoler) eller när jag inte vill köpa ett halvtaskigt trådlöst ljudsystem från Elgiganten.
Sen är man fortfarande beroende av strömkablar till var och en av enheterna vad jag vet.

Jag vill påstå att folk som satsar helhjärtat på hemmabio också lägger ner tid och pengar i kabeldragning på ett seriöst sätt. Övriga betalar nog bara och hoppas att det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squall Leonhart:

Sladdfritt i all ära, men nog föredrar jag att lägga ner lite extratid på att dra kablar snyggt än att bara ta till mig av en trådlös lösning som tillsammans med allt annat strålningsbaserat i huset blir mer och mer känsligt och förmodligen mer skadligt.

Jag kommer ju ändå vara beroende av dessa hatade kablar när jag vill använda något äldre produkter (t.ex spelkonsoler) eller när jag inte vill köpa ett halvtaskigt trådlöst ljudsystem från Elgiganten.
Sen är man fortfarande beroende av strömkablar till var och en av enheterna vad jag vet.

Jag vill påstå att folk som satsar helhjärtat på hemmabio också lägger ner tid och pengar i kabeldragning på ett seriöst sätt. Övriga betalar nog bara och hoppas att det funkar.

För fasta installationer så ser jag inget större bruk för WirelessHD men när man vill visa/presentera något från en mobil källa te.x från en bärbar dator, filmer från videokameran, videoklipp/filmer från mobilen etc så är ju en trådlös standardiserad lösning extremt smidigt.

En annan fördel är ju om räckvidden blir tillräcklig så kan man ju från tex sin HTPC nå ut till flera TV apparater i huset väldigt enkelt. Det är ju inte så kul att ha en HTPC nere i källaren (i mitt fall) och så vill man spela en film från den i sovrummet i övervåningen, att dra kabel upp är mer eller mindre uteslutet. Då kan man ha en central HTPC som inte behöver vara installerad fysisk vid en TV apparat. Då kan man slänga in den i garderoben och ha ett ännu cleanare biorum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sunnis:

För fasta installationer så ser jag inget större bruk för WirelessHD men när man vill visa/presentera något från en mobil källa te.x från en bärbar dator, filmer från videokameran, videoklipp/filmer från mobilen etc så är ju en trådlös standardiserad lösning extremt smidigt.

En annan fördel är ju om räckvidden blir tillräcklig så kan man ju från tex sin HTPC nå ut till flera TV apparater i huset väldigt enkelt. Det är ju inte så kul att ha en HTPC nere i källaren (i mitt fall) och så vill man spela en film från den i sovrummet i övervåningen, att dra kabel upp är mer eller mindre uteslutet. Då kan man ha en central HTPC som inte behöver vara installerad fysisk vid en TV apparat. Då kan man slänga in den i garderoben och ha ett ännu cleanare biorum.

Läs artikeln om 60GHz bandet. Räckvidden är patetisk så du får köra antigen relay eller sladd till varje lokal basstation (en per rum). Det är som wifi n som lovade massor men så fort du har några fler klienter brakar hastigheten ihop. Kabel är helt enkelt överlägset. Mycket mer bandbredd och mindre problem med cross talk och liknande.

Light peak är optisk men skulle vara underbar för då kan uppgraderar man bara end punkter för att få mera bandbredd. Behöver inte byta ut kablar.

Permalänk
Skrivet av Humper:

Inte riktigt. Trådlöst, lika snabbt, enklare och fungerar.
Tråd, kompliserat, rörigt, svårt att få snyggt, fungerar.

De kablar som tar plats och är fula är väl ändå nätkablarna från tv och alla tillbehör runt om. Det är inte dirket HDMI-kabeln som förstör allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Läs artikeln om 60GHz bandet. Räckvidden är patetisk så du får köra antigen relay eller sladd till varje lokal basstation (en per rum). Det är som wifi n som lovade massor men så fort du har några fler klienter brakar hastigheten ihop. Kabel är helt enkelt överlägset. Mycket mer bandbredd och mindre problem med cross talk och liknande.

Light peak är optisk men skulle vara underbar för då kan uppgraderar man bara end punkter för att få mera bandbredd. Behöver inte byta ut kablar.

Se där, missade totalt att det var på 60Ghz bandet. Ja isådanafall är det ju helt värdelöst om man inte kan få en acceptabel räckvidd. Trodde det var på 5Ghz men då var jag fel upplyst.

Permalänk
Medlem

Notera att det stod "Bakom standarden samlas företag som Intel, Broadcom, LG, Panasonic, NEC med flera" i nyheten och att det stod "Nytt är också stöd för kopieringsskydd, ökad överföringshastighet till 28 Gbps etc". Gissa vem som står för kopieringsskyddet då? Tyckte det var lite roligt kopplad till artikeln "Piratskydd från NEC i MPEG-7"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sunnis:

Se där, missade totalt att det var på 60Ghz bandet. Ja isådanafall är det ju helt värdelöst om man inte kan få en acceptabel räckvidd. Trodde det var på 5Ghz men då var jag fel upplyst.

Kan i för sig vara så men då ska bandbredden delas med allt annat i 5GHz bandet och det bandet är inte speciellt stort så det är svårt att gå över vissa hastigheter även utan störande utrustning.

Det är en av bra delarna med 60GHz bandet. Räckvidden är så kort att man i princip inte bör kunna störa genom en vägg. Lättare att få hela bandbredden så.