Piratskydd från NEC i MPEG-7

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är så illa som det låter. Det finns ju ändå vissa fördelar med mpeg 7 som metadata möjliggör. Men det är olyckligt om NEC faktiskt kommer att använda vattenmärkningstekniken som de har tänkt. I och för sig vore det lite roligt att se hur en piratkopierad film sprider sig över torrent-nätverken

Visa signatur

Fotograf med eget företag och grymt teknikintresserad.
www.kimsanfridsson.com

Permalänk
Medlem

Jag hoppas å andra sidan att det här leder till att fler TVkanaler m.m. sprider sitt material via nätet där man kan titta på det när det passar. Gå in på TV-kanalen, streama eller ladda hem materialet med reklam tillagt för min region, smidigt och lagligt.

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Det är inte dumt folk som jobbar som strateger åt stora företag men ändå så görs denna typ av självmål gång på gång. Är det teknikinkompetenta typer som fortfarande anser att internet är det nästa stora?

Ja, tveklöst ja. Minns ni den dumma kossan Beatrice Asks uttalande i riksdagsdebatten om ipred, att hon ville ha "Ordning Och Reda På Internet"? Jag kommer aldrig glömma dom korkade orden. Den människan har kanske använt internet 10ggr i sitt liv, men det är såna som hon som får sätta reglerna för hur vi andra ska använda internet. Lite så är det med detta "piratskyddet" i mpeg7 tror jag, teknikidioter som hon som vill ha "ordning och reda" (på youtube och andra strömmande ställen) och därför bakar in ett "skydd" i själva...videostandarden? Idiotiskt.

Och hur var det med det som stod i artikeln:

Citat:

Ändras någon del av filmen, exempelvis att någon klipper bort reklam eller tar bort vattenmärken, går det således att upptäcka detta med mjukvara.

?? Är vi tilbaka med den där snyftaren nu att vi är "skurkar" om vi sorterar bort reklam? Snart ska det väl bli olagligt då att pausa inspelningen när det är reklam...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Santa-san:

Och hur var det med det som stod i artikeln: ?? Är vi tilbaka med den där snyftaren nu att vi är "skurkar" om vi sorterar bort reklam? Snart ska det väl bli olagligt då att pausa inspelningen när det är reklam...

Varför finns reklamen?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som bröt mot § 7 i reglerna.

Permalänk
Medlem

Intressant det här...

Varför blir så många upprörda över det här om jag får fråga?
Är det för ni inte vill att eran piratkopierade film blir spårbar? I så fall har ni ju inget överhuvudtaget att diskutera här i tråden!!!

Denna visa gång på gång.
Det ÄR olagligt att ladda ner en film utan att betala för detta, är det någon här som verkligen inte förstår det?
Så, om du då hyr, köper, laddar, streamer etc ner en film på lagligt sätt så har du ju inget alls att klaga på, eller hur. På vilket sätt kommer du känna dig "kränkt" och "förföljd" p.g.a detta nya system?

Jag ser det som en självklarhet att alla inom film och musikranchen gör allt för att stoppa piratkopiorna på nätet. Att inte förstå det visar STOOOOOR brist på normalt funtat tänkande. Skulle inte du bli jävligt lack om någon inte betalar för sig när dom snor din låt/film som du lagt massa energi och pengar på att skapa?

Tror det är allt för många skitungar här som inte förstår något inom ekonomi. Dom sitter där hemma hos mamma och pappa (som betalar internet, dator, hyra, mat, kläder, el, värme, försäkringar, resor mm mm mm mm till han/hon) och klagar över att filmen kostar "hela" 95 kr för att köpa eller "hela" 40 kr att hyra vid närmsta videobutik.
Skrämmande, mycket skrämmande. Dessa skitungar har inte på något sätt förståelse vad pengar är för något. Dom tror det växer på träd.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Att försöka stoppa piratkopiering är OK men ofta går det ut över så kallar "fair use". Om jag köper en film på DVD så tycker jag att det är OK att kunna kopiera in den på hårddisken i min HTPC så att jag slipper skyffla plastskivor när jag vill titta på mina köpta skivor. Jag vill också kunna lägga filmen t.ex. i min mobiltelefon om den har möjlighet att spela film o.s.v.

Men vissa tycker att man ska betala för varje kopia, alltså köpa samma produkt om och om igen. T.ex. abonnera på streamingtjänster för att kunna titta på filmen i mobilen, samma film som man redan har betalat dyrt för att kunna se på DVD t.ex.

Jag tycker också att det är OK att kunna spela in TV-programmen så att jag kan se dem vid ett senare tillfälle, jag har ju trots allt betalat för TV-abonnemanget och även för TV-licensen och då ska man väl kunna titta hur mycket man vill på det som sänds ut? Man har ju "alltid" kunnat spela in på VHS och spola förbi reklamen. Nu kommer funktioner som gör att man inte kan spola förbi reklamen. Jag tycker man ska kunna välja om man vill se reklamen eller inte. Det är ju som om dagstidningen inte skulle visa texten i artiklarna förrän man har läst alla annonserna. Om jag själv vill riva bort alla annonser i tidningen innan jag börjar läsa den är det väl upp till mig. Risken är förresten större att jag ser annonserna när jag aktivt letar upp dem för att ta bort dem eller om jag snabbspolar förbi dem jämfört med att jag bara byter kanal när reklamen börjar.

Problemet med dessa kopieringsskydd är att de inte stoppar piraterna men de krånglar till det för vanligt folk som bara vill kunna se på filmen på det sättet dom vill. Finns ju blurayfilmer med kopieringsskydd som inte funkar att spela upp ens i nya blurayspelare om man inte uppdaterar deras firmware. Det är inget som min pappa skulle klara av. Om man köper en musikskiva vill man förstås kunna lägga in musiken i sin mp3 spelare oavsett märke och modell på spelare. Med kopieringsskydd så kan inte vanligt folk göra det men det stoppar ändå inte piraterna. Så resultatet blir att man får betala dyrt för funktioner som inte underlättar för konsumenten. Då är det inte konstigt att folk hellre väljer piratkopior som funkar än att köpa något som inte funkar. Genom överdrivna skydd så skjuter företagen sig själva i foten och konsumenterna väljer andra friare alternativ istället.

Permalänk
Medlem

Vem använder en dvd spelare som inte ska spela brännda dvder? nästan ingen... Vem kommer använda en standard som ingen normal människa kan använda?

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

mkv är en container som används flitigt idag med att lagra h.264 filmer (mpeg4).

Är du seriös? Typ ALLT HD-material på nätet är i h.264 och nästan alla mobiltelefoner och mp3spelare klarar av att spela upp h.264.
Idag lever mpeg4 mer än någonsin och i stort sett hela världen använder det till allt möjligt. Allt från youtube till mobiltelefoner och mp3spelare.

Vad tänkte du är vettigare format? Xvid?

Fast h.264 är väl en tillämpning av MPEG4? Om det kommer en ny format (till sådana ändamål) som är en tillämpning av NEC's variant kommer den att knappast inneha NEC's nya "godis" eller håller du inte med?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Varför finns reklamen?

Den frågan ställer jag mig ofta. Varför finns reklam i en film man betalat för? Någonstans i ledet från producent till slutkund så måste det finnas någon som är onödigt girig?

Det är ju inte direkt som att köpesfilmer är billiga (jag syftar specifikt på bluray). Behöver de "subventioneras" med reklam? Jag finner girighetsförklaringen mycket mer sannolik.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Att försöka stoppa piratkopiering är OK men ofta går det ut över så kallar "fair use"...

Du har 100% rätt i precis allt du säger.

Som exempel kan jag nämna att jag blev TVUNGEN att köpa AnyDVD HD för att kunna titta på mina blurayskivor (köpta, givetvis), för trots att jag uppfyllde ALLA krav på utrustning och anslutningar, inklusive HDCP-stöd hela vägen, så vägrade PowerDVD ändå att spela. Efter sjuttielva försök att få det att fungera gav jag upp.

Ska man behöva köpa ett program som kringgår de förbannade kopieringsskydden på sina köpta lagliga filmer, för att överhuvudtaget kunna se på dem? Aldrig i det brinnande helvetet!

Kopieringsskydden bör totalförbjudas. De ställer till det för de betalande kunderna, och de förhindrar inte piratkopiering, så på vilket sätt har de överhuvudtaget rättighet till existens?

Skönt nog så kommer ju den äldre generationen av beslutsfattare att självdö med tiden, varpå man får hoppas på mer logiskt tänkande och verklighetsanknytna individer som tar deras platser.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Den frågan ställer jag mig ofta. Varför finns reklam i en film man betalat för? Någonstans i ledet från producent till slutkund så måste det finnas någon som är onödigt girig?

Det är ju inte direkt som att köpesfilmer är billiga (jag syftar specifikt på bluray). Behöver de "subventioneras" med reklam? Jag finner girighetsförklaringen mycket mer sannolik.

Nu svarade jag på ett inlägg som gällde reklam under TV-sändningar.

BD-filmer anser jag vara billiga, finns många filmer under 100kr: Blu-ray-filmer - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Permalänk
Medlem

Låter som att många tror att MEPG-7 är en videokrypteringsmetod. Men så är inte fallet.
Som jag fattat det är det en metod att lagra metadata, alltsa data om datan, alltså inte en metod för själva videokomprimeringen. Wikipedia beskriver det som "a multimedia content description standard" alltså ett standardiserat sätt att beskriva multimediainnehåll.

MPEG-7 - Wikipedia, the free encyclopedia

Det är alltså en komplettering till tidigare standarder. Man kan t.ex. kombinera MPEG-4 video (h.264) med beskrivning av innehållet, alltså metadata eller data som beskriver annan data på ett sätt som beskrivs i MPEG-7. Det kan t.ex. användas för att snabbare söka efter innehåll i multimediaströmmen. Det NEC har gjort är att helt enkelt använda denna metod för att lägga in information som kan användas tillsammans med deras piratjägarmotor på något sätt, kanske som indata till deras sökmotor.

Jag tycker det är fel att komma med "bojkotta MPEG-7" då det säkert finns massor av tillämpningar som man skulle kunna ha glädje av. Däremot kan man väl bojkotta NEC om man tycker att de tillämpar standarden på ett dåligt sätt.

Från wikipedia:

Citat:

There are many applications and application domains which will benefit from the MPEG-7 standard. A few application examples are:
Digital library: Image/video catalogue, musical dictionary.
Multimedia directory services: e.g. yellow pages.
Broadcast media selection: Radio channel, TV channel.
Multimedia editing: Personalized electronic news service, media authoring.
Security services: Traffic control, production chains...
E-business: Searching process of products.
Cultural services: Art-galleries, museums...
Educational applications.
Biomedical applications

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Nu svarade jag på ett inlägg som gällde reklam under TV-sändningar.

BD-filmer anser jag vara billiga, finns många filmer under 100kr: Blu-ray-filmer - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Vad gäller reklam under tv-sändningar, så finns det två spår att gå på:

1. Gratis, med reklam.
2. Kostar, utan reklam.

Kostar, med reklam? Dumheter.

Vad gäller bd-rullar så håller jag inte med. Normalpriset är betydligt högre:

Prisintervallet 175-300:-

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Bara första steget i den här riktningen tror jag. Även om MPEG kommer ta stryk av det här så står det inte på förrän det blir standard och inbakat i operativsystem att kolla den typen av kod/ID. Stoppa pirater är svårt, men mediamarknaden kommer knappast sluta göra det jobbigare att komma åt skyddat material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraXula:

Jag säger bara en sak, iPhone.

Verkar funka rätt så bra att begränsa saker tycker jag iaf.

Ja, fast det första man gör om man köper en Iphone är ju att jailbreaka den.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Det är tragiskt att se så många verkligen ta i från tårna för att kräkas på allt som har med antipirat att göra i detta forum.
Jag tycker inte filmbolagen eller musikbolagen alltid gör rätt, är också tveksam till dess intresseorganisationer.
Men många "pirater" på detta forum går bara alldeles för långt enligt mig.

NEC verkar skörda ganska fina framgångar med deras USB3.0 chip just nu?

Jag läser väldigt sällan nyhetstrådarna nuförtiden här på SweC då de innehåller så mycket dumheter.
Gör något kreativt istället för att kasta ur er så mycket dumt utan att tänka till för fem öre...

Och vad ger dig rätt att ta ifrån mig min yttrande och åsiktsfrihet? Du är ju av samma skrot och korn som ett troll. Gillar du inte Sweclockers är det ju du som är dum som är på ställen du inte trivs i.

Och vad har USB 3.0 med saken att göra?

Antingen kan du svara på ett normalt ickedrygt vis, eller så kan du låta bli. Låt folk ha sina åsikter i fred.

vh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Nu ska vi kleta lite bajs i inredningen på alla bilar, så det är säkert att vi gjort dem.

Haha där fick jag mig ett skratt

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.