Istället för GTX285 som har brunnit?

Permalänk
Medlem

Istället för GTX285 som har brunnit?

Hej.

Satt och lirade GTA4 i godan ro häromkvällen när skärmen plötsligt blev kolsvart
& en mysig stank av stekt elektronik spred sig runt min stackars dator.
Jag lät alltihop svalna av & testade sedan att boota, men kom inte förbi post med 285gfx:et.

Jag satte i ett 4890 & nu funkar det. Ingen tvivel om att kortet gav upp, alltså.
GTX285 (EVGA) ska nu returneras till komplett, jag väntar aws på clearad RMA-ansökan.
Jag gav 3650:- för mitt - numera f.d. - GTX285-kort förra sommaren om det är relevant.

Vad tror ni komplett kommer att erbjuda mig & vad ska jag välja?

4890-kortet (Asus) som jag kör nu låter alldeles för mycket - är 5xxx-serien tystare?
(Är de inte det måste jag i så fall byta ut kylaren, för jag står inte ut som det är nu.)

GTX-kortet är (var) avsevärt tystare & mer på den nivå jag föredrar ljudmässigt,
d.v.s. snudd på ohörbart i mitt system (sign). Jag spelar (endast) i 2560x1600 eller 1920x1200.
Lirar allt möjligt; GTA4, AC2, MW2, Crysis, Warfare - you name it. 4890 orkar inte med alls.

Hjälp?

Mvh

Permalänk

tycker du ska ha ett 470 (ca 3600:- nytt) eller ett Ati 5870 (ca 3600:- nytt)

ska man gå efter prestanda skulle jag väl säga för att du inte ska byta ner dig

minst Ati 5850 eller nvidia 470 om du vill ha nvidia

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

470 eller 5870, annars lägg några kronor till 5970.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Absolut inget mindre än 470 - 5870.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Någon som har haft 4890 med ref.kylare & nu har 5xxx/4x0-kort & som kan säga något om (fläkt)ljudnivåerna?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Tack för era svar.

Någon som har haft 4890 med ref.kylare & nu har 5xxx/4x0-kort & som kan säga något om (fläkt)ljudnivåerna?

Mvh

Har inget, men swec har ju gjort tester:

5870 "Grafikkortets fläkt varvar dock inte upp ordentligt förrän kvicksilvret passerar 90 grader Celsius, vilket istället ger en förhållandevis tyst gång."

480 "När kortet inte belastas ligger fläktens ljudnivå oerhört lågt, vilket innebär att de övriga komponenterna så som CPU-kylare och hårddiskar kommer att överrösta den. Fallet var dessvärre inte detsamma när kortet låg under full belastning. Vid cirka 90°C började fläkten sparka igång ordentligt och då var det inte roligt att sitta i samma rum som systemet. Hörlurar uppvridna till en ohälsosam volym är mer eller mindre ett krav."

5870 låter ju helt klart som ett bättre val enligt mig.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Jag kanske har fel, men jag tror nog att dom kommer att byta ut kortet mot ett som presterar lika, inte kostar lika... :-/

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sh1ft:

Jag kanske har fel, men jag tror nog att dom kommer att byta ut kortet mot ett som presterar lika, inte kostar lika... :-/

Ja det stämmer, det som TS kan vinna lite på är att GTX285 har utgått, det finns alltså ingen given ersättare, möjligt att ett 5830 presterar likvärdigt.
Också möjligt att dom bjuder på lite bättre prestanda just eftersom GTX285 har utgått.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Ett 4890 är som ett 5830 om inte bättre i DX10? GTX285 spöar ett 4890 samt 5830/50 i DX10. Så ett 5870 eller GTX470 är det som gäller för TS

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Varför har alla hoppat över 5850?

Hälften pratar om 5830, den andra hälften om 5870. Jag tycker att 5850 låter rimligast. Billigare än vad ditt GTX 285 var när du köpte det, men bättre prestanda.

Ljudmässigt tror jag inte du ska oroa dig, be om ett Komplett.se - Sapphire Radeon HD 5850 1GB GDDR5

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

Tycker det är lite lustigt att alla säger 470 lr 5870. 5850 har ungefär samma prestanda som 470 till ett bättre pris.
Vill du ha ett tyst grafikkort passa på att ta en extra titt på de modeller som inte har referenskylaren. Tex PowerColors PCS+

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem

Kul att tråden rör på sig.

För att krångla till det lite till kan jag säga att jag även skickar in en RAM-sticka samtidigt, en sån här:
Komplett.se - Corsair Dominator TWIN2X PC8500 4GB DDR2
Den har suttit i frugans burk & uppvisar fel mha memtest86 i tre olika datorer.
Man kan ju spekulera i ngn sorts paketersättning i form av ett lite bättre gfx än bara ersättning för 285:an - om man vill.

Jag vill definitivt ha ett tyst, men kraftfullt grafikkort.
Har en 30" Dell (2560x1600) som gillar native - eller ett upplösningsklick ner. (1920x1200).

Komplett.se - PowerColor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 ???
Finns även "PCS++" .. är de ännu tystare?
Komplett.se - PowerColor Radeon HD 5870 1GB GDDR5

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja det stämmer, det som TS kan vinna lite på är att GTX285 har utgått, det finns alltså ingen given ersättare, möjligt att ett 5830 presterar likvärdigt.
Också möjligt att dom bjuder på lite bättre prestanda just eftersom GTX285 har utgått.

Precis min tanke. Det - kombinerat med RAM-stickan jag bladdrar om ovan som peng på toppen
borde kunna bli bra deal. Har f.ö. 1200w-agg & skiter i hur mycket ström datorn drar bara den är tyst.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoulShatter:

Tycker det är lite lustigt att alla säger 470 lr 5870. 5850 har ungefär samma prestanda som 470 till ett bättre pris.
Vill du ha ett tyst grafikkort passa på att ta en extra titt på de modeller som inte har referenskylaren. Tex PowerColors PCS+

Nej, det är är väl inte så lustigt när jag nyss hade ett GTX285 i min main-dator,
trots att jag äger två st 4890-kort, som säkert en eller annan som läser mina poster känner till?
(Jag hade faktiskt tre 4890-kort, men har nyligen avyttrat ett av dem.)

Jag är ingen fanboy alls, men nVidia är inget hinder på något sätt. Tvärtom.
Jag gillar drivarna bättre, färgerna bättre (jo - skillnad) och ljudnivåerna - bättre hos nVidia.
Allt detta historiskt sett givetvis, eftersom jag inte sett eller hört den senaste generationen av någondera tillverkare.

Jag köper dock gärna vilket som; (fabrikat, strömförbrukning), bara det för mig verkar vara det bättre valet ATM.

Mvh

Permalänk
Hjälpsam

Finns också antagligen möjlighet att lägga lite pengar i mellan om en viss "deal" känns tveksam för Komplett, dom brukar vara ganska flexibla.
Men en ramsticka plus ett GTX285 borde kunna ge en del redan i botten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

5850

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Bytte ut mitt XFX GTX285BE mot ett XFX HD5870 och det senare är märkbart tystare i både idle och load

gtx285/hd5870 @ pici.se

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Kul att tråden rör på sig.
Komplett.se - PowerColor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 ???
Finns även "PCS++" .. är de ännu tystare?
Komplett.se - PowerColor Radeon HD 5870 1GB GDDR5

Mvh

Samma kylare och högre klockat, om någonting är ++ mer högljutt.

It is amazing what PowerColor managed to achieve with their cooling solution. The HD 5870 PCS+ is so much quieter than the AMD reference design. The card offers so much performance and is still whisper quiet in idle and barely audible under load.

- techPowerUp :: Powercolor HD 5870 PCS+ Review :: Page 28 / 33

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vashy:

Bytte ut mitt XFX GTX285BE mot ett XFX HD5870 och det senare är märkbart tystare i både idle och load

gtx285/hd5870 @ pici.se

Skrivet av tuppel:

Samma kylare och högre klockat, om någonting är ++ mer högljutt.

It is amazing what PowerColor managed to achieve with their cooling solution. The HD 5870 PCS+ is so much quieter than the AMD reference design. The card offers so much performance and is still whisper quiet in idle and barely audible under load.

- techPowerUp :: Powercolor HD 5870 PCS+ Review :: Page 28 / 33

Verkar således vara en bra plan att satsa på ett PCS+. Tack för tipsen, gubbs. Bra länk där, Tuppel.
Det är nog för varmt här där datorn står för att nVidia+sommar ska vara någon bra kombo ändå.

EDIT/ Har läst hela testet längs Tuppels länk nu .. & är nog lite kär. PC5870PCS+ blir det.
Det ligger snäppet bättre än GTX285/standard 5870 genom hela testet. Dvs det är det naturliga
steget upp i prestanda från ett 285-kort. Mitt EVGA var nog aningen bättre än 285-kortet i testet.
I allt nästan lika bra som GTX295/5970, fast tystare & med framtida möjlighet till CF(X). Done deal.
(Jag är en TES-IV-kille som är känslig för & avskyr microstuttering, så ett "normalt singelkort" är alltid bäst för mig.
Jag räknar in DX11 i "framtidssäkert" så GTX295 går bort där .. HD5970 verkar bara dyrt & högljutt. Klart. )

Återigen tack. /EDIT.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av reader:

Ja, egentligen, men isf lägger jag gärna pengar mellan för bättre.

Update:
Båda RMA godkända idag & båda går i samma kartong imorgon.
(Ett bakslag är att komplett vill ha båda stickorna för RMA. Som tur är har jag fler stickor.)
Uppdaterar här när det händer något nästa gång. Posta gärna lite tankar så jag slipper bumpa .. igen.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag hade bett om ett MSI Radeon HD 5870 1GB "Lightning"

Komplett.se - MSI Radeon HD 5870 1GB "Lightning" GDDR5

De ska tydligen va kallare än många av dom andra korten plus att de har två fläktar som snurrar saktare och tystare än korten med bara en fläkt.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Angående hd58xx kylning så är ju tydligen hd5870 jätte tyst för att vara referens-kylare, medans hd5850 låter mer (mindre kylare pga kortare kort). Sen vet man ju inte om de går efter pris eller prestanda när de skickar ett nytt kort. Förmodligen på prestanda. Då är det nog ett hd5850 du får. gtx470 presterar ju likvärdigt men kostar mycket mer så tror inte de vill skicka ett sådant. Så förvänta dig ett hd5850!;)

Byggde en dator åt en kompis med ett hd5850 i. Testade inte att stressa kortet, men vid vanligt surfande/film så var datorn knäpp-tyst iaf (trodde inte datorn startade första gången jag startade den)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd

För ganska exakt ett år sen så dog ett av mina 8800 GTS hade haft det i ca 1,5 år som ersättning så skickade dom först ett 9800 GT till mig, men det ansåg jag som en nedgradering så jag ville inte ha det då skickade dom tillbaka dom 3,3k eller nått sånt som jag betalade för det, så dom går efter vad du betalade och inte prestandan. Jag sparade pengarna och köpte ett 5870 när dom släpptes, så klart från komplett så om du vill lägga till lite och köpa ett dyrare kort så lär ju det inte vara några problem.

Vet inte hur mycket 4890 låter men mitt standard sapphire 5870 låter mindre än vad mitt 8800 GTS gjorde, stör mig aldrig på ljudet från det och själv så anser jag mig vara ganska så känslig mot irriterande fläktljud

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft:

Jag kanske har fel, men jag tror nog att dom kommer att byta ut kortet mot ett som presterar lika, inte kostar lika... :-/

Nu skummade jag bara igenom tråden så jag vet inte om någon annan rättat dig, men det är inte prestandan i sig som är avgörande i ett sånt här fall utan värdet då kunden köpte varan.
Om man man vill häva sitt köp så får man tillbaka de pengar man köpte varan för och inga avdrag för värdeminskningar.
Och om du då tänker att du får utnytt mot ett kort som är ett åt nyare som presterar lika med ett lägre värde så inser du kanske själv att du har man lite smått blivit lurad. Det är om man som kund går med på det, men du har all rätt att få något i samma värde.

Ett exempel jag själv varit med om, jag köpte en vara för 10k hösten 2007, den slutade fungera som den skulle och jag fick den utbytt mot en produkt för 10k hösten 2008 som då var mycket bättre, men senare gav den upp också.
Till slut hävde jag mitt köp efter några turer till verkstaden och fick hösten 2009 tillbaka mina 10k jag betalade 2007.
Vad det var för produkt i sig är irrelevant, det jag vill lyfta fram är att värdet är det man ska gå efter vid en reklamation.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Nu skummade jag bara igenom tråden så jag vet inte om någon annan rättat dig, men det är inte prestandan i sig som är avgörande i ett sånt här fall utan värdet då kunden köpte varan.
Om man man vill häva sitt köp så får man tillbaka de pengar man köpte varan för och inga avdrag för värdeminskningar.
Och om du då tänker att du får utnytt mot ett kort som är ett åt nyare som presterar lika med ett lägre värde så inser du kanske själv att du har man lite smått blivit lurad. Det är om man som kund går med på det, men du har all rätt att få något i samma värde.

Ett exempel jag själv varit med om, jag köpte en vara för 10k hösten 2007, den slutade fungera som den skulle och jag fick den utbytt mot en produkt för 10k hösten 2008 som då var mycket bättre, men senare gav den upp också.
Till slut hävde jag mitt köp efter några turer till verkstaden och fick hösten 2009 tillbaka mina 10k jag betalade 2007.
Vad det var för produkt i sig är irrelevant, det jag vill lyfta fram är att värdet är det man ska gå efter vid en reklamation.

Mvh

Jag köpte både grafikkortet & minnena varav den ena stickan som nu slutat fungera den 2009-07-19
enligt min orderhistorik hos komplett.
Minnena gick på 829:-, vilket adderat till det döda 285-kortets inköpsvärde blir 4479:-
(Det är alltså den summa jag kan kräva att få inbetalt på mitt konto istället för ersättningsvara?)
Garantin på minnena är ett år - grafikkortet har vad jag förstår 2 års garanti.

Jag vill alltså ha ett PowerColor 5870 PCS+ (3895:-), eller annat 5870. Gärna MSI "Lightning" (4350:-).
Med bakgrund mot vad Henke säger här borde det ju gå som smort?
T.o.m. lightningkortet-blir ju en bättre affär för komplett än att bara betala tillbaka mina pengar.
EDIT/ Hum .. jag vill nog helst ha ett gfx som dumpar varmluften utanför chassiet, så MSI går bort .. /EDIT

Aja .. jag skickar iväg grejorna idag & så får vi se vad komplett säger om saken. Jag har hopp iaf.

Mvh

Permalänk
Medlem

Verkar som de kan löna sej att ha 10 års garanti Mycke hinner hända å kortet man köpte hinner utgå. EVGA har ju en "step up", jo ja tackar ja Den känns mer omfattande än va de först verkar hihi

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henkezd:

Nu skummade jag bara igenom tråden så jag vet inte om någon annan rättat dig, men det är inte prestandan i sig som är avgörande i ett sånt här fall utan värdet då kunden köpte varan.
Om man man vill häva sitt köp så får man tillbaka de pengar man köpte varan för och inga avdrag för värdeminskningar.
Och om du då tänker att du får utnytt mot ett kort som är ett åt nyare som presterar lika med ett lägre värde så inser du kanske själv att du har man lite smått blivit lurad. Det är om man som kund går med på det, men du har all rätt att få något i samma värde.

Ett exempel jag själv varit med om, jag köpte en vara för 10k hösten 2007, den slutade fungera som den skulle och jag fick den utbytt mot en produkt för 10k hösten 2008 som då var mycket bättre, men senare gav den upp också.
Till slut hävde jag mitt köp efter några turer till verkstaden och fick hösten 2009 tillbaka mina 10k jag betalade 2007.
Vad det var för produkt i sig är irrelevant, det jag vill lyfta fram är att värdet är det man ska gå efter vid en reklamation.

Mvh

Fel!

Det finns något som heter "om du haft betydande nytta av varan" som tex JME använde sig av när jag reklamerade en skärm till dem. Jag fick 50% av nypriset tillbaka på den skärmen just för att jag nyttjat den tills den gick sönder.

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Jag hade iof delvis nytta av produkterna i mitt exempel men det var inget min återförsäljare sa nånting om, surt när återförsäljare är hårda på reglerna tillbaka.

Men är det inom garantitid så ska ju återförsäljaren ändå reparera/byta ut produkten.
I TS fall måste han ju få ett nytt kort som är lika i värde eftersom det inte går att få tag på just det kortet han har.

Bara för att han haft nytta av ett gtx285 i 10 månader betyder inte det att han ska få ett gt220 eller vad de heter för att han haft det så länge.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Jag hade iof delvis nytta av produkterna i mitt exempel men det var inget min återförsäljare sa nånting om, surt när återförsäljare är hårda på reglerna tillbaka.

Men är det inom garantitid så ska ju återförsäljaren ändå reparera/byta ut produkten.
I TS fall måste han ju få ett nytt kort som är lika i värde eftersom det inte går att få tag på just det kortet han har.

Bara för att han haft nytta av ett gtx285 i 10 månader betyder inte det att han ska få ett gt220 eller vad de heter för att han haft det så länge.

Mvh

De är 10 års garanti på EVGA kort i sverige. Misslyckad överklock, byte av kylare är inget hinder för att garanti inte ska gälla

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

De är 10 års garanti på EVGA kort i sverige. Misslyckad överklock, byte av kylare är inget hinder för att garanti inte ska gälla

Har FYI inte rört det, inte klockat det & har rena dammfilter & renblåst & sval dator.
Satt i det två ggr & tagit ur det en gång däremellan. Alltid förvarat i antistatpåse & kartong.
Vidtar alltid antistatiska åtgärder innan jag rör något i burken ö.h.t., har ESDarmband, rör aldrig PCB:t.

I allt, utom det faktum att det dog för mig under spridande av illalukt, ett underbart kort.
Visst borde jag få ett 5870?

Mvh