Permalänk
Medlem

Snabb Hjälp! Ska bygga dator, ESD

Har en ESD matta och ett ESD armband, Var ska jag sätta fast båda? De har båda klämmare, Var ska jag fästa dem?

<3 för snabba svar

Permalänk
Medlem

Räcker det om jag sätter fast de i metal pinnarna på en jordad förgreningsdosa?

Permalänk

Syftet med ESD-hjälpmedlen är att din kropp skall ha samma statiska laddning som datorn och korten du plockar med.
Alltså skall båda klämmorna kopplas till dator chassiet och armbandet runt din handled (eller vrist om du sitter på golvet).
Korten lägger du på mattan när du har dem ute ur chassiet.

O.B.S. detta har alltså inget att göra med vägguttag, vattenelement eller diskbänkar... bara datorn, kortet och din kropp.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Keeper of Traditions

Äsch, orka hålla på med armband och grejer

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Det kan ju vara lämpligt att koppla både armband och matta under chassit till skyddsjorden på ett eluttag för att säkerställa att laddningen i en själv och i chassit även är samma som omgivningen. Inget måste, dock...

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz | CPU-KYLARE: Zalman CNPS9500AM2 | MOBO: MSI 970A-G45 | CHASSI: Advance NeoXblade 8813B (Svart) | RAM: OCZ Gold XTC DDR3 PC15000/1866MHz CL10 LV 2x2GB + Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB -- totalt 12 GB | GPU: XFX Radeon HD5870 1GB | PSU: Cooler Master Real Power M620 620W | SSD: Intel X25-M G2 80GB

Permalänk

Igen då...

Det som kan skada en elektronisk krets är om ett elektriskt överslag (gnista)
hoppar över mellan handen och kortet eller mellan kortet och datorn.
Det av denna anledning som man kopplar ihop dessa tre delar.

Vad som sker utanför detta lilla område har INGET med ESD-skydd att göra.
Glöm bort jordstiftet i vägguttaget, vattenelementet i rummet, diskbänken och alla andra oväsentliga saker i huset.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Men om jag, chasiet, armbandet och allt är överladdat, och jag plockar upp den neutralt laddade komponenten ur ESD påsen, då skiter det ju sig iallafall?

Permalänk
Skrivet av sandnabba:

Men om jag, chasiet, armbandet och allt är överladdat, och jag plockar upp den neutralt laddade komponenten ur ESD påsen, då skiter det ju sig iallafall?

ESD-påsen antingen håller du i eller lägger på mattan innan du plockar ut innehållet.
I båda fallen har eventuell laddningsskillnad redan flutit över lugnt och stilla eller hur !?
ESD-påsen är svagt ledande och jämnar skonsamt ut eventuell laddningsskillnad.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

ESD-påsen är svagt ledande och jämnar skonsamt ut eventuell laddningsskillnad.

Aha! Det hade jag faktiskt ingen aning om. Ja då är det ju bara att köra.