Permalänk

i7 860 vs Amd x6 1055T

Hejsan.
Ska uppgradera min arbetsstation nu och står inför valet mellan en i7 860 eller en AMD x6 1055T.

Jag spelar väl lite grann men datorn ska framför allt användas till videoredigering, så vad tycker ni?

har tänkt komplettera med SSD och värre kylnings anordningar senare men då man snart är arbetslös så får inte sparkontot drabbas allt för mycket, har lagt en budget på 4500kr-5000kr för cpu / mobo / ram
om någon vill komma med förslag på en setup så är detta självklart också välkommet

har även lite vidare funderingar angående just 1055T processorn, för vad jag har förstått måste man ha ett moderkort med 890 chipset eller senare (vilket är fullt förståeligt) för att få fullt stöd, om inte så måste man flasha om moderkortet med ett nyare bios och då kommer genast en fråga upp i mitt huvud, kan detta göras med processorn på plats? eller måste man använda en temporär processor för att flasha om kortet?

Hoppas det inte vart allt för luddigt, jag har använt sökfunktionen men känner inte att jag fått riktigt de svar jag söker. Tack på förhand!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

står inför samma beslut själv, bror min ska ha lite nya grunkor i sin burk och vi funderade just på dessa 2 prollar.
han spelar mest så just nu lutar det nog kanske mest åt i5 hållet men han skulle helst vilja ha i7 för att vara lite mer framtidssäker.

Visa signatur

Vi är alla nybörjare i början, glöm aldrig det.
1: Mozart TX - MSI Big bang-Xpower - i7 980x på vatten - GTX480 Sli - 12gb Dominator - 2x 128gb SSD raid0
2: Stacker 830 Nvidia - QX9650 (H20) - EVGA 780i - 9800GX2 (H20) - 8gb XMS2 - 150gb vraptor Raid0 + 5,2Tb

Permalänk
Skrivet av w00xie:

står inför samma beslut själv, bror min ska ha lite nya grunkor i sin burk och vi funderade just på dessa 2 prollar.
han spelar mest så just nu lutar det nog kanske mest åt i5 hållet men han skulle helst vilja ha i7 för att vara lite mer framtidssäker.

Hm okej, jo i5 är ju också ett alternativ men eftersom jag sysslar en del med videoredigering känns det mer som jag lutar åt i7 / 1055T hållet,

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Tror 1055T är bäst pris/prestanda då du kan enkelt klocka upp den i ~4ghz med ett bra mobo och kylare

t.ex

Mobo - Asus Crosshair IV Formula - Inet.se

CPU - AMD Phenom2 X6 1055T - Inet.se

Minnen - A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800 - Inet.se

Sedan en H50 med 2 scythe slip stream 1200rpm med 7v motstånd = ljudlös superkylning som enkelt klarar 4ghz 24/7 Det är vad jag själv hade skaffat om jag hade köpt minnen/cpu/mobo i dagens läge.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

I och med att 1055T är 6 kärnig så borde ju den vara bättre till videoredigering? I spelen skulle nog i7 vara bättre om jag får gissa. Men om du framför allt skulle använda den till videoredigering så tkr jag x6!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gladeern:

I och med att 1055T är 6 kärnig så borde ju den vara bättre till videoredigering? I spelen skulle nog i7 vara bättre om jag får gissa. Men om du framför allt skulle använda den till videoredigering så tkr jag x6!

Ja i videoredigering är ju fler kärnor ALLTID bättre (nåväl, sålänge klockfrekvenserna inte strypts för mycket) så givetvis är det AMD som skall användas utav TS!

Permalänk
Medlem

För främst videoredigering så är det, som föregående talare säger, 1055T X6 som gäller eftersom den är hexa-core vilket är väldigt användbart vid t.ex. videoredigering (men även andra tunga program såsom t.ex. Photoshop).

Den är nog inte helt fel i spel heller men där är den troligen marginellt sämre än i7 860.

mvh,
GnomeN.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem

Jag tror AMD´n (speciellt klockad) räcker mer än väl till spel ihop med ett hyggligt graffe, men du nämner ju videoredigering???

Borde inte valet redan vara klart i så fall? X6 all the way....

Men jag är inte så insatt i det själv om jag skall vara helt ärlig, Intel känns i mina ögon ALDRIG som framtidssäkert, tick-tock, tick-tock, tick-tock!!

Jag är verkligen fascinerad av att AMD erbjuder en skapligt högt klockad X6 till det priset dom gör, helt fantastiskt.

Jag sitter på bla en i7/X58 rigg själv ifall någon undrar, jag är alltså inte den typiske AMD fanatikern som som har AMD/ATI fullklottrat överallt, en AMD avatar, nickname innehållande AMD - Bertil el liknande samt till sist naturligtvis en svår allergi mot allt Intel. :):):)

Jag tror bara att AMD´s X6 borde vara den perfekta "video jobbs proppen" för den budgeten och för vad du tänkt göra med den.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående skrivare på alla punkter.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Edit till mitt tidigare inlägg: Jag menar inte att X6:an kmr va dålig i spel, absolut inte. Utan i7 kmr helt enkelt bara vara bättre. Och det är inte säkert att det kmr vara mkt skillnad om du clockar den lite