Nvidia Geforce GTX 480

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Nu säger du ju precis vad jag måste försvara och andra gör. Du säger att jag inte gör det mest prisvärda köpet och måste försvara det. För mig är nvidia prisvärt eftersom det ger mer för pengarna än bara prestanda räknat i FPS. Uppenbarligen något folk inte förstår speciellt inte folk som värderar pris/prestanda över allt annat.

Menar kör du en dragaster till jobbet med eller? Menar inte mycket som går fortare än det och accar lika bra?

Din definition av prisvärt utesluter kvaliteter som andra värderar. Men det kopplar inte hos majoriteten av entusiaster i dag.

varför skull jag köpa nåt och spara säg 1000Kr om det rent praktisk inte är användbart? Manar köper du det billigaste bara för priset trots att du vet att det aldrig kan göra vad du begär? Hur värdefullt och prisvärt är det då egentligen?

Jag vill ha ett nvidia kort jag för det erbjuder kvaliteter jag saknar hos ATI. Det saknar bra stöd och prestanda tidigt i drivrutinerna allt som oftast, det saknar brett plattformstöd, laggar efter på både GPGU fronten och HD avkodnigstöd. Menar tog ATI över 3 år att fixa L5.1 stöd i nya catalyst 10.4. Nvidia har cuda och opengl stöd och det fungerar. ATI har allt annat än trevlig GPGPU prestanda i pracktien pga värdelösa minneshanterigen på HD4000 korten villket gör dom praktiskt odugliga för OpenCL medan äldre nvidia kort från samma tid utpresterar dom.
Nvidia korten är kända för bättre Opengl stöd i hårdvara och mjukvara. Här ofta hur folk som sysslar med OpenGl programmering ratar ATI korten än i dag. Vet av erfarenhet att ATI korten sällan mäter sig i OpenGL prestanda men visst det har gjorts stora framsteg där rent prestandamässigt men inte tillräckligt. Eftersom jag primärt kört OpenGL kunde jag bry mig mindre om DX11. Senaste OpenGL eller DX API'et tar alltid nåt år innan det börjar tillämpas så fins igen anledning att rusa efter DX11 kort.

Jag köper Nvidia kort för dom uppfyller mina krav. Ett ATI sprillans nytt ATI kort för mig i linux är ungefär lika nyttigt som en pappersvikt.

Kalla mig fan inte oinsatt för då har du bra lite koll. Att föredra Nvidia kort har inget med att vara oinsatt att göra. Snarare ser jag bortom det vanliga teoretiska skit dravlet om ultimata prestandan på papper.
Ser inte varför folk viftar bort linux? nvidia stödjer Linux, Solaris, BSD och windows. Även max vill jag minnas. Dom har dessutom drivrutiner för mer än x86 så som IA64 och säkert andra arkitekturer med.

Men som sagt när entusiasterna som inte ens vet hur en processor egentligen fungerar får leka domare så är det ju bara 1337 korten som är bäst tydligen.

Men ja tillbaks till ämnet för att diskutera annat än pris/prestanda på sweclockers är totalt meningslöst eftersom folk bara värderar 3D marks scores.

Finns dom som använder datorn med inte beundrar vackra grafer.

Kan tilläggas att jag betalade 1495Kr/st för 2st GTX260 55nm 216sp för 1år sedan på komplett. Det levererar i dag fortfarande mer prestanda än lika dyrt HD5850.
Köpte samtidigit ett billigare MSI GTX260 55nm 216sp fabriköverklocakt för 1395Kr.
MSI kortet självt benchar in 40fps i crysis i 1680x1050 @ HIGH @ 4X AA.
Farsans HD5850 XFX black edision fabriksöverklockat benchar in på samma settings i samma demo fast i 1920x1080 med 40FPS också. Så vist snabbare men det ksotade 3100Kr nästan ett år senare.
Polaren har 2st GTX275 i SLi setup som benchar 60 fps i samma settings farsans HD5850 körde.
GTX480 må vara dyrt men ATI är inte så billiga heller jämfört med den prestandöknigen det gav över nvidias 55nm GT200 kort. I dag kostar GTX260 mer pga bris på kort och ekonomiska krisen men men gäller som alltid att köpa smart.

Det här är din personliga åsikt om vad som gör ett kort prisvärt. Den behöver du inte försvara. Jag förstår inte varför du säger att du måste göra det. Din personliga syn på vad du vill ha gör att du väljer nvidia. Andra tittar int först och främst på vad det är för märke. En sådan är jag eftersom jag har haft goda erfarenheter av båda märkena (utom nvidias mobila kretsar).

Du kommer dock inte få folk att vara överens med dina högst personliga värderingar hur mycket du än pressar och jag tror att du måste vara nöjd så. Du bu behöver inte heller kalla folk för Ati-talibaner bara för att de inte håller med dig. (det hjälper dessutom inte din sak)

Jag har verkligen inte sagt att du är okunnig. Däremot har jag sett dig använda den typen av argumentering mot folk när de inte håller me dig. Så det är lustigt att du hänger upp dig på något sådant även om det inte har skett.

Jag tänkte köpa ett fermi och väntade tre månader efter HD5xxx seriens släpp: Ångrar jag mig nu? Isf att jag väntade 3 månader. Jag hade inte köpt ett fermi nu när jag vet vad det går för. Däremot är jag intresserad och kommer att vara än mer sugen när de får ut ett mer lyckat kort från den här arkitekturen. Men det här är min personliga åsikt och situation. Jag försöker inte pressa andra att skriva under på mina åsikter.

GTx2xx korten slutade vad vi vet att tillverkas eftersom nvidia bara kunde sälja dem med förlust. det är den bristen på konkurrenskraft som är nVidias problem just nu och det är precis samma brist på konkurrens nu som gjort att priserna på Ati-korten har gått upp sedan de släpptes. Det här är ett problem för oss konsumenter. Om nvidia hade haft ett prisvärt (enligt marknaden) kort att konkurrera med så hade vi konsumenter inte blivit lidande.

Till slut:
Smaken är som baken. Rösta med plånboken. Men i diskussioner på forum måste man kunna vara överens om att inte vara överens för att de skall bli givande.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Crysis kraschar för mig med mitt 8800GTS. Bara därför drar inte jag slutsatsen att nvidias drivare suger eller att deras kort är av dålig kvalitet, och slutar köpa deras kort. Det är väl bara att gå på tester som olika entusiastforum gör för att se hur korten fungerar och inte fungerar.
nVidias kort funkar bättre i linux än vad amd-korten gör och deras nya kort är tekniskt väldigt avancerade.

Men, för den absolut största andelen i alla fall här inne är det totalt ointressant att nvidias kort funkar bättre i linux och att vissa personer har problem med sina AMD-kort. De vill ha ett kort de kan spela med och som inte är svindyrt. AMD ger bra kort för lite pengar för majoriteten som spelar spel. Tur är väl det.

Sen finns det en liiiiten liten procent som använder linux och använder sina kort till saker som kräver ett visst kort. Sen finns de folk som skiter blanka fan i vad det sitter för grafikkort i datorn också som nöjer sig med det som sitter inbyggt på moderkortet, om det nu finns så klart.

Vad jag vill försöka få fram är att om någon har haft problem med sitt kort eller haft problem med ett kort av ett visst märke flertalet gånger så finns det säkert lika många som har haft problem med det andra märket också. Men det betyder inte att detta märke suger, för då skulle både AMDs och Nvidias kort suga och de gör dom inte rent generellt.

Med det sagt förstår jag givetvis att man som enskild person inte gärna provar ett till kort av samma märke om man har haft jättemycket strul.
Sen en fundering, "måste" man försvara sitt val av grafikkort?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Pa1983, om du vill undvika att hamna i situationer där du måste försvara en eventuell märkespreferens så när inte motståndet genom att fortsätta påpeka dina uppenbart subjektiva åsikter. Jag har haft båda märken och inga problem med några som jag inte själv har kunnat lösa. Du har haft mycket problem med ATi, sånt är tyvärr livet men som sagt, släpp det och när inte folk som bara vill mucka gräl.

Trevlig helg.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Pa1983, om du vill undvika att hamna i situationer där du måste försvara en eventuell märkespreferens så när inte motståndet genom att fortsätta påpeka dina uppenbart subjektiva åsikter. Jag har haft båda märken och inga problem med några som jag inte själv har kunnat lösa. Du har haft mycket problem med ATi, sånt är tyvärr livet men som sagt, släpp det och när inte folk som bara vill mucka gräl.

Trevlig helg.

Jag har inte haft några problem jag inte kunnat lösa heller. Däremot är jag inte sugen på att spendera flera dagar på ett onödigt problem. Kanske är kul för 13-14 åringen som lär sig datorer att lösa problem så man lär sig men har man pysslat med att bygga sina burkar i 12-13 år så är man inte sugen på strul oavset om man kan fixa dom. Likasom ointressant med sådana utmaningar. Man löser dom till bekostnad på skär irritation och tid.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kalle@anka:

saker som funkar för dig funkar inte altid för andra,

saker som inte funkar för mig nu efter graffe byttet:
call of juarez
call of duty 2 och 4(har dock fixat det)
vietcong
farming simulator(funkar men hackar som fan)
vlc(funkar oftast bra)
dragons rising(låg fps)
powerplay joxet på graffet(funkar med äldre driv)
fraps(verkar glöma bort att det ska hoppa igång i 3d)

alla dom funkade utan problem med 285gtx, det finns troligt vis fler, men inte av dom jag använder.
skulle vara autocad i så fall, det funkar men känns segt

Det var inte du som gjorde påståendena. Vore trevligt om rätt person svarade. Anyway:

Jag förutsätter att du installerat om samtliga program efter grafikbytet? Många spel/program känner normalt sett bara av vilket grafikkort som sitter i första gången och konfigurerar sig efter det. Byter man kort utan att installera om eller köra inbyggd konfig-funktion, kommer spelet inte fungera normalt.

Call of Juarez, Samtliga Call of Duty, Vietcong har jag spelat på både nVidia och ATi, av blandade generationer eftersom en del spel är väldigt gamla. Inte haft några problem som jag minns det med något kort. Call of Juarez för någon vecka sedan med 10.3 (möjligen 10.2) och 4890, fungerade felfritt.

Farming simulator: Ingen aning, vet inte ens vilket spel det är. Är det populärt?

VLC är det enda jag använder/har använt och installerar till alla andra. Gratis och väldigt allsidigt. Aldrig haft grafikproblem relaterat till korten/drivrutiner. Däremot har vissa versioner kraschat med icke-standard videofiler (fel header mm), men då samma sak på både ATi och Nvidia.

Använder fraps sällan, men har inget minne av några problem.

Ej testat Dragons rising.

Om du med "Powerplay joxet" menar att kortet klockar ner sig vid fel tillfälle (mitt i spelet) så ja, det händer när det inte ska, och är väldigt irriterande. Gäller dock endast enstaka spel, men likväl ett problem. Dock ej något av ovanstående nämnda spel. Har för mig att det senast hände i Metro 2033.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Konstiga är hur alla pratar om att använda driver cleaner osv vid GFX byte och alla tycks ha problem med att byta grafikkort i windows. Windows är måttligt knäppt på hur det hanterar hårdvara och drivrutiner när sker förändras det kan inte nekas men jag har då aldrig haft problemet med att byta grafikkort.

Jag har bytt från nvidia kort till ATI och vise versa på maskiner som kör vista i 1-2 år eller XP och ända jag gör är att avinstallera föregående drivrutiner. Starta om och byter kort sedan ta bort eventuella kvarliggande filer i installationsdiren sedan installerar jag nya drivrutinerna för nya kortet.

Existerande spel på dom datorerna har alla fungerat rätt upp och ner. Bara confa om inställningarna om man vill då man ofta har bytt just för att kunna köra högre inställningar men som sagt aldrig haft några sådana problem.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det var inte du som gjorde påståendena. Vore trevligt om rätt person svarade. Anyway:

Jag förutsätter att du installerat om samtliga program efter grafikbytet? Många spel/program känner normalt sett bara av vilket grafikkort som sitter i första gången och konfigurerar sig efter det. Byter man kort utan att installera om eller köra inbyggd konfig-funktion, kommer spelet inte fungera normalt.

Call of Juarez, Samtliga Call of Duty, Vietcong har jag spelat på både nVidia och ATi, av blandade generationer eftersom en del spel är väldigt gamla. Inte haft några problem som jag minns det med något kort. Call of Juarez för någon vecka sedan med 10.3 (möjligen 10.2) och 4890, fungerade felfritt.

Farming simulator: Ingen aning, vet inte ens vilket spel det är. Är det populärt?

VLC är det enda jag använder/har använt och installerar till alla andra. Gratis och väldigt allsidigt. Aldrig haft grafikproblem relaterat till korten/drivrutiner. Däremot har vissa versioner kraschat med icke-standard videofiler (fel header mm), men då samma sak på både ATi och Nvidia.

Använder fraps sällan, men har inget minne av några problem.

Ej testat Dragons rising.

Om du med "Powerplay joxet" menar att kortet klockar ner sig vid fel tillfälle (mitt i spelet) så ja, det händer när det inte ska, och är väldigt irriterande. Gäller dock endast enstaka spel, men likväl ett problem. Dock ej något av ovanstående nämnda spel. Har för mig att det senast hände i Metro 2033.

instalerar altid om windows + apps vid någon hårdvaru ändring

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Permalänk
Medlem

Extremt subjektiva åsikter som används som argument till en summering utav att nVidia skulle vara mer stabilt än ATI. nVidia har bättre drivers till Linux som väljer att skriva drivers till den plattformen. ATI har all specifikation öppen vilket bäddar gott för entusiaster som vill göra vad dom vill med sina kort i Linux, dock med mycket möda och avancerade programmeringskunskaper. Förutom det är det bara att inse att majoriteten av världsmarknaden består utav Windows och att Windows fungerar utmärkt för dom flesta, även om Linux kan vara ett vettigt alternativ. ATI har vart med minst lika länge som nVidia och är väletablerat och kompatibelt med all x86 programvara till Win. Jag har arbetat hos distributörer, god kontakt med diverse datorbutiker, jobbat som supporttekniker och byggt väldigt många olika system. Det är bara att inse att det är en enkel match att få både ATI och nVidia kort att fungera. Jag vet ingen som har såpass extrema upplevelser som vissa nämnt.

Min subjektiva åsikt är att dom flesta fungerar oavsett märke, och drivrutinerna är i samma klass (Win) där dom ofta uppdateras och fungerar bra rent allmänt. Det stämmer bra överens med verkligheten och den statistik som finns från OEM/datorbutiker Ska vi snacka kvalitetskontroller så kan vi ju minnas tillbaka på nVidia's hundratusentals defekta G8/G9x kretsar för några år sedan för att ta en sak.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Du menar dom som bara visade sig röra mobila plattformen pga underdimensionerad kylning som nvidia gick in och betalade kostnaderna för?

Mitt 8600GT har gått 24/7 utan avbrott sedan köpet förutom en gång när jag plockade isär det för rengöring. Blir en del dam under TV:n. har ägt 3st och har 2st G92 kort kvar. Problemet rörde som sagt bärbara och nvidia tog sitt ansvar.

Jag ser inte ATI göra mycket åt problemet med HD5000 kort som lider av grå skärm, linjer osv. Det släpps hotfix men hur hjälper en driver hotfix när folk får problemet redan vid post och i bios? Uppenbart hårdvaru/bios problem.

Och säg inte att folk kan byta det på garantin för det kunde man med nvidia kort också antigen nvidia ersatte företagen eller ej som drabbades ekonomiskt.

Permalänk

Time Is Money!

Skrivet av pa1983:

Några IT killar på morsans jobb stoppade i ett HD5750 efter 9800GTX pajade efter nästa 2 års drift. Självklart fick jag dra dit efter dom fakturerat 1600Kr för kort och 1600Kr för jobb för jag inte var tillgänglig. Oavsett datorn renbootade ca 6 gånger varje boot eller reboot innan den postade villket päronen fan lustigt men det var ju tydligen inget att bry sig om tyckte it firman. Aja i alla fall bytte jag in 9800GTX till ett HD5850 till farsan då det var 2 års garanti och ett par månader kvar och farsan ville ha det senaste. Han spelar spel.
Både HD5850 och HD5750 var XFX kort. Tror du inte HD5850 kortet gör lika dant, står där och robootar datorn om och om igen tills den startar efter en stund och fläkten gå upp och ner i varv och igen bild på skärmen så det är uppenbart att kortet vägrar initieras. Så jag googlar så klart på båda korten och reboot loop och fan rpm change during boot osv tills jag hittar både en och två trådar där andra hade andra moderkort och andra märken på HD5000 kort med samma problem.

Farsan har ett gigabyte moderkort ett par år gammal. Men roliga var att detta "inkompatibilitetsproblemet" existerade på både Intel baserade X58 kort till nforce baserade kort och allt från 2 år gammla fram tills sprillans nya moderkort från gigabyte och asus framförallt. Än mer roligt är att ATI gör iget åt det eftersom det uppenbarligen bara rör deras kort utan mobotilverkarna måste lösa problemet pga deras sula VGA bios.

Dessutom snackade jag med några på techsweden som hade samma problem tidigare med HD4000 serien. Har nog ägt 30 nvidia kort själv och aldrig haft ett komptabilitetsproblem.

Personligen tror jag fenomenet är delvis relaterat till samma saker som påverkat folk som får gråa bildskärmar med grafikkbios som är allt annat är redo för prime time så att säga.
Får en att undra hur ATI's kvalitetskontroll ser ut. Prestandan är det inget fel på men ska ju fan fungera också. jag är absolut inte okunnig på något vis men ATI korten verkar i bland ha en förbannelse över sig. kMins hur man traglade med 9700Pro och 9800pro alla skulle ha för dom var snabbast. Blev ju fan mer meka än spela.

Men men dom flest mobotillverkare har fixat problemet och så hade gigabyte tydligen dock inte officiellt. Numera finns bioset ute för farsans mobo för vem som helst å tanka men jag fick det mailat till mig av gigabyte så grafikkortet blev kompatibelt med moderkortet så det botar ögonblickligen. Jag har slängt sprillans nya Nvidia kort i 3 år gamla system och kört SLI utan problem. Börjar man undra och det var ju som sagt inte isolerat till specifikt märke eller model. Som sagt mycket frustrerande och mycket renande och pillanden. Sedan strulade drivrutinerna lite med innan dom ville fatta att skärmen kunde ta 1920x1080 men efter 3 dagars strul så fungerade HD5850 kortet utmärkt vad jag kan se och farsan har ett 5750 som samlar dam efter 2 veckros användning. Har monterat några Hd4000 kort utan problem men brukar vara 50/50 känns det som. Får säja vad man vill om nvidias prestanda per watt men deras HW och mjukvara samspelar bättre än något annat. Behöver inte vara fanboy eller insnöad för att tycka det. Räcker med erfarenhet genom åren.
Desutom tar det inte 6 månader att få ut prestandan ur korten heller.

Köper gladeligen ATi den dagen dom når mina förväntningar och krav jag sätter på nvidia kort. När dom gör det elelr blir bättre än nvidia kommer jag byta bums men fram tills dess kör jag Nvidia i dom primära burkarna sedan har jag ATI i en å annan burk i bland där jag vet det kommer fungera men då snackar vi äldre kort men open soruce drivers vilket fungerar bättre.

Jag personligen tänker inte chansa på mina burkar utan kör säkra kort.
Måste fan ställa lite krav på grejerna tycker jag.

Kvalitén på komponenterna är samma tror jag men olika märken har olika slut fas test innan den packas ner, så ett märke kan ha högre % i fel inom garanti tiden medan ett annat märke kan lägre fel %.
Bara en mer test kan sänka % ( I elektronik branschen har man försöker hålla sig till 2-3% fel )
Grafikkort vet jag inte vad deras mål är.

Men jag kan tänka mig att vissa ATI tillverkare hoppar över den sista kvalité testen. Eller
så borde dom lägga till en mer test station!

Om en test tar 2 min och man har 3-5 olika test på 100,000 kort så blir det 200,000 min !

Samtidigt som efterfrågan är så hög så tror jag att dom vill inte slösa bort mer tid på kvalitet kontroll.

Jag är Prestanda Fan boy för mig har det blivit Grafik kort XFX märket inget annat, Moderkort dessa 3 märken EVGA, GIGABYTE, ASUS ( Då sista tiden tycker jag att Asus har höjt sin % i fel )

Fel stav upptäckt ! O_o
Visa signatur

:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Du menar dom som bara visade sig röra mobila plattformen pga underdimensionerad kylning som nvidia gick in och betalade kostnaderna för?

Solderbumpskandalen var mycket mer än underdimensionerad kylning. Blyfria lödbumpar blev skulle fasas ut. Andra företag gjorde sin läxa och utvecklade ny lödbumptillverkning. Nvidia chansade och satt sedan med dåliga lödbumpar men använde dem ändå för korttillverkning. Enligt nvidia berörde det enbart vissa mobila kretsar men de har sedan betalt ersättning för andra kretsar som enligt dem inte var drabbade. Vissa av de tidiga 8800 modellerna som nvidia aldrig erkände var drabbade dör som flugor och har skapat en helt ny trend med hembakning av lödbumparna vilket ofta fungerar oväntat bra.

Och även om nvidia har ersatt HP och Apple för defekta kretsar så blir konsumenten lidande eftersom konsumenten inte nödvändigtvis får ut något på garantin. Jag har själv slängt en ett år gammal pavilion på skroten pga de här defekta kretsarna.

Däremot bedömer jag inte nvidias generella kvalitet efter det. De har säkert bättre kvalitetskontroll när de är up to sniff.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Mycket väl medveten om att lödningarna var problemet men eftersom det påverkade mobila kretsar med underdimensionerad kylning så har det säkert att göra med Elektronmegrationen villket är värst i just lödningarna blyfria eller inte än det är i koppar och aluminium. Baknigen smälter ju samman lödpungterna igen.

Men som sagt en teori men elektronmigration ökar pga höga strömmar men även vid högre temperaturer och väldigt höga temperaturer leder till mer läkag i kretsarna vilket gör att dom förbrukar mer ström vid högre temperaturer. Så antigen dimensionerar man det för att operera i dom temperaturområdena eller så förbättrar man kylningen.

Permalänk
Medlem

Att lödbumparna ger upp var redan innan ett de vanligaste dödssätten för grafikkort. Och högre temperatur riskerar att korta ner livslängden för kontakterna. Det är riktigt.

Med nvidias problematiska 8800 kort och mobila kretsar så exploderade det här problemet. Isf skulle nvidia ändrat temperaturtolerans spec för korten om de visste att korten plötsligt klarade avsevärt lägre temperaturer.

Jag tycker att det hade blivit en kylningsfråga om nvidia gått ut och sagt att de här korten klarar 20 grader lägre temperatur än innan, ni måste kyla dem bättre. När korten är specade för att klara normal temperaturer så blir det snarare ett tillverkningsfel i mina ögon.

Men bumgateskandalen är historia så vi behöver inte gräva mer i den.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Jag mins inte hur det felade med TDP värdena lägre. har ju läst historierna men jag mins inte om nvidia angav TDP som var elaktigt eller om tillverkarna inte testade ordentligt.

För mig Intel angav för lågt TDP men ändå angav rätt tempraturtolleranser. Har för mig det i alla fall så man hade ju kunnat verifiera det hela genom att testa korten i laptopsen. Men jag tror det visar på ett allmänt problem i branschen med dessa "siffror" som man tittar på ungefär som tabeller och säger ja då blir det si å så stor kylare i det materialet i den laptopen med den fläkten och så bakar vi in det utan att testa och verifiera.

Inte första gången man stöt på en laptop som överhetta under hårda och tuffa applikationer.

Permalänk
Avstängd

tja!

orkar inte läsa igenom hela tråden men jag mistänker att den här frågan har dykit upp tidigare

VAD ANVÄNDE NI FÖR PROGRAM FÖR ATT KLOCKA 480 ?

GPU-Z var ju bra
där ser man tempen och hastigheten på fläkten osv

tänkte försöka dra upp mitt 470 till 480ans speed

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

tja!

orkar inte läsa igenom hela tråden men jag mistänker att den här frågan har dykit upp tidigare

VAD ANVÄNDE NI FÖR PROGRAM FÖR ATT KLOCKA 480 ?

GPU-Z var ju bra
där ser man tempen och hastigheten på fläkten osv

tänkte försöka dra upp mitt 470 till 480ans speed

MSI AFTERBURNER!

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem

Tjena!

Tänkte köpa ny kylning till mitt gigabyte gtx480 då standardkylaren låter ofantligt mycket samt kortet ligger runt 82 grader när jag spelar. Temperaturen bryr jag mig egentligen inte jättemycket om i nu läget så länge kortet inte mår dåligt utan det är ljudet jag vill bli av med. Har inte heller några planer på att överklocka kortet (inte heller när jag skaffat ett till) Det ska vara en kylare som stödjer SLI då jag planerar att skaffa det senare. Har tittat på Arctic Cooling AcceleroXtreme Plus - Inet.se men har ingen koll på GPU-kylare. Är den bra/tyst? Den fungerar iaf för SLI står det. En recension jag läste stod det att man behövde köpa till minneskylare också men kyler inte alla delar av kortet?
På Dustin.se stod det även att man skulle köpa till en ARCTIC COOLING PLATE VR004 för att kunna montera kylaren men det står det ingenting om på inet... Hur som helst, hjälp uppskattas!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Noctua NH-D14 | Asus GTX 990Ti OCIII |Corsair 16GB 2400MHz | Asus z170-a | Fractal Design Newton R2, 1000W modulär | Corsair Obsidian 700D | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Windows 10 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bambul:

Tjena!

Tänkte köpa ny kylning till mitt gigabyte gtx480 då standardkylaren låter ofantligt mycket samt kortet ligger runt 82 grader när jag spelar. Temperaturen bryr jag mig egentligen inte jättemycket om i nu läget så länge kortet inte mår dåligt utan det är ljudet jag vill bli av med. Har inte heller några planer på att överklocka kortet (inte heller när jag skaffat ett till) Det ska vara en kylare som stödjer SLI då jag planerar att skaffa det senare. Har tittat på Arctic Cooling AcceleroXtreme Plus - Inet.se men har ingen koll på GPU-kylare. Är den bra/tyst? Den fungerar iaf för SLI står det. En recension jag läste stod det att man behövde köpa till minneskylare också men kyler inte alla delar av kortet?
På Dustin.se stod det även att man skulle köpa till en ARCTIC COOLING PLATE VR004 för att kunna montera kylaren men det står det ingenting om på inet... Hur som helst, hjälp uppskattas!

Använd -> http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/916211-geforce-gtx-4xx-traden-gf100/

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Ah, okej. Tänkte att detta var mer lämpligt eftersom den stod som relaterad tråd men jag kan skriva mitt inlägg där istället

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Noctua NH-D14 | Asus GTX 990Ti OCIII |Corsair 16GB 2400MHz | Asus z170-a | Fractal Design Newton R2, 1000W modulär | Corsair Obsidian 700D | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Windows 10 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Intressant att det vissaup ray tracing för första gången 2010 med det tog nästan 10 år till för att få spel bar fps med ray tracing (:

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Felixark:

Intressant att det vissaup ray tracing för första gången 2010 med det tog nästan 10 år till för att få spel bar fps med ray tracing (:

Faktiskt rätt motiverad necro! Ja det börjar ju äntligen bli ganska spelbart, inte minst med DLSS2.0