Ny grafikkortskylare (ati4890)

Permalänk
Medlem

Ny grafikkortskylare (ati4890)

Jag har för ca 1 år sedan inhandlat xfx 4890 xxx och tyckte då att kortet var hyfsat tyst. Men nu när jag har tystat ned resten av datorn märker jag att det nu är den som överröstar burken. Så jag har tänkt att inhandla en ny kylare till den och har några frågor.

Försvinner garantin vid byte av kylare? (inhandlad på inet)

Min budget ligger omkring 3-400kr och jag vill främst att den ska vara knäpptyst på idle, men den får låta lite på load. Vilket kort är bäst i den prisnivån? Har kollat lite på artic cooling accelero och zalman har en kylare av koppar, men hittar ingen recension som verkligen jämför flera kylare samtidigt. Har även tittat lite på scythe, men de verkar inte hålla lika hög nivå, men jag kan ha fel.

Butikerna där jag tänkt inhandla kylaren är inet, netonnet, computercare, komplett, inwarehouse eller någon annan butik som finns i göteborg.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag tror inte butikerna kan avgöra om man bytt kylare eller inte, för man byter såklart tillbaks till orginalkylaren ifall kortet behöver skickas in.

Jag ska också byta kylare och AC Accelero twin turbo pro har fått väldigt bra omdömen, man slipper lägga till egna fläktar också vilket kan bli dyrt och omständigt.
AC Accelero Twin Turbo Pro

EDIT: något som bör tilläggas, om det är en tyst kylare du vill ha så bör du läsa på SPCR's forum och deras recensioner. Är det några som är kräsna så är det dom, och där får du verkligen svart på vitt vad som är tyst. Så gott som i alla fall.

SCPR's forum

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Jag tror inte butikerna kan avgöra om man bytt kylare eller inte, för man byter såklart tillbaks till orginalkylaren ifall kortet behöver skickas in.

Jag ska också byta kylare och AC Accelero twin turbo pro har fått väldigt bra omdömen, man slipper lägga till egna fläktar också vilket kan bli dyrt och omständigt.
AC Accelero Twin Turbo Pro

EDIT: något som bör tilläggas, om det är en tyst kylare du vill ha så bör du läsa på SPCR's forum och deras recensioner. Är det några som är kräsna så är det dom, och där får du verkligen svart på vitt vad som är tyst. Så gott som i alla fall.

SCPR's forum

Läste en hel del om modellen och upptäckte att vrmen på kortet blir extremt varma, upp emot 150 grader med de medföljande flänsarna på vissa kort (4870, 4850). Såg även att vissa löste det med att behålla den röda standardplattan som finns på kylaren. Tror du att det även gäller våra xfx 4890-kort? Ska bli intressant och hoppas att jag kan fixa det utan att göra synliga skador på standardkylaren. Jag kommer troligtvis inhandla en kylare om ca 1 månad, och ifall du blir före, skulle det vara intressant hur du löser det.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Av det jag läst om kylare till 4890 så är det bara t-rad 2 från thermaltake som klarar av att kyla ordentligt.
Köpte nyligen en Scuthe Musashi som fått väldigt bra betyg, trots det så ligger kortet knappt 3-5 grader celsius under vad orginalkylaren gav i load, drygt 10 grader mindre i idle.

Permalänk
Keeper of Traditions

PCB'n på 4890 är identisk med den på 4870, så det funkar att behålla standardplåten på 4890 också. Det är i princip bara den som klarar av kortets galna temperaturer.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Av det jag läst om kylare till 4890 så är det bara t-rad 2 från thermaltake som klarar av att kyla ordentligt.
Köpte nyligen en Scuthe Musashi som fått väldigt bra betyg, trots det så ligger kortet knappt 3-5 grader celsius under vad orginalkylaren gav i load, drygt 10 grader mindre i idle.

Det finns självklart fler, själv kör jag Accelero S1 med dubbla fläktar på mitt 4870 (drar nästan lika mycket som 4890), och ligger på runt 60-65 grader i load.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

PCB'n på 4890 är identisk med den på 4870, så det funkar att behålla standardplåten på 4890 också. Det är i princip bara den som klarar av kortets galna temperaturer.

Det är bra att höra. Hörde att zalman hade en fläns, men den säljs inte på inet, och bara den hamnar på 130 spänn+betalningsavgift, alltså ej värt för en pyttefläns. Bara jag inte behöver såga i standardplåten är allt lugnt. Med bytet är jag inte ute efter att sänka temps, utan behålla tempsen men lägre ljudnivå. Ligger redan nu på 60 grader idle, med fläkten runt 24-25% och samma temp i load, kanske inte 100% men (3Dmark vantage) och fläkthastighet runt 30%.

Främsta anledning till att jag tar till försiktighet med vrmen och tänker till innan inhandling är att inte behöva köra fläktarna på 100%, för då är köpet onödigt i första hand. Ligger just nu runt 60-65grader både i idle och 3dmark vantage. Kanske ska vänta in scythes lansering av susano, som är en enorm kylare med 4 100mm fläktar och 12 heatpipes som även ska vara kompatibel med grafikkort. Dessutom är scythe kända för sin fina prisvärdighet.

Edit: skrev sutsen istället för susano

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Jag kör en S1 rev 2 på mitt HD4890 TOP och är inte alls nöjd med den. Jag får GPU-temp runt 100 °C och VRM runt 120 °C, med två 120 mm Noctuor på. Tror inte att det är något konstigt med hur jag har installerat den (följde instruktionerna till punkt och pricka) även om temperaturen får en att undra. Ska dock tillägga att mitt kort inte hade standard-kylaren och därmed inte "den stora röda plåten" utan en mycket mindre VRM-fläns.

Finns dock dom som har haft bättre framgång med S1an, utan "den stora röda plåten".

Permalänk
Keeper of Traditions

Hur är det egentligen med garanti och kylarbyte, jag vet att jag tidigare sa att jag inte trodde att butikerna skulle märka om man bytt kylare, men sen när jag kollade igenom Walp's galleri som IsseBisse länkade till så sa Walp att "garantin försvinner iom att de citrusbestrukna Kinesiska kodorden suddas ut vid kylpastebyte"

Hur är det med det egentligen?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kör twinturbo med zalmans vrm kylning