Permalänk

Jämföra ATI med Nvidia

Jag har hyfsad koll på Nvidias kretsar, men noll koll på ATIs. Någon som kan tipsa om en källa (hemsida) som jämför Nvidia med ATIs kretsar? Typ, Geforce GTX 295 motsvarar Radeon xxxx...

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Det bästa du kan göra är att kolla på reviews och benchmarks (som förövrigt görs en del av Sweclockers) för att få koll på vad korten egentligen presterar. Så gjorde jag när jag gick från Nvidia till ATI och det slutade med ett 4890 som inte alls gjorde mig besviken.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Skrivet av Kilgam:

Det bästa du kan göra är att kolla på reviews och benchmarks (som förövrigt görs en del av Sweclockers) för att få koll på vad korten egentligen presterar. Så gjorde jag när jag gick från Nvidia till ATI och det slutade med ett 4890 som inte alls gjorde mig besviken.

Jo, men det är ju ett litet jobb. Tänkte att kanske nån i världen lagt upp en tabell som iaf hyfsat jämför ärke-konkurrenterna? Ditt 4890, vilket Nvidia-kort motsvarar det skulle du säga?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mitt 4890 ligger någonstans mellan GTX 275 och GTX 285, i vissa fall presterar det som GTX 285 och i vissa fall sämre.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem

Graphics Card Hierarchy Chart : Best Graphics Cards For The Money: May 2010
som Åsa-Nisses länk men nyare. I stort stämmer den men inte på alla ställen kanske.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

stämmer bra ! och änny mer liknande resultat med gtx280 får ett 4890 med de nya ati drivers. Men och ett stort MEN Nvidia har ett stort försprång på gpu accelererade aplikationer, tex folding på grund av sitt patent på physX som Ati vägrar betala licens för att få använda. Men i spel så har ju Ati många gånger övertaget om man kan vara utan en del fysikeffekter. Personligen föredrar jag Nvidias GeForce framför Catalyst men kör nu ett vansinnigt bra par med MSI HD5870 Lightning kort i crossfire och dom är så bra att jag väntar på lite bättre priser och kanske kort som kommer från lite mognare process i tillverkningen med lite mer överklockningsbarhet innan jag byter ut mot Nvidia igen (om jag gör det, kanske Ati prsenterar bättre alternativ innan) Oavsett så är ATI att föredra om du jämför pris mot prestanda i de flesta segmenten och prisklasser, men ska du behålla dina kort länge så är Nvidias lite dyrare att föredra. Jag tycker om att jämföra lite med mopeder, en kinesisk moped (i norge är det så i alla fall) är billigare snabbare starkare med encylindrig tvåtaktsmotor och är färdig för skroten efter ett par år, en Yamaha av nyare datum är dyrare men har högre vridmoment (segdragningsförmåga) drar jämnare över alla varvtal är tvåcylindrig och fyrtaktare, har modernare elektronik och funktioner och är mera välbyggd och robust, har högre trimmningspotensial och har i regel 5-6 nöjda ägare innan den skrotas. Jag byter ofta grafikkort och har alltid svurit till Nvidia, men spottar inte längre på ATI efter de senaste framgångarna i från 4890 och frammåt. Ska du ha ATI så köp inte de billigaste alternativen utan 2000kr+ det är mitt råd för det är endast där dom kan ge Nvidia en match på både effekt och kvalitè... Jag blir antagligen sågad av ATI killar precis som när jag säger liknande om Apple datorer men det är min personliga erfarenhet efter 17 år som entusiast. Me allt är relativt och därför kan man inte jämföra helt konkret då de är bra på olika aplikationer och spel på varsitt sätt .

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Här är en prestanda summering från Techpowerup för många grafikkort i 16 spel och 3DMark techPowerUp :: PowerColor HD 5770 PCS++ 1 GB Review :: Page 29 / 33

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

stämmer bra ! och änny mer liknande resultat med gtx280 får ett 4890 med de nya ati drivers. Men och ett stort MEN Nvidia har ett stort försprång på gpu accelererade aplikationer, tex folding på grund av sitt patent på physX som Ati vägrar betala licens för att få använda. Men i spel så har ju Ati många gånger övertaget om man kan vara utan en del fysikeffekter. Personligen föredrar jag Nvidias GeForce framför Catalyst men kör nu ett vansinnigt bra par med MSI HD5870 Lightning kort i crossfire och dom är så bra att jag väntar på lite bättre priser och kanske kort som kommer från lite mognare process i tillverkningen med lite mer överklockningsbarhet innan jag byter ut mot Nvidia igen (om jag gör det, kanske Ati prsenterar bättre alternativ innan) Oavsett så är ATI att föredra om du jämför pris mot prestanda i de flesta segmenten och prisklasser, men ska du behålla dina kort länge så är Nvidias lite dyrare att föredra. Jag tycker om att jämföra lite med mopeder, en kinesisk moped (i norge är det så i alla fall) är billigare snabbare starkare med encylindrig tvåtaktsmotor och är färdig för skroten efter ett par år, en Yamaha av nyare datum är dyrare men har högre vridmoment (segdragningsförmåga) drar jämnare över alla varvtal är tvåcylindrig och fyrtaktare, har modernare elektronik och funktioner och är mera välbyggd och robust, har högre trimmningspotensial och har i regel 5-6 nöjda ägare innan den skrotas. Jag byter ofta grafikkort och har alltid svurit till Nvidia, men spottar inte längre på ATI efter de senaste framgångarna i från 4890 och frammåt. Ska du ha ATI så köp inte de billigaste alternativen utan 2000kr+ det är mitt råd för det är endast där dom kan ge Nvidia en match på både effekt och kvalitè... Jag blir antagligen sågad av ATI killar precis som när jag säger liknande om Apple datorer men det är min personliga erfarenhet efter 17 år som entusiast. Me allt är relativt och därför kan man inte jämföra helt konkret då de är bra på olika aplikationer och spel på varsitt sätt .

Mycket bra sagt tycker jag!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Väldigt bra tabell att jämnföra maskinvaran men tillhörande mjukvara gör ju differenserna jag hänvisade til då den optimeras annorlunda för olika användingsområden hos de båda men djävla interessant att jämnföra med denna listan, då ser man ju verkligen att mjukvaran har mer att göra med prestandan än vad många tror.... Jag hadde faktiskt ett par Asus GTX275 och ett par Asus 4890 Top i två annars identiska system, båda med rejäl vattenkylning och måste ändå säga att ATI korten sprang i från på många områden att jämförelse med gtx280 vore bättre, jag behöll ändå Nvidia korten för de gav jämnare spelande rakt över ! Om inte jag minns fel så låg de ganska lika i pris vid introduktion så de är unikt jämna i pris/prestandaförhållande också faktiskt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gipsyboy:

stämmer bra ! och änny mer liknande resultat med gtx280 får ett 4890 med de nya ati drivers. Men och ett stort MEN Nvidia har ett stort försprång på gpu accelererade aplikationer

Det är en myt och är beroende på applikation, Radeon 5870 är betydligt snabbare än Nvidia 480 i Milkyway@home.
Se det Här inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilgam:

Mitt 4890 ligger någonstans mellan GTX 275 och GTX 285, i vissa fall presterar det som GTX 285 och i vissa fall sämre.

Na skulle säga att 4890 ligger en bit efter GTX 275, men de flesta brukar säga att de är likvärda. 285 är det ju inte likvärt med iaf. Sålänge det inte är OC förstås...

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

Nvidia har ett stort försprång på gpu accelererade aplikationer, tex folding på grund av sitt patent på physX som Ati vägrar betala licens för att få använda.

PhysX har inget med F@H att göra.
Att Nvidia får bättre resultat i F@H har säkert MYCKET med optimeringar att göra.
Finns saker ATis kort är bättre i (se casiopeja som exempel).

Ditt prat om att ATis kort håller kortare än Nvidias är BS. Har haft massor (!) med kort som hållit längre än mina motsvarande från Nvidia (och vise versa).
Ta mitt gamla X800GTO som exempel: Upplåst och överklockad till 16P 530/540. Lever fortfarande idag efter vad kan det vara... 6 år? Har suttit i flera datorer och arbetat. Senast var i en kompis dator som köpte den för ett tag sedan. Sen var kortet också köpt på tradera, så kortet har minst 3 ägare på nacken...

Sen angående PhysX... hur många spel finns det idag som har hårdvaruaccelerering för PhysX? 8? 10? Resten av spelen med PhysX använder sig inte av en GPU/PPU för att beräkna fysiken, utan CPUn istället. Tror inte det ens går att ställa in att få hårdvaruaccelerering i de spelen (inte för att det skulle göra någon skillnad ändå...).
De spel jag kan säga rakt ut är nog Mirrors edge, Arkham asylum, Ett Tom Clancy spel jag glömt namnet på och... något mer.

Nu kommer säkert majoriteten tänka "ATi-fanboy" om mig, men låt mig först säga att jag inte väljer grafikkort/CPU/whatever efter märke. Jag tar efter pris/prestanda. Har gått mellan Nvidia kort till ATi kort hela tiden. Efter mitt X1950XT gick jag till ett 8800GT, sen ett 9800GX2 till HD4870+HD4850 CF till mitt nuvarande HD5850. Mitt nuvarande lär sitta i datorn i säkert 2 år innan jag byter upp mig, sen får vi se vilken tillverkare det blir.
Har fortfarande kvar ett gammal MX440 (nvidia Geforce 4, för de som inte vet) som sitter i en annan dator. Klarar av Doom 3 på liiiite högre än lägsta Det ni.

Permalänk

Tack för den!

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

... Ska du ha ATI så köp inte de billigaste alternativen utan 2000kr+ det är mitt råd för det är endast där dom kan ge Nvidia en match på både effekt och kvalitè...

Är ju helt fel. Enda prisklassen som Nvidia har något som kan konkurrera med ATI:s alternativ är ju runt 3000kr med GTX 470. Alla övriga prisklasser ser jag inget Nvidia alternativ som är värt att fundera över.

<1000kr ATI HD5750
1000-1500kr ATI HD5770
<2000kr ATI HD5830
<3000kr ATI HD5850
3-4000kr ATI HD5870 eller Nvidia GTX 470
<4000kr ATI HD5970

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Tack för den!

Typhonos postade en senare version också:

Graphics Card Hierarchy Chart : Best Graphics Cards For The Money: May 2010