Permalänk

Måla på kakel?

Tja, va igår och tittade på en lägenhet jag ska antagligen flytta till strax..
en av nackdelarna va köks kaklet, såna gröna fula från typ 60-talet.. bara undra om det finns ngn sorts målar färg eller nåt som man kan måla på kakel med (i kök) ?
tror ej jag får kakla om själv (dock ingen aning hur man gör) så bara undra om det finns en annan lösning åt d?

Skulle vara väldigt tacksam för hjälpsamma svar.

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Det ska finnas färgad plastfilm som är gjord för att sätta över kakel. Ska bara vara att dra bort sen när man har tröttnat på det.

Visa signatur

---

Permalänk

Okej, vad kostar d? vart kan man hitta sånt? i en kakel affär eller målar affär eller?

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk

Tror inte det går måla.. Dock så är nog 'folien/plast'iden bättre.

tror man kan köpa det i välsorterade bygg varuhandlar och tapet/kakel affärer och hobby affärer.

säljs nog under 'fönsterklister' eller något då en del personer gillar att klistra upp det på fönstren.

EDIT: måla går alltid. frågan är bara hur bra det sitter utan en ordentlig häftgrund?
Sen hur gör man vid skarvarna? målar de i samma färg eller låter det vara?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Det går fint att måla på kakel googlan på det så hittar du info orkar inte länka när jag skriver på telefonen tyvärr. Var noga med rätt häftgrund bara så går det fint.

Permalänk
Medlem

Jadå det går alldeles ypperligt att måla på kakel. Gå in på närmaste färgbutik så hjälper de dig med rätt saker.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

skulle inte rekomendera att måla på kaklet, kommer ta sjukt lång tid om du ska ha det någorlunda men kommer ändå inte bli särsligt snyggt.
ge dig på sådan plastfilm istället.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

kk

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragganof:

skulle inte rekomendera att måla på kaklet, kommer ta sjukt lång tid om du ska ha det någorlunda men kommer ändå inte bli särsligt snyggt.
ge dig på sådan plastfilm istället.

Varför tror du det ska ta lång tid? Tvätta av o fetta av spackla de hål som finns sedan slipa o måla. Inte jobbigare än att måla ett vanligt rum. O antagligen snabbare om det inte är en jävla massa kakel

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Something";10104011]Varför tror du det ska ta lång tid? Tvätta av o fetta av spackla de hål som finns sedan slipa o måla. Inte jobbigare än att måla ett vanligt rum. O antagligen snabbare om det inte är en jävla massa kakel[/QUOTE]

pgr av att det praktist taget bara är pill jobb, jag jobbar som målare så att det skulle va liknande måla ett rum vet jag att det inte är.du måste ju se till att inte få på fogen, vilket betyder en massa pill penslande.
ellr hade ni tänkt att bara rulla över allt? desutom sa jag om det skulle bli bra, nog fan kan man slabba ihop nått ganska fort om man kan leva med sånt.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Kakel går att måla på. Men det kräver en färg som är anpassad för badrum/våtutrymmen för att få bästa vidhäftning mot den glatta kakelytan. Annars kan man även sätta nytt kakel utanpå det gamla, Då bör man använda ett speciellt kakellim istället för vanlig pulverbaserad fästmassa. Gå in till din lokala färg/kakelbutik så får du den hjälp du behöver.

Har jobbat med kakel/klinkers & färg i 18 år så jag vet att detta går att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragganof:

pgr av att det praktist taget bara är pill jobb, jag jobbar som målare så att det skulle va liknande måla ett rum vet jag att det inte är.du måste ju se till att inte få på fogen, vilket betyder en massa pill penslande.
ellr hade ni tänkt att bara rulla över allt? desutom sa jag om det skulle bli bra, nog fan kan man slabba ihop nått ganska fort om man kan leva med sånt.

Självklart målar man fogen också. Annars blir det som du säger massa pill. Så om du skippar fogen så skulle jag utan tvekan jämföra det med att måla ett rum. Där är det också massa tejpande och pillande med pensel kring fönster o lister. Varför skulle det bli slabbigt?

vad är den stora skillnaden enligt dig?

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Something";10105072]Självklart målar man fogen också. Annars blir det som du säger massa pill. Så om du skippar fogen så skulle jag utan tvekan jämföra det med att måla ett rum. Där är det också massa tejpande och pillande med pensel kring fönster o lister. Varför skulle det bli slabbigt?

vad är den stora skillnaden enligt dig?[/QUOTE]

ja, men det vore fruktansvärt fult enligt mitt tycke och det var färför jag sa att det skulle va jobbigt.
om du gemför det med att bara kladda på färg så är det självklart lättare änn att måla ett rum.

pensla runt några fönster och en dörr är långt mindre pillande.
där det ofta är mycket lätt att bara ta en fuktig trasa för att torka bort om det har kommit på listen.
på fogen så måste man torka bort det direkt ellr skrapa bort det och de blir aldrig bra.
men men, beror ju på hur pedantisk man är när det gäller hur det ser ut hemma hos en.
jag talar ut ifrån min erfarenhet.

och är less alla, det är hur lätt som helst mäniskor som ska berätta för alla hur jäkla lätt allt är och sen ser det förjävligt ut.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att förstå vad du menar faktiskt men om jag tolkat fel så får du rätta mig.

Du menar alltså att du inte vill ha färg på fogen? Har du aldrig sett kakel/klinker med samma färg på fogen? Det ser man ju överallt med svarta fogar på svart klinker, vita fogar på vit klinker så det enda problemet där är om man nu prompt måste ha olika färger.

Varför skulle det inte bli bra med att torka bort färgen från fogen direkt? Skrapandet kan jag hålla med om inte fungerar så bra, om man nu ändå inte ska fylla i ny fog för då spelar det ingen roll, men då kan man lika gärna byta kaklet också.

Vad är det som är så utmanande med en sån här sak att det inte skulle kunna bli bra?

Nej jag tror nog du har fel i detta, om man målar fog och kakel i samma färg, annars håller jag med dig om att det blir en jävla massa pill om det ska vara olika färger.

Hur menar du föresten att en plastfilm skulle lösa problemet med fogarna? Det lär knappast bli en annan färg på dom om du sätter sådant.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Something";10105301]Jag har lite svårt att förstå vad du menar faktiskt men om jag tolkat fel så får du rätta mig.

Du menar alltså att du inte vill ha färg på fogen? Har du aldrig sett kakel/klinker med samma färg på fogen? Det ser man ju överallt med svarta fogar på svart klinker, vita fogar på vit klinker så det enda problemet där är om man nu prompt måste ha olika färger.

Varför skulle det inte bli bra med att torka bort färgen från fogen direkt? Skrapandet kan jag hålla med om inte fungerar så bra, om man nu ändå inte ska fylla i ny fog för då spelar det ingen roll, men då kan man lika gärna byta kaklet också.

Vad är det som är så utmanande med en sån här sak att det inte skulle kunna bli bra?

Nej jag tror nog du har fel i detta, om man målar fog och kakel i samma färg, annars håller jag med dig om att det blir en jävla massa pill om det ska vara olika färger.

Hur menar du föresten att en plastfilm skulle lösa problemet med fogarna? Det lär knappast bli en annan färg på dom om du sätter sådant.[/QUOTE]

jag tycker inte det är lika snyggt med samma färg på fogen, då är det bättre att sätta en färgad glasskiva enligt mig.
därför fogen suger ofta in färgen fort och svårt att bara torka på fogen så det måste målas om hela tiden på kaklet med = långre tid.
plastfilmen kommer ofta i bitar som är exakt liak stora som kaklet och enklare. och vill man ha annan färd på fogen så är det bara att kladda på eftersom plasten kommer att täcka det senare.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Om du grundar fogen också så borde det väl inte suga särskilt mycket? det är ju bara att lägga på två lager grund över hela ytan om man känner sig osäker.

Så du menar att du kommer få en massa små bitar av plast i rätt storlek? 20x20, 10x10 osv osv, det blir ju hur mycket jobb som helst, om det är öht i närheten av lika krångligt som att fästa solfilm på fönster så kommer det dessutom vara väldigt svårt att få bra. Iofs mindre bitar så antagligen lättare. Vad sitter plasten med för fäst grund som ska klara av både värme, fett, avfettningsmedel mm ?

EDIT: Googlade lite på den där plastfilmen och det verkar ju funka fint. mycket variation också, så ska man ha fogen i en annan färg så håller jag helt klart med dig. Men om fogen inte spelar roll så hade jag målat.

Verkade inte särskilt krångligt att fästa plasten heller, måste nog beställa lite och testa, tack för tipset ^^