Permalänk

Metallspån i oljefiltret

Tänkte att jag skulle byta olja och oljefilter på min Yamaha YZF 426 -02 igår men när jag tömt den på olja och skruvat bort oljefiltret ser jag att det är fullt med metallspån.

Har den skurit? Vad kan ha hänt?

Som ni kanske märker är jag verkligen ingen expert på motorer och dess funktion.

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk

Kan vara oljefiltret som är dåligt. Testa med ett annat fabrikat. Gängorna kan ha börjat flisa.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Kollade du hur det såg ut i oljebutten också, spån där med?

Troligen är det ett lager som har skurit, det är inte bra alls och att bara pytsa i ny olja utan att veta orsaken är att be om ett haveri.

Riv motorn och leta på det skurna lagret, byt det, gör rent allt, har du oljekyl på den också så spola genom den rejält.
räcker med väldigt lite metallflisor för att förstöra en motor!

Utan kunskap om motorer så är det ett stort jobb...

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Borde egentligen va fullständigt normalt att hinna små metallspånor i filtret eller på pluggen om den har magnet, magneten är där för att hålla spånorona borta från lagren Eftersom det är en cross skulle jag tro att detta är normalt, då den lever ett ganska hårt liv. Att den har skurit behöver du inte oroa dig för om inte maskinen börjat bete sig totalt annorlunda, eller har missljud.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Skrivet av zoc:

Kollade du hur det såg ut i oljebutten också, spån där med?

Troligen är det ett lager som har skurit, det är inte bra alls och att bara pytsa i ny olja utan att veta orsaken är att be om ett haveri.

Riv motorn och leta på det skurna lagret, byt det, gör rent allt, har du oljekyl på den också så spola genom den rejält.
räcker med väldigt lite metallflisor för att förstöra en motor!

Utan kunskap om motorer så är det ett stort jobb...

Det var några flisor på pluggen ochskå, ja nej jag kommer inte köra något med den förens det är åtgärdat.

Det låter som ett ganska svårt jobb för en som inte har kunskap om motorer, får nog bli att lämna in den.
Men om det nu "bara" är ett lager som skurit borde det väll inte svida allt för mycket i plånboken?

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Beror på var det är som behöver bytas, kan tänkas att växeldreven blivit slitna eller vad som helst. Är ju bara att ringa och fråga vad olika scenarier kan tänkas kosta. Personligen skulle jag även kolla vad skillnaden är om de bara får in motorn jämfört med hela cykeln, om du kan tänka dig att montera loss motorn själv det vill säga.

Sen håller jag med de andra som inte tycker du ska köra vidare. Jag har "kört vidare" i halvliknande situationer TVÅ gånger och båda gångerna fick jag ånga mig ordentligt. Ena gången kom det metall mellan kolven och cylindern. Det tog tvärstopp(inte bra) och det blev borrning och ny kolv. Andra gången bröts nederdelen av kolven sönder, kolvbitar smetade ut sig på cylinderväggen och ena avgasporten sprack. Gick förmodligen sönder fler grejor som jag inte kommer ihåg båda gångerna.

Permalänk
Medlem

"Fullt med metallspån" kan ju betyda vad som helst. Normalt har man alltid lite spån på magnetpluggen, men om det skimrar i oljan när man tömmer den brukar det betyda att ett lager har eller håller på att kasta in handduken.. Du hade märkt om den skurit, tro mig.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Lite småflis är nog inget att oroa sig över, vad tror du händer när du stampar ner en växel medans du drar med full rulle upp för en fet grusbacke på banan, utan att koppla ? Klart det river lite i grejorna..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.