Permalänk
Medlem

GTX 470 eller 5870?

GTX 470:

+Bättre på tesselering
+PhysX
-Sämre prestanda
-Varmare
-Högre strömförbrukning

5870:

+Bättre prestanda
+Kallare
-Inget PhysX

Det enda som gör det svårt för mig att välja är PhysX, det kommer komma ännu fler spel med PhysX som t.ex. Mafia II mm. Jag spelar redan dom flesta spelen som använder PhysX som t.ex. Metro 2033, Mirror's Edge, Cryostasis, Batman Arkham Asylum.

Drivrutinerna till GTX 470 kommer troligtvis förbättras eftersom kortet är ganska nytt.

Vilket av dom två tycker ni att jag borde satsa på?

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk

Vad har du för moderkort? kan du köra crossfire eller sli? ska du spela på den eller folda?(edit:troligtvis spela:P men det skadar inte att fråga;)) vad är din budget?

det blev lite frågor:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av D34D_L33T:

Vad har du för moderkort? kan du köra crossfire eller sli? ska du spela på den eller folda?(edit:troligtvis spela:P men det skadar inte att fråga;)) vad är din budget?

det blev lite frågor:P

Ja har ett ganska så "budget"-moderkort från Asus, men det duger gott o väl för mig. Just nu kör jag me bara ett 8800gt 512mb. Det är ett mATX-moderkort och det finns bara en PCI-express 2.0 port, så inget SLI eller Crossfire.

Jag har ingen direkt budget, jag vill bara ha nåt grymt, prisvärt grafikkort och det verkade vara dom här två som var bäst.

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem

Just nu har jag:

AMD Phenom II X4 965 (3.4 GHz)
nVidia 8800GT 512MB (OC)
Corsair 3GB RAM (800 MHz)
Asus M3A78-CM

Jag glömde också skriva att jag vill spela i 1920x1080. Men det klarar nog båda dom här korten bra.

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Skrivet av Alliie:

Ja har ett ganska så "budget"-moderkort från Asus, men det duger gott o väl för mig. Just nu kör jag me bara ett 8800gt 512mb. Det är ett mATX-moderkort och det finns bara en PCI-express 2.0 port, så inget SLI eller Crossfire.

Jag har ingen direkt budget, jag vill bara ha nåt grymt, prisvärt grafikkort och det verkade vara dom här två som var bäst.

okej men du vet vad ditt nätagg klarar och cpun så att den inte flaskar för dom korten?

edit: vad du va snabb då;)

edit2: jo, men cpun ser ut att klara av korten (ärligt talat är jag sämst på amd cpuer:P), jag själv uppgraderade från ett 8800gt till ett 5870 för ett tag sedan. Drivrutinerna till 5870 var lite knepiga att få igång efter ett nvidia kort men det gick.Tycker dock inte att jag har saknat physX sedan jag bytte men om du känner att du inte kan leva utan physX så ta ett 470.

Permalänk
Medlem

Metro 2033 har inte physx... det har tesselering och därför är det med i Nvidias demos, dessutom e det inte spelbart med ögongodis
edit: eftersom du spelar physx spel ta 470, såg till och med nåt test där den hade mer prestanda/$ än 5870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D34D_L33T:

okej men du vet vad ditt nätagg klarar och cpun så att den inte flaskar för dom korten?

edit: vad du va snabb då;)

hehe ja har ett Corsair 650w och 5870 kräver minst 500w, så ja klarar mig på det

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werdes:

Metro 2033 har inte physx... det har tesselering och därför är det med i Nvidias demos, dessutom e det inte spelbart med ögongodis
edit: eftersom du spelar physx spel ta 470, såg till och med nåt test där den hade mer prestanda/$ än 5870.

Jahaa, men om man går in på game options så finns det en ruta och det står "advanced physx effects"?

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem

GTX 470 är nog de bästa kortet för dej.

Du verkar va som mej och värdesätter PhysX för de gör spelen både snyggare och ger en bättre känsla i spelen.

Du kommer nog bara bli missnöjd efter ett tag med 5870 för att de saknar PhysX.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av D34D_L33T:

edit2: jo, men cpun ser ut att klara av korten (ärligt talat är jag sämst på amd cpuer:P), jag själv uppgraderade från ett 8800gt till ett 5870 för ett tag sedan. Drivrutinerna till 5870 var lite knepiga att få igång efter ett nvidia kort men det gick.Tycker dock inte att jag har saknat physX sedan jag bytte men om du känner att du inte kan leva utan physX så ta ett 470.

CPU:n är grym! Köpte den för ett par månader sen och har fått en enorm ökning i FPS från min tidigare CPU

Spel som GTA IV, Bad Company 2 och Crysis fick dom största ökningarna

Har för mig att min CPU är den bästa FÖR SPEL från AMD i dagsläget. I vilket fall som helst så är det en bra CPU som inte kommer flaska ett 5870/GTX470.

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Skrivet av Alliie:

CPU:n är grym! Köpte den för ett par månader sen och har fått en enorm ökning i FPS från min tidigare CPU

Spel som GTA IV, Bad Company 2 och Crysis fick dom största ökningarna

Har för mig att min CPU är den bästa FÖR SPEL från AMD i dagsläget. I vilket fall som helst så är det en bra CPU som inte kommer flaska ett 5870/GTX470.

okej:D bra att veta:D

Permalänk
Medlem

NVIDIA GeForce GTX 470 Review - Page 14

kolla testerna och avgör sj vad du tkr är mest prisvärt dom är inte långt ifrån varandra i testerna.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

NVIDIA GeForce GTX 470 Review - Page 14

kolla testerna och avgör sj vad du tkr är mest prisvärt dom är inte långt ifrån varandra i testerna.

Tack för länken

Jag har bestämt mig för ett GTX 470

Tack för alla svar!

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk

Jag noterar att du har ett moderkort försett med AMD chips uppsättning och inbygd grafik.
Med ett HD 5870 kan du åter igen koppla på dessa utgångar till extra skärm eller TV.
nVidia vägrar ju att finnas och fungera i samma rum som AMD...

Phys-X och Tesselation är det som nVidia alltid plockar fram för att motivera det höga priset.
AMD klarar också tesselering och Phys-x har jag aldrig blivit imponerad av (vem bryr sig under spelets gång ?).

P.S. Ser att du redan bestämt dig... (samma tidstämpling).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Jag noterar att du har ett moderkort försett med AMD chips uppsättning och inbygd grafik.
Med ett HD 5870 kan du åter igen koppla på dessa utgångar till extra skärm eller TV.
nVidia vägrar ju att finnas och fungera i samma rum som AMD...

Phys-X och Tesselation är det som nVidia alltid plockar fram för att motivera det höga priset.
AMD klarar också tellerering och Phys-x har jag aldrig blivit imponerad av (vem bryr sig under spelets gång ?).

Jag har ju ett 8800GT nu, och det funkar finfint, jag använder ändå bara en skärm.
Jag gillar faktiskt PhysX grymt mycket, tycker det är jävligt häftigt att se så realistiska effekter

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem

Tyvärr tror jag att jag kommer försvåra ditt val lite.

Det som är jobbigt i sammanhanget är att 470 jämförs mera med 5850 och ett 5850 får du idag för en betydligt billigare peng än 470.

När du skriver "Jag har ingen direkt budget, jag vill bara ha nåt grymt, prisvärt grafikkort och det verkade vara dom här två som var bäst." så är det bara 5850 som kommer i åtanke för mig iaf.

Är PhysX så viktigt att du är beredd att lägga 1000kr extra på det? Det är frågan.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Tyvärr tror jag att jag kommer försvåra ditt val lite.

Det som är jobbigt i sammanhanget är att 470 jämförs mera med 5850 och ett 5850 får du idag för en betydligt billigare peng än 470.

När du skriver "Jag har ingen direkt budget, jag vill bara ha nåt grymt, prisvärt grafikkort och det verkade vara dom här två som var bäst." så är det bara 5850 som kommer i åtanke för mig iaf.

Är PhysX så viktigt att du är beredd att lägga 1000kr extra på det? Det är frågan.

/s

Jag måste hålla med här. Det är förhållandevis lite spel som erbjuder något extra med PhysX, de flesta erbjuder bara bättre prestande ifall man har dålig CPU men bra grafikkort.

Permalänk

PhysX går väl på CPU'n om man har ett ATI-kort i de spel som kräver det?

Har man då en bra CPU så spelar det ingen roll? Dock är det väl några enstaka spel (Mirrors Edge) som mår bättre av att köra PhysX på ett Nvidia-kort?

Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliie:

Tack för länken

Jag har bestämt mig för ett GTX 470

Tack för alla svar!

Nu vet ju inte jag vilket märke du tänkt dej, men de går nog att få en del intressanta tips oavsett märke du väljer här: EVGA GeForce 400 Series

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Tyvärr tror jag att jag kommer försvåra ditt val lite.

Det som är jobbigt i sammanhanget är att 470 jämförs mera med 5850 och ett 5850 får du idag för en betydligt billigare peng än 470.

När du skriver "Jag har ingen direkt budget, jag vill bara ha nåt grymt, prisvärt grafikkort och det verkade vara dom här två som var bäst." så är det bara 5850 som kommer i åtanke för mig iaf.

Är PhysX så viktigt att du är beredd att lägga 1000kr extra på det? Det är frågan.

/s

Jag förstår.. Har du kollat testerna? Jag blev iallafall ganska imponerad av hur GTX 470 presterade. I många tester slog det ju dessutom 5870 också (i t.ex. Metro 2033 med tesselering mm.)

När GTX 470 förlorar mot 5850, så vinner GTX 470 när man sätter på AA. Kolla på länken som finns längre upp i tråden. Bad Company 2 är ett bra exempel. Och när upplösningen höjs så leder GTX 470 med ännu mer (enda undantaget är i 2560x1600, vilket är högre än vad jag spelar i.)

En annan sak som jag har märkt i testerna är att GTX 470 har väldigt bra "minimum FPS", vilket är rätt viktigt för mig.

5870 ligger väldigt nära GTX 470 både prestanda- och prismässigt. I vissa spel vinner 5870, och GTX 470 i andra.

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem

Det enda testet som är relevant idag är Metro 2033 då det är det mest tungdrivna spelet som finns ute just nu.

Där ligger 470 jämnt 5870, och 470 är dessutom billigare.

Sen råder det ju inget tvivel om att Nvidia kommer släppa drivrutiner som kommer öka prestandan för 400-serien.

Så värderar du PhysX som en fördel, välj 470. Vill du ha dom där extra 5-10FPS i spel där man ligger närmare 100FPS i alla fall, vilket inte gör någon skillnad alls, så väljer du 5870.

Du kan dessutom köpa ett yttligare 470 i framtiden när spelen blir mer krävande och få ut mer kraft än med 5870 i Crossfire och ett 5970, men det är ingen större mening idag då alla spel redan flyter på kanon med ett kort.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det enda testet som är relevant idag är Metro 2033 då det är det mest tungdrivna spelet som finns ute just nu.
http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/GTX480123...

Där ligger 470 jämnt 5870, och 470 är dessutom billigare.

Sen råder det ju inget tvivel om att Nvidia kommer släppa drivrutiner som kommer öka prestandan för 400-serien.

Så värderar du PhysX som en fördel, välj 470. Vill du ha dom där extra 5-10FPS i spel där man ligger närmare 100FPS i alla fall, vilket inte gör någon skillnad alls, så väljer du 5870.

Du kan dessutom köpa ett yttligare 470 i framtiden när spelen blir mer krävande och få ut mer kraft än med 5870 i Crossfire och ett 5970, men det är ingen större mening idag då alla spel redan flyter på kanon med ett kort.

Okej

Jag lutar definitivt åt GTX 470 just nu.

PS. Metro 2033 är ett JÄVLIGT bra spel
Så sjukt spännande, grym känsla och sjukt bra grafik!

Funkar bra på mitt 8800GT på High utan AA och 1600x900 upplösning.

Tänkte från början köpa ett ATI-kort och använde 8800GT som PhysX-kort, men sen kom jag på att brorsan behövde ett bättre grafikkort (sitter på ett gammalt 7600GS) och att ja skulle behövt byta moderkort och hela köret.

Blir kanske ytterliggare ett GTX 470 i framtiden då också

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem

Du kommer inte att bli besviken. Sen är ju 400-serien oerhört lätt att överklocka, så du kan utan problem vinna dom där extra 10FPS:en som du får ut med ett 5870 utan att påverka tempen så värst mycket. Sen så kommer ju Thermalright att göra sina kylare kompatibla med 400-serien, så då får man ner både ljudnivå och temp

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Det var ju världens mest oseriösa svar... 25 FPS är INTE spelbart... Kolla tester där lite fler spel finns. Om du inte är belevrad i sweclockers forum finns nvidiatomtar och atitomtar som med nävar slåss för att man ska välja just DERAS märke. Skit i allt vad tessalation osv heter och kolla på riktiga speltester. Metro, batman osv är dedikerade nvidiaspel som utvecklats i samarbete mellan dem. Kolla oberoende speltitlar i stället. 470 är ett skitkort enligt mig, kolla bara på bench från sweclockers.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

PhysX går väl på CPU'n om man har ett ATI-kort i de spel som kräver det?

Har man då en bra CPU så spelar det ingen roll? Dock är det väl några enstaka spel (Mirrors Edge) som mår bättre av att köra PhysX på ett Nvidia-kort?

Rätta mig om jag har fel.

Physx funkar utmärkt på cpu'n på mirrors edge för mig. För inga fps drops om man tittar på när jag har det av.(:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliie:

Tänkte från början köpa ett ATI-kort och använde 8800GT som PhysX-kort, men sen kom jag på att brorsan behövde ett bättre grafikkort (sitter på ett gammalt 7600GS) och att ja skulle behövt byta moderkort och hela köret.

Det va min första tanke också. Men isf funkar ju inte det, om inte 7600t duger som PhysX-kort, det kan jag inte svara på. Hur är kylningen i din burk? Det kan va värt att tänka på (eftersom du kör mATX misstänker att du inte har världens största chassi, och 470 är rätt varmt vid load). Visserligen dumpar det värmen utanför burk, men det värmer ju allt annat i viss mån ändå.

Permalänk
Medlem

Föreslår att du kollar på diverse tester, som hela denna test (inte enbart sidan jag länkar till, våga inte manipulera min källa era Nvidia-troll):

GeForce GTX 470 & 480 review

Mitt förslag är, utan tvekan, ett 5850, men det är upp till dig, PhysX kommer inte att göra någon stor skillnad om du redan har en ok processor, och det är ändå inte många spel som erbjuder PhysX, inte heller Tesselering så försök att inte fokusera på småsaker, utan kolla på den stora helheten när du vill köpa ett grafikkort.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Det va min första tanke också. Men isf funkar ju inte det, om inte 7600t duger som PhysX-kort, det kan jag inte svara på. Hur är kylningen i din burk? Det kan va värt att tänka på (eftersom du kör mATX misstänker att du inte har världens största chassi, och 470 är rätt varmt vid load). Visserligen dumpar det värmen utanför burk, men det värmer ju allt annat i viss mån ändå.

Aa, ja förstår. Ja hoppas att det inte blir nåt problem, för ja har två fläktar som blåser luft direkt på processor, moderkort och grafikkort. Tror att jag ska köpa en till inom kort. Då kommer jag ha totalt 4 chassifläktar.

Det finns förvånansvärt mycket plats i mitt chassi även fast det är för mATX, t.ex. så får ja plats med ett 5970
Men de tycker jag är lite overkill

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Det var ju världens mest oseriösa svar... 25 FPS är INTE spelbart... Kolla tester där lite fler spel finns. Om du inte är belevrad i sweclockers forum finns nvidiatomtar och atitomtar som med nävar slåss för att man ska välja just DERAS märke. Skit i allt vad tessalation osv heter och kolla på riktiga speltester. Metro, batman osv är dedikerade nvidiaspel som utvecklats i samarbete mellan dem. Kolla oberoende speltitlar i stället. 470 är ett skitkort enligt mig, kolla bara på bench från sweclockers.

Du låter jävligt negativ..

Såg du kanske inte att GTX 470 slog 5870?
Det var ingen stor vinst, men lite bättre var det..

Vilket kort rekommenderar du annars då?
Och jag har inte hittat nån GTX 470 bench på sweclockers, länka?

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliie:

Just nu har jag:

AMD Phenom II X4 965 (3.4 GHz)
nVidia 8800GT 512MB (OC)
Corsair 3GB RAM (800 MHz)
Asus M3A78-CM

Jag glömde också skriva att jag vill spela i 1920x1080. Men det klarar nog båda dom här korten bra.

Behåll ditt 8800GT och kör det som fysik kort. Köp till ett 5870 som primärkort.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler