Grafikkort får inte plats

Permalänk
Medlem

Grafikkort får inte plats

Gjorde denna tråd igår

Har alltså precis varit hos inet och fiskat upp detta grafikkort

Problemet som nu uppstod är att kortet är alldeles för stort för burken.. Det finns alltså inte en chans i världen att kortet går in. Det är väl så här det blir när man inte är datorkunnig och kan sätta ihop allt på egen hand, så fort man ska uppgradera systemet som inte är handplockat av en själv så tvingas man antingen köpa en helt ny dator eller köpa alla nya delar för sig..

Jag skulle verkligen behöva lite hjälp, vad gör man i en sån här situation?
Blir det till att köpa ett helt nytt och större chassi?
Och finns det någon man kan lämna in burken till och få det färdigmonterat?

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi nu? Hur är det för stort? Bredden, höjden eller längden? Vad sitter i vägen för kortet?

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Tog en bild för att visa lite tydligare, chassit är SCALEO H men exakt modell vet jag inte om det nu inte är H som är den specifika modellen.

Så här ser det ut när jag öppnat burken: http://data.fuskbugg.se/skalman01/IMG_1381.JPG

I den lilla svarta remsan ska grafikkortet in och det som tar emot är då "kylflensen" eller vad det nu var min bror kallade det för - den svarta boxen till vänster i alla fall.

Sedan tar också kanten emot i hålet där man ser den röda sladden. Hålet är alltså för litet, det skulle behöva bli högre verkar det som.

Permalänk

Så går det när man inte orkar skriva in vad man har för dator & delar....
Någon borde blivet lite misstänksam när du nämnde 152W nätaggregat.
Det låter som en mycket liten PC-låda typ Mini-Tower.

Jag rekommenderar att du ångrar köpet tills du vet vad som passar
eller om du skall välja att köpa helt ny dator.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jag vet inte när du menar att jag inte skulle orkat skriva vad jag har för grejer. Har alltid försökt nämna vad jag har etc så långt jag bara kan, men är som sagt inte helt datorkunnig vilket framgår ganska tydligt, och då vet jag inte alltid exakt vilken information ni kan tänkas behöva.

Hur blir det egentligen med att bara köpa nytt chassi, är det helt uteslutet eller?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem när jag skall köpa grafikkort till min Delll Dimension 5150 och det beror på att vi inte har ATX chassi eller ATX moderkort.

Vi har BTX standard för både chassi och moderkort och då passar inte grafikkort som kräver två platser även för back plate, det finns BTX som klarar detta men då sitter PCI-E slottet som andra slottet uppifrån räknat.

Här är ett grafikkort som jag tror kommer att passa bra i din dator PowerColor Radeon HD5750 1GB - Inet.se

Visa signatur

janee

Permalänk

Förlåt att jag blev lite syrlig...
Lådan är ju mycket viktigare än processorn i detta sammanhanget så du måste hitta ett en-slots grafikkort.

Att byta låda innebär oftast att man även byter moderkort, nätaggregat m.m. (minnen, processor).
Då är det lika bra att skaffa helt nytt och låta någon annan överta gamla lådan.

P.S. janee hittade ett bra utbyteskort eller välj detta mindre HD 5770
PowerColor Radeon HD5770 1GB - Inet.se

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jaha där ser man. Jag trodde att jag hade gjort en massa research inför det här köpet och jag hade faktiskt ingen aning om att grafikkorten är olika stora, så där hör ni ju ungefär vilken nivå jag ligger på när det gäller datorprylar.

Det jag funderar på nu är om jag ska lämna tillbaka kortet och plocka ett annat.. Eller om jag kanske ska snickra ihop en ny dator som är lite mer inriktad på gaming än den jag har nu.. Isf kan man ju alltid få hjälp att handplocka delarna och sätta ihop den själv, eftersom jag redan sitter på grafikkortet nu..

Vad skulle man hamna på ungefär, om man ska tänka sig en burk som klarar dagens spel och som går tyst och har bra kylning. Grafikkortet kan man ju räkna bort med en gång då förstås.. Kan man få något hyffsat för 5-6000?

Permalänk

Ja, 6000 utan grafikkort är inga problem. Det blir ingen värstingburk, men allt som finns på marknaden nu och det kommande året ska den fixa.

Permalänk

Är du hyfsat nöjd med resten av datorn så, ring Inet och be att få byta till den mindre storleken av kortet du fått.
PowerColor Radeon HD5770 1GB - Inet.se (Den är även några kronor billigare).
Du kan ju senare flytta över kortet till nästa dator om kraften i nätaggregatet inte räcker till.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Om du bestämmer dig för att byta till Powercolor HD5750 eller HD5770 som jag och Waxinator länkade till så kolla först att du har 2 st molex kontakter lediga från nätaggregatet eftersom jag misstänker att det inte finns någon PCI-E ström kontakt från nätaggregatet och då måste du använda en Molex>PCI-E 6 pin ström adapter som brukar följa med i kartongen för grafikkortet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Är du hyfsat nöjd med resten av datorn så, ring Inet och be att få byta till den mindre storleken av kortet du fått.
PowerColor Radeon HD5770 1GB - Inet.se (Den är även några kronor billigare).
Du kan ju senare flytta över kortet till nästa dator om kraften i nätaggregatet inte räcker till.

Jag tror jag gör så faktiskt. Men vad menar du med kraften i nätaggregatet, menar du att det jag har nu kanske inte klarar av det kortet?

Skrivet av janee:

Om du bestämmer dig för att byta till Powercolor HD5750 eller HD5770 som jag och Waxinator länkade till så kolla först att du har 2 st molex kontakter lediga från nätaggregatet eftersom jag misstänker att det inte finns någon PCI-E ström kontakt från nätaggregatet och då måste du använda en Molex>PCI-E 6 pin ström adapter som brukar följa med i kartongen för grafikkortet.

Jag fick ingenting med i kartongen från detta grafikkortet i alla fall.. Men jag har ett par såna molex som sitter uppklamrade där i alla fall.

Permalänk
Skrivet av lawz:

Jag tror jag gör så faktiskt. Men vad menar du med kraften i nätaggregatet, menar du att det jag har nu kanske inte klarar av det kortet?

I andra tråden framgick att aggregatet var ett 400W (Max?) och kortet rekommenderar 450W (Min).
Jag blev tvungen att slänga in en brasklapp... men det fungerar troligen bra.

P.S. Datorkalkylerad effektåtgång 284W ( +35W mer än 8500GT).
Enermax Power Supply Calculator

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Okej.. ja vad tror du, som kan mer än jag, är det bara till att köra eller?

Permalänk
Skrivet av lawz:

Okej.. ja vad tror du, som kan mer än jag, är det bara till att köra eller?

Ja.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

fick du in powercolor modelen? jag har samma bekymmer !