WD Caviar Blue får SATA 6,0 Gbps

Permalänk
Melding Plague

WD Caviar Blue får SATA 6,0 Gbps

Western Digital uppgraderar mellanserien Caviar Blue med SATA 6,0 Gbps.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

sata 6.0gb/s känns lite overkill på en vanlig hdd asså, men bra att allt rör sig framåt iaf

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

sata 6.0gb/s känns lite overkill på en vanlig hdd asså, men bra att allt rör sig framåt iaf

Säger samma sak, kommer den upp i sånna hastigheter att det flaskar?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Säger samma sak, kommer den upp i sånna hastigheter att det flaskar?

Inte en chans, inte ens i närheten.
Det finns några hårddiskar som kommer upp i ca 150MB/s. Det var väl ett år sedan (då 1,5TB-diskarna kom) som det gick att få denna throughput, i dagsläget finns det väl en handfull som klarar detta. SATA 150 skulle ge en försämring av prestandan med andra ord (räkna med lite overhead så landar vi säkert på maximalt 130MB/s för SATA 150), men SATA 300 är implementerat sedan länge, som tur är.

Här har du ett par grafer att kika på:
Charts, benchmarks 2009 3.5? Desktop Hard Drive Charts, h2benchw 3.12: Max Read Throughput

---

Advanced Format är det viktigt att tänka på när man installerar en sådan disk, speciellt för Windows XP men även andra operativsystem måste ta hänsyn till detta. Jag installerade två stycken 2GB WP Green diskar i Ubuntu (9.04) igår och några extra saker måste göras i fdisk (eller motsvarande), annars får man en rejäl prestandaförlust.

Advanced Format + länk
Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Säger samma sak, kommer den upp i sånna hastigheter att det flaskar?

Långt ifrån, har för mig att diskarna med 500 GB-plattor maxar på runt 140 MB/s, ungefär vad SATA 1 klarar

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är onödigt med SATA 6.0gbps men samtidigt gör dom ingen stor grej av det och med tidigare erfarenheter kommer dom kosta lika lite som motsvarande SATA 3.0gbps.

SATA 6.0gbps kan väl föra över i ca 500-550mbytes/s? :S Längtar dit!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Inte en chans, inte ens i närheten.
Det finns några hårddiskar som kommer upp i ca 150MB/s. Det var väl ett år sedan (då 1,5TB-diskarna kom) som det gick att få denna throughput, i dagsläget finns det väl en handfull som klarar detta. SATA 150 skulle ge en försämring av prestandan med andra ord (räkna med lite overhead så landar vi säkert på maximalt 130MB/s för SATA 150), men SATA 300 är implementerat sedan länge, som tur är.

Här har du ett par grafer att kika på:
Charts, benchmarks 2009 3.5? Desktop Hard Drive Charts, h2benchw 3.12: Max Read Throughput

---

Advanced Format är det viktigt att tänka på när man installerar en sådan disk, speciellt för Windows XP men även andra operativsystem måste ta hänsyn till detta. Jag installerade två stycken 2GB WP Green diskar i Ubuntu (9.04) igår och några extra saker måste göras i fdisk (eller motsvarande), annars får man en rejäl prestandaförlust.

Har du någon länk till något om Advanced Format? (hellst för linux)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Säger samma sak, kommer den upp i sånna hastigheter att det flaskar?

Själva skivan kan inte läsas i hastigheter som ens kräver nära sata 6.0s hastigheter, så stora läsningar kommer ju inte påverkas. Dock har ju hårdiskarna ett cache-minne som är mycket snabbt där filer som används ofta sparas. Kan ju hända att cache-minnet kommer upp sata 6.0s hastigheter så att läsning av såna filer går snabbare. Känns dock inte som om det blir stor skillnad ändå..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd

Det som kan tänkas vara något snabbare är väl endast burst speeden.. dvs kortvarigt snabbare.

Annars så handlar det mest om att köparen får känslan av att man har köpt en modern sak..o det säljer.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det som kan tänkas vara något snabbare är väl endast burst speeden.. dvs kortvarigt snabbare.

Annars så handlar det mest om att köparen får känslan av att man har köpt en modern sak..o det säljer.

Ny standard lockar nog rätt bra om man nu kan kalla det en "ny" standard

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Resursslöseri i på metall att tillverka så GB snåla diskar
Förbjud tillverkning av alla 3,5 mekaniska (subb10krpm) diskar under 1,5TB eller i alla fal 1TB

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Har du någon länk till något om Advanced Format? (hellst för linux)

Det finns många, men den jag läste och följde är:
Linux Not Fully Prepared for 4096-Byte Sector Hard Drives

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Trevligt att man går över till nya standarder, men jag undrar var nyttan med detta ligger? Det allra konstigaste är att nästan alla SSD-diskar fortfarande använder SATA II, när Western Digital går över till SATA III till och med med blue-serien, som knappast skulle flaska ens med SATA I (jag har en Caviar Black 500GB - mindre än ett år gammal - som går knappt över 80mb/s ens med stora filer, och blue lär inte vara snabbare).

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Trevligt att man går över till nya standarder, men jag undrar var nyttan med detta ligger? Det allra konstigaste är att nästan alla SSD-diskar fortfarande använder SATA II, när Western Digital går över till SATA III till och med med blue-serien, som knappast skulle flaska ens med SATA I (jag har en Caviar Black 500GB - mindre än ett år gammal - som går knappt över 80mb/s ens med stora filer, och blue lär inte vara snabbare).

Jag har några äldre seagatediskar som går upp i 75MB/s, men dina diskar är väl fyllda till max?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Jag har några äldre seagatediskar som går upp i 75MB/s, men dina diskar är väl fyllda till max?

Jag har benchmarkat den några gånger vid olika tillfällen, även nästan tom (mindre än 10% använt), och alltid fått ungefär samma resultat. Jag har använt mig av ATTO disk benchmark v2.41. Även om jag skulle ha haft otur och fått en slöare måndagsexemplar, så tror jag inte att att de kommer ens särskilt nära gränsen för SATA I, och definitivt inte för SATA II...

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Tycks vara ett sätt att ta mer betalt från okunnigt folk.

Jag köpte en WD Black med SATA 6,0 Gbps och den kostade inte mer än den med SATA 3,0 Gbps...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Fördelen med detta är väl att de inte förnyar kontakterna på gamla diskar så köper man en Sata 600 disk från WD lär man ju definitivt få en baserad på 500 GB plattor och inte gamla 320 GB plattorna.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Fördelen med detta är väl att de inte förnyar kontakterna på gamla diskar så köper man en Sata 600 disk från WD lär man ju definitivt få en baserad på 500 GB plattor och inte gamla 320 GB plattorna.

"Nya Caviar Blue med SATA 6,0 Gbps finns i storlerkarna 320, 500 samt 640 GB"

Tyvärr verkar det inte som det...

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

"Nya Caviar Blue med SATA 6,0 Gbps finns i storlerkarna 320, 500 samt 640 GB"

Tyvärr verkar det inte som det...

och så pratar sig folk varma om WD, vilket skämt. 500GB plattor ska det vara.

Visa signatur

| Errare humanum est |