Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Återigen så finns det ju andra datorer med iX och nvidia grafik som fungerar utmärkt. Hajjar inte varför det funkar för alla andra men ej för apple? Har jag missat nåt nu igen eller?

Vad är det du inte förstår? Jag hajjar inte din fråga?

Kolla bilder på macbook pros moderkort så förstår du nog varför det inte får plats om dey nu var det du undrade. Det är dock inte många andra laptops som är så lätta, tunna och kvalitativa som en Macbook pro, det begränsar ju möjligheterna storleksmässigt, men även värmemässigt.

Som jag fattat det så är det nu en 2chips-lösning, medans en i3 skulle kräva 3chip. Det hade inneburit större moderkort, mer kylflänsar och fler fläktar, kontentan är att det inte får plats.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Jo vad jag menar är att det kan ju inte vara fysiskt omöjligt att få in det i en 13" som väger under 2kg eftersom tex, acer och även asus har 13" datorer med i3/5 och dels g310m och även med 5650m i den storleks klassen med batteritid runt 10h.

Arrandale cpus har grafikdelen inbyggd i själva cpu'n, så den tar i princip inget fysiskt utrymme i datorn. Menar dom att intel gpu'n inte räcker till för 2d applikationer då eller? Det gör den ju uppenbarligen i dom större MBP så det borde den väl även göra i 13".

Så vad jag inte hajjar är varför inte apple skulle kunna få plats med hårdvaran i sina 13" när andra tillverkare får det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

ok då vet man värför ^^

Du har snott min avatar va? Det lilla vita som finns kvar ser exakt likadant ut.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

Återigen så finns det ju andra datorer med iX och nvidia grafik som fungerar utmärkt. Hajjar inte varför det funkar för alla andra men ej för apple? Har jag missat nåt nu igen eller?

Well du missade att det är just integrerade planen av grafik det kör sig på...

Permalänk

Jag vet att det påstås att det beror på det. Men då menar jag att andra tillverkare får ju plats med ix och gpu i samma format som MB. Skillnaden är att MB har intern DVD vilket dom flesta andra 13,3" inte har, därför är det mycket mindre utrymme att spela på i MB.

Personligen så hade jag hellre sett i5 och 5650m istället för en DVD brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

vad är det för språk? :S förstår ingenting!!

Jag förstog iaf "meinei displau poort"

Skrivet av bbx8:

Det blir grafisk design, antar att det blir PS och eventuellt lite 3D/CAD, kommer billigaste MBP ha i3 får jag grov beslutsångest...

I grafisk design är väl MBP betydligt bättre, för att den har IPS-skärm, medan den vanliga MB ha TN. Eller är jag helt fel ute?

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

I grafisk design är väl MBP betydligt bättre, för att den har IPS-skärm, medan den vanliga MB ha TN. Eller är jag helt fel ute?

Båda har TN-panelsskärm.

iMac har S-IPS panel.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux