Apple uppdaterar Macbook

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Hur menar du nu, att arrandales inbyggda är för klen så att man måste ha två gpu's till, alltså en för 2d och en för 3d(tot. 3st med den cpun's alltså). Eller att man isf bara skulle köra med intels inbyggda och att det inte finns plats för tex ett 320m.

Jag antar att det är det senare, då undrar man varför andra tillverkare får plats med både i5 och 320m eller 5650m even i sina 13". Har aldrig vart och skruvat i en 13" mac så jag vet inte hur det ser ut, men funderar på vad det är som tar så mkt mera utrymme i deras 13" chassie. Är laptopmoderkort med stöd för arrandale större än tidigare gen.? Antog att man körde med olika standard form faktorer även i laptops, men jag vet inte

Jag vet inte hur det är nu men när jag kollade på 13" så var Apple en av de få med DVD-läsare. Men som sagt ta inte mitt ord på det för jag vet inte om det finns DVD i de med i5 och extern grafik. Själv är jag besviken på senaste uppdateringen av 13" MBP samt MB och skulle gärna se i3/i5/i7 och med diskret grafikkrets då man inte vill ha en nedgradering.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Relik 📜
Skrivet av thereal_twisted:

Hur menar du nu, att arrandales inbyggda är för klen så att man måste ha två gpu's till, alltså en för 2d och en för 3d(tot. 3st med den cpun's alltså). Eller att man isf bara skulle köra med intels inbyggda och att det inte finns plats för tex ett 320m.

Jag antar att det är det senare, då undrar man varför andra tillverkare får plats med både i5 och 320m eller 5650m even i sina 13". Har aldrig vart och skruvat i en 13" mac så jag vet inte hur det ser ut, men funderar på vad det är som tar så mkt mera utrymme i deras 13" chassie. Är laptopmoderkort med stöd för arrandale större än tidigare gen.? Antog att man körde med olika standard form faktorer även i laptops, men jag vet inte

Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jag vet inte hur det är nu men när jag kollade på 13" så var Apple en av de få med DVD-läsare. Men som sagt ta inte mitt ord på det för jag vet inte om det finns DVD i de med i5 och extern grafik. Själv är jag besviken på senaste uppdateringen av 13" MBP samt MB och skulle gärna se i3/i5/i7 och med diskret grafikkrets då man inte vill ha en nedgradering.

Bara med Intels inbyggda, alltså inte någon extern alls.

Utan att ha skruvat upp min Mac ännu tror jag det är rätt tight där inne. Burken har ett rätt massivt batteri och ganska ordentlig kylning, dessutom är chassit i sig relativt tjockt. Sedan DVD-spelare på det, som sagt. Tror det är klassikt Apple-tänk, de chansar inte utan kör på något de säkert vet funkar.

** Varning för personliga åsikter **

Jag har haft Acer 1810TZ och UL30VT tidigare, kan utna tvekan säga att MBP är bäst i den trion enligt min mening. Datorn känns välbyggd och touchpad:en är en klass för sig liksom jag gillar tangentbordet. På andra plats kommer 1810TZ som är en äckligt läcker liten maskin, dock med betoning på "liten". Storleken var helt enkelt inte tillräcklig som arbetsmaskin för mig. UL30VT var en blandad bekantskap som framför allt föll på att skärmen inte håller måttet, där får den stryk med råge av både 1810TZ och MBP. Dessutom blev jag besviken på Asus support, till exempel utdaterade drivrutiner.

Den nya MB vet jag inte riktigt vad jag tycker om. Enligt mig är den extra summan för att få MBP med aluchassi och bakgrundbelyst tangentbord värt det alla dagar i veckan, men alla är vi olika.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Ofattbart att Macbooken är så dyr. Enda Apple-produkten jag kunnat tänka mig att köpa är Macbook Pro - för att den är stilren och i metall. Vanliga Macbooken däremot är i plast, i helsike heller att jag betalar över 10K för den då, när man får samma dator i stort sett, men många tusen billigare, från andra tillverkare. Mycket hellre en UL30 från Asus.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk

Ofattbart att Macbooken är så dyr. Enda Apple-produkten jag kunnat tänka mig att köpa är Macbook Pro - för att den är stilren och i metall. Vanliga Macbooken däremot är i plast, i helsike heller att jag betalar över 10K för den då, när man får samma dator i stort sett, men många tusen billigare, från andra tillverkare. Mycket hellre en UL30 från Asus.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olofd:

Jisses vilken jobbig kille.
Apples skärm är 16:9 och Dellen 16:10, och det pitchas som en självklar fördel till Apple? Personligen tar jag mer än gärna 16:10 över 16:9.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Ja alltså... Förstår inte riktigt apple här. Mer än om dom planerar att plocka bort budget mbp modellerna? En ful version av mbp till nästan samma pris. Egentligen är jag väl mest intresserad av mac mini som förmodligen kommer ha samma prestanda som nya mac booken så mig gör det inget att dom öser modeller med samma prestanda. Positivt är nvidia 320m, och det får man va glad för.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olofd:

Det där var ju bara pinsamt.

Visa signatur

[Chassi: Lancool PC-K62] - [PSU: Xilence 600W] - [MoBo: Asus P5KPL-C] - [CPU - Q6600 @ 2.40 GHz med stockkylare] - [GPU: Nvidia 8800GT] - [Minne: Apacer 2x2GB av okänd frekvens] - [HDD 1: Seagate 250GB] - [HDD 2: WD 500GB] - [Ljud: X-fi Fatal1ty Champion + Z-5500] - [Fläktkontroller: Zalman ZM-MFC 1 Plus] - [Skärm: Samsung SyncMaster 226BW] - [Tangentbord: Razer Tarantula] - [Mus: Logitech MX518] - [Musmatta: Steelseries av okänd modell] - [Headset: Razer Carcharias] - [OS: Windows 7]

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Bara med Intels inbyggda, alltså inte någon extern alls.

Utan att ha skruvat upp min Mac ännu tror jag det är rätt tight där inne. Burken har ett rätt massivt batteri och ganska ordentlig kylning, dessutom är chassit i sig relativt tjockt. Sedan DVD-spelare på det, som sagt. Tror det är klassikt Apple-tänk, de chansar inte utan kör på något de säkert vet funkar.

** Varning för personliga åsikter **

Jag har haft Acer 1810TZ och UL30VT tidigare, kan utna tvekan säga att MBP är bäst i den trion enligt min mening. Datorn känns välbyggd och touchpad:en är en klass för sig liksom jag gillar tangentbordet. På andra plats kommer 1810TZ som är en äckligt läcker liten maskin, dock med betoning på "liten". Storleken var helt enkelt inte tillräcklig som arbetsmaskin för mig. UL30VT var en blandad bekantskap som framför allt föll på att skärmen inte håller måttet, där får den stryk med råge av både 1810TZ och MBP. Dessutom blev jag besviken på Asus support, till exempel utdaterade drivrutiner.

Den nya MB vet jag inte riktigt vad jag tycker om. Enligt mig är den extra summan för att få MBP med aluchassi och bakgrundbelyst tangentbord värt det alla dagar i veckan, men alla är vi olika.

Aha, då är jag med på banan igen. Den optiska enheten tar ju naturligtvis en hel del plats. Personligen så slipper jag dock gärna en intern optisk enhet på en 13" dator. Acer har dock optisk enhet i sina timelineX i 14" men inte i 13" vad jag vet.

Naturligtvis så har mac sina fördelar speciellt om man har datorn med sig mycket och kör med touchpaden osv. Men det är kul att det numera finns andra 13" laptops som har prestanda/mobilitet som MB och i dom flesta fall väldigt mycket högre prestanda. För något år sedan så hade ju inte MB ngn större konkurrens.

Permalänk
Skrivet av Spongie:

Det där var ju bara pinsamt.

Hmm jag trodde det var ett skämt först men fattade att det var på allvar nån minut in i videon.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Bejje:

Ja det är skönt att priserna på PC datorer går ner allt eftersom de blir äldre och äldre. Apple gör något jävligt konstigt och det är att de behåller priserna ända tills ny version kommer och då tas den förra bort helt. Så om en ny MBP kostar 16 000kr när den släpps idag och det inte kommer någon ny modell på över ett år, så kostar den fortfarande 16 000kr ett år senare? Hur fan tänker dom?

De tjänar pengar.

Enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spongie:

Det där var ju bara pinsamt.

För fanboysen i alla ja! Äntligen någon som tagit riktiga händer i saken och gjort det ordentligt!

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

En Macbook är fortfarande skön att arbeta på jämfört med många andra laptops trots att den är i plast. Bra skärm, bra batteri, tyst, och en multi touch styrplatta i glas (styrplattor brukar i regel vara riktigt kassa).

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olofd:
Skrivet av Teknocide:

Jisses vilken jobbig kille.
Apples skärm är 16:9 och Dellen 16:10, och det pitchas som en självklar fördel till Apple? Personligen tar jag mer än gärna 16:10 över 16:9.

Skrivet av Spongie:

Det där var ju bara pinsamt.

Bara jag som fick vibbar av French Stewart från Tredje klotet från solen?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Bara jag som fick vibbar av French Stewart från Tredje klotet från solen?

Fick mer vibbar i stil med, "vaffan har han rökt för nåt" Han kanske kan få pris i att ha plockat ihop den minst prisvärda pc'n på länge om inte annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

1. Vad menar du med "går ALLTID på ord. pris (särskrivning) bluffen"?
2. Skulle aldrig falla mig in att köpa en sådan dator och verkligen inte med anledningen: den kostade så mycket så den måste vara grym och nu kostar den bara så lite köpköpköp!
3. Om det är en bluff så visar det bara på att dustin är ett dåligt företag som man inte kan lita på.
4. Tagga ner lite va? Vad har jag gjort dig egentligen?

1. Det var en fråga mer än ett påstående.

2. -

3. Nej varför det? Iom att produkten har kostat så mycket någon gång så är det inget fel på den "metoden" men alla vet ju att produkten aldrig sålts till någon för det ord. priset.

4. Verkar som du tog det lite personligt... inte avsikten

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Alltid gnäll om vad apples produkter kostar. Betänk att inte alla lider av galopperande pengabrist och därför behöver köpa det som ger mest prestanda per krona. Vill man ha billiga datorer med mac os så finns ju alltid os x-kompatibla netbooks och laptops.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.