Svenskt företag släpper ljudlös dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Så länge som den har kondensatorer är den ju inte garanterad att vara knäpptyst.

Noll dB är inte knäpptyst. Det är dock ohörbart för människor. Hundar kan tex höra -20 dB.
dB = 10 log(P/P0) där P är effektstorhet och P0 är ett referensvärde
0 dB = 10 log(1W/1W)
-20 dB = 10 log(0,01W/1W)

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Är jag ensam om att tycka att den där är ful?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Där har vi chassit löst (~1900kr).
mCubed HFX Micro S1 (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Mini-ITX-chassin

Här har vi moderkortet (~1900kr)
Zotac ION ITX A Series 330 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort med integrerad CPU

Men måste säja att DDR2 minen har stigit lite i pris, 4GB från vettigt butik får man betala ca 900kr för.
DDR2-minnen - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Intel X25-m 80gb (ca 1900kr)
Intel X25-M G2 80GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD)

Så totalt ca 6600kr så har man samma burk hemma, fast utan OS då.

Med andra ord så är inte 10 625kr speciellt mycket för denna burk, helt klart överkomligt. 6600 kr + heatpipes + Nätagg + Montering samt installation + OS + vinstmarginal för att den ska säljas av ett företag. Visst kan man få det något billigare om man beställer delarna till sig själv (privat) och har kunskapen att installera och montera.

Men säg att du bedriver en sågverk med 10 truckar som ska göra en del avancerade beräkningarna på träpaketen och således behöver en hållbar och diskret maskin i hytten. Vad ska man göra? Beställa hem 10 datorer i delar och låta sin redan viktiga arbetskraft att försöka lägga ner tid på dessa för att spara 5k totalt på ett företag som kanske omsätter 100 miljoner om året? Eller ska man låta sina IT konsulter eller IT avdelning göra research och beställa hem och bygga ihop och installera? Det blir säkert dyrare än att köpa dessa färdiga burkar.

Nu kanske inte en en Atom ION med 7.1 ljud, HDMI är speciellt nödvändigt i en truck men vill bara argumentera för priset som inte är speciellt konstigt om man skulle behöva ha en dator med dessa egenskaper för kommersiellt bruk.

Permalänk
Avstängd

Köp en netbook, dom är tysta och har i princip samma saker..

Visa signatur

Väldigt många tror på den där BLÅsta, BLÅljugande Moderaten... Mytoman, Myglare..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Assjack:

Köp en netbook, dom är tysta och har i princip samma saker..

Har väl fläkt? Och en netbook går inte direkt jämföra med om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem

Visst det är mycket pengar, men vill man ha en i prinip underhållsfri och samtidigt tyst dator blir det dyrare. Ni som rekommenderar andra datorer, tänk på att fläktar beckar igen med damm och liknande. Sitter man i en känslig miljö där det antingen är väldigt skitigt eller inte får bli nå störljud är det mycket möjligt att man rätt fort tjänar igen de extra pengarna en sån här kostar. Bara för att det inte är något för den generelle sweC-medlemmen betyder det inte att den är dålig.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som bröt mot § 1.6 i reglerna genom att bara innehålla ett citat och texten "+1".

Permalänk
Sötast
Skrivet av Rawet:

Gör du ett likadant chassi till mig? du får 300kr för bygget och jag står för materialet

Hehe, ja det är ju knappast en svår design direkt, så det hade inte varit några problem.

Men ska vi säga 600kr istället, för jag vill inte ha slavlön direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

En velociraptor-disk, för att få lite fart på datan.
ingen ljudlös dator då dock... :-S

och som tidigare nämnt, helt ljudlös? tvivlar... TV-apparater, en del bildskärmar
o så, tjuter med en viss frekvens, och de har väl inga rörliga delar?

Om jag minns rätt är det 15,625 Hertz...

Det är oftast spolar sm hamnar i självsvängning, som ger upphov till hörbart ljud. En exakt frekvens kan vara svår att säga, då olika spolar har olika självsvängningsfrekvens. Det brukar dock vara ganska höga frekvenser av det hörbara spektrat.

10k för den där... går ju säkert att byggas för 5k istället, om man gillar attmontera (och eventuellt bygga flänskylningen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Med andra ord så är inte 10 625kr speciellt mycket för denna burk, helt klart överkomligt. 6600 kr + heatpipes + Nätagg + Montering samt installation + OS + vinstmarginal för att den ska säljas av ett företag. Visst kan man få det något billigare om man beställer delarna till sig själv (privat) och har kunskapen att installera och montera.

Men säg att du bedriver en sågverk med 10 truckar som ska göra en del avancerade beräkningarna på träpaketen och således behöver en hållbar och diskret maskin i hytten. Vad ska man göra? Beställa hem 10 datorer i delar och låta sin redan viktiga arbetskraft att försöka lägga ner tid på dessa för att spara 5k totalt på ett företag som kanske omsätter 100 miljoner om året? Eller ska man låta sina IT konsulter eller IT avdelning göra research och beställa hem och bygga ihop och installera? Det blir säkert dyrare än att köpa dessa färdiga burkar.

Nu kanske inte en en Atom ION med 7.1 ljud, HDMI är speciellt nödvändigt i en truck men vill bara argumentera för priset som inte är speciellt konstigt om man skulle behöva ha en dator med dessa egenskaper för kommersiellt bruk.

Det är ett grovt överpris, det är inget att diskutera. Ta bort nätagg ur din ekvation, det följer med ett externt med moderkortet som länkades till. Några heatpipes, jesus, det är rör med lite gas/vätska i, ingen raketforskning.

Din logik gällande exemplet är dock inte direkt klockren? Dubblera priset på valfri dator, säg att den ska vara till kommersiellt bruk, sätt ett stort företag som köpare och motivera att det inte spelar så stor roll med några tusenlappar. Det är relevant hur?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av fog:

Det är ett grovt överpris, det är inget att diskutera. Ta bort nätagg ur din ekvation, det följer med ett externt med moderkortet som länkades till. Några heatpipes, jesus, det är rör med lite gas/vätska i, ingen raketforskning.

Din logik gällande exemplet är dock inte direkt klockren? Dubblera priset på valfri dator, säg att den ska vara till kommersiellt bruk, sätt ett stort företag som köpare och motivera att det inte spelar så stor roll med några tusenlappar. Det är relevant hur?

Prishetsen inom datorkomponentsbranschen har verkligen nått helt sjuka nivåer.

Ser du någon konkurrerande färdig produkt på marknaden med mycket bättre prisbild? Nej, titta! Priset är alldeles marknadsmässigt korrekt.

Att designa chassi+heatpipes+kylklampar och få det levererat till sverige i små volymer kostar ganska mycket mer än 300 kronor, även om alla instängda stackare häromkring inte vill tro på det.
Azzå likz0m hur kan det vara så dyrt när massproducerade lövtunna skräplådor från taiwan kostar 200kr?!??!1111one

Ingen vill jobba gratis.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som bröt mot § 1.6 i reglerna genom att bara innehålla ett citat och texten "+1".

En fråga, är det ok att citera och skriva "Jag håller med"? För det är ju samma sak som +1

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Fin dator.
MEN! Jag tror starkt på att många här på Sweclockers kan modda fram liknande grejer .

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Man kan ju helt klart bygga en egen dator av samma finess för betydligt lägre pris

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Intressant, dock för dyrt för min budget.

En affärsidé skulle kunna vara nån verkstad man lämnade in sin dator till och att de med specialutrustning kunde lyssna sig till vilken del som svängde och förde oljud.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

[QUOTE="sunnis;10105859"]Men säg att du bedriver en sågverk med 10 truckar som ska göra en del avancerade beräkningarna på träpaketen och således behöver en hållbar och diskret maskin i hytten. Vad ska man göra? Beställa hem 10 datorer i delar och låta sin redan viktiga arbetskraft att försöka lägga ner tid på dessa för att spara 5k totalt på ett företag som kanske omsätter 100 miljoner om året? Eller ska man låta sina IT konsulter eller IT avdelning göra research och beställa hem och bygga ihop och installera? Det blir säkert dyrare än att köpa dessa färdiga burkar.
QUOTE]

Kan ju säga att det finns speciella datorer för detta som finns att köpa samt du kan beställa trukarna med datorer inbygda så denna hade inte gjort sig bra i truck emot det som finns.
Sen blir en truck mycket varm så helt passiv kylning är inte att föredra.
Om du inte tror mig kan jag ta en bild på en truck här på jobbet. dock inte på själva datorn då den är inbakad i resten av systemet på trucken utan bara skärmen, wifi etc ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Man kan ju helt klart bygga en egen dator av samma finess för betydligt lägre pris

gäller inte det alla datorer man köper färdigmonterade?

Permalänk

Men herregud varför klagar ni över priset när datorn inte ens är ämnad för konsumenter? Den är tänkt för företag.

Hehe hade aldrig trott att ett Järna företag kommer ut med nåt som får såhär mycket uppmärksamhet, jag tänker inte bara på den här sweclockers artikeln utan också bl.a. det att de har reklam som rullar i de största radiokanalerna hela tiden.
Järna är en extremt liten by nästan ute på landet, bor själv i Järna.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Cleaner Swe:

10K!!!

LOL x 10000
Mr ljudlös AB den tiden är förbi då man tjänade 50% på dator försäljning, Jag är 100% säker på att medlemmarna här på sweclockers skulle bygga bättre dator för billigare summa

Här kommer mini burkar.

Deltaco - The Missing Link

ligger på ca 700-1600kr

Jag tror inte heller att någon på sweclockers kommer att köpa denna burken, det är snarare hos företag där aktörer som dell och hp är konkurrenterna till denna.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fog:

Nej. Atom har stöd för 64bitars instruktioner, men inte 64bit adressering.

Svindyrt föt övrigt. Köpte ett Zotac Ion med samma specs, låda med psu för 2000kr tot. Lägg till 2k för ssd, 1000kr minne så är vi uppe i 5000kr. Vad är det i deras setup som kostar 5lök?

Och Intel's core-i7 har inte heller 64 bitars addressering utan 36 so what.
Finns nog ingen intel cpu som riktar sig ens i närheten av 64 bit, det är låtsats 64bit av amd/intel.
Hade varit bättre att kört vidare med ren x86 med PAE ett tag till.

Dock är det lite sniket att inte lägga till mer stöd, iaf för 4 GiB. Men lär inte finnas behov då de flesta används som htpc och där finns inte behovet idag.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pingy:

Prishetsen inom datorkomponentsbranschen har verkligen nått helt sjuka nivåer.

Ser du någon konkurrerande färdig produkt på marknaden med mycket bättre prisbild? Nej, titta! Priset är alldeles marknadsmässigt korrekt.

Att designa chassi+heatpipes+kylklampar och få det levererat till sverige i små volymer kostar ganska mycket mer än 300 kronor, även om alla instängda stackare häromkring inte vill tro på det.
Azzå likz0m hur kan det vara så dyrt när massproducerade lövtunna skräplådor från taiwan kostar 200kr?!??!1111one

Ingen vill jobba gratis.

Nu handlade det ju dock inte om etik.

Ptja, om jag kan köpa Zotac's färdiga ION-datorer för 1/3 av priset, lägga till en 80GB SSD (sen sälja medföljande hårddisken) och landa på runt hälften av vad denna kostar så anser jag att det är orimligt dyrt.

Du skriver att det kostar betydligt mer än 300kr för chassit, jag har aldrig nämnt att det skulle kosta några fjuttiga 300kr heller. Det är dock en väldigt liten låda vi snackar om, dvs relativt lite material trots allt, att det skulle kosta uppåt 5000kr är däremot helt absurt.

Men visst, ponera att de valt dyra underleverantörer och tillverkare, då kan ju priset vara befogat för produkten. Det har ju dock ingenting att göra med huruvida det är ett konkurrenskraftigt pris eller ej. (Läs min quote under)

Skrivet av sunnis:

Med andra ord så är inte 10 625kr speciellt mycket för denna burk, helt klart överkomligt. 6600 kr + heatpipes + Nätagg + Montering samt installation + OS + vinstmarginal för att den ska säljas av ett företag.

Btw!

Datorn kostar: 11 875 SEK med Intel 80GB SSD X25-M G2 -- UTAN operativsystem. Ska du ha med Win 7 Pro för du punga ut 13 375kr.
Den kostar 10 625kr med Intels 40GB Value-SSD

Skrivet av allban:

Och Intel's core-i7 har inte heller 64 bitars addressering utan 36 so what.
Finns nog ingen intel cpu som riktar sig ens i närheten av 64 bit, det är låtsats 64bit av amd/intel.
Hade varit bättre att kört vidare med ren x86 med PAE ett tag till.

Dock är det lite sniket att inte lägga till mer stöd, iaf för 4 GiB. Men lär inte finnas behov då de flesta används som htpc och där finns inte behovet idag.

Precis, vi har redan kommit fram till att det var felaktigt en bit tillbaka.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Grymt bra liten dator. Aningen dyr för mig kanske men i övrigt den ultimata htpcn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av warh0g:

En fråga, är det ok att citera och skriva "Jag håller med"? För det är ju samma sak som +1

Nej, det strider också mot reglerna. Man måste tillföra något med sitt inlägg. Att bara uttrycka medhåll tillför inget. Däremot är det ju en annan sak om man mer utförligt förklarar varför man håller med (och inte använder exakt samma argument som den citerade).

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort två olämpliga inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag kan iaf höra min SSD ibland, plus lite annat skräp som låter. Hur som helst känns ju en MSI Windbox grymt mycket mer prisvärd. Samma grundidé liksom.

MSI WindBox II MS-9A25 - 1,6GHz 2GB 160GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Stationära datorer

Lite ballare design på den också.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Jisses vilken sträng ny moderator vi har fått.
Raderar typ varannat inlägg i varje tråd..
Givetvis kommer detta inlägg också tas bort, hoppas bara att nån hinner se detta inlägg innan den tas bort ^^

Är det ok att skriva: "haha :P" då? Om inte, så tycker jag att det börjar gå för långt..

Permalänk

Lönt att gnälla om priset, förväntar man sig välgörenhet från ett vinstdrivande företag? Företaget ska punga ut för frakt, skatter, montering, lokaler, marknadsföring, service & support, garantier och så vidare, utan att få in dessa pengar på något sätt? Varför inte regga om sig till idéell förening på en gång så har vi det avklarat? Låt oss avskaffa marknadsekonomin och konvertera till kommunism när vi ändå håller på.

On-topic: Trevligt initiativ. Än mer trevligt att de faktiskt också säljer lösa delar, t.ex chassin, separat

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jisses vilken sträng ny moderator vi har fått.
Raderar typ varannat inlägg i varje tråd..
Givetvis kommer detta inlägg också tas bort, hoppas bara att nån hinner se detta inlägg innan den tas bort ^^

Är det ok att skriva: "haha :P" då? Om inte, så tycker jag att det börjar gå för långt..

Eftersom det här egentligen ligger utanför trådens ämne, föreslår jag att du skapar en tråd i http://www.sweclockers.com/forum/feedback för att diskutera den här regeln. Det görs förstås alltid en individuell bedömning av vad som är lämpligt. Sammanhanget har en stor betydelse. Vi tycker dock att det är viktigt att alla inlägg är intressanta och läsvärda, i och med att forumet då blir mycket trevligare att besöka.

Permalänk
Medlem

Vad är det som skiljer den där burken från denna (förutom priset då):

Tranquil PC Limited MEDIA CENTRES

--
Olle Gustafsson

Visa signatur

--
Olle Gustafsson