Permalänk
Medlem

Kylare till 4890?

Har läst runt en del här på forumet men inte hittat ett svar jag är nöjd med då många säger olika.

Som rubriken antyder är jag ute efter en kylare till mitt 4890.
Med orginal-kylaren låg den på drygt 88 i load, efter lite klockning så upp till ca 95 i load.
Tyckte tempsen va lite för höga så läste runt på lite recensioner och köpte en Scythe Musashi.
Dock hände det inte så mkt, med orginal-klock går den i drygt 78 i load, med klockningen uppe i 920/1050mhz loadar den ca 83, alltså ingen nämnvärd förbättring mot orginal IMO!

Efter att ha surfat runt endel så har jag förstått att 4890 är ett varmt kort, men har fortfarande inte fått ett tillfredsställande svar på vilken kylare jag bör satsa på.

Vissa säger att dem kör Accelero S1 rev2 med ca 60 i load, medans andra hävdar att samma kylare knappt klarar att hålla tempsen under 90 med lite klockning.

Har kikat på T-rad2 från thermaltake men deras lösning för VRM-kylningen fungerar inte så bra för mig då jag vill kunna köra CF inom en snar framtid och den kylaren tar lite plats! (inte T-rad2, utan extrakylningen för VRM)

Någon som har några förslag?

EDIT:

Dessa är det alltså jag kikat på, och det är alltså länk två, VRM-kylningen, som kommer böka vid CF, åtminstånde som det ser ut på bilden!

GPU-Kylare
VRM-Kylare

Permalänk
Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Skulle gärna satsa på vattenkylning men det är lite över mig känner jag, har inte heller lust eller ork att satsa på det just nu.

Luftkylt är det alltså jag är ute efter

Permalänk
Medlem

ber om ursäkt för dubbelpost, men ingen som har ett 4890 som kan ge lite info? vill gärna slippa lägga ner mer pengar på kylare som inte ger valuta för pengarna

Permalänk
Medlem

Jag tror att en accelero s1 rev.2 skulle fungera fint om du bara köper till vrm-kylare från exempelvis zalman. Den enda nackdelen med Accelero är att den inte blåser ut luften ur lådan men annars är det väldigt stor skillnad mot stock. Har ett 4870 som i load låg runt 75 grader och med acceleron ligger den på 55 grader i load. Fördelen med acceleron är att du kan sätta på två stycken valfria 120mm-fläktar. Jag har för tystnadens skull bara satt dit en Scythe slipstream 800rpm men om du känner att du behöver mer är det inget som säger att du inte kan köra två slipstream 1900rpm på halva hastigheten(för att ha spelrum uppåt).

Om du är ljudkänslig finns det nog inte mycket att göra, men om du tål lite ljud är det inget som säger att det inte går att köra Accelero med imponerande resultat.

Jag kör min dessutom kopplad till grafikkortet så jag kan styra den i Catalyst men jag vet inte hur mycket kräm det går att få ur det uttaget om du skulle ha två stycken med högre hastighet.

mvh
L

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha vattenkylning och kan tänka dig att vänta ngn månad så kommer CoolIt med sin nya kylare "Omni" till sommaren. Likt corsair H50 fast till grafikkortet. Alltså en kompakt och färdig vattenkylning som passar alla kort och är klar att användas direkt ur kartongen (ingen jobbig påfyllning med vatten osv). Bra investering som du har kvar även när du byter grafikkort

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Om du vill ha vattenkylning och kan tänka dig att vänta ngn månad så kommer CoolIt med sin nya kylare "Omni" till sommaren. Likt corsair H50 fast till grafikkortet. Alltså en kompakt och färdig vattenkylning som passar alla kort och är klar att användas direkt ur kartongen (ingen jobbig påfyllning med vatten osv). Bra investering som du har kvar även när du byter grafikkort

Finns det några specs på storleken? Vill som sagt ha möhlighet till CF så kylaren får inte bygga särkilt mycket!

Skrivet av Deathdancer:

Jag tror att en accelero s1 rev.2 skulle fungera fint om du bara köper till vrm-kylare från exempelvis zalman. Den enda nackdelen med Accelero är att den inte blåser ut luften ur lådan men annars är det väldigt stor skillnad mot stock. Har ett 4870 som i load låg runt 75 grader och med acceleron ligger den på 55 grader i load. Fördelen med acceleron är att du kan sätta på två stycken valfria 120mm-fläktar. Jag har för tystnadens skull bara satt dit en Scythe slipstream 800rpm men om du känner att du behöver mer är det inget som säger att du inte kan köra två slipstream 1900rpm på halva hastigheten(för att ha spelrum uppåt).

Om du är ljudkänslig finns det nog inte mycket att göra, men om du tål lite ljud är det inget som säger att det inte går att köra Accelero med imponerande resultat.

Jag kör min dessutom kopplad till grafikkortet så jag kan styra den i Catalyst men jag vet inte hur mycket kräm det går att få ur det uttaget om du skulle ha två stycken med högre hastighet.

mvh
L

Lust att länka till zalmans vrm-kylning? Hittade den inte på deras hemsida!

EDIT:
Finns det någon nackdel med att använda tejepen som i förväg sitter monterad på flänsarna för t ex minnena på grafikkortet? Om ja, vad bör man använda i stället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Om du vill ha vattenkylning och kan tänka dig att vänta ngn månad så kommer CoolIt med sin nya kylare "Omni" till sommaren. Likt corsair H50 fast till grafikkortet. Alltså en kompakt och färdig vattenkylning som passar alla kort och är klar att användas direkt ur kartongen (ingen jobbig påfyllning med vatten osv). Bra investering som du har kvar även när du byter grafikkort

Typ denna?
CoolIT Omni Universal GPU - Inet.se

Tycker hela produkten är fail. Det enda som lockar med corsair gentemot vanlig vattenkylning är priset?
Kan inte kalla 2600-2700 billigt för ett grafikkortskylare.

Zalmans vrm är inte ett jättesäkert val, men här är en länk:
Zalman ZM-RHS90 Mosfet - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkortskylare

Vissa har lyckats hålla vrm-tempsen i schack med standard röda plåten,och jag står själv och funderar över ifall jag ska göra detsamma.

För övrigt ska arctic cooling accelero twin turbo pro fixa låga temps på i princip allt förutom vrmen. Scythes alternativ, verkar däremot inte hålla i kapp pga att de endast har 2 pipes på varje sida och att de har extra slim fans.

Kan bli svårt att köta crossfire/sli ifall man inte har 2 pci mellan varjag pci x16.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Finns det några specs på storleken? Vill som sagt ha möhlighet till CF så kylaren får inte bygga särkilt mycket!

Lust att länka till zalmans vrm-kylning? Hittade den inte på deras hemsida!

EDIT:
Finns det någon nackdel med att använda tejepen som i förväg sitter monterad på flänsarna för t ex minnena på grafikkortet? Om ja, vad bör man använda i stället?

Den gör så att kortet endast tar upp 1 enda slot. Jätte tunn:)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

Typ denna?
CoolIT Omni Universal GPU - Inet.se

Tycker hela produkten är fail. Det enda som lockar med corsair gentemot vanlig vattenkylning är priset?
Kan inte kalla 2600-2700 billigt för ett grafikkortskylare.

.

A fy fan vad dyrt:S Hade för mig att kylaren skulle kosta 1000kr max och gpu-plåten typ 200kr. Känns som det borde gå att lösa det billigare och enklare?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

A fy fan vad dyrt:S Hade för mig att kylaren skulle kosta 1000kr max och gpu-plåten typ 200kr. Känns som det borde gå att lösa det billigare och enklare?

Till och med vanlig vattenkylning blir billigare 1000 spänn vore annars inte allt för pjåkigt.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Hittade en 1:1 bild på mitt mobo, där har jag lite mer än 5cm att leka med för att ytterliggare ett kort skall få plats i CF, någon som har några siffor på vad en Accelero 1 Rev2 med fläktar bygger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Hittade en 1:1 bild på mitt mobo, där har jag lite mer än 5cm att leka med för att ytterliggare ett kort skall få plats i CF, någon som har några siffor på vad en Accelero 1 Rev2 med fläktar bygger?

Räcker inte för den, enligt inets uppgifter. Den ligger på 33mm + 25 för fläkt. Accelero twin turbo pro ligger på 52mm, precis på gränsen, men den ska inte ta upp mer en 2 extra pci, har jag för mig.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

Räcker inte för den, enligt inets uppgifter. Den ligger på 33mm + 25 för fläkt. Accelero twin turbo pro ligger på 52mm, precis på gränsen, men den ska inte ta upp mer en 2 extra pci, har jag för mig.

Dock bör det väl inte vara något problem att köra Scythe SlipStream Slim 12mm? Hade ett ganska dugligt luftflöde på ca 43cm3 om jag inte missminner mig?

Permalänk
Medlem

Musashi - High-End VGA Cooler: Scythe EU GmbH

27 cfm på 30db, alltså inte allt för bra, vanlig 120mm 24mm slip stream ligger runt 21 eller 22 db på 60cfm tror jag. Alltså halva ljudnivån och flyttar dubbelt så mycket luft. Arctic twin turbo pro ligger på 54 cfm för båda fläktarna, alltså samma, mene troligvis lägre ljudnivå.

Edit: vanlig slip stream: 24db och 69 cfm på 1200rpm.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

Musashi - High-End VGA Cooler: Scythe EU GmbH

27 cfm på 30db, alltså inte allt för bra, vanlig 120mm 24mm slip stream ligger runt 21 eller 22 db på 60cfm tror jag. Alltså halva ljudnivån och flyttar dubbelt så mycket luft. Arctic twin turbo pro ligger på 54 cfm för båda fläktarna, alltså samma, mene troligvis lägre ljudnivå.

Edit: vanlig slip stream: 24db och 69 cfm på 1200rpm.

Dock bör ju det luftflödet räcka med tanke på att andra kör accelero som passivt med sjyssta temps!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Dock bör ju det luftflödet räcka med tanke på att andra kör accelero som passivt med sjyssta temps!?

Lycka till och få vrmen kylda passivt Folk ligger på 120 grader på vrm:sen med fläktarna på fullt med scythes medföljande flänsar. Arctic cooling kyler så bra att man inte behöver tänka på gpu:n längre, utan det är vrm:en som blir ordentligt överhettade, speciellt på 4870/90 enligt många, vilket oroar mig.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

Lycka till och få vrmen kylda passivt Folk ligger på 120 grader på vrm:sen med fläktarna på fullt med scythes medföljande flänsar. Arctic cooling kyler så bra att man inte behöver tänka på gpu:n längre, utan det är vrm:en som blir ordentligt överhettade, speciellt på 4870/90 enligt många, vilket oroar mig.

Vart fick du passivt ifrån?
VRMen kommer kylas med zalmans rhs90mosfet, gpu med accelero s1 plus slipstream slim.

Det jag menade var att eftersom andra får sjyssta temps med acceleron i passivt läge bör det ju funka med slipstream slim, trots att den inte har något överdrivet imponerande luftflöde!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Vart fick du passivt ifrån?
VRMen kommer kylas med zalmans rhs90mosfet, gpu med accelero s1 plus slipstream slim.

Det jag menade var att eftersom andra får sjyssta temps med acceleron i passivt läge bör det ju funka med slipstream slim, trots att den inte har något överdrivet imponerande luftflöde!

Här har du en fin länk på vrm-tempsen vid de olika kylarna.

Turbo Twins and a Swordsman: New VGA Coolers Reviewed (page 12) - X-bit labs

Skulle nog fungera med zalmans mofset ifall den kyler ned ytterliggare 20 grader. Standardplåten ligger i alla fall ganska bra till^^. Verkar som muatshi höll igen med arctic vid denna recension, men då var det inte pro modellen, vilket har 12 mm större fläktar och annat gott.

Angående passiv kylning så skulle det vara intressant och få en länk till någon som lyckas få exempelvis 4870/90 passivt kyld med alla temps inklusive vrm. Väldigt konstigt för övrigt att du får så extremt höga temps. Vilken fläkthastighet kör du på? Både före och efter. SKa titta till temps på olika hastigheter på min gpu.

Men spitfire och t-rad ska vara bra enligt recensenter, men har svårt och tro att zalman mofset kommer under trad, och vid spitfire skulle inte den bli kyld, så alternativet du nämnde först verkar bäst, ifall man har pengarna. Men du vill ju köra crossfire, så det blir bökigt.

Jag anser att arctic cooling twin turbo pro verkar bäst/pris efter att ha läst igenom massa skräp i google.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Min gpu temp vid 99%load 100% fan ligger på 61-62grader gpu och mem runt 74 och vrm runt 65 (standard kylare). Bör sänka ännu mer vid eventuellt byte av kylare. Verkar som jag kommer satsa på zalmans vrm kanske självt.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

Här har du en fin länk på vrm-tempsen vid de olika kylarna.

Turbo Twins and a Swordsman: New VGA Coolers Reviewed (page 12) - X-bit labs

Skulle nog fungera med zalmans mofset ifall den kyler ned ytterliggare 20 grader. Standardplåten ligger i alla fall ganska bra till^^. Verkar som muatshi höll igen med arctic vid denna recension, men då var det inte pro modellen, vilket har 12 mm större fläktar och annat gott.

Angående passiv kylning så skulle det vara intressant och få en länk till någon som lyckas få exempelvis 4870/90 passivt kyld med alla temps inklusive vrm. Väldigt konstigt för övrigt att du får så extremt höga temps. Vilken fläkthastighet kör du på? Både före och efter. SKa titta till temps på olika hastigheter på min gpu.

Men spitfire och t-rad ska vara bra enligt recensenter, men har svårt och tro att zalman mofset kommer under trad, och vid spitfire skulle inte den bli kyld, så alternativet du nämnde först verkar bäst, ifall man har pengarna. Men du vill ju köra crossfire, så det blir bökigt.

Jag anser att arctic cooling twin turbo pro verkar bäst/pris efter att ha läst igenom massa skräp i google.

Först och främst en rättning till dig, har aldrig sagt ngt om VRM gällande passiv kylning.
Vad deras VRM ligger på vid passivt har jag inte en aning men har läst om ca 60/65c @ gpu i load med accelero passivt på 4870 och 55c @ gpu passivt med accelero på 4850.

Med stockfläktarna på scythe musashi (slipstream slim) kör jag maxhastighet (vet ej vilken RPM) och ca 70% på fläkten via riva med orginalkylare (kan säkert få ner tempsen en aning genom att dra upp till 100 men då kan jag lika gärna skaffa tinitus på samma gång, låter åt helvete)

Får jag ner tempsen till 70c @ gpu med lite klockning med accelero + 2xslipstreamslim + zalman mosfet med vettiga temps på VRM är jag nöjd, behöver inte ha extremt bra kylning, bara den ger lite möjligheter för klockning samt inte låter ngt

Eventuellt får det väl bli kylningen som jag har nu @ 900/1000mhz, och spara till 5850/5870 då det verkar bli något enklare! Åsikter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Eventuellt får det väl bli kylningen som jag har nu @ 900/1000mhz, och spara till 5850/5870 då det verkar bli något enklare! Åsikter?

Har råkat blanda ihop tråden med någon annan om 4890. Tror inte arctic cooling kommer göra gigantisk skillnad mot scythe. Jag hade sparat till 5000 serien.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |