Köpråd: Vattenkylt GTX480 - vad behövs?

Permalänk
Hedersmedlem

Köpråd: Vattenkylt GTX480 - vad behövs?

Det har blivit dags att inhandla nytt grafikkort, och jag har mer eller mindre bestämt mig
för att jag ska ha ett GTX480. Problemet är ju självklart att det med standardkylning låter
som en mindre orkan jämfört med t.ex. mitt HD4870.

Jag har hittills aldrig kört vattenkylt så jag är ute efter råd här.

1. Kan man hitta någon butik i Sverige/Europa som går lätt att beställa från i Sverige och
som kan leverera ett GTX480 med färdigmonterad vattenkylning (t.ex. EVGA GTX480 FTW),
eller gäller det att köpa GTX480 och block speparat?

2. Vilka block finns som passar GTX480, och passar dessa på vilket GTX480 som helst?
Återigen, var kan man köpa dessa block?

3. gummirör, fästen, isolering, radiator och pump, behöver jag något mer?
Går det bra att använda vanligt vatten i systemet eller bör man köra något spetsat?
Några rekommendationer på vattenkylningssystem? Det vore lite småhäftigt om det
stod helt utanför datorn som en separat enhet

-------------------

Inga kommentarer tack på att jag ska ha ett hd5870/5890 tack för jag behöver ett kort med
CUDA-stöd till mitt arbete (och ATIs OpenCL-stöd är inte tillräckligt bra för att tävla med CUDA än)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

1. | Indomo Online AB och Cooling Stuff, vattenkylning till datorer har det du söker.
2. Dessa säljer GTX480-block(EK Water). Tror att alla GTX480-kort som finns ute när är baserade på referenskortet, så blocken kommer passa.
3. Kolla den här tråden och läs på om allt vattenkylning innan du börjar..
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
Enklast är om du mailar indomo och beskriva vad du vill göra, så fixar de ihop de komponenterna du behöver åt dig.

Och inget vanligt vatten för kylning!

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD7 - Intel Core I7 960 @ 4,0Ghz - Corsair H50 - Corsair 6GB 1600MHz - 2x Gigabyte GeForce GTX480 kylda av "Danger Den"-vattenblock, XSPC RX360 radiator, EK-Reservoir Pump Combo DCP 4.0

Permalänk
Hedersmedlem

Kanonsvar, tack.

Tror du det är en dum idé att slänga på lite typ tätningsmassa i stil med akvarietätning
eller sanitets-/badrumssilikon i kopplingarna? Är lite paranoid här

(OK det kanske i princip inte behövs, men tror du det blir någon försämring på något sätt)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Avstängd

Köp ett 5870, samma prestanda men 1k billigare.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Skrivet av St4lin:

Köp ett 5870, samma prestanda men 1k billigare.

Läs första posten, då vet du varför.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saandberg:

Läs första posten, då vet du varför.

/S

My bad.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Gi:

[Gurra;10106815']Kanonsvar, tack.

Tror du det är en dum idé att slänga på lite typ tätningsmassa i stil med akvarietätning
eller sanitets-/badrumssilikon i kopplingarna? Är lite paranoid här

(OK det kanske i princip inte behövs, men tror du det blir någon försämring på något sätt)

Inget sådant behövs!
Räcker bra med klämmor.
Produkter | Indomo Online AB

Se bara till att köra läcktest i 24h innan du jackar in allt och kör.

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD7 - Intel Core I7 960 @ 4,0Ghz - Corsair H50 - Corsair 6GB 1600MHz - 2x Gigabyte GeForce GTX480 kylda av "Danger Den"-vattenblock, XSPC RX360 radiator, EK-Reservoir Pump Combo DCP 4.0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Qramohn:

Inget sådant behövs!
Räcker bra med klämmor.
Produkter | Indomo Online AB

Se bara till att köra läcktest i 24h innan du jackar in allt och kör.

Tittade just i din signatur, insåg att vi kommer ha nästintill identiska system (skillnaden är väl att du kör sli).
Jag har en fråga om pumpen du använder. Hur tyst tycker du att den är? Jag vill verkligen ha något som
man bara inte hör. Det skall vara RIKTIGT tyst, så jag funderade på 2.2-varianten.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Ta 2.2-varianten om du vill ha tystare system. Den räcker bra!

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD7 - Intel Core I7 960 @ 4,0Ghz - Corsair H50 - Corsair 6GB 1600MHz - 2x Gigabyte GeForce GTX480 kylda av "Danger Den"-vattenblock, XSPC RX360 radiator, EK-Reservoir Pump Combo DCP 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qramohn:

Ta 2.2-varianten om du vill ha tystare system. Den räcker bra!

Hur kommer det sig att du har ett h50 när du har ett komplett system till grafikkorten?

Visa signatur

Define R4, Asrock Z77 Extreme4, I5 3570K @ 4,7GHz, Corsair Vengeance 1600 16GB, Corsair H100, Corsair HX620W, Gigabyte GTX 670 Windforce3, 2X Samsung 830 128GB i Raid0, Samsung Spinpoint F3 1TB, Astro A50

Permalänk
Medlem

Köpte H50 innan mina GTX480, men dessa krävde vattenkylning visade sig.. För högljudda. Och jag orkade helt enkelt inte byta ut allt och behöll H50n. Kanske inkluderar CPUn i loopen framöver, men jag är nöjd med som det är för tillfället.

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD7 - Intel Core I7 960 @ 4,0Ghz - Corsair H50 - Corsair 6GB 1600MHz - 2x Gigabyte GeForce GTX480 kylda av "Danger Den"-vattenblock, XSPC RX360 radiator, EK-Reservoir Pump Combo DCP 4.0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Qramohn:

Ta 2.2-varianten om du vill ha tystare system. Den räcker bra!

Jag vet inte om jag skrev det innan, men jag kommer troligtvis även vattenkyla CPUn.
Jag drog upp en väldigt enkel beräkning på hur mkt vattnet skulle värmas enligt nedan.

Om vi antar följande:

A: Systemets effekt (J/s): 600 (Ja det kommer nog inte i närheten av 600 W )
B: Flöde (cm3/s): 111.11... (400 liter per h i cm3/s)
C: Vattnets energikapacitet (J/(cm3 * K)): 4,181
D: Systemets effektivitet: 0.1 (pga flödes/tryckförluster, ej perfekt nedkylning i radiatorn etc)

deltaT = A/(B*C*D)

Obs detta är en MKT förenklad beräkning, därav antagandet av effektiviteten på 0.1,
ger mig en förväntat temperaturökning av vattnet på < 13 ºC

Slutsats: 2.2:an bör räcka utan problem?

-----

Har för övrig beställt ett lian li X1000 som jag hoppas bli nöjd med

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.