Köpte HD4850 som är dött

Permalänk
Moderator
Testpilot

Köpte HD4850 som är dött

Hej,

gjorde en klantig grej nyligen då jag la ett ströbud på ett HD4850 1GB på Tradera, vad jag dock inte gjorde var att läsa det finstilta, där det då stod att han bara plockat ur kortet ur en dator och inte ger några garantier för att det fungerar.

Nåväl, sagt och gjort, jag betalar för mig eftersom jag har budat hem skiten så får jag stå mitt kast. Tror ni kortet fungerade? Nej, självklart inte. Någon idiot har tjänat pengar på att en annan idiot inte läst ordentligt i annonsen.

Men det jag undrar är om det kanske finns något magiskt sätt att få igång kortet, alternativt kanske någon har nån smart idé om vad man kan testa.

Det enda som händer när jag pluggat i kortet i min dator är att när jag trycker på ON-knappen så här jag ett svagt ljud från nätagget, precis som att det försöker dra igång men att något slår ifrån så att den aldrig startar.

Några bra tips?

FYI, i vanliga fall kör jag ett 9800GTX så nätagget klarar av värre kort än ett HD4850. Jag har ett XION 630W, (inget höjdar-agg men det klarar av ett 9800GTX så...)

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

YouTube - Extreme Video Card Fix!

Är det ända jag kan tänka mig.

EDIT: Hobb3 hann före^^

Visa signatur

| Q9550 @ 3.8Ghz | Asus P5Q-PRO | AMD Radeon HD6950 2GB (Unlocked @ 865Mhz) | Corsair TX650W | Corsair XMS2 (2+1)x2GB | A-Data SP900 128GB| WD Caviar Blue 320GB | Fractal Design R3 | Noctua NH-U9B |

Permalänk
Medlem

Startar inget alls i datorn? Inga fläktar eller någonting?

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk

om du inte är så rädd om de så prova att baka kortet, bakade mitt 8800gt och de funkar prima
dock gav de faktiskt bild innan och hade endast artifacts.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Ajdå ! Budade också på det där grafikkort och precis som du hade jag inte heller läst annonsen ordentligt. Tur i oturen för mig, har suttit å grämt mig hela dagen över att jag missat ett sånt fynd =(.

Hoppas det går å baka det, du får gärna skriva om du lyckas eller inte. Lycka till med bakningen !

Permalänk
Medlem

Som sagt, baka kortet. Verkar fungera i 9 fall av 10 faktiskt

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av HoBb3:

Haha det är många som föreslår att baka kortet härinne och jag måste säga att första reaktionen var att va fan dillar ni om. Men när man sedan läser om det så är det ju logiskt om det handlar om att lödningen smälter om.

Skrivet av Henkezd:

Startar inget alls i datorn? Inga fläktar eller någonting?

Mvh

Nej den är helt död. Ingenting drar igång.

Till alla andra, tack för tipsen om att baka. Jag ska testa att baka kortet och kommer uppdatera här om det får kortet att börja funka.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Haha det är många som föreslår att baka kortet härinne och jag måste säga att första reaktionen var att va fan dillar ni om. Men när man sedan läser om det så är det ju logiskt om det handlar om att lödningen smälter om.

Nej den är helt död. Ingenting drar igång.

Till alla andra, tack för tipsen om att baka. Jag ska testa att baka kortet och kommer uppdatera här om det får kortet att börja funka.

Gött! Haha fick med den reaktionen första gånge. "Vad i helvete ska jag lägga grafikkortet i ugnen för?! Är väl fan ingen jävla limpa!?" Du läser guiden här på swecklockers va? Glöm ej montera bort kylarna

Edit: Är grafikkortet helt dött, dvs fläkten startar inte ens?. Isåfall kan det vara illa ute. Men prova bak!

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

hur mycket kostade det förresten?=

Permalänk
Hjälpsam

Testa helst med lite kallare ugn först, ungnstermostaten är så jädra osäker.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Testa helst med lite kallare ugn först, ungnstermostaten är så jädra osäker.

håller med, ställde min ugn på lite under 200c för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Aj fan...ser inte ut som om dina cf planer lyckades något vidare..."baknings" tipset är nog det bästa om inte det enda man kan prova...

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Devrer:

Gött! Haha fick med den reaktionen första gånge. "Vad i helvete ska jag lägga grafikkortet i ugnen för?! Är väl fan ingen jävla limpa!?" Du läser guiden här på swecklockers va? Glöm ej montera bort kylarna

Edit: Är grafikkortet helt dött, dvs fläkten startar inte ens?. Isåfall kan det vara illa ute. Men prova bak!

Japp, kortet är naket nu mera. Nej allting är dött, datorn startar inte ens med detta g-kortet i, inte ens fläkten drar igång.

Skrivet av Geckod:

hur mycket kostade det förresten?=

411:- med frakt. La som sagt ett ströbud utan att titta det finstilta.

Skrivet av Ratatosk:

Testa helst med lite kallare ugn först, ungnstermostaten är så jädra osäker.

Skrivet av nollad:

håller med, ställde min ugn på lite under 200c för att vara på den säkra sidan.

Jo det var min tanke med att gå lite under 200C för säkerhetsskull.

Skrivet av Vashy:

Aj fan...ser inte ut som om dina cf planer lyckades något vidare..."baknings" tipset är nog det bästa om inte det enda man kan prova...

Haha nej verkligen inte. På tal om asfalt har du kvar ditt GXT 285?

Jo, jag är lite sådär nervös över att testa detta i min dator och jag har liksom ingen backup dator, vad tror ni, kan ett bakat/ultradefekt grafikkort bränna andra saker i datorn om jag testar kortet efter bakningen?

Ja och hur mycket kanel ska jag ha i smeten?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Eftersom nätagget inte drar igång så är det kortslutning på graffekortet och du kommer inte att fixa det mha av bakning. Troligtvis någon av VRM som pajat på kortet. Rama in kortet och häng det på väggen som en påminnelse om att läsa igenom annonserna noga nästa gång.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av MarkSix:

Eftersom nätagget inte drar igång så är det kortslutning på graffekortet och du kommer inte att fixa det mha av bakning. Troligtvis någon av VRM som pajat på kortet. Rama in kortet och häng det på väggen som en påminnelse om att läsa igenom annonserna noga nästa gång.

Du är en hård människa...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Nej inte alls hård , tycker synd om dig som råkar ut för sånt där lurendrejeri! Jag tycker att det synd att folk inte är ärliga när dom säljer grejer. Helt klart visste säljaren om att kortet inte fungerar men lade in den där lilla texten för att kunna friskriva sig.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av MarkSix:

Nej inte alls hård , tycker synd om dig som råkar ut för sånt där lurendrejeri! Jag tycker att det synd att folk inte är ärliga när dom säljer grejer. Helt klart visste säljaren om att kortet inte fungerar men lade in den där lilla texten för att kunna friskriva sig.

Ingen fara jag skrev det med glimten i ögat, glömde en ;).

Nåväl, jag håller med, det är dålig stil att man helt klart medvetet lägger ut kort som man vet är slut för att tjäna sig en peng på att en killa som jag ska lägga ett bud utan att läsa.

Jag har dessutom tittat igenom hans omdömen och det visar sig att han har väldigt många goda omdömen men här och var så finns det folk som jag som har fått defekta kort, det värsta är nog att vissa moderkort har brännt när de testat det defekta kortet. Det är riktigt illa.

Jag kommer nog skita i bakningen, för eftersom kortet är stendött så känns det som att det nog inte är ett lödningsproblem utan något annat som brännt. Dessutom vill jag inte riskera att bränna mitt moderkort eller liknande.

På tal om det, är det någon som vill ha skiten?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Haha nej verkligen inte. På tal om asfalt har du kvar ditt GXT 285?

Nej nu är det faktiskt sålt som tur är...kanske inte för dig dock

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Går det inte att reklamera? Vi har ju 3 års reklamationsrätt i Sverige även om garantin har gått ut. Fast det förutsätter att det är ett fabrikationsfel som ligger bakom och att det går att bevisa.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.