halvtaskig FPS, grafikkortets fel?

Permalänk

halvtaskig FPS, grafikkortets fel?

När jag kör wow så brukar det ligga på 15-25 fps i städer, över 40 i näst intill tomma zoner och runt 10 i 25manna raids. Efter att ha letat runt en hel del så har jag märkt att mitt grafikkort, Geforce Gt230 1.5gb verkar vara ett uselt kort.
Datorn i övrigt har en AMD phenom 9650 quad-core 2.3 GHz och 8gb ram

Min fråga är om det är grafikkortets fel att jag får så låg fps eller om det beror på något annat?

Permalänk
Medlem

Ja, jag skulle gissa på det. Om du vågar skulle jag råda dig att klocka cpun nått och sedan köpa något prisvärt ATI kort.

Visa signatur

i7 3770K, 8Gb Corsair Vengeance, Asus Sabertooth Z77, Asus GTX 680 DirectCU II OC, OCZ Agility 3 120Gb,
Corsair Force 60Gb, Samsung F3 Spinpoint 1Tb.

Permalänk
Medlem

jag tror det är grafikkortet. Det är riktigt sunkigt kort att spela på.

Permalänk

okej, har ni något tips på bra grafikkort runt 1500kr ungefär? Ska ta en titt också på överklocknings guiderna också och se om jag vågar mig på det.

Permalänk
Medlem

5770 skulle jag kört på

Permalänk

är det XFX variant man ska ha då? (vill vara helt säker )

Permalänk

Finns mängder med trådar som handlar om vilket märke man kan välja. Svaret är alltid: det bestämmer du själv. Jag menar alltså att man själv väljer vad man vill ha. Några skickar med ett spel till sina kort, andra har bytt ut referenskylaren till en egendesignad, ytterligare andra lite extra kablar osv. Finns inget direkt som är "bättre" än något annat. Visst, några kanske har lite fler problem än andra montörer men de lämnar ju faktiskt garanti på sina prylar vilket betyder att de bör hålla garantitiden ut, och ifall de inte gör det får man ju kortet utbytt.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

5770 rekomenderar jag. Jag är inte så insatt i hela grejjen med märke osv men jag skaffa ett 5770 och det lyfta prestandan ganska rejält och mitt system i övrig är rent skit men kan spela nya spel utan problem

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem

XFX rekomenderar jag då jag anser deras garantier är bäst, även ASUS som jag själv kör på nu har fina garantier.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Du kommer inte märka någon skillnad alls om du köper ett nytt grafikkort. Köp en ny processor då wow knappt drar något på grafikkortet men äter massor med processorkraft.

Visa signatur

Phenom II 955 3,2ghz, M4N98TD EVO, 4gb Corsair 1600mhz, Corsair TX 550w, Sparkle GTX470, Fractal Design R2, Win7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Medlem

wow är extremt cpu krävande, så uppgradering av denna är mer viktig än GPU om de är fps i wow som är prio

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Han har redan en bra processor, kör på grafikkort. där du vinner mest

Permalänk
Medlem

att wow är "EXTREMT" cpu krävande är bara rent bs, jag sitter på en oklockad e6600 (2 kärnor i 2.4ghz) och ett 8800GTX, jag kör allting på högsta grafik i windowed mode och har runt 20-30 fps i dalaran och runt 90-120 fps(vert sync av) i raids osv

Permalänk
Medlem

Första Phenom-serien underpresterade rejält, jag tror absolut att den största uppgraderingen du kan göra är att byta CPU. Om du har råd att lägga ut ca. 3000:- så kommer du hem med en ny X4 och ett 5770, men om pengarna tryter så tycker jag du ska köra på CPU. När jag fortfarande spelade WoW så gjorde jag det med en Phenom X4 9850 @ 2,7Ghz och 4870x2, och det var knappt spelbart. Mycket berodde på att spelet inte stödde dubbel GPU, så när jag fick in mina nya 4890 trodde jag på en förbättring - flöt lika illa oavsett om jag bara hade ett kort aktiverat eller båda.

Ett annat tips är att leta runt på WoW-forumet och se om andra har liknande problem med samma hårdvara.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem

Köp en phenom II x4 925 och ett hd5750. Annars tror jag att grafikkortet är det som flaskar mest. Så fört och främst ska du köpa nytt grafikkort. Prova på att klocka din cpu annars?:)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

Jag tror jag kör på grafikkortet först, sen får jag se om jag köper en ny processor/överklockar den jag har också. Ett nytt grafikkort borde väll i alla fall fixa mina båtar i Empire: total war Yfrog Image : yfrog.com/edtwedj ?

Permalänk

den som säger att han ska köpa bättre cpu är ju helt och cyklar iaf när grafikkortet flaskar rejält.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk

Processorn är iofs kanske inte någon höjdare, då den håller en rätt låg frekvens (WoW körs i stort sett bara på två kärnor, så frekvens vinner över kärnor här), men största flaskhalsen är nog ändå ditt GT230. Det är inget bra kort till att börja med och minnet är förmodligen GDDR2, som drar ned prestandan (Att det sedan har 1,5GB minne spelar mindre roll, då själva GPU'n inte orkar dra runt så höga upplösningar eller så hög bildkvalitet som möjligtvis skulle kunna behöva så mycket minne, ett välkänt sätt att försöka få ett dåligt kort att se bra ut, släng på en massa långsamt minne), ett HD5770 är enormt mycket bättre.

Ett GT230 ligger väl någonstans runt HD4650/HD4670-nivå, så det är inte direkt bra med dagens mått mätt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Men ... om ni anklagar nån för fakta fel så länka då till korrekt angivelse å inte nåt som ni "tror / vet".

Wow kan köras i 1 till 4 kärnor, detta ändras lätt i en conf fil.
Och ja cpu flaskar ordentligt, hade en P4 3.0 å vid utbyte av denna mot en PhII så ökade fps från 10-15 i raid (var så lågt som 2-3 vid extrema fall) till att aldrig falla under 45 (detta med i princip allt på lägsta på P4 till medium/högsta på PhII)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Men ... om ni anklagar nån för fakta fel så länka då till korrekt angivelse å inte nåt som ni "tror / vet".

Wow kan köras i 1 till 4 kärnor, detta ändras lätt i en conf fil.
Och ja cpu flaskar ordentligt, hade en P4 3.0 å vid utbyte av denna mot en PhII så ökade fps från 10-15 i raid (var så lågt som 2-3 vid extrema fall) till att aldrig falla under 45 (detta med i princip allt på lägsta på P4 till medium/högsta på PhII)

Han har ju redan en quadcpu och det är helt klart gpun som flaskar gts 230 är ju absolut lägsta i serien nästan och absolut kasst spelmässigt om man inte kör i 800x600 då givetvis.Klart du fick en bra boost från en p4 single core 3 generationer gammal cpu till en phenom 2 det är ju ett jättesteg men som sagt han har ju redan en quad och det är graffet som flaskar ubersvårt i hans fall...
Och till TS ja ditt graffe är tyvärr inget vidare alls:(

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Skrivet av aptjack:

att wow är "EXTREMT" cpu krävande är bara rent bs, jag sitter på en oklockad e6600 (2 kärnor i 2.4ghz) och ett 8800GTX, jag kör allting på högsta grafik i windowed mode och har runt 20-30 fps i dalaran och runt 90-120 fps(vert sync av) i raids osv

hur fan kan det skilja sig så mycket lol, alldrig att du tappar ~70+ fps i dalaran jag kör också maxxat på mitt kort och har ett tap på cirka 25-40 ifall det är verkligen illa eller om jag kör typ cs eller css samtidigt mellan raid miljö och vara i dalaran.

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

*suck* Gör som du(/ni) vill, tror ni att äldre cpu ska funka så visst kör på de då. <läs längst ner på comment ^^>

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Hans phenom x4 9650 presterar som en intel q6600 typ, vilket är helt ok.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

hur fan kan det skilja sig så mycket lol, alldrig att du tappar ~70+ fps i dalaran jag kör också maxxat på mitt kort och har ett tap på cirka 25-40 ifall det är verkligen illa eller om jag kör typ cs eller css samtidigt mellan raid miljö och vara i dalaran.

Jag ser faktiskt samma sak, med dator i sign i 1680x1050(!) vsync av och allt uppdraget på högsta möjliga/allt ibockat samt 8x multisampling så får jag fps runt 90+ i raider, 100++++ ute i fria världen men åker man till dalaran sticker det ned till 30-40. Käkar mycket kraft den dära sketna staden. Kanske är alla spelare överallt vad vet jag. Klagar inte då det flyter mkt bra överallt annars.

Visa signatur

i7 920@3.2GHz + H50 | Asus P6T Deluxe | 6Gb DDR3 | ASUS5870 | Corsair 800D / Corsair HX620