Intel och Micron når 25 nanometer

Permalänk

Najs, då kanske det blir prisvärt i framtiden för privatpersoner att ha SSD som lagringsdisk

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

En annan aktuell och relevant fråga är när folk ska sluta säga SSD diskar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

på tal om ssd vad står hdd för?

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

på tal om ssd vad står hdd för?

Hard Disc Drive, lagringen sker ju på mekaniska diskar.

Permalänk
Skrivet av KKay:

Finns det ens en marknad för SSD diskar i den volymen?
Dom flesta köper väl en mindre modell, och använder som systemdisk.

Tänk om det du skrev igen. Vad är det som får utvecklingen att gå frammåt?

Inte genom att tänka "ingen har använding för det ändå"

Det är möjligheter som är bra för utvecklingen

Av den anledningen sätter man höga staket vid broar över tågrälsen. Folk ska väl inte hoppa men utifall att någon gör det är det bra att ha:)
(Förstå ironin)

Permalänk
Proffsmoddare

När 25nm ssd kommer blir det att införskaffa sådana

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av banck:

Tänk om det du skrev igen. Vad är det som får utvecklingen att gå frammåt?

Inte genom att tänka "ingen har använding för det ändå"

Det är möjligheter som är bra för utvecklingen

Av den anledningen sätter man höga staket vid broar över tågrälsen. Folk ska väl inte hoppa men utifall att någon gör det är det bra att ha:)
(Förstå ironin)

Jo det är ju klart, men tänkte mer om det är lönsamt för företaget att göra diskar med 500+ gig.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Det skulle vara trevligt om de gjorde så SSD (diskarna ) får en längre livslängd...det är jag mest orolig över.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fqvarfort:

160 GB kostar idag 3700:- (dagspris hos inet), eftersom priset på en SSD beror till största delen på priset på flash skulle en motsvarande 640 GB-disk idag kosta 3700x4 = 14800:-. Med den lägre tillverkningstorleken kommer oxå lägre tillverkningskostnad kommer oxå lägre slutpris så priset bör nog hamna närmare 8k.

Man kan hju alltid hoppas. Risken är väl att deras 40 GB X25-V fasas ut till förmån för en 80 GB X25-V i samma prisnivå. Jag hade oxå gärna sett en liten SSD med en bra kontroller för kanske 500-700:-.

Hja, om man ska ta lärdom från hur det var när Intel lanserade deras G2 ("Generation 2") så kommer priset på dagens modeller att ligga på konstant nivå, och de nya modellerna (G3?) lanseras med det "lägre priset per GB". Detta kommer gälla tills dess att enskilda datorbutiker väljer att rea ut de fåtal exemplar av G2 de ännu har kvar i lagret.

Nja, jag skulle säga att det beror på vad det är för SSD du vill sälja. En av de A-Data som Chamezz tipsar om här skulle jag t.ex. inte prissätta särskilt högt (en pizza/kebab). Intels X25-V däremot skulle jag nog tro att man bör kunna få en slant för. Med reservation att Intel chockar med att släppa en liten SSD för runt 600-700:-.

+1

Inte för att det är A-Data utan för att hjust den modellen använder en särskilt dålig konstruerad kontroller (JM602B). A-Data är precis som många andra företag som säljer SSD (OCZ, SuperTalent, Kingston, PhotoFast, Patriot, mfl) bara små återförsäljare som slänger på en ny klisterlapp på vad de än lyckas köpa från tillverkarna och säljer dem utan att tänka på om de är bra eller dåliga. A-Data har t.ex. enheter från flera tillverkare, däribland jmicrons ökända jm602b-kontroller.

intressant, visste inte att a-datas ssd var så dålig. Får väl bli en intel disk till min htpc senare i sommar/höst

Permalänk
Medlem

Hoppas fler diskar kommer med 6Gbps gränssnitt snart

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakristomte:

Det skulle vara trevligt om de gjorde så SSD (diskarna ) får en längre livslängd...det är jag mest orolig över.

Därför är det bra med större SSD (ifall man lämnar mer utrymme ledigt). Sen finns SLC, men de är förstås i övre prisklassen på SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Hard Disc Drive, lagringen sker ju på mekaniska diskar.

Det skulle man kunna tro, men i själva verket stavas det Hard Disk Drive.

Läs mer här: Spelling of disc

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

320 GB vore perfekt! Samma som min nuvarande System/Program/Spel disk. Man villl inte gå ner i utrymme för den känns lagom stor för det.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8