Grymt Grafikkort för CA 3000kr

Permalänk
Inaktiv

Grymt Grafikkort för CA 3000kr

Hej!

Tänkte köpa 2 st xfx radeon 5770 hd när jag kommer till USA men vet ej om mitt nätagg pallar de.
Nätagg: Corsair VX550W.

Kanske skulle ta o köpa något annat graff o inte köra cf?
Snälla hjälp!
Jag bryr mig inte om de är nvidia elr ATI, bara de ett "grymt" graff.
Spelen som jag kommer köra: Crysis, BFBC2 och kanske fler. Beror på vad som kommer ut till jul.
PS, ska också vattenkyla grafikkortet. Men det köper jag efter, så vattenblocket ingår inte i de 3000kr

//Str1d4arn\\ Min andra komponenter ser ni i min signatur!

Permalänk
Skrivet av anon144676:

Hej!

Tänkte köpa 2 st xfx radeon 5770 hd när jag kommer till USA men vet ej om mitt nätagg pallar de.
Nätagg: Corsair VX550W.

Kanske skulle ta o köpa något annat graff o inte köra cf?
Snälla hjälp!
Jag bryr mig inte om de är nvidia elr ATI, bara de ett "grymt" graff.
Spelen som jag kommer köra: Crysis, BFBC2 och kanske fler. Beror på vad som kommer ut till jul.
PS, ska också vattenkyla grafikkortet. Men det köper jag efter, så vattenblocket ingår inte i de 3000kr

//Str1d4arn\\ Min andra komponenter ser ni i min signatur!

Ett Corsair 550 klarar lätt HD5770 i CF. Jag vill minnas att i Sweclockers test drog deras dator med HD5770 i CF, runt 315W från väggen under belastning med Vantage, vilket ger ett ungefärligt komponentdrag på 270W, alltså inte mer än hälften av vad ditt aggregat är specificerat för.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av WrongTarget:

Ett Corsair 550 klarar lätt HD5770 i CF. Jag vill minnas att i Sweclockers test drog deras dator med HD5770 i CF, runt 315W från väggen under belastning med Vantage, vilket ger ett ungefärligt komponentdrag på 270W, alltså inte mer än hälften av vad ditt aggregat är specificerat för.

Nja, riktigt så enkelt är det inte.

Men jag orkar inte gå in på det här, för du har rätt i att nätagget duger gott till HD5770 i CF. Fast om du överklockar din processor hårt samt är inne på att kanske överklocka dina HD5770 så ska du nog fundera en extra gång då det kommer lägga en hård last på +12V-linan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag har personligen kört mina 2 5770 på ett VX550, den varva aldrig upp ens.

Komplett.se har GTX 470 för 3195kr som erbjudande nu om du hällre vill ha ett singelkort.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Inaktiv

Tror du att ett GTX 470 ger mer prestanda än 2 st 5770 i CF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144676:

Tror du att ett GTX 470 ger mer prestanda än 2 st 5770 i CF?

Googla runt på lite tester om GTX 470 och HD5770 CF. Om du är en gamer så glöm inte att det är minimum FPS som är det viktigaste!
Själv skulle jag valt GTX 470.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Newegg.com - ASUS ENGTX470/2DI/1280MD5 GeForce GTX 470 (Fermi) 1280MB 320-bit GDDR5 PCI Express 2.0 x16 HDCP Ready SLI Support Video Card
EK-FC470 GTX for Nvidia GTX 470 Reference Design - Acetal Products Model: EK-FC470 GTX-AC [EK-FC470 GTX-AC] : Performance-PCs.com, ... sleeve it and they will come

Dessa ihop blir 449$ som e 3600 kr
Man kunde också välja mellan Gigabyte, EVGA, Zotac, PNY, sparkle, Galaxy, MSI och Palit men jag vet inte vilken jag ska välja, är det någon större skillnad på dom för de kostar exakt likadant?

Permalänk

Skillnaderna innan brukade vara specialdesignade kylare, fabriksöverklockade varianter och mängden tillbehör man får med i paketet. Nuförtiden kan det väl också vara egendesignade PCBs samt högkvalitativa elektriska saker som jag inte vill uttala mig om då jag inte vet jack shit om dem.

Men för standardversioner med standardpriser så är det alltså ingen större skillnad förutom tillbehör och kanske kylaren.

Permalänk
Inaktiv

Newegg.com - SAPPHIRE 100282-3CODSR Radeon HD 5850 1GB 256-bit DDR5 PCI Express 2.1 x16 HDCP Ready CrossFireX Support Video Card
Är detta något som är i samma prestandaklass som gtx 470?
Nämde detta för det va 500 kr billigare än 470 i USA.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon144676:

Newegg.com - SAPPHIRE 100282-3CODSR Radeon HD 5850 1GB 256-bit DDR5 PCI Express 2.1 x16 HDCP Ready CrossFireX Support Video Card
Är detta något som är i samma prestandaklass som gtx 470?
Nämde detta för det va 500 kr billigare än 470 i USA.

Det ligger rätt nära men är typ steget under i prestanda, så valet är ditt för du har ju pengarna.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv

Tror ni att 550 watt räcker för ett gtx 470? Vad jag läste så drog den runt 230 w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144676:

Hej!

Tänkte köpa 2 st xfx radeon 5770 hd när jag kommer till USA men vet ej om mitt nätagg pallar de.
Nätagg: Corsair VX550W.

Kanske skulle ta o köpa något annat graff o inte köra cf?
Snälla hjälp!
Jag bryr mig inte om de är nvidia elr ATI, bara de ett "grymt" graff.
Spelen som jag kommer köra: Crysis, BFBC2 och kanske fler. Beror på vad som kommer ut till jul.
PS, ska också vattenkyla grafikkortet. Men det köper jag efter, så vattenblocket ingår inte i de 3000kr

//Str1d4arn\\ Min andra komponenter ser ni i min signatur!

Jag skulle gissa att ett 5850 är bättre än 5770 CF. Eller så går dom hand i hand. Kostar 3000kr. så det blir väl billigare än CF också? En kompis till mig har ett 5850 och kör dom spelen du har sagt och maxar.

XFX Radeon HD5850 1GB + Aliens vs Predator - Inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gladeern:

Jag skulle gissa att ett 5850 är bättre än 5770 CF. Eller så går dom hand i hand. Kostar 3000kr. så det blir väl billigare än CF också? En kompis till mig har ett 5850 och kör dom spelen du har sagt och maxar.

XFX Radeon HD5850 1GB + Aliens vs Predator - Inet.se

varför gissa när det finns benchat?

http://www.sweclockers.com/recension/6203-radeon-hd-5700-och-...

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Googla runt på lite tester om GTX 470 och HD5770 CF. Om du är en gamer så glöm inte att det är minimum FPS som är det viktigaste!
Själv skulle jag valt GTX 470.

Om man inte är en "Gamer", är minimum FPS orelvant då eller? Vad svammlar du om?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på GTX470 från komplett som tidigare har länkats i tråden. Verkar prisvärt.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Om man dessutom överklockar korten har man prestanda långt över 5870 i vissa fall.
Oklockat ligger man under ett 5870 i regel.
Overclock3D :: Review :: Sapphire HD5770 Crossfire Review :: 3D Mark, Dirt 2 & NFS Shift

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Om man inte är en "Gamer", är minimum FPS orelvant då eller? Vad svammlar du om?

Är lite trött men ska försöka förklara så gott jag kan.
Det jag menar är att när det kommer t.ex. explosioner i spel så får man FPS drop, istället för att den sjunker under spelbart FPS, så är den över och man slipper lag.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Är inte HD 5870 ungefär lika dyrt som GTX 470, och levererar ungefär samma / lite bättre prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144676:

Tror ni att 550 watt räcker för ett gtx 470? Vad jag läste så drog den runt 230 w.

Jag har ett 520W Corsair och har inte stött på ett enda problem med det kortet.

Sir. Haxalot: 5870 är varken bättre eller sämre idag, korten har ungefär lika många vinster och förluster i tester, dock så har 470 bättre minimum fps, något som enligt mig spelar en stor roll. Men jag tror inte att man märker någon större skillnad i prestandan mellan korten när man väl spelar då båda korten är grymt bra.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Inaktiv

Jag läste en recension på gtx 470 igår. och då var gtx 470 och 5870 vid samma prestandaklass när dom benchade dom.
Men gtx 470 drog mycket mer watt än 5870.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Nja, riktigt så enkelt är det inte.

Men jag orkar inte gå in på det här, för du har rätt i att nätagget duger gott till HD5770 i CF. Fast om du överklockar din processor hårt samt är inne på att kanske överklocka dina HD5770 så ska du nog fundera en extra gång då det kommer lägga en hård last på +12V-linan.

Då skall vi se här. X-bit labs testade med 5770 i CF i sin testrigg med sin överklockade (4.1GHz) och övervoltade i7 920 (den drar 100W mer än oklockad enligt deras egna mätningar), de lastade grafikkorten med Furmark och processorn med LinX. Som du säkert vet så lastar Furmark grafikkorten långt mer än vad något spel någonsin gör och Linpack gör detsamma för CPU. Om man kör dessa program samtidigt, så får man en last som är extremt mycket över vad datorn någonsin kommer att dra vid normal användning (vilket man lätt ser då Sweclockers dator drar max 270W vid normal spelbelastning med en lite lägre klockad CPU).
Här är resultatet.
"Two Times Two": ATI Radeon HD 5770 and HD 5750 in CrossFireX Configurations (page 13) - X-bit labs

Deras testkonfiguration drog max 526W. Ett Corsair VX550 är specificerat för 550W, men Corsair är kända för att underspecificera sina aggregat, så de klarar nästan alltid mer.
Det klarar 492W enbart på 12V-linan, som för övrigt är en single rail-konstruktion, så man behöver inte bry sig om lastbalansering mellan linorna.

Vad du menar är nu alltså att aggregatet skulle vara för klent? X-bit labs har klockat sin processor, ungefär så högt som det går på luft, så där lär vi inte se mer effektförbrukning. Då återstår alltså grafikkorten. Så länge man inte övervoltar även korten, så ser man en ganska låg effektökning vid en frekvenshöjning. Men även om du övervoltar grafikkorten, så lär de inte sticka upp i samma effektförbrukning vid spelande som de ger vid originalklock i Furmark. Du kommer alltså aldrig överskrida 550W (eller 450W för den skull) vid spelande ens om du övervoltar och överklockar grafikkorten (dessutom kommer processorn aldrig att belastas så hårt vid normalt spelande som vid användning av Linpack). Enda sättet att göra det skulle vara att som X-bit labs gör, köra syntetiska benchmarks, speciellt utformade för att dra så mycket effekt som möjligt på både CPU och grafikkort samtidigt och dessutom övervolta och maxklocka både grafikkort och CPU.

Om man alltid skulle utgå från detta sätt att tänka så är det inte konstigt att vi har den effekthysteri med gigantiska nätaggregat som vi har. Hmmm, vi kanske även skall förutsätta att trådskaparen tänkt extremklocka med LN också, så vi får nog ta ett 1200W aggregat, eller vad säger du?

Om du orkar får du gärna dela med dig av dina tankar i ämnet.

Du får ursäkta raljerandet, men jag är lite trött på att folk alltid rekommenderas att köpa nya kraftigare aggregat, när det de redan har duger alldeles utmärkt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Inaktiv

Jag väljer nog hellre ett GTX 470 och köper ett till för SLI senare när jag har råd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WrongTarget:

Då skall vi se här. X-bit labs testade med 5770 i CF i sin testrigg med sin överklockade (4.1GHz) och övervoltade i7 920 (den drar 100W mer än oklockad enligt deras egna mätningar), de lastade grafikkorten med Furmark och processorn med LinX. Som du säkert vet så lastar Furmark grafikkorten långt mer än vad något spel någonsin gör och Linpack gör detsamma för CPU. Om man kör dessa program samtidigt, så får man en last som är extremt mycket över vad datorn någonsin kommer att dra vid normal användning (vilket man lätt ser då Sweclockers dator drar max 270W vid normal spelbelastning med en lite lägre klockad CPU).
Här är resultatet.
"Two Times Two": ATI Radeon HD 5770 and HD 5750 in CrossFireX Configurations (page 13) - X-bit labs

Deras testkonfiguration drog max 526W. Ett Corsair VX550 är specificerat för 550W, men Corsair är kända för att underspecificera sina aggregat, så de klarar nästan alltid mer.
Det klarar 492W enbart på 12V-linan, som för övrigt är en single rail-konstruktion, så man behöver inte bry sig om lastbalansering mellan linorna.

Vad du menar är nu alltså att aggregatet skulle vara för klent? X-bit labs har klockat sin processor, ungefär så högt som det går på luft, så där lär vi inte se mer effektförbrukning. Då återstår alltså grafikkorten. Så länge man inte övervoltar även korten, så ser man en ganska låg effektökning vid en frekvenshöjning. Men även om du övervoltar grafikkorten, så lär de inte sticka upp i samma effektförbrukning vid spelande som de ger vid originalklock i Furmark. Du kommer alltså aldrig överskrida 550W (eller 450W för den skull) vid spelande ens om du övervoltar och överklockar grafikkorten (dessutom kommer processorn aldrig att belastas så hårt vid normalt spelande som vid användning av Linpack). Enda sättet att göra det skulle vara att som X-bit labs gör, köra syntetiska benchmarks, speciellt utformade för att dra så mycket effekt som möjligt på både CPU och grafikkort samtidigt och dessutom övervolta och maxklocka både grafikkort och CPU.

Om man alltid skulle utgå från detta sätt att tänka så är det inte konstigt att vi har den effekthysteri med gigantiska nätaggregat som vi har. Hmmm, vi kanske även skall förutsätta att trådskaparen tänkt extremklocka med LN också, så vi får nog ta ett 1200W aggregat, eller vad säger du?

Om du orkar får du gärna dela med dig av dina tankar i ämnet.

Du får ursäkta raljerandet, men jag är lite trött på att folk alltid rekommenderas att köpa nya kraftigare aggregat, när det de redan har duger alldeles utmärkt.

Tack för att du tog din tid o beskrev. Vad faktsiskt beredd på att köpa nytt nätagg. Tackar!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av WrongTarget:

Då skall vi se här. X-bit labs testade med 5770 i CF i sin testrigg med sin överklockade (4.1GHz) och övervoltade i7 920 (den drar 100W mer än oklockad enligt deras egna mätningar), de lastade grafikkorten med Furmark och processorn med LinX. Som du säkert vet så lastar Furmark grafikkorten långt mer än vad något spel någonsin gör och Linpack gör detsamma för CPU. Om man kör dessa program samtidigt, så får man en last som är extremt mycket över vad datorn någonsin kommer att dra vid normal användning (vilket man lätt ser då Sweclockers dator drar max 270W vid normal spelbelastning med en lite lägre klockad CPU).
Här är resultatet.
"Two Times Two": ATI Radeon HD 5770 and HD 5750 in CrossFireX Configurations (page 13) - X-bit labs

Deras testkonfiguration drog max 526W. Ett Corsair VX550 är specificerat för 550W, men Corsair är kända för att underspecificera sina aggregat, så de klarar nästan alltid mer.
Det klarar 492W enbart på 12V-linan, som för övrigt är en single rail-konstruktion, så man behöver inte bry sig om lastbalansering mellan linorna.

Vad du menar är nu alltså att aggregatet skulle vara för klent? X-bit labs har klockat sin processor, ungefär så högt som det går på luft, så där lär vi inte se mer effektförbrukning. Då återstår alltså grafikkorten. Så länge man inte övervoltar även korten, så ser man en ganska låg effektökning vid en frekvenshöjning. Men även om du övervoltar grafikkorten, så lär de inte sticka upp i samma effektförbrukning vid spelande som de ger vid originalklock i Furmark. Du kommer alltså aldrig överskrida 550W (eller 450W för den skull) vid spelande ens om du övervoltar och överklockar grafikkorten (dessutom kommer processorn aldrig att belastas så hårt vid normalt spelande som vid användning av Linpack). Enda sättet att göra det skulle vara att som X-bit labs gör, köra syntetiska benchmarks, speciellt utformade för att dra så mycket effekt som möjligt på både CPU och grafikkort samtidigt och dessutom övervolta och maxklocka både grafikkort och CPU.

Om man alltid skulle utgå från detta sätt att tänka så är det inte konstigt att vi har den effekthysteri med gigantiska nätaggregat som vi har. Hmmm, vi kanske även skall förutsätta att trådskaparen tänkt extremklocka med LN också, så vi får nog ta ett 1200W aggregat, eller vad säger du?

Om du orkar får du gärna dela med dig av dina tankar i ämnet.

Du får ursäkta raljerandet, men jag är lite trött på att folk alltid rekommenderas att köpa nya kraftigare aggregat, när det de redan har duger alldeles utmärkt.

Hej och hå huff puff, här var det mycket känslor på en och samma gång.

Om du tror att jag sällar mig till den skara med anhängar som vill att man ska köpa nätaggregat som klarar av att driva större vattenpumpar så är det fel.

Jag tycker det är bra att du gick in och förklarade i detalj för jag inser att både du och trådskaparen tyvärr missförstod mig. Jag orkade helt enkelt inte förklara mig, har gjort det miljoner gånger på det här forumet. Jag skrev att det inte skulle bli några problem, det jag reagerade på var att han pratade om vattenkylning vilket skulle kunna innebära att han även vattenkyler processor och kanske är inne på hardcore saker som att voltmodda etc.

Detta innebär större belastningar på +12V spänningen och att nätaggregatet måste klarar av kraftigare strömmar, alltså mer ampere. Eftersom både processor och grafikkort drar majoriteten av sina ström från spänningen +12V så innebär det också att det är denna spänning som är DEN mest viktiga att räkna på. I trådskaparens fall så är jag helt på din linje att detta kommer inte vara några som helst problem men man ska ha i åtanke att om man vill syssla med lite mer avancerade övningar som voltmoddning m.m. där det är svårt att avgöra hur mycket mer ström korten kommer att dra på spänningen +12V så gör man bäst i att räkna på det och titta över vilka marginaler man har att gå på. Därav av, högst teoretiskt, möjligen se över att investera i ett ännu kraftigare nätaggregat.

Det jag reagerade på i ditt resonemang var att du pratade om Watt, jag vet inte exakt specifikationer på det nätaggregatet han har men att diskutera Watt är tyvärr helt ovidkommande. Det som är intressant är strömstyrkan det klarar av vid de tre (fem) olika spänningarna, och där är +12V DEN mest essentiella spänningen att titta på. Sen när du säger att hans nätaggregat klarar av 492W på +12V-linan så är ju det en sanning med modifikation, för nätaggregatet har en MAX-last på alla spänningar som den klarar av och dessa är relaterade till varandra, nu tror jag ju inte att han skulle ha så extremt mycket fläktar och andra pryttlar i sin dator så att 3,3/5V-spänningarna skulle vara nära MAX-gräns så att +12V-spänningen skulle bli påverkad av den totala lasten. Detta är mest ett förtydligande att jag tycker att man bör pratar om ström och inte effekt.

MEn till trådskaparen, även jag håller med WrongTarget i att du inte behöver köpa nytt nätaggregat så länge du inte ger dig på avancerad voltmoddning m.m.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Tror ni att ett EK-FC470 GTX - Acetal+Nickel passar Newegg.com - EVGA 012-P3-1470-AR GeForce GTX 470 (Fermi) 1280MB 320-bit GDDR5 PCI Express 2.0 x16 HDCP Ready SLI Support Video Card

Har också en fråga angående nvidia physx, har alla kort detta inbyggt eller finns det bara på dyrare och speciellare kort?

Permalänk

Dinoman<-- Ja, då förstår jag hur du tänkte. Själv tänkte jag att han förmodligen inte skulle köra hardcoreklockning, eftersom trådskaparen trots vattenkylning kör sin 920 på i sammanhanget beskedliga 3.6GHz.

Eftersom Corsair, till skillnad från de flesta andra tillverkare faktiskt inte har släppt något dåligt aggregat prestandamässigt (CX400 håller en något lägre komponentkvalitet än deras övriga aggregat genom att ha något lägre specade kondingar och genom att just det aggregatet inte har genomgående högt specade japanska kondensatorer som deras övriga aggregat, men presterar bra ändå), så tog jag för givet att du kände till att de håller hög kvalitet och håller vad de lovar belastningsmässigt med råge (och ger mycket ström på 12V-linan).

Stridarn<-- Det ser ut att följa referensdesign, så det skall fungera.PhysX-stöd finns i alla nvidias produkter sedan 8XXX-serien någonstans, vill jag minnas.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Inaktiv

Om jag köper ett gtx 470 behövs väl mer än ett 550 watt agg?

Permalänk
Skrivet av anon144676:

Om jag köper ett gtx 470 behövs väl mer än ett 550 watt agg?

Enligt X-bit labs så drar GTX470 lika mycket (eller strax under) som två HD5770 i CF.

Tabellerna nedan är hämtade från två olika test, men de använder samma komponenter (förutom grafikkorten) och testutrustning så de bör vara jämförbara.

http://www.xbitlabs.com/images/video/gigabyte-gf-gtx400/gtx47...
http://www.xbitlabs.com/images/video/gpu-power-consumption-20...

De använder en specialgjord testutrusning för att kunna isolera grafikkortets effektförbrukning från övriga komponenters.
Power Consumption of Contemporary Graphics Accelerators: Spring 2010 (page 2) - X-bit labs
PC Power Consumption: How Many Watts Do We Need? (page 2) - X-bit labs

Visa signatur

~Pelle~