Tegra 2 hittar ut på nätet

Permalänk
Melding Plague

Tegra 2 hittar ut på nätet

En prototyp med den alldeles färska plattformen Nvidia Tegra 2 under skalet visar upp lovande prestanda.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ojojojoj verkar ju skit bra, lär också vara billigare än Ipad när den kommer också!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Banka ner apple nu, så kanske de slutar ta överpris på allt de gör

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinned89:

Banka ner apple nu, så kanske de slutar ta överpris på allt de gör

hade varit skitbra om Apple hade satts på platts igen men något som är bättre på alla vis och billigare.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut. Mera mobil beräkningskraft är ett steg i rätt riktning. Sen hur praktisk en sån här pad är att ha med sig är fortfarande en stor obesvarad fråga men Tegra kan man ju göra annat skojj med.

Om några år kanske vi kan se en lösning där den minskande storleken på mobila datorer möter mobiltelefoner själva och skapar en slags pekskärmsmobil som ryms i fickan men som också är en fullt kapabel dator. Det vore något att införskaffa.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

*Dräggel* AMD fan som man är blev jag ändå riktigt imponerad. Visst att den är väldigt lik iPad men den har ju grymt mycket större potential.

Är Android fan också så det passar mig som har en Desire.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

Nvidia har alltså kompetenta kretsar i lågeffektklassen med tablets och mediaspelare som mål, samtidigt som de i andra änden har en extremt effekthungrig GPU i övre prestandaklassen. De är rätt mångsidiga alltså, eller hur man nu ska se det.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl vad batteritiden är

Permalänk
Hedersmedlem

här snackar vi och surfplatta!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Jag tror definitivt mer på denna produkt än nedstängda apple ipad. Däremot är jag osäker på om det är en produkt jag skulle ha någon användning för. Hade varit schyst för att styra ett mediacenter men då blir det ju en ruggigt dyr produkt om det är det ända jag skulle använda den till, så kanske blir intressant om ett par år när priset förmodligen är betydligt lägre.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Ser trevlig ut men jag väntar in Smartbooksen istället.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Ser lovande ut. Mera mobil beräkningskraft är ett steg i rätt riktning. Sen hur praktisk en sån här pad är att ha med sig är fortfarande en stor obesvarad fråga men Tegra kan man ju göra annat skojj med.

Om några år kanske vi kan se en lösning där den minskande storleken på mobila datorer möter mobiltelefoner själva och skapar en slags pekskärmsmobil som ryms i fickan men som också är en fullt kapabel dator. Det vore något att införskaffa.

/s

Det du just beskrev är Nokia N900 som redan existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag tror definitivt mer på denna produkt än nedstängda apple ipad.

Vad kommer det egentligen vara för nån skillnad på en Android platta och en Apple platta då? Båda två är på tok för "nedstängda" och begränsade för en äkta datorplatta.

Windows 7 med stark processor/grafikchip är det enda rätta för mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Vad kommer det egentligen vara för nån skillnad på en Android platta och en Apple platta då? Båda två är på tok för "nedstängda" och begränsade för en äkta surfplatta.

Windows 7 med stark processor/grafikchip är det enda rätta för mig...

Android är väl ett öppet os?
kan det bli mindre nedstängt än så? Sen skall vi inte prata om utveklingsfarten på android osx kan man stå över då dom inte kommer längre än dom är nu :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Android är väl ett öppet os?
kan det bli mindre nedstängt än så? Sen skall vi inte prata om utveklingsfarten på android osx kan man stå över då dom inte kommer längre än dom är nu :\

Det är fortfarande ett nerstrippat OS. Jag vill ha full funktionlitet och riktiga portar som tar plug'n'play hårdvara.

Som ett exempel, använda Canons specialprogram för att få in bilder från kameran pluggat i USB porten, sen skriva ut på printern pluggad i den andra USB porten (och kanske ha i en extern HDD i en tredje USB port). HDMI ut borde förstås också finnas, så man kan streama 1080p till HDTVn. Fritt val av internet surf: IE, FireFox, Chrome etc med vilka plugins man än vill ha. Köra ett Logitech dinovo så man kan remota sin platta när den kör media centret, eller nåt. Etc och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Det är fortfarande ett nerstrippat OS. Jag vill ha full funktionlitet och riktiga portar som tar plug'n'play hårdvara.

Som ett exempel, använda Canons specialprogram för att få in bilder från kameran pluggat i USB porten, sen skriva ut på printern pluggad i den andra USB porten (och kanske ha i en extern HDD i en tredje USB port). HDMI ut borde förstås också finnas, så man kan streama 1080p till HDTVn. Fritt val av internet surf: IE, FireFox, Chrome etc med vilka plugins man än vill ha. Köra ett Logitech dinovo så man kan remota sin platta när den kör media centret, eller nåt. Etc och så vidare.

Då är det väl lika bra att ha en bärbar för då är lite av den bärbara surfplattan borta och meningen död.
Det är inget mediacenter som dom säljs som utan som surfplattor med lite extra.
Dock finns windows 7 starter så det är inte mycket bättre med win7.

Dock kommer nog många fler browsers snart till android. Det är fortfarande relativt nytt på marknaden.
Kan nog lova att du kommer kunna pluga in kamera dra över bilder och skriva ut etc med den, bara ge programerarna där ute tid att komma på iden samt knacka kod.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Det du just beskrev är Nokia N900 som redan existerar.

N900 är för tjock, har för liten skärm, för tjock ram runt skärm, har onödigt tangentbord och är inte riktigt den revolution som jag var ute efter. Det är ett steg i rätt riktning. Men jag tänker på något som kan till stor del använda program som vanliga datorer kan. Inte bara tråkiga nerbantade miniprogram.

Jag tror att sweet spot ligger på en 3,5-4,0" 16:9 skärm mobil med bara pekskärm och tunn ram utan knappar, med 1280x720 upplösning och ett extremt avancerat OS som verkligen känns som en dator och som kan köra riktiga feta program.

Jag tror inte vi är där ännu men vi är på god väg.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Ja en sån där med ett vattensäkert skal så kan man ju använda den i ute i fält om batterikapaciteten tillåter, utan att blir ruinerad.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att det går bra för nvidia

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Är en rätt snabb sak det här, med dubbla Cortex A-9 kärnor, kommer vara intressant och se om någon tillverkare vågar göra en linux-netbook baserade på den.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Då är det väl lika bra att ha en bärbar för då är lite av den bärbara surfplattan borta och meningen död.

Jag måste säga att jag inte förstår den där kommentaren alls? Tanken var att det skulle vara en bärbar dator, ja. En bärbar touch dator utan en stor skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Jag måste säga att jag inte förstår den där kommentaren alls? Tanken var att det skulle vara en bärbar dator, ja. En bärbar touch dator utan en stor skärm.

Skyller på taskigt sinne för att sätta ihop ord och meningar rätt.
Min mening var att en surfplatta inte kommer sikta på att ersätta en bärbar helt (ännu på ett bra tag).
Sen finns det små bärbara datorer som är i surfplattestorlek. hört något om att dom finns i wacomdator typ med touch också, dock aldrig sett själv så kan inte säga helt 100.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Synd dom inte verkar vilja sattsa på IPS som apple har gjort, betraktningsvinkeln va väl sådär när han vinklade runt plattan.

Hoppas dom ändrar på detta

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

När kommer Tegra-mobilerna då? Främst Tegra 650. Ser intressant ut annars.

Permalänk
Medlem

Wooha!!
Egentligen, shit worth buying!!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Citat:

en generation före Apple A4

@sweclockers: Menas en generation tidigare eller en generation framför?

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Skrivet av znarkus-o:

@sweclockers: Menas en generation tidigare eller en generation framför?

Varför har du med en smiley? Det är väl ganska uppenbart att en generation före betyder framför? Det är inget som helst fel med den meningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woodlauncher:

Varför har du med en smiley? Det är väl ganska uppenbart att en generation före betyder framför? Det är inget som helst fel med den meningen.

Generation före måste väl betyda att den är en generation äldre? så det är inget som helst rätt med den meningen.

Edit: efter att ha forskat lite så är Apple A4 som sitter i ipaden en cortex A8 och den kom givetvis före Cortex A9.

typiskt Apple, omsprungna långt innan dom ens kommit ut på marknaden men ändå lyckas dom sälja miljon upplagor till alla deras fan boys.

A8 = up to 2000 (2.0 DMIPS/MHz in speed from 600 MHz to greater than 1 GHz)

A9 = 10,000 DMIPS @ 2GHz on Performance Optimized TSMC 40G (quad core?) (2.5 DMIPS/MHz per core)

Jaja A9 är ju bara 5 gånger så snabb, så Apple borde ju fortfarande kunna ta ut dubbelt så mycket i pris för deras A8

ARM architecture - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av Woodlauncher:

Varför har du med en smiley? Det är väl ganska uppenbart att en generation före betyder framför? Det är inget som helst fel med den meningen.

Nu tycker jag inte du ska ge dig på en oskyldig smiley

Och som sas innan mig, Apple A4 innehåller en Cortex A8, alltså en generation bakom A9. Menade inte att det var något fel på meningen, jag tyckte bara den var tvetydig

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar