Processorkylare vintern 2009

Permalänk
Medlem

Samtidigt är det lite kaxigt att ens våga ha så fula hudfärgade fläktar... "ni kan få dom i vilken färg som helst, bara ni väljer köttnyansen"

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk

Thermalright är såpass dyra och, allmänt sett, 'lyxiga', att de som köper dem ändå köper två fläktar. Man ska testa produkterna på det vis som majoriteten konsumenterna skall använda dem.

Mao; Ett passivt test och ett med 2 fläktar hade vart det bästa imo.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Avstängd

Jag fattar inte varför redaktionen eller nån moderator kommenterar klagomålen om deras test. Det är som att de ignorerar vad som skrivs...
Störande.

Har ni ingen kommentar?!

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hajdeff
Jag fattar inte varför redaktionen eller nån moderator kommenterar klagomålen om deras test. Det är som att de ignorerar vad som skrivs...
Störande.

Har ni ingen kommentar?!

De har ju svarat - de ljuger och säger att de testat kylarna som de levereras.

Det här är ett kasst test - det är väl inte så svårt för de som läst så här långt att ignorera testet och gå någon annanstans?

Men för nytillkomna läsares skull borde redaktionen ta bort testet, eller åtminstone lägga in en brasklapp om sin testmetod i början av artikeln. Och helst inte ljuga om den heller.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hajdeff
Jag fattar inte varför redaktionen eller nån moderator kommenterar klagomålen om deras test. Det är som att de ignorerar vad som skrivs...
Störande.

Har ni ingen kommentar?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
De har ju svarat - de ljuger och säger att de testat kylarna som de levereras.

Det här är ett kasst test - det är väl inte så svårt för de som läst så här långt att ignorera testet och gå någon annanstans?

Men för nytillkomna läsares skull borde redaktionen ta bort testet, eller åtminstone lägga in en brasklapp om sin testmetod i början av artikeln. Och helst inte ljuga om den heller.

Det finns kritik och det finns gnäll. Era synpunkter faller i den senare kategorin. När man lämnar kritik finns det (minst) två saker att påpeka:

1. Vad som är fel.
2. Hur felet kan rättas till.

Klarar man inte av att lämna konstruktiv kritik förtjänar man inte heller att få svar. Med det sagt, det finns lika många metoder att testa kylare som det finns människor. Alla har olika uppfattningar om vad som är optimala förutsättningar eller "rättvisa" konfigurationer.

Problemet som uppstår om man börjar experimentera i tester, genom att exempelvis byta fläkt, justera varvtal eller på annat sätt aktivt påverka resultaten är att antalet tester som måste utföras ökar exponentiellt. Därför väljer vi att hålla oss till tillverkarnas rekommendationer så långt det är möjligt.

Väljer en tillverkare att exempelvis inte skicka med fläkt, får vi givetvis se till att testa med en sådan, så länge kylaren är avsedd att användas med fläkt (exempelvis IFX-14 med fyrkärnig processor).

Precis som i alla tester handlar det om att ge läsarna en balanserad bild av vad produkterna presterar under givna förutsättningar, förutsättningar som ska vara rättvisa och relevanta för både läsare och tillverkare.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

jag förstår inte vad en push pull kylare menas med? Menar ni pushpins som på t.ex intels original fläktar ? =s

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErsdaHL06
jag förstår inte vad en push pull kylare menas med? Menar ni pushpins som på t.ex intels original fläktar ? =s

Det är väl att en fläkt trycker (push) in luft genom kylaren och att en fläkt 'drar' (pull) luft ut ur kylaren. Alla kylare är inte konstruerade så att man kan fästa en kylare som 'drar' luften ur kylaren.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Avstängd

Nyckeltal

Nyligen gjord Notepad-jämförelse

Märke, Pris, Temperatur, Ljudnivå| Krona/temp| Krona/ljud

Evercool transformer, 479, 64, 40,1| 7,484| 11,945
Cooler v10, 1033, 57, 55,5| 18,122| 18,612
Thermalright IFX-14, 549, 58, 39,8| 9,465| 13,793
Cogage True spirit, 439, 61, 49| 7,196| 8,959
Noctua NH 718, 56, 47,5| 12,821| 15,115
Corsair h50 690, 57, 44,7| 12,105| 15,436

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk

Re: Nyckeltal

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wereaz
Nyligen gjord Notepad-jämförelse

Märke, Pris, Temperatur, Ljudnivå| Krona/temp| Krona/ljud

Evercool transformer, 479, 64, 40,1| 7,484| 11,945
Cooler v10, 1033, 57, 55,5| 18,122| 18,612
Thermalright IFX-14, 549, 58, 39,8| 9,465| 13,793
Cogage True spirit, 439, 61, 49| 7,196| 8,959
Noctua NH 718, 56, 47,5| 12,821| 15,115
Corsair h50 690, 57, 44,7| 12,105| 15,436

Så i din tabell ger lägre temperatur och lägre ljud (vilket är bra saker) ett högre värde.
Samtidigt ger lägre pris (vilket också är en bra sak) ett lägre värde!
Du får nog tänka om din metod!

Om du multiplicerar värdena med varandra i stället för att dividera får du åtminstone ett mer entydigt utfall (då är låga värden bra medan höga är dåliga). Men hela idén med att försöka hitta den mest prisvärda kylaren genom bara ett värde känns väldigt förenklad.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Nyckeltal

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Så i din tabell ger lägre temperatur och lägre ljud (vilket är bra saker) ett högre värde.
Samtidigt ger lägre pris (vilket också är en bra sak) ett lägre värde!
Du får nog tänka om din metod!

Om du multiplicerar värdena med varandra i stället för att dividera får du åtminstone ett mer entydigt utfall (då är låga värden bra medan höga är dåliga). Men hela idén med att försöka hitta den mest prisvärda kylaren genom bara ett värde känns väldigt förenklad.

Pannslag! Visst är det så. Tar ett excel-ark och gör om.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det finns kritik och det finns gnäll. Era synpunkter faller i den senare kategorin. När man lämnar kritik finns det (minst) två saker att påpeka:

1. Vad som är fel.
2. Hur felet kan rättas till.

Klarar man inte av att lämna konstruktiv kritik förtjänar man inte heller att få svar. Med det sagt, det finns lika många metoder att testa kylare som det finns människor. Alla har olika uppfattningar om vad som är optimala förutsättningar eller "rättvisa" konfigurationer.

Problemet som uppstår om man börjar experimentera i tester, genom att exempelvis byta fläkt, justera varvtal eller på annat sätt aktivt påverka resultaten är att antalet tester som måste utföras ökar exponentiellt. Därför väljer vi att hålla oss till tillverkarnas rekommendationer så långt det är möjligt.

Väljer en tillverkare att exempelvis inte skicka med fläkt, får vi givetvis se till att testa med en sådan, så länge kylaren är avsedd att användas med fläkt (exempelvis IFX-14 med fyrkärnig processor).

Precis som i alla tester handlar det om att ge läsarna en balanserad bild av vad produkterna presterar under givna förutsättningar, förutsättningar som ska vara rättvisa och relevanta för både läsare och tillverkare.

Gnäll?
Tål du inte kritik?
Flera av oss har ju redan kommenterat vad som vi anser är fel i testet av IFX-14. Inte bara jag och han ovan mig, utan FLERA.

Ditt svar tolkar jag som kvalificerat struntprat.

Gör om testet så som en konsument antagligen skulle ha använt kylaren då; som passiv kylare eller med två prisvärda fläktar monterade på avsett sätt.
Det är mer relevant än hur ni valde att testa kylaren!

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hajdeff
Gnäll?
Tål du inte kritik?
Flera av oss har ju redan kommenterat vad som vi anser är fel i testet av IFX-14. Inte bara jag och han ovan mig, utan FLERA.

Ditt svar tolkar jag som kvalificerat struntprat.

Gör om testet så som en konsument antagligen skulle ha använt kylaren då; som passiv kylare eller med två prisvärda fläktar monterade på avsett sätt.
Det är mer relevant än hur ni valde att testa kylaren!

Och dina inlägg tolkar jag som kvalificerat gnäll.

Lägg av.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk

"Vi förbättrar kontinuerligt våra testmetoder. Tack så mycket för de tips flera av er har gett oss, och vi kommer att ta dem under övervägande nästa gång vi testar processorkylare."

Nånting sådant hade redaktionen/moderatorer kunnat ha skrivit. Det hade antagligen lett till en mer produktiv diskussion än de förolämpningar som nu har kastats fram och tillbaks. Tonen från en del av oss som skrivit här har inte precis varit positiv (och jag ber om ursäkt för min del av det), men redaktionen/moderatorerna bör nog kunna stå över det, och vara lite mer professionella i hur man uttrycker sig än sina läsare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Och dina inlägg tolkar jag som kvalificerat gnäll.

Lägg av.

Tror du att jag lägger särskilt märke till dig för att du är moderator, i det här sammanhanget?

Jag har på flera sätt, tillsammans med andra här, gett konstruktiv och relevant kritik till ert (misslyckade) test.

Men ni behandlar kritiken som gnäll?

Väx upp och lär er ta kritik!

Ni som är moderatorer, osv ska dessutom föregå med gott exempel och inte flama bara för att ni får "hårda ord" mot er. Störtlöjligt.

Jag håller för övrigt fullt med ovanstående inlägg! Och det är detta jag vill framhålla.

Eller är ni så stolta och självgoda för att ni gjort ett test och ser er som pionjärer och felfria...

Nej, det är ni som ska lägga av.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk

Säg va du vill om H50 men det är en otroligt skön, tyst och effektiv kylare, överklockar nästan 80% utan några som helst värmeproblem på min phenom II 955 (alltid under 70C)

Visa signatur

AMD Phenom II 955 @ 3.2Ghz | Saphire HD 4890 OC | ASUS M4A785TD-V Evo | Corsair TX 650W | Corsair H50 | OCZ SSD 30Gb

Permalänk

Processorkylare = vintern 2009 + utomhusradiator

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hajdeff
Tror du att jag lägger särskilt märke till dig för att du är moderator, i det här sammanhanget?

Jag har på flera sätt, tillsammans med andra här, gett konstruktiv och relevant kritik till ert (misslyckade) test.

Men ni behandlar kritiken som gnäll?

Väx upp och lär er ta kritik!

Ni som är moderatorer, osv ska dessutom föregå med gott exempel och inte flama bara för att ni får "hårda ord" mot er. Störtlöjligt.

Jag håller för övrigt fullt med ovanstående inlägg! Och det är detta jag vill framhålla.

Eller är ni så stolta och självgoda för att ni gjort ett test och ser er som pionjärer och felfria...

Nej, det är ni som ska lägga av.

D R A M A

Konstruktiv kritik är inte att skrika ut "Fan vad testet suger för X produkt testas inte på Y sätt". Vill man föra fram konstruktiv kritik ska man ta det på ett civiliserat och moget sätt, annars blir det inte konstruktiv kritik. Och jag har läst moderatorernas och chefredaktörens inlägg och det drar mig knappast till att sympatisera dina idéer precis och jag känner att din tolkning av redaktionen som "stolta och självgoda" är lika ogrundade som hela den överdrivna dramatiken runt testet.

Tar du såhär starkt för något så vagt som ett i dina ögon okorrekt test av processorkylare så vill jag inte tänka på hur du reagerar på ett faktiskt problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Modigt att köra en så varm disk i en Quiet Drive - blir det inte varmt? DET kommer från en kille som eldade upp 4 st(!) Maxtor 300GB i sådana. Hurra för RAID5 och en bra garanti!

Lite sent svar men mina två diskar som jag har i dessa Scythe Quiet Drive går aldrig över 35c.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Min gamla Pentium D-rigg har tröttnat. Det har skramlats ihop delar och kontanter, skulder och tjänster, för att bygga en ny lekkamrat (photoshop, 3d, spel).

Införskaffat är intel g25m g2, ett HAF 922 chassi och ett corsair HX750. Inom kort blir det i7 920 och 5850.

Jag funderar över tre alternativ gällande CPU-kylning...

1: H50. Jag vänder på HAF922-fläkten så att luft dras in genom radiatorn. Jag förmodar att det blir lite övertryck, men då samlas mindre damm. Takfläkten tar nog ut den uppvärmda luften ganska snabbt. CPUn kyls och turbulensen i lådan ökar? Kan jag t.o.m slippa vända på fläkten?

2: Passiv? Det nämndes att bl a IFX kunde användas utan fläkt. HAF922 har ju utblås (200mm) rakt ovanför, samt utblås (120mm) rakt bakom. Om jag vänder den bakre till att blåsa in luften istället, rätt på kylaren, kanske detta borde räcka? Vore det bättre att sätta främre 200mm-fläkten på sidan istället så att den blåser rätt på moderkortet?

3. Intel standard. Jag förmodar att den räcker även till lättare OC? Då behöver jag inte ändra något särskilt. Men jag vill gärna ha bra delar från början så jag slipper gräva i burken för att jag måste (det är alltid roligare när man gör det utan att vara tvungen).

Så om någon av er fortfarande är intresserade av CPU-kylar diskussioner, särskilt om ni har HAF-erfarenheter, skulle jag gärna uppskatta om ni ville reflektera lite över ovanstående alternativ....

..men de flesta av er kanske hellre använder forumet till onödigt "snicke-snacke-snack" om vem som är dummkopf eller inte, och då hamnar detta lite offtopic.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ox4
Min gamla Pentium D-rigg har tröttnat. Det har skramlats ihop delar och kontanter, skulder och tjänster, för att bygga en ny lekkamrat (photoshop, 3d, spel).

Införskaffat är intel g25m g2, ett HAF 922 chassi och ett corsair HX750. Inom kort blir det i7 920 och 5850.

Jag funderar över tre alternativ gällande CPU-kylning...

1: H50. Jag vänder på HAF922-fläkten så att luft dras in genom radiatorn. Jag förmodar att det blir lite övertryck, men då samlas mindre damm. Takfläkten tar nog ut den uppvärmda luften ganska snabbt. CPUn kyls och turbulensen i lådan ökar? Kan jag t.o.m slippa vända på fläkten?

2: Passiv? Det nämndes att bl a IFX kunde användas utan fläkt. HAF922 har ju utblås (200mm) rakt ovanför, samt utblås (120mm) rakt bakom. Om jag vänder den bakre till att blåsa in luften istället, rätt på kylaren, kanske detta borde räcka? Vore det bättre att sätta främre 200mm-fläkten på sidan istället så att den blåser rätt på moderkortet?

3. Intel standard. Jag förmodar att den räcker även till lättare OC? Då behöver jag inte ändra något särskilt. Men jag vill gärna ha bra delar från början så jag slipper gräva i burken för att jag måste (det är alltid roligare när man gör det utan att vara tvungen).

Så om någon av er fortfarande är intresserade av CPU-kylar diskussioner, särskilt om ni har HAF-erfarenheter, skulle jag gärna uppskatta om ni ville reflektera lite över ovanstående alternativ....

..men de flesta av er kanske hellre använder forumet till onödigt "snicke-snacke-snack" om vem som är dummkopf eller inte, och då hamnar detta lite offtopic.

Angående vilket håll H50-fläkten skall blåsa åt så har vi redan haft en diskussion om detta ovan, så det är klart var jag står redan. Andra tycker annorlunda, men de har fel förstås.

Utan att ha sett IFX så är den säkert inte bra för passiv kylning, eftersom den inte är gjord för det, och Thermalright vet vad de gör. Den bästa kylaren för passiv kylning har länge varit deras HR-01 Plus, och det lär vara det samma fortfarande. Rent passivt är INTE att rekommendera med en i7-920, speciellt inte om du skall överklocka. Men hellre än att bara blåsa luft i ungefärligen rätt riktning bör du ha en fläkt monterad på kylaren. Och då är du tillbaks till att ha en icke-passiv kylare igen. Ett annat sätt att uttrycka det på är att din CPU drar för mycket för passiv kylning.

Om du vill minska antalet fläktar så finns det bättre sätt.
1. Om din 5850 dumpar varmluften utanför lådan så behöver du inte toppfläkten alls. Montera bort/stäng av den och blockera hålet.
2. Ta bort bakfläkten och ersätt den med en tunnel mellan CPU-kylaren och hålet därbak så blåser du ut varmluften direkt. Detta minskar luftflödet över moderkortskomponenterna, så det är inte lämpligt för överklockning OM du kombinerar med 1.

Intelkylaren kyler hyfsat, om än högljutt. Att du köpt en HAF antyder att du inte är så känslig för ljud, så du kanske skall använda den ändå?

Permalänk
Medlem

Intels originalkylare äger fortfarande allt. HANDS DOWN

Visa signatur

Asus P8Z77-V LK | Intel i5 3570k | Corsair 8GB 1600Mhz | Samsung 840 Pro 246Gb + 3x 1Tb Samsung F3 | 970 Strix | Corsair 860i

Ljud: audio-technica ATH-a2000X | O2+ODAC

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ox4
Min gamla Pentium D-rigg har tröttnat. Det har skramlats ihop delar och kontanter, skulder och tjänster, för att bygga en ny lekkamrat (photoshop, 3d, spel).

Införskaffat är intel g25m g2, ett HAF 922 chassi och ett corsair HX750. Inom kort blir det i7 920 och 5850.

Jag funderar över tre alternativ gällande CPU-kylning...

1: H50. Jag vänder på HAF922-fläkten så att luft dras in genom radiatorn. Jag förmodar att det blir lite övertryck, men då samlas mindre damm. Takfläkten tar nog ut den uppvärmda luften ganska snabbt. CPUn kyls och turbulensen i lådan ökar? Kan jag t.o.m slippa vända på fläkten?

2: Passiv? Det nämndes att bl a IFX kunde användas utan fläkt. HAF922 har ju utblås (200mm) rakt ovanför, samt utblås (120mm) rakt bakom. Om jag vänder den bakre till att blåsa in luften istället, rätt på kylaren, kanske detta borde räcka? Vore det bättre att sätta främre 200mm-fläkten på sidan istället så att den blåser rätt på moderkortet?

3. Intel standard. Jag förmodar att den räcker även till lättare OC? Då behöver jag inte ändra något särskilt. Men jag vill gärna ha bra delar från början så jag slipper gräva i burken för att jag måste (det är alltid roligare när man gör det utan att vara tvungen).

Så om någon av er fortfarande är intresserade av CPU-kylar diskussioner, särskilt om ni har HAF-erfarenheter, skulle jag gärna uppskatta om ni ville reflektera lite över ovanstående alternativ....

..men de flesta av er kanske hellre använder forumet till onödigt "snicke-snacke-snack" om vem som är dummkopf eller inte, och då hamnar detta lite offtopic.

Angående HAF Så är det ett mycket välventilerat chassi vilket lite sker på bekostnad av av ljudisolerande egenskaper (missförstå mig rätt det väsnas inte massa men det går inte att jämföra med tex caterpillar, sonata eller det i min sign)

Om det är viktigt för dig att ha en tyst dator bör du satsa på att få dina komponenter så tysta som möjligt för det ljudet som skapas i chassit kommer tränga ut. Är det väldigt viktigt att du har en riktigt tyst burk bör du överväga ett annat chassi.

I vilket fall så rekommenderar jag att du kör på en eftermarknads kylare. Många verkar ha missuppfattningen att dessa bara är för folk som kör hård oc på sina datorer, detta är dock helt klart fel. Det är naturligtvis en förutsättning med en bättre kylare än stockkylaren för att överhuvud taget kunna köra lite mer avancerade oc. Men en eftermarknadskylare är även ett mycket bra sätt att helt enkelt få en betydligt svalare och tystare burk för en relativt billig peng, även om man kör på stock hastighet.

För att ge ett konkret bra råd på alternativ till dig hade det varit bra att veta följande:

1 har du planer på att klocka din 920 och i så fall ungefär hur mycket.
2 är det viktigt att datorn är tyst? (ungefär vilken nivå)
3 har du några estetiska tankar på hur det hela bör/kan se ut? (spelar färgval etc någon roll)
4 Kommer det vara fler komponenter utöver dem du listar, i så fall vilka?

Bra att tänka på är att, det som står för värme och oväsen i datorn brukar vara i följande ordning (generellt sett ofc, klart det finns undantag)
1 Grafikkort med stockkylare
2 Stockkylare till cpu
3 Billigare chassifläktar som följde med chassit (inte värme ofc)
4 Mekaniska hårdiskar

Dra ett pm om du villa bolla idéer i fall jag e seg på att svara här

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Ni har varit hjälpsamma.

Ljud är inget större problem, utan det är snarare missljuden som är ett h-vete. Därmed inte sagt att jag måste ha 3 fläktar i chassit, en fläkt på 5850 och en cpu-fläkt. Det känns spontant som overkill.

Förmodligen är det en bra ide att börja med stock-kylaren (intels) och därefter gå till någon lite fetare variant och kanske omplacera den bakre fläkten till cpu-kylaren direkt.

Jag hade hoppats att denna fläktrecension skulle hjälpa mig bestämma, men det verkar vara någon större skillnad vare sig i pris eller prestanda (bortsett från V10 som är en riktig tjotablängare).

@MichaSWE: Jag PM:ar gärna om några veckor när alla övriga komponenter är på plats för att bolla lite ideer... tackar

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Hedersmedlem

Do so gl

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Hjälpte att sätta ihop en hel dator åt min kompis idag. Då undrar jag bara om någon vet vad en intel i7 brukar ligga på för temperaturer med original kylaren?

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Avstängd

V10:an har fått mycket negativt :/ den är ju inte alls en strömslukare eftersom det där kylnings elementet sätter igång först vid extrema temperaturer!
Hög ljudnivå har den ju inte om man vrider ner varvtalen (klart det är kul att ha en "torbo funktion")

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hjälpa det, men varje gång jag ser V10:an så skrattar jag så hysteriskt så jag nästan ramlar av stolen! Detta trots att jag faktiskt sitter ensam vid datorn för det mesta, helt sjukt alltså vilken jäkla klump bestående av en massa skrot innanför ett fult plasthölje uppenbart design av någon 12 åring som tycker det ser jäkligt häftigt ut alltså, haha!
Ingen klass what so ever, aja nog om det annars retar det säkert gallfeber på någon känslig ungdom som investerat i denna "superdupercoola-überhäftiga" mastodont till CPU kylare.

H50 tycker då inte jag är ohörbar i alla fall, jag kastade ut min och tillbaka in från kylan kom gamla pålitliga U12P. Men jag är extremt känslig för småljud och sitter ofta framför datorn på nätterna när det är helt tyst utomhus, då uppfattar man ljud på ett helt annat sätt mot tex på dagarna när man ibland inte alls tänker på att det är en massa småljud i bakgrunden. Dvs tystnad på dagarna är egentligen inte alltid tyst, bara att man uppfattar det så och det får ibland datorfläktar m.m att verka ljudlösa.

Dock så måste jag bara skriva att H50 ändå är ett riktigt kap för dom allra flesta, bra presterar den också.

Permalänk
Skrivet av fark:

[...] H50 tycker då inte jag är ohörbar i alla fall, jag kastade ut min och tillbaka in från kylan kom gamla pålitliga U12P. [...] Dock så måste jag bara skriva att H50 ändå är ett riktigt kap för dom allra flesta, bra presterar den också.

SPCR har äntligen testat H50, och du har visst rätt - den är inte alls ohörbar. Inte helt oväntat så adderar pumpen ett ljud som man slipper med en kylanordning utan pump.
Och tyvärr skall den visst inte räcka till nåt vidare för högeffekts-CPU:er heller.

Permalänk

Bytte min gamla Zerotherm NV120 "Nirvana" till en H50 (gratis).
Hade hoppas på bättre kylning, dock är den nästan sämre..

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Hedersmedlem

Well smaken är ju olika men jag tycker jag hittat eb perfekt kombo för det som är viktigt för mig till min I7 860

Thermalright True black med Enermax-Cluster-UCCL12-PWM

Den är grymt effektiv, i princip helt tyst, och grymt snygg

Sedan hjälper det ju till att man har ett bra chassi med trevliga coolink fläktar i med

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming