10 000 kossor kan driva 1 000 servrar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Danne980:

Om det är ekonomiskt försvarbart har ju inte med saken att göra.... Det står "10000 kossor kan driva 1000 servrar". Ska man dra med ekonomin i det så blir det ju plötsligt mer avancerat, vad kostar kossan, är maten gratis etc.

Jo, om det kostar så mycket att producera X watt från Y mängd gödsel att det blir en total förlustaffär är det tämligen meningslöst att utgå från det antalet i ett räkneexempel, i alla fall om man vill påvisa det som en möjlig ersättare till någon annan kraftkälla.

Det jag påpekade var alltså inte om det var möjligt att producera el från så många kossor, det jag påpekade var en möjlighet till varför de inte tog med det antalet i sitt exempel istället för 1000.

Dessutom brukar väl inte serverhallar bara ha en server?

Permalänk
Medlem

Jag har en kollega som nyligen började på ett nytt jobb i Kina för att syssla med just biogasproduktion från kospillning. I Kina har en stor köttproducerande gård 25 000-100 000 kreatur. Jag är tveksam till att de har det bra, korna alltså, men så är det iallafall i Kina.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Tänk er typ 50 kossor på dreamhack som står och bajsar i ett hörn skulle ju funka bra.... nja, kanske inte med lukten.

Eller varför inte skaffa sig en egen BajsToBiogas-maskin som ansluts direkt via usbn.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Så.. som nybliven pappa så blir jag nu fundersam.. Hur många barn skulle jag behöva skaffa för att säkerställa driften av familjens 4 datorer.. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Eller varför inte skaffa sig en egen BajsToBiogas-maskin som ansluts direkt via usbn.

Tacka vet jag "Mr Fusion" från "Tillbaka till framtiden"

Kolla på filmen "Mad Max Beyond Thunderdome", där de driver en hel liten stad med energi från en underjordisk farm med grisar istället för kor. Förmodligen för att grisar äter allt de kan få tag i, vilket gör att man kan ha dem som sopstation samtidigt.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Aha, det är alltså det här som är co(w)-hosting?

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Skrivet av Ixion_:

Aha, det är alltså det här som är co(w)-hosting?

Haaaaaaaaah, den där fick mig faktiskt att skratta.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Ehhh......och vad är biprodukten av metangasframställning i sådana här anläggningar, jo gödsel. Det verkar som om du inte riktigt har koll på hur det hela fungerar, man eldar inte med koskiten, utan man värmer upp den i en rötanläggning så att metangas frigörs. Resterna är ett utmärkt gödningsmedel.

Sorry för att jag inte doktorerat i kodynga

Men då är det bra att du förklarade lite djupare, så nu förstår jag och tackar dig kommer ju naturligtvis hävda att jag fortfarande har rätt på alla punkter, bara för att jag är som jag är, men det var trevligt att få en ordentlig förklaring

Man ska inte förneka sig.

Naturligtvis tycker jag ju att nånting bör göras med kornas avfall, särskilt metangasen... frågan är bara om det går att göra på ett sätt som inte får världens alla djurvänner att skrika i högan sky eftersom korna får gå runt med tankar på ryggen och en slang i röven. Alternativt få vara inomhus hela tiden för att metangasen ska sugas in i nåt luftsystem. För det är ju inte bara själva koblajjan som är dålig för miljön. Även deras avsevärda jetmotorer till fjärtsystem bör ju kontrolleras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Och då ska de gödsla med...? Visst, om 10 000 kor står i bås i en jättestor ladugård med slangar upp analen så ingenting går till spillo, och deras mat odlas med konstgödsel...

Det är en intressant tanke, men de har nog inte alls tänkt på konsekvenserna av att sno all koskit.

Man gödslar med restprodukterna från biogasanläggningen. Energin i kogödel är inte näringen, den blir kvar när man gör gas.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Har igentligen inte så mycket med kor att göra, poängen är att använda spill-värme från servrarna till att värma rötkammaren i en biogas-anläggning.
Biomassa från kor, höns, grisar, reningsverk, sopor och annat går bra att röta. Gasen behöver inte användas för el, den kan renas och användas som naturgas för fordon och annat.

Idag använder man en del av gasen man får för att värma rötkammarna, det man sparar på detta är alltså att man kan utnyttja spillvärme, något man skulle kunna göra i andra anläggningar också, som t.ex. smältbruk och likande.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Trodde artikeln skulle handla om att man börjat utbilda kossor inom IT.

Besviken.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Är det bara forskaren Angie McEliece som inte tänker klart eller har jag missat något?
Varför hakar hon upp sig på 10 000 kor?
Borde funka lika bra med färre kor.

10 000 kor / 1 000 datorer = 10 kor / dator

Om det bara är hennes anläggning som inte orka hämna skiten så får väl någon hitta/skapa billigare. Bönder har redan korna av annan anledning och annan verksamhet att försörja sig på.

Permalänk
Skrivet av darkmoon:

Sorry för att jag inte doktorerat i kodynga

Men då är det bra att du förklarade lite djupare, så nu förstår jag och tackar dig kommer ju naturligtvis hävda att jag fortfarande har rätt på alla punkter, bara för att jag är som jag är, men det var trevligt att få en ordentlig förklaring

Man ska inte förneka sig.

Naturligtvis tycker jag ju att nånting bör göras med kornas avfall, särskilt metangasen... frågan är bara om det går att göra på ett sätt som inte får världens alla djurvänner att skrika i högan sky eftersom korna får gå runt med tankar på ryggen och en slang i röven. Alternativt få vara inomhus hela tiden för att metangasen ska sugas in i nåt luftsystem. För det är ju inte bara själva koblajjan som är dålig för miljön. Även deras avsevärda jetmotorer till fjärtsystem bör ju kontrolleras.

I det här fallet gällde det ju bara kodyngan, fjärtarna blir det svårare att samla upp.

Men det är alltid trevligt med folk som letar problem istället för lösningar, eller hur det nu var.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Är det bara forskaren Angie McEliece som inte tänker klart eller har jag missat något?
Varför hakar hon upp sig på 10 000 kor?
Borde funka lika bra med färre kor.

10 000 kor / 1 000 datorer = 10 kor / dator

Om det bara är hennes anläggning som inte orka hämna skiten så får väl någon hitta/skapa billigare. Bönder har redan korna av annan anledning och annan verksamhet att försörja sig på.

En ko skulle säkert kunna driva en mp3-spelare också. Men då kommer du lyssna på musik 3 timmar per dag, å sen är det tyst. Med 10000 kor har du alltid en ko som bajjar. Följdaktligen har du ett jämnt flöde av bränsle till "ugnen". Man vill väl inte få folk att tro att de kan driva sin hembioanläggning med en kossa, utan att det krävs en rejäl satsning för att kunna göra det ekonomiskt försvarbart och pålitligt.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Har igentligen inte så mycket med kor att göra, poängen är att använda spill-värme från servrarna till att värma rötkammaren i en biogas-anläggning.
Biomassa från kor, höns, grisar, reningsverk, sopor och annat går bra att röta. Gasen behöver inte användas för el, den kan renas och användas som naturgas för fordon och annat.

Idag använder man en del av gasen man får för att värma rötkammarna, det man sparar på detta är alltså att man kan utnyttja spillvärme, något man skulle kunna göra i andra anläggningar också, som t.ex. smältbruk och likande.

Hyfsat kul att jobba onsite.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Kobajs (y)

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danne980:

Om det är ekonomiskt försvarbart har ju inte med saken att göra.... Det står "10000 kossor kan driva 1000 servrar". Ska man dra med ekonomin i det så blir det ju plötsligt mer avancerat, vad kostar kossan, är maten gratis etc.

Detta är inget avancerat det finns redan idag ta det inte så bokstavligt! det är ju bara samla ihop skiten sen utvinna gasen ur det!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

OmniusFate<= Jag misstänker att de inte tänkt sig att avla fram fler kossor för att på så sätt täcka energibehovet, utan snarare utnyttja en befintlig energiresurs som i dagsläget går till spillo (metangasen går direkt ut i atmosfären istället och ökar på växthuseffekten, då metan är 20ggr värre som växthusgas än koldioxid). Om man gör detta och därmed kan dra ned på eldandet av fossila bränslen, får man en positiv miljöpåverkan (både mindre metangs till atmosfären och mindre koldixid), vilket nog var poängen man skulle påvisa.[/QUOTE]

Jo iof... men kändes som en lösning som skulle ge någon idiot den briljanta idén att odla fler kossor men det får vi väl hoppas att så inte blir fallet.

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk
Skrivet av shaglord:

fan jag insåg aldrig hur mycket gemensamt jag har med korna. Kom igen nu mina bröder så ska vi tända upp serverparken tillsammans!

/s

roflmao

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av panpo98:

Är det bara forskaren Angie McEliece som inte tänker klart eller har jag missat något?
Varför hakar hon upp sig på 10 000 kor?
Borde funka lika bra med färre kor.

10 000 kor / 1 000 datorer = 10 kor / dator

Om det bara är hennes anläggning som inte orka hämna skiten så får väl någon hitta/skapa billigare. Bönder har redan korna av annan anledning och annan verksamhet att försörja sig på.

För att HP troligen tänker i serverfarm-storlekar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Ja, jag kunde ha räknat på det men jag ville lägga upp ett halv kul förslag på användnings område då det inte finns ett praktiskt område för denna teknik just nu, så jag tog bara ett antal.

On-topic, det vore nog smartare att bara ha biogas anläggningar sammanbyggda med vatten reningsverk och använda all slagg och "skit" som blir över efter reningsprocessen, kanske inte är nog dock

Det har vi, Kompost material används ganska flitigt till biogas, som i sin tur renas och sedan tankas in i bilarna. Men mer såna anläggningar behövs och fler bilar.

Kommer att bli trögt att starta upp en sån här anläggning, allt måste förmodligen byggas nytt med rör och värmeledningar. Undrar hur många gårdar som har 1000 kor också? Fan jag tycker att 400 kossor på en gård är riktigt stort.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk

Hoppas denna utveckligen går framåt. Längtar till den dagen man kan köra upp en slang i röven och köra helt trådlöst och obegränsat!

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av minibite3:

Hoppas denna utveckligen går framåt. Längtar till den dagen man kan köra upp en slang i röven och köra helt trådlöst och obegränsat!

haha, jag hoppas nog snarare på kroppsvärmen isf

Permalänk
Medlem

Dags för alla farmville spelare att visa vad dom verkligen går för!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmie:

Jo, om det kostar så mycket att producera X watt från Y mängd gödsel att det blir en total förlustaffär är det tämligen meningslöst att utgå från det antalet i ett räkneexempel, i alla fall om man vill påvisa det som en möjlig ersättare till någon annan kraftkälla.

Det jag påpekade var alltså inte om det var möjligt att producera el från så många kossor, det jag påpekade var en möjlighet till varför de inte tog med det antalet i sitt exempel istället för 1000.

Dessutom brukar väl inte serverhallar bara ha en server?

Nyheten handlar om att det går att utvinna el från kor som jag uppfattar det, INTE hur många kor man behöver för att producera el till 1000 datorer.

Eftersom det var DU som citerade (svarade på min post) så kan du ju inte nu komma med en kommentar som: "Det jag påpekade var alltså inte om det var möjligt att producera el från så många kossor, det jag påpekade var en möjlighet till varför de inte tog med det antalet i sitt exempel istället för 1000.". För i så fall ska du ju inte citera min post. Det är ju som att svara på en fråga om vad man heter och efter man lämnat svaret så ifrågasätter någon det korrekta i det så säger man "jag påpekade bara att någon kan heta så".

Vad jag i början undrade var varför man uttryckte sig så som man gjorde i nyheten. Ett lämpligare upplägg hade ju varit: Forskare lyckas utvinna så pass mycket elektricitet ur en levanda ko så att man kan driva en server. Än så länge är det dock inte ekonomiskt försvarbart om man inte driver detta projekt i stor skala.

På detta vis lägger man inte in en missuppfattning om att det har något med antaler kor att göra att man kan utvinna el ur dem. Jag tycker man blandar ihop 2 saker när man skriver artikeln, teorin om framställning av el från metangas och den ekonomiska aspekten.

Så alltså dina svar på mina poster är så här:

Citat:

Antagligen för att det inte är en linjär ekvation.

Gissning? Jag anser att det ÄR just det en linjär ekvation. 10x(kor)=y(w) vs 10000x=1000y(w). Det är den ekonomiska delen som inte är en linjär ekvation men den har jag inte i någon post frågat efter.

Citat:

Nej, självklart inte.
Dock kan det ju kanske vara så att man behöver en minimummängd med gödsel för att det ska vara ekonomiskt försvarbart?

Här hoppar du helt plötsligt från spåret om ekvationen och börjar prata ekonomi.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OminousFate:

OmniusFate<= Jag misstänker att de inte tänkt sig att avla fram fler kossor för att på så sätt täcka energibehovet, utan snarare utnyttja en befintlig energiresurs som i dagsläget går till spillo (metangasen går direkt ut i atmosfären istället och ökar på växthuseffekten, då metan är 20ggr värre som växthusgas än koldioxid). Om man gör detta och därmed kan dra ned på eldandet av fossila bränslen, får man en positiv miljöpåverkan (både mindre metangs till atmosfären och mindre koldixid), vilket nog var poängen man skulle påvisa.

Det finns inget bevis som säger att "Växthuseffekten" ens har någon betydelsefull inverkan på klimatförändringen(jag menar förstås människans bidrag till den). Du är bara ännu ett offer för propagandan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Danne980:

Nyheten handlar om att det går att utvinna el från kor som jag uppfattar det, INTE hur många kor man behöver för att producera el till 1000 datorer.

Eftersom det var DU som citerade (svarade på min post) så kan du ju inte nu komma med en kommentar som: "Det jag påpekade var alltså inte om det var möjligt att producera el från så många kossor, det jag påpekade var en möjlighet till varför de inte tog med det antalet i sitt exempel istället för 1000.". För i så fall ska du ju inte citera min post. Det är ju som att svara på en fråga om vad man heter och efter man lämnat svaret så ifrågasätter någon det korrekta i det så säger man "jag påpekade bara att någon kan heta så".

Vad jag i början undrade var varför man uttryckte sig så som man gjorde i nyheten. Ett lämpligare upplägg hade ju varit: Forskare lyckas utvinna så pass mycket elektricitet ur en levanda ko så att man kan driva en server. Än så länge är det dock inte ekonomiskt försvarbart om man inte driver detta projekt i stor skala.

På detta vis lägger man inte in en missuppfattning om att det har något med antaler kor att göra att man kan utvinna el ur dem. Jag tycker man blandar ihop 2 saker när man skriver artikeln, teorin om framställning av el från metangas och den ekonomiska aspekten.

Så alltså dina svar på mina poster är så här:

Gissning? Jag anser att det ÄR just det en linjär ekvation. 10x(kor)=y(w) vs 10000x=1000y(w). Det är den ekonomiska delen som inte är en linjär ekvation men den har jag inte i någon post frågat efter.

Här hoppar du helt plötsligt från spåret om ekvationen och börjar prata ekonomi.

Ah, ja då har jag missuppfattat vad du frågade efter.