Permalänk

Välja AMD eller Intel??

Hej!
Jag ska uppgradera min dator till en starkare och mer kraftfull Men jag behöver hjälp med att välja ett märke på Processorn, nu har jag Intel Core 2 Quad Q6600 på 2,4 Ghz och den fungerar fint men jag vill ändå uppgradera lite till. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

hej här kommer ett bra lätt svar på Välja AMD eller Intel??.....intel= då har du gott om pengar ....amd=dåligt med pengar men inte alls dåliga prylar``kör själv amd så klart

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk

Okej då vet jag det Det blir nog en AMD Phenom II 3,0-3,4GHz

Permalänk
Hedersmedlem

Har du ingen möjlighet att klocka din nuvarande, för den ger rätt bra prestanda vid 3.0GHz+ ?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vad har du för övriga delar för tillfället? q6600 är väl inte JÄTTE dålig. Jag skulle satsa på nytt grafikkort om det nuvarande är gammalt, kanske klocka q6600 lite med. Antar att du spelar med datorn?

Men säg vad du har för mer saker i datorn.

Men generellt sett om du undrar "vilket som är bäste mellan intel och amd" Så är svaret generellt att amd ger mer prestanda för billigare peng, medans intels jätte-dyra processorer är bättre. Så ska du köpa en processor i ett prisklass där amd finns, så är amd snabbast.

Behöver man sjuk prestanda däremot och skiter i vad det kostar så är det ju intel I7 x980 eller vad den heter, kostar 10 000kr för bara cpun...

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Skrivet av Vintervitt:

Hej!
Jag ska uppgradera min dator till en starkare och mer kraftfull Men jag behöver hjälp med att välja ett märke på Processorn, nu har jag Intel Core 2 Quad Q6600 på 2,4 Ghz och den fungerar fint men jag vill ändå uppgradera lite till. Vad tycker ni?

Som någon redan sagt, du tjänar rätt mycket på att överklocka din befintliga processor och det är gratis extraprestanda.

Om du spelar ger ett grafikkortsbyte i de flesta fall en mycket högre prestandahöjning än ett byte av processor, när man redan sitter på en hyfsad processor (vilket du gör).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Men generellt sett om du undrar "vilket som är bäste mellan intel och amd" Så är svaret generellt att amd ger mer prestanda för billigare peng, medans intels jätte-dyra processorer är bättre. Så ska du köpa en processor i ett prisklass där amd finns, så är amd snabbast.

Behöver man sjuk prestanda däremot och skiter i vad det kostar så är det ju intel I7 x980 eller vad den heter, kostar 10 000kr för bara cpun...

Vad är det för jämförelse?
Jämför de som är i samma prisklass.
T ex AMD Thuban BE (6 kärnor) kostar ungefär lika mycket som en Intel i7 930. Där hade jag valt Intel.
Kommer man under 2000 spänn för en processor så tycker jag att AMD är mer prisvärd, men i de prisklasserna så kommer du inte få ut mycket prestandavinster jämfört med vad du har.

Så gör som de andra säger, antingen överklocka eller lägg pengarna på grafikkort om du "måste" uppgradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Vad är det för jämförelse?
Jämför de som är i samma prisklass.
T ex AMD Thuban BE (6 kärnor) kostar ungefär lika mycket som en Intel i7 930. Där hade jag valt Intel.
Kommer man under 2000 spänn för en processor så tycker jag att AMD är mer prisvärd, men i de prisklasserna så kommer du inte få ut mycket prestandavinster jämfört med vad du har.

Så gör som de andra säger, antingen överklocka eller lägg pengarna på grafikkort om du "måste" uppgradera

phenom II x6 har ju mer rå beräknings-prestanda än I7, eller i alla fall samma. Men det krävs flertrådade program för att utnyttja det. Så phenom II x6 är en arbetsprocessor för rendering osv, det är ju I7 också. Ingen av dessa är bra val i en speldator. Sen får du räkna med att moderkorten är 1000kr billigare hos amd, så phenom II x6 är fortfarande betydligt billigare än I7 Med samma kraft.

q6600 presterar som en phenom I x4 9950 har jag för mig, helt ok. Men klocka den gärna!

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

Okej då överklockar jag Men det är väl ganska svårt, för jag är typ en nybörjare på intensivare saker i datorer
Det är det att jag vet inte vad mina delar heter i datorn så jag kan tyvärr inte skriva det men jag ska försöka kolla upp det

Permalänk

Det är så att jag kan inte komma in i Bios och därför så kan jag inte överklocka någonting Får köpa nytt moderkort då lr vad säger ni?

Permalänk
Medlem

vrf kan du inte komma in i bios då?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vintervitt:

Hej!
Jag ska uppgradera min dator till en starkare och mer kraftfull Men jag behöver hjälp med att välja ett märke på Processorn, nu har jag Intel Core 2 Quad Q6600 på 2,4 Ghz och den fungerar fint men jag vill ändå uppgradera lite till. Vad tycker ni?

jag anser att du sk inte ens tänka tanken på att upgradera Q6600 är en enormt bra prolle och är inte alls så mycketsämrre en både i7 och i5 jag har testat båda och jag va besviken på skildnaden

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vintervitt:

Det är så att jag kan inte komma in i Bios och därför så kan jag inte överklocka någonting Får köpa nytt moderkort då lr vad säger ni?

Vad har du för moderkort? och varför kan du inte komma in i bios?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Vad skall datorn användas till och vad sitter det för komponenter i den (förutom Q6600) och är det en märkesdator, eller är den ett hemmabygge eller byggd av en datorbutik?
Om det är en märkesdator, så har du mycket begränsade överklockningsmöjligheter och då hamnar situationen i ett annat läge.

Om det är spelprestanda du är ute efter, så ger ett grafikkortsbyte ofta bra mycket mer än ett processorbyte (med tanke på att du sitter på en rätt hyfsad processor redan). som sagt skulle lite mer kött på benen underlätta rådgivningen.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Höger eller vänster?

Varför välja? Använd den som passar bäst för stunden, vilket för tillfället är amd såvida du inte har väldigt speciella krav!

Att kolla på märket och utgå efter det är idiotiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kockski:

jag anser att du sk inte ens tänka tanken på att upgradera Q6600 är en enormt bra prolle och är inte alls så mycketsämrre en både i7 och i5 jag har testat båda och jag va besviken på skildnaden

q6600 är bra mycket sämre än I5/i7/phenom II x4. Men funkar ändå bra i spel.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Skrivet av Devrer:

q6600 är bra mycket sämre än I5/i7/phenom II x4. Men funkar ändå bra i spel.

I originalklock ja, men med lite klock ligger den fortfarande bra till. Prestandan per klockcykel ligger inte långt från Phenom II.

Se på denna jämförelse mellan Q6600 och Phenom II x4 910, där 910 har en 200Mhz frekvensfördel:
Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Väldigt jämt prestandamässigt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Det är en märkesdator jag har, jag köpte den på expert, och den heter HP Pavilion, men jag har bytt chassi så det syns inte att det är en märkesdator

Permalänk
Skrivet av Vintervitt:

Det är en märkesdator jag har, jag köpte den på expert, och den heter HP Pavilion, men jag har bytt chassi så det syns inte att det är en märkesdator

Då blir väl alternativen att antingen köpa ett nytt s775-moderkort (och en tredjeparts processorkylare) och överklocka din Q6600 eller köpa en ny plattform (AM3/1156/1366). En snikvariant till att byta hela plattformen (inklusive minne), är att köpa ett AM2+ moderkort och en AMD Phenom II 955BE/965BE/1055T och behålla ditt gamla DDR2-minne.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Okej det låter bra Tack för snabbsvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

I originalklock ja, men med lite klock ligger den fortfarande bra till. Prestandan per klockcykel ligger inte långt från Phenom II.

Se på denna jämförelse mellan Q6600 och Phenom II x4 910, där 910 har en 200Mhz frekvensfördel:
Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Väldigt jämt prestandamässigt.

Sant, men sen klarar väl phenom II x4 lite högre frekvenser än q6600 med utan att behöva extrem kylning... Sen har ph II x4 910 mindre cache än t.ex ph II x4 965. Så jag skulle nog påstå att en modern phenom II x4 ger mer prestanda per klock.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devrer:

Sen har ph II x4 910 mindre cache än t.ex ph II x4 965.

Nej, så är det inte, PII 910e är samma arkitektur men med nedsatt multipel och mycket låg energiförbrukning (65W), så den har fortfarande 4x512KB L2 och 6MB L3 cache.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)