Permalänk
Medlem

HD4850 dog.

Tja, bytte kylpasta idag på mitt 4850 som sitter i övre slotten på moderkortet. Allt går fint, tar bort gammal kylpasta, lägger på ny (blev lite för mycket men jag tänker whatever) skruvar ihop kylningen, slänger in kortet, på med strömsladd från nätagget och CF bryggan, bootar in fint i windows tills jag startar HWmonitor. Då startar datorn om och ger helt svart bild. Har felsökt så pass att jag kan konstatera att det är Grafikkortet som beter sig underligt, fläkten snurrar på kortet och ingen röd lampa lyser som det brukar på detta kort när det är nått som är fel. Andra kortet som jag tidigare bytt kylpasta på i samma procedur fungerar klanderfritt. Kollade innan även att kylningen satt åt ordentligt emot GPUn etc så har nog inget med overheating eller nått att göra.

Btw, vid rengörandet användes kemiskt ren bensin men fick otroligt mycket på pappret och råka krama ut ganska mycket av detta på kortet, inte säkert jag lät det torka ordentligt innan.

Frågan är vad som kan ha hänt?

Känns sjukt surt då jag tänkt sitta på dessa kort tills nästa GPU Generation...

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk

Gissar på att det var bensinen som var orsaken...

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusnns:

Gissar på att det var bensinen som var orsaken...

bensin är inte ledande så det ska inte vara orsaken

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Tja, bytte kylpasta idag på mitt 4850 som sitter i övre slotten på moderkortet. Allt går fint, tar bort gammal kylpasta, lägger på ny (blev lite för mycket men jag tänker whatever) skruvar ihop kylningen, slänger in kortet, på med strömsladd från nätagget och CF bryggan, bootar in fint i windows tills jag startar HWmonitor. Då startar datorn om och ger helt svart bild. Har felsökt så pass att jag kan konstatera att det är Grafikkortet som beter sig underligt, fläkten snurrar på kortet och ingen röd lampa lyser som det brukar på detta kort när det är nått som är fel. Andra kortet som jag tidigare bytt kylpasta på i samma procedur fungerar klanderfritt. Kollade innan även att kylningen satt åt ordentligt emot GPUn etc så har nog inget med overheating eller nått att göra.

Btw, vid rengörandet användes kemiskt ren bensin men fick otroligt mycket på pappret och råka krama ut ganska mycket av detta på kortet, inte säkert jag lät det torka ordentligt innan.

Frågan är vad som kan ha hänt?

Känns sjukt surt då jag tänkt sitta på dessa kort tills nästa GPU Generation...

Liknande hände mig, jag fick ta bort bägge korten använda den inbyggda grafiken å gå in i bios och köra en återställning detta trots att den var orörd i bios från början.....satte sen in korten igen och den funka.......ingen aning vad som hände men den fick nån knäpp......detta var med mina asus EAH4850-kort......

hade samma tanke som du skulle klara mig till nästa generation......(sen att jag klanta mig å hade sönder ett av dom vid ett senare tillfälle hör inte hit )

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har återställt CMOS också så har nog inget med bios att göra

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Har återställt CMOS också så har nog inget med bios att göra

Testat korten var för sig? Se om ett eller båda strular?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har testat båda korten var för sig, ena funkar det jag hållit på med är trasigt.

Satte nu upp CF config igen fast med det "trasiga" kortet som sekundär kort. Bootar in fint och så, hittar temps och kortet i diverse program på båda korten, men så fort jag trycker på Enable CrossfireX så blir skärmen svart i 10 sekunder och sedan får jag blue screen och den startar om med CrossfireX Disabled

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Använde du ESD matta + armband (och självklart jordat) när du höll på?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Nej gjorde jag inte då jag aldrig har behövt det förut och jag har skruvat ihop ett tio-tal system och lekt välldigt mycket i mitt eget.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Nej gjorde jag inte då jag aldrig har behövt det förut och jag har skruvat ihop ett tio-tal system och lekt välldigt mycket i mitt eget.

Aldrig behövt, ESD skador kan vara så små så ögat inte ser och skada systemet väldigt mycket.
ESD skador kan alltid ske om man inte har ESD band på iaf.

Nu vet inte jag om kylpastan leder ström men om den gör det, kan det inte vara så när du lade på för mycket att pastan har brett sig ut själv till lödningarna ?

Har för mig när jag bytte pasta senast att det stog att man inte skall få kylpasta utanför gpu/cpun.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Aldrig behövt, ESD skador kan vara så små så ögat inte ser och skada systemet väldigt mycket.
ESD skador kan alltid ske om man inte har ESD band på iaf.

Vill påpeka precis samma sak själv efter att ha läst igenom tråden. ESD skador blir oftast mikroskopiska som ej kan uppfattas av det mänskliga ögat. Det värsta med ESD skador är att problemen kanske inte märks av direkt utan blir utlösta av en speciell tillfällighet.

Dock så är kanske inte detta problemet i ditt fall.

Permalänk
Medlem

Men känns ju som att det inte är esd om den kan få tag på temps och hitta kortet?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Om man vet riktigt vad man gör och håller så man inte kommer åt metalländarna på NÅGRA komponenter eller kontakter så kan man klara sig utan ESD-skydd. (ofta brukar skärmkontakterna dock ha ESD skydd).
Ofta innebär det att man får hålla i metallbiten och kortets ändar/kylare.

ESD går inte att reparera på annat sätt än att byta kretsen. Man förstör delar av transistorn som är gjord i säg 55nm alltså 55st 1000 delar av en mikrometer som i sin tur är en tusendel av en millimeter. Fatta hur litet det är!

ESD-fel ger ofta skumma beteenden som detta (som inte nödvändigtvis behöver vara ESD)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Är väl medveten om vad ESD är, bara nu håller hela mitt system på flippa ur går inte installera drivrutiner ens.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Är väl medveten om vad ESD är, bara nu håller hela mitt system på flippa ur går inte installera drivrutiner ens.

Provade byta till 10.3 efter jag kört 10.4 gick inge bra inte ens med driver sweeper.......startade 10.4 och tog avinstallera startade sen om och då får man upp finns ingen ATI-drivrutin och att man ska installera.....förstod ändå att nåt var fel eftersom man brukar få typ 800x600 när drivisar är avinstallerade, hade fortfarande 1680x1050 så jag drog igång GPU-Z och enligt de hade jag 10.2 installerade, kunde fortfarande inte installera nåt annat än 10.4..........fick formatera om å nu funkar allt igen........så 10.4 har nåt skit i sig antar jag

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Drar upp tråden igen då jag försökt igen, när jag kör med det fungerande kortet så rullar det fint med alla drivers jag testat (10.2,10.3,10.4 och 10.5) men så fort jag pillar in andra kortet försvinner allt vad drivrutiner heter, dom försvinner totalt och windows börjar glida i 1400x1050 istället för 1920x1080. Hur fan kan drivrutinerna bara sluta fungera så fort kortet pluggas in? Får även sjuka värden i GPU-Z på kortet, kan ju kolla själva (detta är det troligen trasiga kortet), ta en till på antal ROPs (som även ger fel på det "hela" kortet), men mem clocken är ju fan uppe i ungefär 6300 mhz, jag har även tydligen lyckats få ett 4850 med hela 4gb minne när det skall finnas 1gb, bandwidth är ju helt galen, och texture fillrate vad hände med den? GPU tempen är även uppe i 32767 C just nu och fläktstyrningen funkar med 0 RPMs på fläkten! WEEEEEEEEIIIIII, känns som kortet endast är att slänga, min första och sista ESD-skada.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

GJ Olov! Blir det 5870 nu eller?

Visa signatur

- i7 920 - CrossfireX Radeon EAH HD5770cuCore - 2x Caviar Black 500GB Raid0 -3x2GB Dominators - Corsair HX 750W 80+ - Asus P6T SE - Noctuakylning - Skitmiditower från Asus -