Hur mycket bättre är coca cola zero?

Permalänk
Avstängd

Hur mycket bättre är coca cola zero?

Hej. Jag undrar hur mycket bättre är coca col zero jämnför med vanlig cola? Som jag ser på den innehåller zero 0.8 kalorier per 250ml. Men det jag tänkte mest på om den är bättre, är om jag ska gå ner i vikt. Just nu dricker jag nästan bara ramlösa etc. Men jag saknar verkligen colan. För kommer ihåg förut för ungefär 4 år sen. Så gick jag ner 10 kg på 2 månader genom jag gick från vanlig cola till pepsi max. Men jag vet inte riktigt om det var fettet som gick bort eller musklerna. Btw säg inte att aspartam är farligt för din kropp. Den är bara farlig om jag skulle dricka runt 5l per dag. vilket jag absolut inte skulle göra.

ursäkta om jag skriver lite konstigt. är väldigt trött och har dyslexi x)

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk

Ja kcal är det du ska kolla på om viktminskning är målet. Coca Cola zero är väldigt mycket bättre om du vill gå ned i vikt än originalet. Men bäst är helt klart att endast dricka vatten.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedishPshyco:

Ja kcal är det du ska kolla på om viktminskning är målet. Coca Cola zero är väldigt mycket bättre om du vill gå ned i vikt än originalet. Men bäst är helt klart att endast dricka vatten.

Ok. Dock det stora problemet är. jag behöver koffeinet. Sen gillar jag bubblor och mycket smak villket ramlösa inte har:S

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Klart det hjälper. Personligen dricker jag endast Zero/Pepsi Max nuförtiden och finner det lika gott som vanlig Cola.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av svart_smurf:

Hej. Jag undrar hur mycket bättre är coca col zero jämnför med vanlig cola? Som jag ser på den innehåller zero 0.8 kalorier per 250ml. Men det jag tänkte mest på om den är bättre, är om jag ska gå ner i vikt. Just nu dricker jag nästan bara ramlösa etc. Men jag saknar verkligen colan. För kommer ihåg förut för ungefär 4 år sen. Så gick jag ner 10 kg på 2 månader genom jag gick från vanlig cola till pepsi max. Men jag vet inte riktigt om det var fettet som gick bort eller musklerna. Btw säg inte att aspartam är farligt för din kropp. Den är bara farlig om jag skulle dricka runt 5l per dag. vilket jag absolut inte skulle göra.

ursäkta om jag skriver lite konstigt. är väldigt trött och har dyslexi x)

140ggr bättre.

Permalänk
Medlem

har hört att aspartam kan öka sötsuget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av svart_smurf:

Ok. Dock det stora problemet är. jag behöver koffeinet. Sen gillar jag bubblor och mycket smak villket ramlösa inte har:S

"Behöver"? Känner du verkligen av koffeinet? Det är väldigt lite koffein i Cola.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mattoys:

har hört att aspartam kan öka sötsuget.

Det finns väldigt lite stöd för det.

Hörde om en mer tillförlitlig studie tidigare som antydde detta, men det var då bara för mindre barn.

För att svara på tråden så är energiinnehållet i coca cola zero försumbart. För viktnedgång spelar det ingen roll om du dricker coca cola zero eller vatten.

Permalänk

Det är aspartam i Coca Cola Zero medan Coca Cola Light kör med suckralose (i Sverige åtminstone). Som jag har förstått det är suckralose "mindre dåligt" ur hälsosynpunkt. Du kan hitta mer info på wikipedia t.ex. där man länkar till diverse forskarrapporter.

Angående viktminskning så är båda alternativen mycket bättre än vanlig Cola pga sitt låga kaloriinnehåll.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Avstängd

drick vatten, smakar ungefär likadant

Permalänk
Medlem

driker inte cola så ofta. bara på typ lan eller när man ska åka till sommarhuset. får jag bestämma tar jag vanlig cola, fast morsan brukar ta light/zero

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rich:

"Behöver"? Känner du verkligen av koffeinet? Det är väldigt lite koffein i Cola.

JAg känner faktist stor skillnad. Behöver sova ungefär 2 timmar mindre per dag när jag dricker runt 1.5 l på en dag.

Skrivet av fastforward:

Det är aspartam i Coca Cola Zero medan Coca Cola Light kör med suckralose (i Sverige åtminstone). Som jag har förstått det är suckralose "mindre dåligt" ur hälsosynpunkt. Du kan hitta mer info på wikipedia t.ex. där man länkar till diverse forskarrapporter.

Angående viktminskning så är båda alternativen mycket bättre än vanlig Cola pga sitt låga kaloriinnehåll.

Där har du fel sukralos var farligare. det var därför dom tog bort sukralos och satte in aspartam iställlet i light

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Skrivet av svart_smurf:

Där har du fel sukralos var farligare. det var därför dom tog bort sukralos och satte in aspartam iställlet i light

Intressant, har du någon källa på det?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Avstängd

KOmmer inte ihåg vart jag läste det någonstans. men som jag läste var det därför dom gick ifrån sukralos i light till aspartam

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Drick Zero/Light med god min, ingen fara.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fastforward:

Intressant, har du någon källa på det?

Cola har helt dumpat Sucralose och kör enbart på aspartam och acesulfam K.
Jag vet inte varför de har bytt.
Vill du ha en källa så är det bara att det är bytt är det bara att läsa på burkarna eller på deras hemsida.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Drick vatten för tusan! Finns gratis i kranen.

Läsk är inte nyttigt på något sätt, dessutom är det inget bra att dricka det nu när det börjar bli varmare eftersom vi då behöver tillföra mer vätska. Och det är ju inte så hemskt klokt att dricka sånt som är vätksedrivande precis. Sockret gör att man blir mer törstig dessutom.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Drick vatten för tusan! Finns gratis i kranen.

Läsk är inte nyttigt på något sätt, dessutom är det inget bra att dricka det nu när det börjar bli varmare eftersom vi då behöver tillföra mer vätska. Och det är ju inte så hemskt klokt att dricka sånt som är vätksedrivande precis. Sockret gör att man blir mer törstig dessutom.

Cola är inte speciellt vätskedrivande, det är cirka 45mg koffein i en svensk coca cola 33cl, i en vanlig kopp kaffe (15cl) är det cirka 120mg. Vätskebalansen är fortfarande positiv om du dricker en vanlig kopp kaffe, dvs du pissar ut mindre vatten än du får i dig pga koffeinet.

Permalänk
Medlem

koffein är dessutom inte vätskedrivande har man kommit fram till. socker gör en mer törstig om drycken inte är jävligt kall eller om man är i behov av energi

drick kaffe istället för läsk. bra för blodtrycket och är gott. dessutom är det ju det trevliga koffeinet som i högre dos än coca som ger en välbefinnande.

aspartam är ju inte nyttigt någonstans om det är sant som de säger om leverskador för det inte är nedbrytbart.

Permalänk
Hedersmedlem

Inget socker = ingen insulinhöjning, vilket är det som är relevant i viktsammanhang. Vad jag förstått misstänker man dock att även sötningsmedel kan påverka insulinutsöndringen, har dock ingen källa på det. Men som många andra skrivit, vatten är bättre (+ billigare)! Sliter inte på tänderna heller.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Drick vatten för tusan! Finns gratis i kranen.

Läsk är inte nyttigt på något sätt, dessutom är det inget bra att dricka det nu när det börjar bli varmare eftersom vi då behöver tillföra mer vätska. Och det är ju inte så hemskt klokt att dricka sånt som är vätksedrivande precis. Sockret gör att man blir mer törstig dessutom.

Kan tyvärr inte dricka vatten. Vatten utan kolsyra för mig påminner mig om migrän. Då när jag var liten nästan bara drack vatten när jag hade migrän. Så jag klarar inte av att dricka rent vatten längre.
Sen har jag aldrig haft prbole med att jag blir mer törstig av läsk än vatten faktist.

Skrivet av jonaktiv:

koffein är dessutom inte vätskedrivande har man kommit fram till. socker gör en mer törstig om drycken inte är jävligt kall eller om man är i behov av energi

drick kaffe istället för läsk. bra för blodtrycket och är gott. dessutom är det ju det trevliga koffeinet som i högre dos än coca som ger en välbefinnande.

aspartam är ju inte nyttigt någonstans om det är sant som de säger om leverskador för det inte är nedbrytbart.

Kan inte dricka kaffe. jag får kvävningar av det :S

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Skrivet av svart_smurf:

Kan inte dricka kaffe. jag får kvävningar av det :S

lol ? vad är en kvävning? Förutom en mordmetod

Ang din fråga. Klart att zero/light är 100 ggr bättre ur viktnedgångssynpunkt. Det innehåller 0 kcal. Typ.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

lol ? vad är en kvävning? Förutom en mordmetod

Tror han menade "kväljning".

Iaf, är det bara jag som tycker att sockerfria drycker såsom Cola Light/Zero, Pepsi Max, Fun Light etc ger en vidrig beläggning på tungan som sitter i minst 24h?!
Jag klarar helt enkelt inte av att dricka sockerfria drycker. Så fruktansvärt vidriga är de!

Dessutom är aspartam inte den mysigaste tillsatsen heller. Läste en lång artikel om ämnet för ett år sedan och det är verkligen inte en morot!
Jag kommer inte ihåg exakt vad som stod i artikeln, men det är väldigt svårt för kroppen att bryta ned ämnet och det är även cancerogent vid långvarigt bruk.

Men visst, det är inga kalorier i det, så du kommer gå ner i vikt.
Frågan är om det är värt det.
Om jag vore du skulle jag unna mig några burkar riktig Cola per vecka och träna lite mer istället.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ZabavaN^:

Tror han menade "kväljning".

Iaf, är det bara jag som tycker att sockerfria drycker såsom Cola Light/Zero, Pepsi Max, Fun Light etc ger en vidrig beläggning på tungan som sitter i minst 24h?!
Jag klarar helt enkelt inte av att dricka sockerfria drycker. Så fruktansvärt vidriga är de!

Dessutom är aspartam inte den mysigaste tillsatsen heller. Läste en lång artikel om ämnet för ett år sedan och det är verkligen inte en morot!
Jag kommer inte ihåg exakt vad som stod i artikeln, men det är väldigt svårt för kroppen att bryta ned ämnet och det är även cancerogent vid långvarigt bruk.

Men visst, det är inga kalorier i det, så du kommer gå ner i vikt.
Frågan är om det är värt det.
Om jag vore du skulle jag unna mig några burkar riktig Cola per vecka och träna lite mer istället.

Aspartam är omdebatterat men det finns inte så mycket belägg för att det skulle vara farligt men samtidigt finns det inget som säger att det är ofarligt. Att det skulle vara svårt att bryta ner har jag inte hört förr. Tvärt om brukar det sägas att det metaboliseras lätt. Det faller ju snabbt ner till sina beståndsdelar i kroppen. Först hydrolyseras det och metylgruppen blir metanol. Kvar är en dipeptid av fenylalanin och asparaginsyra som är två aminosyror. Just aminosyror är ju inte jättefarliga då är de är byggstenar till proteiner. Dock kan vissa få problem med för höga doser fenylalanin. Det är därför det står markerat på alla produkter som innehåller aspartam att det innehåller en fenylalaninkälla.
Dock är ju organisk kemi och biokemi inga enkla saker så det är svårt att säga något bara baserat på det där.
Det jag kan säga med säkerhet är att det är omöjligt att bli metanolförgiftad av att dricka läsk med aspartam. Jag räknade på det en gång och kom fram till att du måste dricka 1000 liter läsk som innehåller den maximala tillåtna koncentrationen av aspartam för att du ska dö. Du kommer dö av andra anledningar långt innan metanolen blir ett problem med andra ord.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaktiv:

drick kaffe istället för läsk. bra för blodtrycket och är gott. dessutom är det ju det trevliga koffeinet som i högre dos än coca som ger en välbefinnande.

Är man ovan kaffedrickare kommer man få förhöjt blodtryck, är man van kommer man inte få en påverkan på blodtrycket.
Så "bra för blodtrycket" är en väldigt lös mening som egentligen inte säger något om något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Aspartam är omdebatterat men det finns inte så mycket belägg för att det skulle vara farligt men samtidigt finns det inget som säger att det är ofarligt. Att det skulle vara svårt att bryta ner har jag inte hört förr. Tvärt om brukar det sägas att det metaboliseras lätt. Det faller ju snabbt ner till sina beståndsdelar i kroppen. Först hydrolyseras det och metylgruppen blir metanol. Kvar är en dipeptid av fenylalanin och asparaginsyra som är två aminosyror. Just aminosyror är ju inte jättefarliga då är de är byggstenar till proteiner. Dock kan vissa få problem med för höga doser fenylalanin. Det är därför det står markerat på alla produkter som innehåller aspartam att det innehåller en fenylalaninkälla.
Dock är ju organisk kemi och biokemi inga enkla saker så det är svårt att säga något bara baserat på det där.
Det jag kan säga med säkerhet är att det är omöjligt att bli metanolförgiftad av att dricka läsk med aspartam. Jag räknade på det en gång och kom fram till att du måste dricka 1000 liter läsk som innehåller den maximala tillåtna koncentrationen av aspartam för att du ska dö. Du kommer dö av andra anledningar långt innan metanolen blir ett problem med andra ord.

Skulle man teoretiskt sätt kunna bli full av att dricka drycker med aspartam i (metanolen där)? Och hur mycket cocacola skulle man behöva häva i sig isåfall? haha, nu kommer hamsterpaj hit snart "Full på cola?:D.d:D:Dd.d.d.d..dD:D:"

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av akka:

Skulle man teoretiskt sätt kunna bli full av att dricka drycker med aspartam i (metanolen där)? Och hur mycket cocacola skulle man behöva häva i sig isåfall? haha, nu kommer hamsterpaj hit snart "Full på cola?:D.d:D:Dd.d.d.d..dD:D:"

Är det billig fylla man är ute efter bör man satsa på T-röd och Pigelin eller varför inte lite hederlig handsprit?
Den senare säljs ju ofta med praktisk pump för enkel dosering till groggen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Är det billig fylla man är ute efter bör man satsa på T-röd och Pigelin eller varför inte lite hederlig handsprit?
Den senare säljs ju ofta med praktisk pump för enkel dosering till groggen.

Jo, om man inte har råd att gå på systemet finns det ju miljoner alternativ att fixa groggvirke, men det var inte det jag frågade efter.

Jag undrade om man kunde bli full på läsk med aspartam?

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av akka:

Jo, om man inte har råd att gå på systemet finns det ju miljoner alternativ att fixa groggvirke, men det var inte det jag frågade efter.

Jag undrade om man kunde bli full på läsk med aspartam?

Nej, du blandar ihop etanol och metanol.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej, du blandar ihop etanol och metanol.

Metanol är ju också en alkohol, dessutom starkare än etanol (vilket du antagligen redan vet:)).

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.