Grafikkortsproblem, 8800 GTS 512, Krasch, flimmer o.s.v

Permalänk
Medlem

Grafikkortsproblem, 8800 GTS 512, Krasch, flimmer o.s.v

Hej.
Min nu strax över 3 år gamla dator, och grafikkort har fått sig en stroke.

Jag kör 2 st. Geforce 8800 GTS 512 MB i SLI, har haft båda korten i 3 år. Har inte bytt drivrutiner nyligen.

Det här hände:
Jag satt och spelade Lord of the Rings: Online tidigare idag, datorn kraschar. Jag startar om, och datorn kraschar nu innan jag ens hinner in i Windows. Testar World of Warcraft, likadant där, grafiska defekter och sen krasch. Ibland blir det till och med blåskärm.

Jag gör en enkel felsökning och tar ut det primära grafikkortet, då funkar datorn igen, samt jag kan spela spel. Testar det primära kortet ensamt, då blir det flimmer över hela skärmen, får blåskärm och måste stänga av.

Vad har hänt? Och kan jag fixa detta, eller är kortet dött?

Visa signatur

TiHi

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätaggregat? det kan ha gått sönder och ger inte fullt kraft åt båda korten.

Permalänk
Medlem

Som sagts tidigare, kolla vad du har för nätagg.
Annars, om du inte har något garanti så testa länken i min signatur.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Nätagget är ett Corsair 650 TX, också det 3 år gammalt.

Hur felsöker man ett sådant för att se om det gått sönder?

Eftersom datorn också kraschar o.s.v när jag endast kör på kortet som jag antar är trasigt, så antar jag att det inte är fel på nätagget?

Visa signatur

TiHi

Permalänk
Skrivet av Yommie:

Nätagget är ett Corsair 650 TX, också det 3 år gammalt.

Hur felsöker man ett sådant för att se om det gått sönder?

Eftersom datorn också kraschar o.s.v när jag endast kör på kortet som jag antar är trasigt, så antar jag att det inte är fel på nätagget?

Eventuellt kan det vara buggiga drivrutiner också så pröva avinstallra och uppdatera, funkar inte det så testa om möjligt i en annan dator.
Funkar inte det heller så är det troligt att ditt primär graffe som är sönder, kolla in ala_95 s tråd om graffebakning.

Visa signatur

8800gt voltmod 600@ 860mhz core 1500@ 2100mhz shader

Permalänk
Medlem

Hej igen. Efter ca 2 veckor, då jag kört med endast ett grafikkort, har samma problem uppstått igen.

Nu när jag satt och spelade, denna gång Splinter Cell: Double Agent, frös datorn, eller bildskärmen eftersom ljudet fungerade o.s.v..

Jag startar om datorn och nu är det blåa linjer tvärs över skärmen, eller gula om det är vit bakgrund. Dessutom initieras inte grafikkortsdrivrutinerna, jag kan inte gå in i Nvidia Control Panel.

Jag har testat att avinstallera drivrutiner, köra Driver Sweeper, installerat nya drivrutiner utan framgång.

Någon som kan ge något tips om vad jag kan göra?

Visa signatur

TiHi

Permalänk
Medlem

Kolla kondensatorerna på grafikkortet, är dom "svullna" eller "läcker"?

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yommie:

Hej igen. Efter ca 2 veckor, då jag kört med endast ett grafikkort, har samma problem uppstått igen.

Nu när jag satt och spelade, denna gång Splinter Cell: Double Agent, frös datorn, eller bildskärmen eftersom ljudet fungerade o.s.v..

Jag startar om datorn och nu är det blåa linjer tvärs över skärmen, eller gula om det är vit bakgrund. Dessutom initieras inte grafikkortsdrivrutinerna, jag kan inte gå in i Nvidia Control Panel.

Jag har testat att avinstallera drivrutiner, köra Driver Sweeper, installerat nya drivrutiner utan framgång.

Någon som kan ge något tips om vad jag kan göra?

Om nu inte kortet är trasigt skulle jag rekommendera en formatering kan vara nåt skit som ligger å jävlas......men de låter ju likt att kortet gått sönder......men samtidigt bägge korten på så kort tid? Testa formatera annars kanske nätagget gått och ger för kraftig ström så korten bränns? Kan vara idé att kolla de om du nu måste köpa nytt kort......men som sagt börja med en formatering jag såg nämligen att driver sweeper tar inte bort allt jämnt fick själv formatera om igår........

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ger inte antec 5 års garanti på deras nätagg? så istället för att köpa ett nytt kanske du kan skicka in det. men jag tror bara du behöver blåsa ut allt damm, formatera om och baka korten.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Efter att ha tittat runt lite, hittade jag till slut i Enhetshanteraren att jag har ett problem som heter kod 43.

Kod 43 är tydligen ett ganska vanligt problem, eftersom när jag gjorde en googling hittade jag flera som haft samma problem, d.v.s att de har spelat, datorn kraschar och sedan fått grafikdefekter på skärmbilden.

Det verkar inte finnas någon lösning på problemet, utan det är själva hårdvaran som gått sönder. Tydligen kan bakning av kortet hjälpa ibland, annars är det köp av nytt kort som gäller.

Visa signatur

TiHi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aptjack:

ger inte antec 5 års garanti på deras nätagg?

Vad hjälper det när han har Corsair?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad hjälper det när han har Corsair?

menade självklart corsair hade massor av alkohol i kroppen, och när jag skulle citera inatt när jag kom hem råkade jag trycka på anmäl istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

menade självklart corsair hade massor av alkohol i kroppen, och när jag skulle citera inatt när jag kom hem råkade jag trycka på anmäl istället

var du cool nu när du druckit alkohol?

Permalänk
Medlem

Jag hade exact samma problem med min dator för ett år sedan, Använde ett Corsair TP 550w nätagg.
Hade då 2st 8800GTS 640gb kort i sli, Fungerade felfritt i månader sen börja datorn starta om sig,låsa upp sig, tog ut ett kort, fungerade i några dagar sen samma fel, bytte nätagg felet borta.

99.9% säker på att nätagget har problem att hålla jämt 12v lina..

Permalänk

om du provat allt annat, baka kortet
funkade på migg 8800GT

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av nollad:

om du provat allt annat, baka kortet
funkade på migg 8800GT

Japp, se länk i min signatur.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare