Vilket av alla dessa 5850´s?

Permalänk
Entusiast

Vilket av alla dessa 5850´s?

Finns förmodligen redan tjugofem liknande trådar om detta. Men jag föredrar att starta egna för att få fokus på mig och just mina frågeställningar

Ändrade mig från 5770 till 5850. Hade samma fråga kring 5770 som jag nu flyttar över till 5850... Vilket av alla dessa tillverkares 5850 ska man välja? Det jag efterfrågar är bäst kylning och OC-potential!

Är detta kanske bästa eller? : MSI Radeon R5850 Twin Frozr II 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem

Jag har hört att Powercolors är billigast, väldigt tyst och väldigt svalt.
Kanske inte är bäst, men helt klart mest prisvärd.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem

Sparkle GeForce GTX 470 1280MB - Inet.se kan ju vara en bra kandidat om du ändå ska vara i 5850 prisklassen

NVIDIA GeForce GTX 470 Review - Page 20

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Sparkle GeForce GTX 470 1280MB - Inet.se kan ju vara en bra kandidat om du ändå ska vara i 5850 prisklassen

NVIDIA GeForce GTX 470 Review - Page 20

Inte om han inte har så bra kylning:
NVIDIA GeForce GTX 470 Review - Page 29

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

Sparkle GeForce GTX 470 1280MB - Inet.se kan ju vara en bra kandidat om du ändå ska vara i 5850 prisklassen

Tänkte säga att det inte alls är samma prisklass som 5850 då jag köpte mitt för 2599 kr i oktober men det verkar ju bara ha ökat i pris sedan dess och ligger nu nära 3000.

Jag rekommenderar 5850 pcs+ PowerColor Radeon HD5850 PCS+ HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express). Här är en recension techPowerUp :: Powercolor HD 5850 PCS+ Review :: Page 1 / 33.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Entusiast

Känns som att det lutar åt Sapphires Vapor-X modell... eller är toxic en senare modell som är bättre?

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit ett Asus, de stoppar på ordentliga voltregulatorer på sina kort så man kan övervolta.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Entusiast

Ähh jag beställde ett Sapphire Toxic HD 5850... man kan ju fråga runt i evigheter. Kollade lite reviews till höger och vänster och det verkar vara ett vettigt kort som fått mycket bra omdömen

Permalänk
Medlem

hade nog också tage asus. Mycket bra överklockningsmöjligheter på de kortet!!

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag helt klart att XFX är bästa tillverkaren. Satsa på denna: Komplett.se - XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5
Fabriksöverklockad och allt!

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Entusiast
Skrivet av folmeroN:

Personligen tycker jag helt klart att XFX är bästa tillverkaren. Satsa på denna: Komplett.se - XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5
Fabriksöverklockad och allt!

Det är ju Sapphires modell också. 10mhz mer dessutom. Samt att Vapor-X-kylaren fått mycket bra recensioner... samt att den modellen är 500 spänn billigare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bachman:

Inte om han inte har så bra kylning:
NVIDIA GeForce GTX 470 Review - Page 29

Lol det skiljer typ 2-3c mellan tempen -.-, FACEPALM!!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Personligen tycker jag helt klart att XFX är bästa tillverkaren. Satsa på denna: Komplett.se - XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5
Fabriksöverklockad och allt!

Verkar onödigt då de har stockkylare och om han vill överklocka mycket så måste han ändå flasha om. Då är det HELT onödigt att ha betalat mer för fabriksöverklock. Så köp billigaste kort med referenskylare och köp en Scythe musashi.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Verkar onödigt då de har stockkylare och om han vill överklocka mycket så måste han ändå flasha om. Då är det HELT onödigt att ha betalat mer för fabriksöverklock. Så köp billigaste kort med referenskylare och köp en Scythe musashi.

Scythe Musashi är något jag inte skulle rekomendera, sänkte tempen max 10c i load med orginalklock på mitt 4890, har knappast bättre kylförmåga på ett 5850...

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Personligen tycker jag helt klart att XFX är bästa tillverkaren. Satsa på denna: Komplett.se - XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5
Fabriksöverklockad och allt!

Ja men visst, låter ju smart att köpa ett 5850 för att det är fabriksöverklockat om man istället kan få ett 5870 för 150kr mer...

Komplett.se - Sapphire Radeon HD 5870 1GB GDDR5

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Scythe Musashi är något jag inte skulle rekomendera, sänkte tempen max 10c i load med orginalklock på mitt 4890, har knappast bättre kylförmåga på ett 5850...

Då måste du har monterat fel, Sänkte tempen på mina grafikkort grymmt mycket och låter typ 70% mindre.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Då måste du har monterat fel, Sänkte tempen på mina grafikkort grymmt mycket och låter typ 70% mindre.

Väldigt tveksamt, har monterat om 2-3 ggr, med/utan kopparplatta ( ca 2c lägre temp utan kopparplatta), ordentligt rengord gpu med kvalitetspasta.

Dock är tydligen 4890 ett varmt kort så kan ju vara så att den bara presterar dåligt på 4890!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Väldigt tveksamt, har monterat om 2-3 ggr, med/utan kopparplatta ( ca 2c lägre temp utan kopparplatta), ordentligt rengord gpu med kvalitetspasta.

Dock är tydligen 4890 ett varmt kort så kan ju vara så att den bara presterar dåligt på 4890!?

Tvivlar på att 4890 stock är MYCKET varmare än mina överklockade 5850.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Tvivlar på att 4890 stock är MYCKET varmare än mina överklockade 5850.

Det enda jag vet är att Musashin gav urusla temps (77c i load orginalklock 870mhz) på mitt 4890.
Förövrigt går det inte att göra så mkt fel vid montering, men trots det har jag prövat att installera om den 3 ggr men med samma resultat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Det enda jag vet är att Musashin gav urusla temps (77c i load orginalklock 870mhz) på mitt 4890.
Förövrigt går det inte att göra så mkt fel vid montering, men trots det har jag prövat att installera om den 3 ggr men med samma resultat!

Också då får jag ursäkta mig om det inte fungerae så bra där. Men på 5850 fungerar det skitbra! + att det är en helt annan ljudbild.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"