Nytt grafikkort - Håller mitt nätagg?

Permalänk

Nytt grafikkort - Håller mitt nätagg?

Hej!

Känner att det är dags att uppdatera min dator och börjar i grafikkortsavdelningen. Det jag funderar på är ett GeForce GT240 (kanske inte det mest moderna, jag vet... men jämfört med det jag har nu så).

Som jag förstått det så fungerar grafikkorten i dag i de moderkort som fanns för ca två år sedan? Kan ha missuppfattat något eller missat något, men så har jag förstått det.

Problemet är min PSU, men det jag har förstått av att Googla runt är att GT240 drar mindre ström än det jag har nu (8600GT). Någon som kan reda ut detta?

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg?

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christofferz:

Hej!

Känner att det är dags att uppdatera min dator och börjar i grafikkortsavdelningen. Det jag funderar på är ett GeForce GT240 (kanske inte det mest moderna, jag vet... men jämfört med det jag har nu så).

Som jag förstått det så fungerar grafikkorten i dag i de moderkort som fanns för ca två år sedan? Kan ha missuppfattat något eller missat något, men så har jag förstått det.

Problemet är min PSU, men det jag har förstått av att Googla runt är att GT240 drar mindre ström än det jag har nu (8600GT). Någon som kan reda ut detta?

ganska svårt att svara på frågan om ens nätagg klarar biffen , när informationen om själva nätagget uteblir.

du kan ju lika gärna sitta på ett 2 kw agg för allt vi vet.

240's tdp ligger tydligen på 69 watt
8600GT's ligger på 43 watt

väldigt liten skillnad , så om du nu inte redan ligger över gränsen så bör det här funka.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Jag verkar vara dålig på den uppenbara information, ber om ursäkt... 300W ligger det på (får skylla på att det är dåligt eftersom det är en märkesdator, inget som jag plockat ihop själv).

Permalänk
Avstängd

Det bör funka. Kan du kolla på +12V linan vad agget's Ampere ligger på?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Klarar den av att driva ett 8600 kort så klarar den av ett GT240 kort...