Hittar inte mitt grafikkort

Permalänk
Medlem

Hittar inte mitt grafikkort

Hej.

Som rubriken lyder så finner jag inte mitt grafikkort. Datorn märker inte ens av att det är en ny maskinvara inkopplad.

När jag kollar på kortet ser jag att fläkten rör sig. Kortet är ett Sapphire Radeon X1950GT.

Jag har läst runt i den del forum men inte funnit någon lösning.

Jag har kollar i enhetshanteraren men där finns inge nytt.

Vad är det man bör kolla i bios? och hur gör man det? alla tips och svar är uppskattade!

ps: jag har kopplat skärmen till den integrerade grafik"grejen".

Min dator:
------------------
System Information
------------------
Time of this report: 5/23/2010, 14:20:25
Machine name: MANNE
Operating System: Windows XP Home Edition (5.1, Build 2600) Service Pack 3 (2600.xpsp_sp3_gdr.091208-2036)
Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.
System Model: 945GCMX-S2
BIOS: Award Modular BIOS v6.00PG
Processor: Intel(R) Pentium(R) Dual CPU E2180 @ 2.00GHz (2 CPUs)
Memory: 2040MB RAM
Page File: 762MB used, 3271MB available
Windows Dir: C:\WINDOWS
DirectX Version: DirectX 9.0c (4.09.0000.0904)
DX Setup Parameters: Not found
DxDiag Version: 5.03.2600.5512 32bit Unicode

------------
DxDiag Notes
------------
DirectX Files Tab: No problems found.
Display Tab 1: No problems found.
Sound Tab 1: The file delta.sys is not digitally signed, which means that it has not been tested by Microsoft's Windows Hardware Quality Labs (WHQL). You may be able to get a WHQL logo'd driver from the hardware manufacturer.
Sound Tab 2: The file delta.sys is not digitally signed, which means that it has not been tested by Microsoft's Windows Hardware Quality Labs (WHQL). You may be able to get a WHQL logo'd driver from the hardware manufacturer.
Sound Tab 3: The file delta.sys is not digitally signed, which means that it has not been tested by Microsoft's Windows Hardware Quality Labs (WHQL). You may be able to get a WHQL logo'd driver from the hardware manufacturer.
Music Tab: No problems found.
Input Tab: No problems found.
Network Tab: No problems found.

--------------------
DirectX Debug Levels
--------------------
Direct3D: 0/4 (n/a)
DirectDraw: 0/4 (retail)
DirectInput: 0/5 (n/a)
DirectMusic: 0/5 (n/a)
DirectPlay: 0/9 (retail)
DirectSound: 0/5 (retail)
DirectShow: 0/6 (retail)

---------------
Display Devices
---------------
Card name: Intel(R) 82945G Express Chipset Family
Manufacturer: Intel Corporation
Chip type: Intel(R) 82945G Express Chipset Family
DAC type: Internal
Device Key: Enum\PCI\VEN_8086&DEV_2772&SUBSYS_D0001458&REV_02
Display Memory: 128.0 MB
Current Mode: 1280 x 1024 (32 bit) (60Hz)
Monitor: LG W2042(Analog)
Monitor Max Res: 1680,1050
Driver Name: igxprd32.dll
Driver Version: 6.14.0010.4926 (English)
DDI Version: 9 (or higher)
Driver Attributes: Final Retail
Driver Date/Size: 2/15/2008 13:12:06, 57344 bytes
WHQL Logo'd: Yes
WHQL Date Stamp: n/a
VDD: Saknas
Mini VDD: igxpmp32.sys
Mini VDD Date: 2/15/2008 13:12:06, 5854752 bytes
Device Identifier: {D7B78E66-6432-11CF-D664-0AF0A3C2CB35}
Vendor ID: 0x8086
Device ID: 0x2772
SubSys ID: 0xD0001458
Revision ID: 0x0002
Revision ID: 0x0002
Video Accel:
Deinterlace Caps: n/a
Registry: OK
DDraw Status: Enabled
D3D Status: Enabled
AGP Status: Not Available
DDraw Test Result: Not run
D3D7 Test Result: Not run
D3D8 Test Result: Not run
D3D9 Test Result: Not run
_

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Har du checkat så du har fixat med drivrutiner för den? Och att dina komponenter faktiskt är kompatibla med operativet du kör just nu. Om du inte har drivrutiner så kmr du inte kunna använda grafikkortet.

Du kan kolla detta genom att gå in i enhetshanteraren i 'Den här datorn > Egenskaper' och se om det finns ett frågetecken vid ngt ställe. Isåfall finns det inte drivrutiner för just den enheten.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

Du måste antagligen gå in i BIOS och ändra från integrerat till externt grafikkort

Permalänk
Medlem

freddyfresh
Det finns två frågetecken. Ett till mitt integrerade ljudkort (som jag inte använder). Det andra är SM-busstyrdenhet (som jag inte vet va det är för något. Men under bildskärmskort finns bara det integrerade grafikkortet.

Cellomannen
Var i Bios finner man det? var inne och kolla men fatta noll. (är lite noob på sånt här)

Visa signatur

=)

Permalänk

Jag vet faktiskt inte, mitt moderkort har inget integrerat. Jag kommer dock ihåg att det brukar vara ganska lätt att hitta, så det är bara att gå in och leta igen. Kom ihåg att rubrikerna i BIOS oftast är totalt ologiska

Permalänk
Medlem
Skrivet av manel:

Var i Bios finner man det? var inne och kolla men fatta noll. (är lite noob på sånt här)

Ta en titt i manualen till moderkortet (som du förhoppningsvis har i din ägo, annars finns det ofta .pdf-manualer på internet), där står allt om BIOS:et innehåll.

Visa signatur

ASUS Strix B550-F | AMD Ryzen 5 5600X | Corsair 32GB 3200MHz RAM | ASUS Dual RTX 4070 | Corsair MP600 2TB | Corsair HX650W PSU | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

okej när jag kollar i manualen på sidan 37, så står det:
Init Display First
Specifies the first initiation of the monitor display from the installed PCI graphics card,
PCI Express graphics card, or the onboard VGA.
PCI Set Init display first to PCI. (Default value)
Onboard Set Init Display First to onboard VGA.
PEG Set Init display first to PCI Express x16 VGA card.
PEG2 Set Init display first to PCI Express x4 VGA card.

När jag kollar i BIOS så är "Default value" alltså PCI markerat.

Vad bör jag göra nu?

http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/motherboard_manua...

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Jag provade att byta till PEG inställningen för att grafikkortet :Komplett.se - Sapphire Radeon X1950GT 256MB GDDR3, har typ av gränssnitt PCI Express x16.

Blev dock ingen skillnad.

När jag kör driverscanner så finns det en drivrutin som inte är helt ok: den hör till Standard-Dual channel PCI IDE-styrdenhe, Men när jag försöker installera den drivrutinen så får jag en varning från Driverscanner att det kan bli problem med mitt "system". Jag vet dock inte om detta har med mitt grafikkortsproblem att göra. Men bara som en liten notis om det kan vara till hjälp.

Visa signatur

=)

Permalänk

En fråga: Har du provat att koppla skärmen till det nya grafikkortet? Om inte, gör det och återkom till tråden och skriv vilket resultat du fick.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

ser du så du kommer in i bios eller är det windows som strular med kortet?
kommer det några pip när du startar datorn?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

klasvonklas
Jag provade att koppla skärmen till det nya kortet men inget hände. Kolsvart och skärmen lägger sig på en gång i power saving mode.

Joelgbg
Jag finner inte det nya kortet i windows, och i Bios är default PCI markerat. alltså inte det integrerade.
Datorn piper ju alltid till när man startar den, men tänker du på något annat pip?

Kan det vara nåt fel med PCIE porten på Moderkortet? om det är det vad gör man då i så fall?
Jag vet att grafikkortet ska fungera.

Finns det nåt annat jag kan testa?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

ahaaa felet är lokaliserat... såg nyss när jag tog en närmare titt i burken att mitt nätagg ligger på 350w detta gjorde då att datorn inte orkade med det nya grafikkortet! tack iaf för alla hjälpsamma svar=)

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av manel:

ahaaa felet är lokaliserat... såg nyss när jag tog en närmare titt i burken att mitt nätagg ligger på 350w detta gjorde då att datorn inte orkade med det nya grafikkortet! tack iaf för alla hjälpsamma svar=)

350 W ska klara den riggen. Har du stoppat i 6-pins PCI-e kabeln där bak på kortet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cellomannen:

350 W ska klara den riggen. Har du stoppat i 6-pins PCI-e kabeln där bak på kortet?

Inte om det är ett ACE eller liknande och dessutom äldre som det ju verkar i detta fall.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Inte om det är ett ACE eller liknande och dessutom äldre som det ju verkar i detta fall.

Värt att kolla iaf