Permalänk
Medlem

Hur farligt är kaffe?

Jag har läst att kaffe kan bland annat ge cancer, men att det även finns fördelar.

undrar ifall någon mer påläst vet om de negativa effekterna som kaffe har samt hur de uppvägs mot de mer positiva?

personligen dricker jag omkring 2-5 koppar per dag.

Permalänk
Medlem

Ja man får cancer av att dricka kaffe.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Det positiva är väl att man blir pigg för stunden men det negativa är ju att det smakar blaj.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Orkar inte leta upp någon rapport men kaffe är ok så länge det inte handlar om stora mängder.
Fanns en tråd uppe här för något år sen där det diskuterades. Testa att söka.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Korsordsguru

Bara att välja vad man vill slippa/dra på sig utifrån Health effects of coffee - Wikipedia, the free encyclopedia
Själv dricker jag oftast efter middagen för den goda smakens skull, och vid frukost på helgdagar, i snitt kanske 1 kopp per dag.

2 Benefits
2.1 Reduced risk of Alzheimer's disease and Dementia
2.2 Reduced risk of gallstone disease
2.3 Reduced risk of Parkinson's disease
2.4 Cognitive performance
2.5 Analgesic enhancement
2.6 Antidiabetic
2.7 Liver protection
2.8 Cancer
2.9 Cardioprotective
2.10 Laxative/diuretic
2.11 Antioxidant
2.12 Prevention of dental caries
2.13 Gout

3 Risks
3.1 Cancer
3.2 Gastrointestinal problems
3.3 Anxiety and sleep changes
3.4 Cosmetic
3.5 Cholesterol
3.6 Blood pressure
3.7 Effects on pregnancy
3.8 Iron deficiency anemia
3.9 Coronary artery disease

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Crase:

Ja man får cancer av att dricka kaffe.

Vilken då?

Coffee Health Risks - Harvard Health Publications
Så länge man inte överdriver nyttjandet så är det få risker med kaffe, precis som med allt annat (inklusive vatten!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Vilken då?

Coffee Health Risks - Harvard Health Publications
Så länge man inte överdriver nyttjandet så är det få risker med kaffe, precis som med allt annat (inklusive vatten!).

Precis! Finns en del ljushuvuden som frivilligt druckit så mycket att de avlidit.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Vem bryr sig man för ju cancer av allt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

Vem bryr sig man för ju cancer av allt idag.

Det där är en åsikt som yttras då och då. Få påståenden är mer korkade. Även om det skulle vara så att allt verkligen orsakade cancer (vilket inte stämmer) finns det ämnen som är mer cancerframkallande än andra. Du kan ju prova att knapra lite asbest och skölja ner det med lite bensen.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tror han menar mer på att forskare säger att man kan få cancer av så mycket idag, att det mesta måste ju vara rent skitsnack och visst.. man kan nog få cancer eller dö av vadsomhelst idag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Tror han menar mer på att forskare säger att man kan få cancer av så mycket idag, att det mesta måste ju vara rent skitsnack och visst.. man kan nog få cancer eller dö av vadsomhelst idag..

Forskare?
Media.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Alakai:

Forskare?
Media.

Ja media sprider att man får cancer av allt möjligt och säger att forskare sagt så men vad vet jag.

Det är media...

Permalänk

Jag är inte direkt forskare eller kunnig inom området, men jag tror att om man håller det på en lagom och sund nivå ("lagom" är ett bra svenskt ord i det här fallet) så är det helt ofarligt. Tror fördelarna väger tyngre än nackdelarna, men det är min personliga åsikt. Några koppar kaffe på morgonen är ett livselixir för mig, älskar kaffe!

Off-topic: En sån här manick är bra att ha och rolig att använda (och gör gott kaffe)!

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Det svenska ordet lagom

Permalänk
Medlem

Det enda jag fick av kaffe var kalla svettningar när jag drack aldelles för mycket... mådde illa i 1 vecka efterråt...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

För mycket koffein på för kort tid tenderar att göra en vagt illamående och svettig i några minuter.

Espresso gjord på nymalda bönor är riktigt gott, tyvärr passar det illa ihop med känsliga magar och stress.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

tror det kan vara lika överdrivet som chips larmet Ahh man få canser av chips om du äter typ 500kg om dan...

så behöver nog inte oroa dig så hårt... man kan ju få canser av att det är lite bränt på kanten på din flinastek också men det hindrar dig ju inte från att äta upp den eller hur.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Vilken då?

Zoegas Skånerost.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Kaffe och Snus är faktiskt ungefär lika farligt - om man inte räknar med beroendet. Även om man inte tror det, eftersom Snus är tobak

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Kaffe och Snus är faktiskt ungefär lika farligt - om man inte räknar med beroendet. Även om man inte tror det, eftersom Snus är tobak

Och vem har lurat i dig det?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thornblom:

Kaffe och Snus är faktiskt ungefär lika farligt - om man inte räknar med beroendet. Även om man inte tror det, eftersom Snus är tobak

Vad är detta för märkligt påstående?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Kaffe och Snus är faktiskt ungefär lika farligt - om man inte räknar med beroendet. Även om man inte tror det, eftersom Snus är tobak

Får jag gissa att du är snusare själv och efter att någon yppat denna förträffliga ursäkt för dig att få fortsätta snusa sprider du den lögnen vidare?

Dubbelt så stor cancerrisk för snusare - Startsida - Karolinska Institutet

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Jag läste någonstans (antagligen Illustrerad vetenskap) att folk som är beroende av kaffe inte får igång sin hjärna ordentligt utan den där dosen koffein som den har vant sig vid. Har du aldrig blivit beroende av koffein så jobbar din hjärna på vid normal nivå utan koffein, medan en som vanligen dricker kaffe kommer vara seg och slö tills den får sin dos.

Ni som dricker kaffe borde kunna svara på om det stämmer på er?

Själv dricker jag inte kaffe öht men däremot så dricker jag Cola zero ganska mycket, har vid några veckor testat att helt sluta dricka läsk och har då haft huvudvärk dom första dagarna och givetvis ett sug efter läsk, detta har dock trappat ner efter någon vecka. Så jag skulle väl tolka det som att jag är koffein beroende tyvärr :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Får jag gissa att du är snusare själv och efter att någon yppat denna förträffliga ursäkt för dig att få fortsätta snusa sprider du den lögnen vidare?

Dubbelt så stor cancerrisk för snusare - Startsida - Karolinska Institutet

Tycker inte den där rapporten sa vidare mycket. De där fyra personerna på 10000 kan säkert bero på en massa saker. Och kanske bara naturlig variation. Snacka om att "Dubbelt så stor cancerrisk för snusare" var en vilseledande titel.

Men nej, att kaffe och snus ska vara lika "farliga" är ju konstigt. De båda är tämligen ofarliga vid normalt brukande, men nikotin är ju mycket mer beroendeframkallande och kan därför ge upphov till obehagligheter.

Permalänk
Medlem

Erowid Caffeine Vault

Gissar på att du fått rätt mycket info vid det här laget, men tänkte ändå droppa den här länken åt dig.
...Och om du någon gång får för dig att börja knarka (eller bara vill ha info) så är Erowid en stor och bra sida

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crase:

Zoegas Skånerost.

Oh dear lord...

Skrivet av Murer:

Tycker inte den där rapporten sa vidare mycket. De där fyra personerna på 10000 kan säkert bero på en massa saker. Och kanske bara naturlig variation. Snacka om att "Dubbelt så stor cancerrisk för snusare" var en vilseledande titel.

Titeln stämmer väldigt bra (om man nu utgår från att den relativa risken och absoluta risken visar samma, samt att skillnaden är signifikant, vilket den borde vara om man hamnat i The Lancet) då du i jämförelse mot icke-snusare har dubbelt så många fall av pankreascancer. Dock så håller jag med om att det kan vara att slå på för stora trummor om man vill mena att snus är farligare pga den riskökningen (då det rör sig om en så ovanlig form av cancer till att börja med), men det betyder inte att den inte finns där.

Citat:

Men nej, att kaffe och snus ska vara lika "farliga" är ju konstigt. De båda är tämligen ofarliga vid normalt brukande, men nikotin är ju mycket mer beroendeframkallande och kan därför ge upphov till obehagligheter.

Vad är normalt brukande?;)
Här gäller det att ha tungan rätt i mun för det som är normalt för mig är inte normalt för någon annan och sådana uttryck blir därför dåliga (Något som lätt framkommer i samtal med patienter tyvärr).

Men det jag tänkte säga är att obehagligheterna inte nädvändigtvis måste bero på beroendegraden. Tar du en storsnusare och en "storkaffedrickare" så kan de få brutala abstinensbesvär båda två

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Det där är en åsikt som yttras då och då. Få påståenden är mer korkade. Även om det skulle vara så att allt verkligen orsakade cancer (vilket inte stämmer) finns det ämnen som är mer cancerframkallande än andra. Du kan ju prova att knapra lite asbest och skölja ner det med lite bensen.

jag tycker då inte det är ett korkat påstående. alla fattar att det finns ämnen som är mer cancerframkallande, det är ju inte det de handlar om. utan det är alla satans fucking jävla icke begrundade "vetenskapliga" artiklar. som skriver om det ena och det andra som ger cancer.

rapporter motsäger sig själva hela tiden. vi med detta påstående, tänker inte med röven. vi snortar inte glasfiber, eller halsar metanol. (exempel som man kanske inte får cancer av, utan skadligt på annat sätt, dock exempel)

det handlar ju oftast om överkonsumption. rapporter man ska ta åt sig är isåfall syntetiskt framställda livsmedel.

Mjölk var fan cancerframkallande ett tag. Tjohej! kanske det är, en rapport man tar med en nypa salt. förmodligen måste man hinka i sig 2 liter om dagen.

och vi med detta påstående är också trötta. ska man begrunda alla rapporter med cancerframkallande livsmedel. så får vi ju äta havregrynsgröt och nötter samt fisk. tills man får cancer ändå av andra skäl.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Something";10119186]Jag läste någonstans (antagligen Illustrerad vetenskap) att folk som är beroende av kaffe inte får igång sin hjärna ordentligt utan den där dosen koffein som den har vant sig vid. Har du aldrig blivit beroende av koffein så jobbar din hjärna på vid normal nivå utan koffein, medan en som vanligen dricker kaffe kommer vara seg och slö tills den får sin dos.

Ni som dricker kaffe borde kunna svara på om det stämmer på er?

Själv dricker jag inte kaffe öht men däremot så dricker jag Cola zero ganska mycket, har vid några veckor testat att helt sluta dricka läsk och har då haft huvudvärk dom första dagarna och givetvis ett sug efter läsk, detta har dock trappat ner efter någon vecka. Så jag skulle väl tolka det som att jag är koffein beroende tyvärr :/[/QUOTE]

koffein är inte beroendeframkallande på samma sätt som nikotin. koffeinmissbrukare får ont i huvudet och tappar koncentration om de inte får i sig det de brukar, men ger man de en vecka så är det över. niktotinet är inte lika snällt.

koffeinet är inte beroendeframkallande, att man får abstinensbesvär betyder inte att det är just beroendeframkallande

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaktiv:

koffein är inte beroendeframkallande på samma sätt som nikotin. koffeinmissbrukare får ont i huvudet och tappar koncentration om de inte får i sig det de brukar, men ger man de en vecka så är det över. niktotinet är inte lika snällt.

koffeinet är inte beroendeframkallande, att man får abstinensbesvär betyder inte att det är just beroendeframkallande

Men du säger ju emot dig själv här? Först är det beroendeframkallande, men inte på samma sätt, sen är det inte beroendeframkallande men ger ändå abstinensbesvär?

1)Huruvida koffein är beroendeframkallande eller ej är inte helt klarlagt än (vad jag vet), dock så är det mest naturliga att tro att en centralstimulantia lätt kan skapa beroende, även om abstinensbesvären inte är av samma dignitet som hos andra ämnen.
2)Vad är det som gör att man får abstinens om man inte är beroende av koffeinet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Men du säger ju emot dig själv här? Först är det beroendeframkallande, men inte på samma sätt, sen är det inte beroendeframkallande men ger ändå abstinensbesvär?

1)Huruvida koffein är beroendeframkallande eller ej är inte helt klarlagt än (vad jag vet), dock så är det mest naturliga att tro att en centralstimulantia lätt kan skapa beroende, även om abstinensbesvären inte är av samma dignitet som hos andra ämnen.
2)Vad är det som gör att man får abstinens om man inte är beroende av koffeinet?

svårt att förklara, på ett sätt är det ju beroendeframkallande imed att man får abstinens, men ändå inte.

samma sak med jogging. för vissa människor så är det dock en ren beroendeform.

jag tror det är individuellt, bara för det går över på 2 veckor så betyder det inte att det inte är beroendeframkallande. niktoinist är ju alltid nikotinist