AMD tar marknadsandelar från Nvidia

Permalänk
Medlem

High five vi vann vad vann vi?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Varför är det så många som ogillar nvidia? Tycker de generellt brukar lansera bra produkter. Att man misslyckas då och då hör till. Hoppas de fortfarande kommer klara sig ekonomiskt för att fortsätta investera i utveckling!

Minns när nvidia lanserade första geforce kortet! Vilken kung! Tog en jäkla stund innan ATI ens kom i närheten av nvidia igen.

Ogillar och ogillar, de förtjänar det. Eller rättare sagt AMD förtjänar detta. De är ett litet företag som nästan alltid sålt både bättre och billigare produkter än konkurrenterna, ändå har det inte gått så bra för dem. Både intel och nvidia är stora företag som har fiffel för sig och som förtjänar att sättas på plats, speciellt är ett halvår efter konkurrenten och dessutom levererar en sämre produkt. Då SKA man gå back..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Tycker jag låter rätt tveksamt med en 6800-serie. AMD/ATI har inte släppt något halvstegskort ännu. De har kontroll på marknaden just nu och de kan mycket väl kontra eventuella Nvidiaförsök med små uppdateringar och prissänkningar (med andra ord 5890 etc) i höst. Jag skulle ta det för mer troligt att en 6800-serie med ny tech och eventuell krympning kommer något senare, t.ex. tidigt 2011. Men det är bara jag som spekulerar, baserat på inget jag läst på någon sajt.

Skulle de göra som du säger, blir det lite Nvidia-varning på det (samma fast med nytt namn).

Som jag förstår det så handlar det eg om en anpassning till Semi conductor företagen (TSMC främst).
Enligt ryktes spridningen så var det ursprungligen tänkt att kretsen som går under kodnamn Northern Islands skulle släppas på TSMC's 32 nm process, men den skrotades ju tillfördel för 28nm processen.
Detta medförde dock mer förseningar innan 28nm processen skulle vara klar, så man bygger en hybrid mellan NI och nuvarande Evergreen, kallad Southern Islands (Gissar på att NI är förstor för 40nm) på 40 nm processen från TSMC.

In a nutshell: De gör inte en Nvidia, dvs en krets med ny teknik som man sen krymper, utan en krets designad för 40nm som är tänkt att fylla tomrummet tills 28nm blir tillgängligt.

Ryktesspridningen säger att det antagligen blir Global Foundries som får tillverka NI på 28nm.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Grattis AMD och varsågod. Köpte faktiskt ett 5750 häromveckan till dotterns dator, det första ATI-kortet sedan 850XTX. Funderar stark på ett 58xx till mig själv men väntar lite till och ser vad ett 460 kommer att hamna i för pris.

Att ATI "bara" tagit in drygt 8% på Nvidia säger en hel del om hur starkt det gröna laget faktiskt är, då de inte haft en konkurenskraftig produkt på marknaden under hela den här tiden. Är faktiskt lite förvånad att det inte är mer.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Som jag förstår det så handlar det eg om en anpassning till Semi conductor företagen (TSMC främst). Enligt ryktes spridningen så var det ursprungligen tänkt att kretsen som går under kodnamn Northern Islands skulle släppas på TSMC's 32 nm process, men den skrotades ju tillfördel för 28nm processen. Detta medförde dock mer förseningar innan 28nm processen skulle vara klar, så man bygger en hybrid mellan NI och nuvarande Evergreen, kallad Southern Islands (Gissar på att NI är förstor för 40nm) på 40 nm processen från TSMC.

In a nutshell: De gör inte en Nvidia, dvs en krets med ny teknik som man sen krymper, utan en krets designad för 40nm som är tänkt att fylla tomrummet tills 28nm blir tillgängligt.

Problemet är bara som jag nämnde på andra sidan, att just nu finns det ingen annan att konkurrera med än sig själva. Att introducera 6000-serien för tidigt gör att de tappar marknad med 5000-serien. Det AMD kan göra är att sitta lite på den tills Nvidia gör något som de behöver kontra och då har en färdig grym produkt de kan ta fram på kort varsel.

Det med att de "gör en Nvidia" var mest min tanke om de skulle släppa "halvstegs" kort som inte har speciellt mycket nytt men ändå gå över till 6000-serien. Men har redan förstått sen m3tr0s svar att det inte är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Problemet är bara som jag nämnde på andra sidan, att just nu finns det ingen annan att konkurrera med än sig själva. Att introducera 6000-serien för tidigt gör att de tappar marknad med 5000-serien. Det AMD kan göra är att sitta lite på den tills Nvidia gör något som de behöver kontra och då har en färdig grym produkt de kan ta fram på kort varsel.

Det med att de "gör en Nvidia" var mest min tanke om de skulle släppa "halvstegs" kort som inte har speciellt mycket nytt men ändå gå över till 6000-serien. Men har redan förstått sen m3tr0s svar att det inte är fallet.

Ahh in that case

Vad jag tror AMD gjort är att de lagt i en racer växel, de nöjer sig helt enkelt inte med att konkurrera, de vill dominera.
Släpper de en ny serie som fortfarande är bra optimerat för 40nm, men som utkonkurrerar Fermi prestandamässigt så positionerar de bara om sin produkt linje.

Sen är frågan vilken 28nm nod som kommer vara bäst, den ifrån TSMC som nVidia kommer använda, eller den ifrån Global Foundries som gissningsvis AMD kommer använda.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Som jag förstår det så handlar det eg om en anpassning till Semi conductor företagen (TSMC främst).
Enligt ryktes spridningen så var det ursprungligen tänkt att kretsen som går under kodnamn Northern Islands skulle släppas på TSMC's 32 nm process, men den skrotades ju tillfördel för 28nm processen.
Detta medförde dock mer förseningar innan 28nm processen skulle vara klar, så man bygger en hybrid mellan NI och nuvarande Evergreen, kallad Southern Islands (Gissar på att NI är förstor för 40nm) på 40 nm processen från TSMC.

In a nutshell: De gör inte en Nvidia, dvs en krets med ny teknik som man sen krymper, utan en krets designad för 40nm som är tänkt att fylla tomrummet tills 28nm blir tillgängligt.

Ryktesspridningen säger att det antagligen blir Global Foundries som får tillverka NI på 28nm.

Rent spontant känns de ju märkligt att endast krympa chippet... 28nm sen då? De går ju inte att krympa i all oändlighet. Dom krympte å krympte sen blev de inget kvar lol.

Varför inte satsa nån slant å få kortet att göra mer än hantera 3 skärmar å boostade frekvenser, å javisst ja ett krympt chip

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

jag har inte full koll men är det inte så att Fermi är en helt ny arkitektur medans Radeon 5xxx bara är utvecklade 4xxx?

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Nice för AMD!
Å andra sidan så blir argumentet att stödköpa AMD i konkurrensfrämjande syfte lite urvattnat ett tag framöver.
Hur många som "stödköpt" AMD kommer att göra det samma med Nvidia om trenden håller i sig?

Finns det några nyheter om AMDs nästa generation? Borde väl inte vara så långt borta?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

jag har inte full koll men är det inte så att Fermi är en helt ny arkitektur medans Radeon 5xxx bara är utvecklade 4xxx?

Radeon 5xxx är utvecklade och krympta 4xxx. GeForce 4xx (Fermi) har en ny arkitektur i samma storlek som Radeon 5xxx.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

Har inte köpt ett nytt Nvidia kort sedan NVIDIA 6800 Ultra och har då inga planer på det heller. Trivs utmärkt med mitt ATI

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Radeon 5xxx är utvecklade och krympta 4xxx. GeForce 4xx (Fermi) har en ny arkitektur i samma storlek som Radeon 5xxx.

Precis! så jag vill åtminstone kunna kalla mig opartisk vad gäller grafikkort och jag köper alltid det som ger bäst prestanda för dom pengar jag avsatt...

Jag måste säga att skrattar bäst som skrattar sist, det jag menar är att 6xxx ska väl bli en helt ny arkitektur? och vad säger att ATI inte kommer "Misslyckas" lika mycket som nvidia gjort? medans nvidia har en ny arkitektur att utveckla... enligt mig ligger nvidia före just nu...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Rent spontant känns de ju märkligt att endast krympa chippet... 28nm sen då? De går ju inte att krympa i all oändlighet. Dom krympte å krympte sen blev de inget kvar lol.

Varför inte satsa nån slant å få kortet att göra mer än hantera 3 skärmar å boostade frekvenser, å javisst ja ett krympt chip

Det går bara att krympa till 12 nm.

Skrivet av hakuni:

Radeon 5xxx är utvecklade och krympta 4xxx. GeForce 4xx (Fermi) har en ny arkitektur i samma storlek som Radeon 5xxx.

Fermi är betydligt större än 5000-serien. De största chipen i 5000-serien är 334 mm2 medans Fermi är mer än 500 mm2.

Skrivet av Se33:

Precis! så jag vill åtminstone kunna kalla mig opartisk vad gäller grafikkort och jag köper alltid det som ger bäst prestanda för dom pengar jag avsatt...

Jag måste säga att skrattar bäst som skrattar sist, det jag menar är att 6xxx ska väl bli en helt ny arkitektur? och vad säger att ATI inte kommer "Misslyckas" lika mycket som nvidia gjort? medans nvidia har en ny arkitektur att utveckla... enligt mig ligger nvidia före just nu...

HD6000 kommer inte att vara en helt ny arkitektur. HD7000 tillverkad i 28 nm kommer däremot att vara det.
Men du kan väl inte mena att du tycker att Nvidia ligger före just nu? De har sämre, hetare och dyrare grafikkort. Att leda har väl ingenting med framtiden att göra? Om man leder så gör man det nu. Vilket AMD helt klart gör. Men om AMD:s nästa serier kommer att vara bra eller dåliga är svårt attt veta i dagsläget. Det får framtiden avslöja. Men man får komma ihåg att en ny arkitektur inte automatiskt betyder att den är sämre och drar mer ström. Man gör ju nya arkitekturer för att få upp effektiviteten. Eller i alla fall ha möjlighet att göra bättre grafikkort baserade på den arkitekturen.

Sen förstår jag inte varför ni tror att AMD kommer att vänta tills Nvidia kommer och konkurerar med dem igen? Tror ni inte att AMD vill köra över dem rejält och ta ännu mer av marknadsandelarna från Nvidia. Att ligga och hålla på något som är redo för lansering tycker inte jag låter som någon bra idé.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Sen förstår jag inte varför ni tror att AMD kommer att vänta tills Nvidia kommer och konkurerar med dem igen? Tror ni inte att AMD vill köra över dem rejält och ta ännu mer av marknadsandelarna från Nvidia. Att ligga och hålla på något som är redo för lansering tycker inte jag låter som någon bra idé.

Du menar mina inlägg antar jag. Det handlar om marknad och tjäna pengar. Om Nvidia inte har något kort som kan konkurrera med 5000-serien i fråga om försäljning varför ska då AMD släppa en ny serie och konkurrera med sig själv? Att hålla igen hindrar inte att de fortsätter med utveckling av nästa generation.

Enda anledningen till att det skulle vara lönsamt att konkurrera med sig själv vore om den nya serien hade betydligt högre yields och möjligheter till ännu bättre marginaler. Men om den nya kretsen är mer komplex, med nya funktioner och markant fler transistorer, så är risken att det blir en betydligt större krets eftersom den fortsätter på 40nm. Därmed kostar den antagligen mer att tillverka och har kanske risk för sämre yields (med andra ord de närmar sig GF100).

Permalänk
Medlem

Jag tror egentligen att AMD har ganska bra koll på 40 nm nu. Speciellt efterssom att nästa serie kommer att varra till stor del baserad på dagens serie så tror jag att de kommer att ha bra yields.

Jag tror nog inte att de kommer att vänta så mycket på Nvidia, men förmodligen kommer de väl vänta längre än de hade gjort om de hade varit under press. Se till så att man har bra yields och mycket kort inför lanseringen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Skrivet av hakuni:

Radeon 5xxx är utvecklade och krympta 4xxx. GeForce 4xx (Fermi) har en ny arkitektur i samma storlek som Radeon 5xxx.

Hade gladeligen köpt ett utvecklat ati 9600 om det gav bättre pris/prestanda än ett 5870 eller ngt annat high-end kort på marknaden. Hade även gladeligen köpt ett ett utvecklat gf2 om det gav bäst pris/prestanda på high-end marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Du menar mina inlägg antar jag. Det handlar om marknad och tjäna pengar. Om Nvidia inte har något kort som kan konkurrera med 5000-serien i fråga om försäljning varför ska då AMD släppa en ny serie och konkurrera med sig själv? Att hålla igen hindrar inte att de fortsätter med utveckling av nästa generation.

Enda anledningen till att det skulle vara lönsamt att konkurrera med sig själv vore om den nya serien hade betydligt högre yields och möjligheter till ännu bättre marginaler. Men om den nya kretsen är mer komplex, med nya funktioner och markant fler transistorer, så är risken att det blir en betydligt större krets eftersom den fortsätter på 40nm. Därmed kostar den antagligen mer att tillverka och har kanske risk för sämre yields (med andra ord de närmar sig GF100).

Om det inte släpper nyare kort så ger de ju nvidia tid att förbättra fermi. Låter ju smartare att släppa nya kort om de kan och lägga sig ännu mera före nvidia. Ju längre de håller på lanseringen av ett grafikkort, desto äldre blir det ju.
Dock lär ju nvidia bli rätt överkörda om de släpper en ny verision av fermi som klår amds nya kort, men att amd har suttit och hållit på nya kort som de släpper som en ny bomb direkt efter nvidia.

Hur som helst är detta bra för konkurrensen, nivida är ett betydligt större företag än Amd.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Om det inte släpper nyare kort så ger de ju nvidia tid att förbättra fermi. Låter ju smartare att släppa nya kort om de kan och lägga sig ännu mera före nvidia. Ju längre de håller på lanseringen av ett grafikkort, desto äldre blir det ju.

Nja, det är som jag skrev innan, inget hindrar att de fortsätter utveckla själva för fullt under tiden. Samtidigt tjänar de massor på 5000-serien med goda marginaler. Det finns en anledning till att de fortfarande kostar så mycket som de gör, de har inte direkt sjunkit i pris sen lanseringen (förutom en tillfällig period förra hösten men de gick upp sen igen).

Skrev också tidigare att de mycket väl kan släppa de nya korten direkt om de gjort en mer effektiv design och kan öka yields och ha ännu bättre marginaler. Beror på hur de designat den nya kretsen, blir intressant att se. GPU-racet är inte riktigt som på CPU-sidan där både Intel och AMD ger oss road-maps så man ser vad de planerar i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

... nivida är ett betydligt större företag än Amd.

Nej, AMD är klart större som företag (vet inte riktigt vad man ska jämföra med men AMD har dubbelt så många anställda iaf). Iofs ser båda små ut jämfört med Intel. Och Intel är litet jämfört med IBM.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Rent spontant känns de ju märkligt att endast krympa chippet... 28nm sen då? De går ju inte att krympa i all oändlighet. Dom krympte å krympte sen blev de inget kvar lol.

Varför inte satsa nån slant å få kortet att göra mer än hantera 3 skärmar å boostade frekvenser, å javisst ja ett krympt chip

Trolling...

Till ämnet:

Jag tror att SI minst lika mycket är till för att testa nya arkitekturlösningar som för att inte stanna upp en boll i rullning.

Nu är 28 nm är försenat medan den ursprungliga Northern Island arkitekturen, som planerades att komma hösten 2010 på 32nm, sedan 28 nm är färdig. Ati verkar vara låsta av att processteknologin inte har hängt med deras arkitekturutveckling.

De kunde vänta tills våren men Southern Island på 40 nm ger dem en chans att få feedback och förbättra utvalda delar av den nya arkitekturen i kombination med delar av den gamla. Skulle inte tro att att det kommer att bli en hel serie med toppkort i 68xx serien. Däremot ett antal mellanklasskort som kommer att prestera i närheten Av 5-seriens högre kort fast på aningen mindre yta.

Till skillnad från nVidia har Ati rutin på att släppa nya serier direkt på nya noder och de verkar gilla att göra det. Men vad skall de göra när TSCM inte hänger med? Rulla tummarna?

SI är nog en nödlösning men den verkar komma sig av att Ati inte vill stanna upp i utvecklingen när utomstående faktorer bromsar.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Nej, AMD är klart större som företag (vet inte riktigt vad man ska jämföra med men AMD har dubbelt så många anställda iaf). Iofs ser båda små ut jämfört med Intel. Och Intel är litet jämfört med IBM.

Börsvärdet på AMD är dock lägre, AMD 5,45 Nvidia 7,03 och Intel 115,01 (miljarder dollar). Nvidias värde är dock på väg ner (börsmarknadens reaktion på GF100 skulle jag säga) medans AMD har blivit enormt mycket starkare sen ett år bakåt. Intel ligger rätt rakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Nej, AMD är klart större som företag (vet inte riktigt vad man ska jämföra med men AMD har dubbelt så många anställda iaf). Iofs ser båda små ut jämfört med Intel. Och Intel är litet jämfört med IBM.

Jaså? Det trodde jag absolut inte:S Dock är väl AMDs GPU-del betydligt mindre än nvidia? Du jämför ju nvidia gpu med amd cpu+gpu, dock är det ju samma företag.

Är IBM så stora? Vad pysslar de med egentligen? Vet att vi hade massor av datorer från dem när jag var liten, nu ser man inte mycket av dem.. Så vad gör de nu för tiden?:P

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Jaså? Det trodde jag absolut inte:S Dock är väl AMDs GPU-del betydligt mindre än nvidia? Du jämför ju nvidia gpu med amd cpu+gpu, dock är det ju samma företag.

Är IBM så stora? Vad pysslar de med egentligen? Vet att vi hade massor av datorer från dem när jag var liten, nu ser man inte mycket av dem.. Så vad gör de nu för tiden?:P

Kollade bara vad som stod på wikipedia.

Ang IBM så designar de bl a POWER#-processorerna. POWER7 (8-kärnig, 4-vägs SMT, in-order) har väl kommit nyligen. POWER#-processorerna är en del av Power-instruktionsuppsättningen, som även inbegriper PowerPC och liknande.

Finns en del olika varianter av Power i konsolerna. I Xbox360 sitter Xenon (3-kärnig, 2-vägs SMT, in-order, PowerPC-derivat) som IBM (och Microsoft?) designat. PS3:an har ju CELL (enkärnig PowerPC med 2-vägs SMT samt 8 st SIMD-enheter) som IBM, Sony och Toshiba designat. CELL baseras förresten lite på samma koncept som AMD's Fusion dvs där få, komplexa processorer förenats med många SIMD-liknande enheter. I Wii sitter Broadway som också är ett PowerPC-derivat designad av IBM.

Fast det är ju bara en del av det IBM gör (antar jag). Är nog en hel del superdator/mainframe-krafs och sånt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W