Permalänk

Liten luftkompressor

Jag är ute efter en liten och behändig luftkompressor.
Inte en sådan där stor sak som står på golvet i garaget.
Jag vill ha en liten smidig "bordskompressor" för att tex. blåsa bort damm mm i datorn.
Hittar inte direkt något via Google.
Några tipps?

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk

Kompressor - Biltema
Clas Ohlson - Minikompressor Cotech kompressorer

jämnfört med att köpa tryckluft på burk är det ganska billigt går bara ca 7-8 burkar spray på en kompressor

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

*bump*
För att blåsa bort damm måste man ha en kompressor med trycktank, inte en sån där liten som bara kan blåsa upp däck och bollar.
Jag har en sån här och den känns helt lagom att blåsa rent hemelektronik med: Kompressor 20-25 - Biltema

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas:

*bump*
För att blåsa bort damm måste man ha en kompressor med trycktank, inte en sån där liten som bara kan blåsa upp däck och bollar.
Jag har en sån här och den känns helt lagom att blåsa rent hemelektronik med: Kompressor 20-25 - Biltema

Den där kompressorn är inte oljefri, vilket gör den värdelös till renblåsning av elektronik eller som jag använder min,
bortblåsning av vatten från min MC när jag tvättar den. Airbrush är ett annat användningsområde för oljefria kompressorer.
Jag har en sådan här: Kompressor OL 15-6 - Biltema

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Den där kompressorn är inte oljefri, vilket gör den värdelös till renblåsning av elektronik eller som jag använder min,
bortblåsning av vatten från min MC när jag tvättar den. Airbrush är ett annat användningsområde för oljefria kompressorer.
Jag har en sådan här: Kompressor OL 15-6 - Biltema

Mvh

Jag hade tänkt köpa en sån som du har först men de var slut, sen är det väl inga stora mängder olja i luften heller.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Köpte en sån här och är mycket nöjd. Den låter högt men man kör ju bara en liten stund.

Luftkompressor OL 195 24 l

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Om du ska blåsa elektronik så är det ju inte bara oljan du ska se upp med, luften ur kompressorer är väldigt fuktig så om inte kompressorn du köper har en vattenavskiljare så köp en så du slipper spruta vatten på dina elektronikprylar!

Finns billiga vattenavskiljare på biltema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jckssn:

Om du ska blåsa elektronik så är det ju inte bara oljan du ska se upp med, luften ur kompressorer är väldigt fuktig så om inte kompressorn du köper har en vattenavskiljare så köp en så du slipper spruta vatten på dina elektronikprylar!

Finns billiga vattenavskiljare på biltema.

"väldigt fuktig" verkar vara en överdrift för jag har blåst länge på en spegel och en fönsterruta och ser absolut ingenting som kan vara fukt. Visserligen är all luft fuktig men det känns lugnt att blåsa vidare.

Man blåser ju sekundsnabbt över en komponent sen är den ren.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller