Vårstäda i SweClockers marknad

Permalänk
Medlem

Trevligt med gratis! har dock inget att sälja just nu =(

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Kul med en gratisvecka, synd bara att man "hamstar" och har svårt att skiljas från gammalt skrot.

Kollade lite på annonserna och någonting slog mig direkt, att det faktiskt påminner en hel del om tex Blocket. Alltså vad jag syftar på är naturligtvis att en del verkar tro att just deras gamla skrot har ett värde som ligger läskigt nära det 1 - 2 år gamla nypriset!!!

Borde naturligtvis inte bry mig, men när man ser samma fenomen som Blocket lider av här på sweclockers också så tycker i alla fall jag att det är lite tråkigt.
Å andra sidan så ser det ju då mycket ljusare ut för de som förstår sig på det faktum att sån här elektronik rasar ruggigt fort i värde, ja är rent ut sagt gammalt typ "månaden efter inköp" och betingar således inte ens i närheten av vad de kostade vid release.

Ett extremt exempel är: Ser att det finns gamla hårddiskar till salu för drygt 1kr/GB, skrämmande att folk inte förstår bättre än så. Det finns ju för tusan att köpa nya moderna diskar för 60öre/GB.
Är det bara jag som tycker detta är vansinnigt eller? Ja rent av sjukt. OK, jag förstår att "det finns dumskallar", folk totalt utan koll på priser m.m. som eventuellt kanske skulle kunna nappa på ett så vansinnigt erbjudande, men det gör det ju inte ok. Mitt tips till de som handlar är att skita fullständigt i vad en komponent kostade ny i typ en medeldyr affär för 18 månader sedan och inte betala mer än vad som känns rätt nu, ha alltid i minnet att sån här elektronik rasar i pris hela tiden efter köp tills den efter några år inte betingar någonting alls i värde längre. Det är den bistra sanningen man får svälja och lära sig leva med när man väljer att bygga/handla datorer.

Sorry, nu skall detta inte få förstöra mitt humör längre. Det finns ju gott om riktiga klipp att göra också för den som vill. Tyckte jag såg ett Lian Li x2000 för en spottstyver på marknaden också, risken lär ju minst sagt vara överhängande att det underbara chassit redan hittat en ny lycklig ägare. Jag menar, hur skulle ett sånt för en 15:hundring kunna vara kvar nån längre stund?

Få se om man kan tvinga sig själv att skiljas från några chassin/komponenter? I så fall så kommer åtminstone jag inte att inbilla mig att de sakerna är värda extra mycket utan det skulle nog handla lika mycket om att få lite plats över i förrådet som att få stoppa en liten slant i syrrans småttingars spargrisar.

Permalänk

Ja man har ju faktiskt massa skit och bli av med nu när man lämnat teknikträsket, kanske inte helt förstås men nu prioriterar man annat

Men som Fark precis sa så måste man ju skicka iväg prylarna med en seriös peng, annars blir de som blocket.. "P4 laptop för 1500:-" man blir ju tårögd.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

jag kunde inte ladda upp bilder från ubuntu med ff

Permalänk

Diskar kan man faktiskt få MER! pengar för på tradera än vad de kostar nya hehe

Dock lägger jag alltid upp saker med lite prutmån eller bud. Dock är marknaden fortfarande lite 'dumt' utformad så det känns nog inte så att det går att ha en dialog med köparen. tror många skulle köpa mer om de visste om att det gick pruta enklare.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Man kan ju ifrågasätta varför. Om de tar köparen för en idiot eller om de själva faktiskt tror att grejerna är värda så mkt. Oavsett så är det sorgligt med tanke på att detta är ett forum för entusiaster

Sen har jag sett en del som verkar utnyttja tillfället lite FÖR mkt. De sätter om sina annonser för att hamna på förstasidan igen. Tror inte att det är "vanlig" bumpning eftersom jag sett dem göra så flera sidor efter varann. Hoppas ju att de betalar för bumpningen, för annars är det inte är schysst mot andra annonsörer och Swec själva.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Ja man har ju faktiskt massa skit och bli av med nu när man lämnat teknikträsket, kanske inte helt förstås men nu prioriterar man annat

Men som Fark precis sa så måste man ju skicka iväg prylarna med en seriös peng, annars blir de som blocket.. "P4 laptop för 1500:-" man blir ju tårögd.

Hahaha, ja där fick man en liten flashback. Jag fick nämligen en omnibook xe 4500 helt gratis för nån månad sedan, den råkar ha just en P4 som CPU, M6 grafik, nån 30GB hårddisk och jag tror sammanlagt 384MB RAM. Jag har inte haft hjärta att slänga den utan försöker hitta nåt skoj projekt att göra med den så fort jag får tid, man får ju liksom just ingenting för en sån dinosaurie så den kan lika gärna användas till något projekt eller så. Sa någon skrotsamlare?

scienta, är det sant? Ja menar gör dom verkligen så vore det ju lagom fel i så fall! Skall kika lite noggrannare senare å se om jag kan se det fenomenet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

scienta, är det sant? Ja menar gör dom verkligen så vore det ju lagom fel i så fall! Skall kika lite noggrannare senare å se om jag kan se det fenomenet.

Jo, det är en specifik annons jag notera väldigt mkt om en radiator. Sett den på förstasidan flera ggr, trots att den första annonsen jag läste ligger längre bak.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jo, det är en specifik annons jag notera väldigt mkt om en radiator. Sett den på förstasidan flera ggr, trots att den första annonsen jag läste ligger längre bak.

Såg inte det idag, men då skummade jag igenom annonserna väldigt snabbt. Däremot så när du säger radiator så tycker jag mig minnas att jag sett nån sådan flera gånger när jag bara blickat till mot annonserna som snabbast, jag har däremot inte tänkt på om det faktiskt fanns fler sådana eller om det var en och samma som återkom?

Apropå anonser, de kan vara väldigt givande på flera sätt: Man kan dels hitta riktiga fynd, nästan gratis ibland. Men man kan också få sig ett riktigt gott skratt ibland även om man inte hittar sin pryl.

Absolut bäst när det kommer till annonser tycker jag det är när någon skall sälja en super duper värstingsnabb cool något utöver det vanliga gamerdator där superlativen duggar tätt för att ge en uppfattning om hur sjukt snabb "denna" dator faktiskt är (och naturligtvis så står ju priset i relation till hur snabb den där ultrasnabba gamingdatorn är). Såna ser man på Blocket lite titt som tätt, dock så skall jag i ärlighetens namn tillägga att jag inte sett någon sån här än, tack för det och hoppas verkligen man slipper det.
Däremot så har jag faktiskt sett nån "värstingspeldator" med P4 + 7600 GS på något annat teknikforums marknadsdel för bara nån månad sen, riktigt överjäv...t dyr var den också. Forumet/siten är respekterad, bra och omtyckt så jag hoppar över att namnge den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Såg inte det idag, men då skummade jag igenom annonserna väldigt snabbt. Däremot så när du säger radiator så tycker jag mig minnas att jag sett nån sådan flera gånger när jag bara blickat till mot annonserna som snabbast, jag har däremot inte tänkt på om det faktiskt fanns fler sådana eller om det var en och samma som återkom?

Apropå anonser, de kan vara väldigt givande på flera sätt: Man kan dels hitta riktiga fynd, nästan gratis ibland. Men man kan också få sig ett riktigt gott skratt ibland även om man inte hittar sin pryl.

Absolut bäst när det kommer till annonser tycker jag det är när någon skall sälja en super duper värstingsnabb cool något utöver det vanliga gamerdator där superlativen duggar tätt för att ge en uppfattning om hur sjukt snabb "denna" dator faktiskt är (och naturligtvis så står ju priset i relation till hur snabb den där ultrasnabba gamingdatorn är). Såna ser man på Blocket lite titt som tätt, dock så skall jag i ärlighetens namn tillägga att jag inte sett någon sån här än, tack för det och hoppas verkligen man slipper det.
Däremot så har jag faktiskt sett nån "värstingspeldator" med P4 + 7600 GS på något annat teknikforums marknadsdel för bara nån månad sen, riktigt överjäv...t dyr var den också. Forumet/siten är respekterad, bra och omtyckt så jag hoppar över att namnge den.

Jo, såna fall finns att skymta Angående radiator så var det samma, för själva annonstexten och bilden var detsamma (i någon av de senare annonserna så verkade han ha tagit bort bilden dock radden var hyfsat skavd med mkt bortfallen färg)

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather