Är ni nöjda med era Fractal-aggregat?

Permalänk
Medlem

Är ni nöjda med era Fractal-aggregat?

Har sätt att många står i valet mellan Fractal och Corsairs nätaggregat. I slutändan så verkar valet handla om Fractals pris vs Corsairs fina rykte.

Corsair har en egen omröstning som heter "Är ni nöjda med era Corsair-aggregat?" där man lätt kan se att Corsair har mestadels nöjda kunder. Jag hittade ingen liknande omröstning för Fractal Designs nätaggregat. Därför skapade jag denna omröstning som jag gjort identisk med den för Corsair. På så sätt blir det lättare att jämföra dem båda.

Ni som röstar "Nej, det är instabilt/ har gått sönder" får gärna berätta vad som hänt. Det ger oss andra en bättre uppfattning.

Omröstningen gäller Fractal Design och inte de tidigare Cooltek aggregaten.

Permalänk
Medlem

Jag är grymt nöjd!Ser bra ut.Billigt.
Driver bla två gtx 260 med mitt!!!

Visa signatur

CPU:i5 2500K 4.4Ghz|MODERKORT:Asus P8P67 Deluxe|RAM:8 GB Corsair Vengance|Grafikkort:R9 290 tri-x|NÄTAGG:Fractaldesign 1000W|CHASSI:Fractaldesign R2 Black|Windows 7 64|Rock on!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av john696
Jag är grymt nöjd!Ser bra ut.Billigt.
Driver bla två gtx 260 med mitt!!!

Jag visste inte att Fractal Design gjorde nätaggregat förränns och köpte därför ett från Corsair. Men om det visar sig att fler är lika nöjda som du så blir det nog ett Fractal Design nästa gång.

Permalänk
Medlem

sitter sj i funderingar över deras agg.. känns som saker har flygit upp i skyn för att det är "nytt" nu, halv hype..men sen längre fram kommer det fram att det är fel osv osv..så man vill gärna höra mera om deras agg först om fractal är att satsa på..har deras R2 chassie står o väntar på innehåll så

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andyah
sitter sj i funderingar över deras agg.. känns som saker har flygit upp i skyn för att det är "nytt" nu, halv hype..men sen längre fram kommer det fram att det är fel osv osv..så man vill gärna höra mera om deras agg först om fractal är att satsa på..har deras R2 chassie står o väntar på innehåll så

Det tänkte jag inte på. Hur länge har fractals agg funnits på marknaden? När nätaggregaten är nya så borde ju allt fungera oberoende märke. Om man gjort rätt val eller inte brukar nog visa sig långt senare.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andyah
sitter sj i funderingar över deras agg.. känns som saker har flygit upp i skyn för att det är "nytt" nu, halv hype..men sen längre fram kommer det fram att det är fel osv osv..så man vill gärna höra mera om deras agg först om fractal är att satsa på..har deras R2 chassie står o väntar på innehåll så

Själv har mitt rullat på (nästan 24/7) sedan 13 Dec 08

(Har ett 650w, gamla modellen inte R2.)
Det är ju 5 års garanti och det säger en del. Tycker att FD's nätagg är fett snygga och dessutom modulära.

Edit: Fractal Design hette ju för övrigt "Cooltek" innan och deras nätagg fick bäst i text av SweC http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=570&page=19

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

En person har röstat att det gått sönder, kan inte den personen skriva en kommentar och berätta vad som hände?

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med mitt Fractal Design Newton 500 w. Stilrent, tyst, modulärt, mycket kräm i. Så du får vad du betalar för !

Säger precis som Kilroy

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Håller med om att det vore intressant att veta vad som hänt när någon röstar på att den gått sönder. Jag lägger även till den vädjan i mitt första inlägg.

Permalänk
Medlem

hmm 500w från FD modulärt hade ju inte suttit fel..men det finns inte o hitta längre va?..650w är det minsta i newton serien nu?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andyah
hmm 500w från FD modulärt hade ju inte suttit fel..men det finns inte o hitta längre va?..650w är det minsta i newton serien nu?

Yepp

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NYYankee
Jag röstade nej instabilt/sönder

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Tack för informationen. Som det ser ut nu så verkar det som att man antingen är helnöjd eller fått ett riktigt skitagg. Ska bli intressant och se hur statistiken utvecklar sig.

Permalänk
Medlem

Kör med ett Fractal Design Newton R2 1000W(modulär), har kört med det cirka ett halvår å är helnöjd.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

TS kanske ska förtydliga om Cooltek aggen ingår eller inte för rent teoretiskt borde dessa också räknas med och de sänker kanske medelbetygen lite.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
TS kanske ska förtydliga om Cooltek aggen ingår eller inte för rent teoretiskt borde dessa också räknas med och de sänker kanske medelbetygen lite.

Okej det ska jag förtydliga. Måste erkänna att jag inte kollat upp så mycket bakgrundsfakta. Visste inte att det behövdes.

Mitt första inlägg är nu ändrat. Jag anser att det intressanta ligger i den nya serien nätaggregat och inte Cooltek. Har ni några synpunkter angående detta så ska jag överväga att ändra.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så få som äger Fractal Design nätaggregat? Jag menar, omröstningen med killen som valde mellan SSD och ett i5-paket fick massor av fler röster.

Så som sagt. Är det dåligt med Fractal-aggregat bland SweC. Eller är det lågt intresse för en sån här tråd?

Personligen så skulle jag tycka att det var jättekul att kunna jämföra nöjda kunder mot corsair. Men med så få röster så är det här inte mycket till statistik.

Permalänk
Medlem

Har precis skaffat en Newton 650W.

Tyst är den, mycket trevligare ljudnivå jämfört med min Chieftec Super 620W.

Även om dem har förlängt 8-pin kabeln tycker jag ändå den är i kortaste laget, speciellt när chassit inte ens är ett Fulltower.

Får väl se hur den har klarat sig om några månader.

Permalänk
Medlem

Jag har ett äldre Fractal Design. Köpte det våren '08 och är än så länge helnöjd med det. Det här var precis efter företaget blev just Fractal Design. Köpte det som fick bäst i test här på swec, tror det är på 600 eller 650 watt (minns inte).

Kört det sen dess och är som sagt helnöjd. Det har drivit totalt tre olika datorer och har aldrig märkt nåt strul. Modulära kontakter, låg ljudnivå och stabil ström är min erfarenhet med just det här agget.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NYYankee
Jag röstade nej instabilt/sönder

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Jag citerar mig själv och säger emot det gamla ! ,

visa sig att det var mitt grafikkort som var trasigt och orsakade felet på PSU !

nu har jag ett 5850 OC och mitt 650W driver detta system tyst och fint ! även i full loads

det med kort 8-pin kabel går att fixa med en billig lösning.
http://www.kjell.com/?item=98051

Mvh !

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem

Trevligt att höra, lutar starkt åt ett Fractal agg inom kort för mig!

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kategori/595/nataggregat/228/scythe
Recensioner visar att dessa är bättre än deras egna specc

Corsair har haft oändligt antal trådar om coil-whine varför jag inte ens skulle fundera på å handla från budget företag.
Fractal har några trådar å, men dessa kan vara så kallad "bäbis" stadium, dvs att dom har inte riktigt blivit insatta i rollen.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
http://www.inet.se/kategori/595/nataggregat/228/scythe
Recensioner visar att dessa är bättre än deras egna specc

Corsair har haft oändligt antal trådar om coil-whine varför jag inte ens skulle fundera på å handla från budget företag.
Fractal har några trådar å, men dessa kan vara så kallad "bäbis" stadium, dvs att dom har inte riktigt blivit insatta i rollen.

Du kallar Corsair för budget och FD för att inte blivit insatta?

Corsair använder sig av CWT och Seasonic för tillverkning av sina nätagg som är 2 ledande aktörer vad gäller kvalitet på OEM sidan, sen kan det självklart varit så att Corsair brustit men jag tvivlar på att deras RMA är högre än snittet om ingen kan ge siffror som bevisar motsatsen. Corsair syns och hörs för att så många köpt nätagg från dom.

Om jag inte är ute och cyklar allt för mycket nu så var Cooltek ett tystk företag som sedan blivit uppköpta av FD som är svenskt så erfarenhet med nätagg lider dom nog inte brist på.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Bra text

Om jag inte är ute och cyklar allt för mycket nu så var Cooltek ett tystk företag som sedan blivit uppköpta av FD som är svenskt så erfarenhet med nätagg lider dom nog inte brist på.

Lite är du allt ute och cyklar nu när det är så fint väder;)
Cooltek har varit svenskt ända sedan de startade 2006, det bytte namn till Fractal Design sent 2007.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
Lite är du allt ute och cyklar nu när det är så fint väder;)
Cooltek har varit svenskt ända sedan de startade 2006, det bytte namn till Fractal Design sent 2007.

Tur att det är fint väder när man är ute och cyklar iaf Förstår inte vad jag fick Tyskland ifrån ^^

Än bättre om dom bara bytt namn, dom vet hur man lanserar nätagg iaf vilket var det viktiga.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört med "Fractal Design Newton R2, 650W modulär" i några veckor. Fungerar kalasbra än så länge och ljudnivån är riktigt bra. Om jag inte misstar mig så är den tystare än mitt Corsair 550W.

Permalänk
Medlem

äger fractal design tesla 650w 80+. Göör nöjd!!!

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Använder ett gammal Cooltek 600w agg(det som fick bäst i test) i min p4 som fortfarande efter 4 år rullar på utan några problem. Röstade inte då det är TS begäran.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Hade ett Fractal Design Newton 650 w innan och drev mina överklockade grafikkort + processor riktigt finnt, men eftersom det var ganska hög load på det så bytta jag ut till ett tystare, detta hade inget med att deras nätagg var dåligt

Sjukt nöjd med mitt och fungerat klockrent i över ett år! Enda minus är den korta 8-pinnaren till processorn.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

supernöjd med mitt 500w! modulärt osv. haft det i 1.5 år nu