Fråga från en som inte vet...

Permalänk

Fråga från en som inte vet...

Tja

Har kört SLI med 2 av dom här: Komplett.se - Gainward GeForce GTS 250 512MB PhysX
Fläkten gick sönder på ett av korten och fick det utbytt till: Komplett.se - MSI GeForce GTS 250 1GB PhysX CUDA

Mina frågor lyder:

1: Går det att köra SLI med dom här 2 korten tillsammans, när det e olika tillverkare och kraft i dom?
2: Är det nyare av dom (1 Gb) likvärdigt som dom 2 gamla tillsammans? Ifall jag ska köra utan SLI...
3: Vad ska man skaffa för moderkort till en Intel socket 775, DDR2 och SLI som är skönt och bra?

Tacksam för svar

/J

Permalänk
Medlem

1: Jaa, det går bra. Det är samma kort, bara olika mycket mängd minne, olika kylare och det ena är lite överklockat.
2: Att ha 1 GB på kortet istället för 512 MB ger ingen prestandavinst så länge du inte kör i lite högre upplösningar och har AA och AF aktiverat. Förutom att det är överklockat en aning då vilket gör att den presterar lite bättre.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

fråga 3.

Varför ska du ha ett nytt moderkort?

Permalänk

Hade datorn inne på felsökning, lämnade in RAM, moderkort och PSU. Fick tillbaka hela kalaset, satte ihop det. Upptäckte att inbyggda nätverksdelen va kasst, testade ett externt utan problem.
Skickade tillbaka moderkortet för felsökning.
Fick beslut om att dom ej ersätter då dom "upptäckt böjda pins på socketen, handhavandefel och därmed byts det ej ut"

MY ASS att det var det när jag skickade in det!

Så jag har väl ett moderkort som nätverksdelen inte fungerar på fortfarande, kan inte ha det externa för det får inte plats om jag kör mina två GPU...

Permalänk

Nu har det skruvats och pillats och jag står handfallen igen...

Har installerat nytt moderkort (Asus P5N-D), lagt om systemet (Win 7 ultimate) och satt in dom 2 olika grafikkorten som jag nämnt ovan.

Nu har "aktivera SLI rutan" försvunnit från nVidias kontrollpanel?!

Har testat:
* senaste drivers
* beta-drivers
* gamla drivers
* bytt plats på kort
* ny SLI-kontakt
* bytt monitoringång

Inga flera idéer.... Va fan är felet? Någon som varit med om liknande?

Tack, tack för er tid

Permalänk
Hedersmedlem

Ändrat i bios? Kan ev finnas någon inställning där som behöver ändras, för att tillåta SLI?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Mmm... har kollat där... No luck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crangjogu:

Hade datorn inne på felsökning, lämnade in RAM, moderkort och PSU. Fick tillbaka hela kalaset, satte ihop det. Upptäckte att inbyggda nätverksdelen va kasst, testade ett externt utan problem.
Skickade tillbaka moderkortet för felsökning.
Fick beslut om att dom ej ersätter då dom "upptäckt böjda pins på socketen, handhavandefel och därmed byts det ej ut"

MY ASS att det var det när jag skickade in det!

Så jag har väl ett moderkort som nätverksdelen inte fungerar på fortfarande, kan inte ha det externa för det får inte plats om jag kör mina två GPU...

Det finns externa USB nätverkskort.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Jo det vet jag, men det var inte riktigt min poäng...
Jag föredrar personligen att ha grejerna jag betalat för hela och inte kompletterade

Permalänk
Avstängd

Så du är beredd att slänga fullt fungerande moderkort för att du inte vill ha en USB sticka ? Ja, men det låter vettigt. Kör hårt.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Läste du min post över huvudtaget?
Plockade ner det, skickade in det för felsök, fick tillbaka det med böjda pins ..."fullt fungerande moderkort"

Permalänk

Några böjda pinns är inget problem, bara att böja tillbaka. Orkar du inte göra det kan du skicka det till mig.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Någon som har lust att hjälpa mig med mitt faktiska problem? Någon...

Permalänk
Hedersmedlem

Har du lagt in de senaste moderkortsdrivisarna? Du skriver att inställningen SLI försvunnit? Har du haft den innan? När försvann den?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Japp, la in nya moderkortdrivisar...
I nVidia fanns tidigare en ruta man klickade i för att aktivera SLI
det var när jag hade 2 likadana kort som nämns ovan, fick ett utbytt av Komplett och efter jag byggde ihop hela datorn igen är den borta...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har nu läst att dessa kort inte går att köra i SLI Citat: "Unfortunately, though, 512MB and 1GB cards will not match, and Nvidia's drivers won't treat a 1GB card as if it were a 512MB card for the sake of multi-GPU cross-compatibility, like AMD's will." Vilket innebär att du har blivit av med detta iom ditt kortbyte mycket uselt tycker jag, men tyvärr nVidia i ett nötskal, frihet för användaren pyttsan!

Länk till det jag citerade: Nvidia's GeForce GTS 250 graphics card - The Tech Report - Page 1

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Nähe? Shit...

Komplett ska inte alls få höra det här

Tack för din hjälp Jalle64!

Permalänk

Snacka med Komplett nu och dom skulle byta ut mitt 512 MB kort så jag fick ett likadant 1 GB hehe

Permalänk
Hedersmedlem

Gött mos! Skönt att de är kundvänliga!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)