accelero s1 rev2 - accelero twin turbo pro - Samma kylare?

Permalänk
Medlem

accelero s1 rev2 - accelero twin turbo pro - Samma kylare?

Är på jakt efter en ny kylare på jag upplevde att musashin gav för dåliga temps till mitt 4890.

Accelero S1 Rev2 är en kylare som ofta nämns som en bra, men då jag läst mig till att den i många fall inte kylar så bra på just 4890 har jag ställt in mig på en aktiv kylare istället.

Jag funderar på en twin turbo pro och undrar helt enkelt om själva kylelementet i de två olika produkterna är samma och om det endast är fläktarna som skiljer dem åt eller om det är olika element?

MVH

Permalänk
Keeper of Traditions

Det hade gått mycket fortare att bara gå in på arctic coolings hemsida och jämföra, där står alla specifikationer...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Det hade gått mycket fortare att bara gå in på arctic coolings hemsida och jämföra, där står alla specifikationer...

Ber om ursäkt för det, är på jobbet så hade inte så mkt tid å detta var smidigast.

När vi endå är inna på vad som är snabbt, så hade det gått ännu snabbare om du bara svarat istället för att bara dryga

EDIT: Va inne och kikade, hittade ingen information rörande samma eller inte samma kyl-element. Informationen som finns gäller endast höjd, bredd, vikt, fläkthastighet osv.

Vet inte om jag uttryckte mig otydligt, vill inte veta storleken eller något sådant. Vill helt enkelt veta om Twin Turbo Pro-kylaren är en Accelerv S1 Rev2 med fläktar på eller inte!

Permalänk

Off topic: Kan bara hålla med SM-LoD: Det är skitvanligt med kommentaren - "läs alla andra trådar innan du postar.." Börjar du tröttna på att folk ställer samma frågor om och om igen så surfa någon annanstans.

Topic: Jag har kört just accelero s1 rev2 på ett HD4890 fast inte passivt, istället så drog jag fast en 120 mm fläkt med buntband och ställde på lägsta. Kan dock inte fatta varför ingen vill bygga och sälja en kylare, med stor tyst fläkt på, som skickar ut luften ur lådan istället för att vispa runt den..

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel Raftö:

Off topic: Kan bara hålla med SM-LoD: Det är skitvanligt med kommentaren - "läs alla andra trådar innan du postar.." Börjar du tröttna på att folk ställer samma frågor om och om igen så surfa någon annanstans.

Topic: Jag har kört just accelero s1 rev2 på ett HD4890 fast inte passivt, istället så drog jag fast en 120 mm fläkt med buntband och ställde på lägsta. Kan dock inte fatta varför ingen vill bygga och sälja en kylare, med stor tyst fläkt på, som skickar ut luften ur lådan istället för att vispa runt den..

Hur är dina temps? Musashin ger mig 77 i load med orginal-klock vilket jag anser vara på tok för högt!

Anledningen till att jag vill veta detta btw är för att jag är för lat/vill inte ha en "gettomod"lösning på fläktarna och om det är samma kylar-element i de två kylarna (accelero s1 rev2 ska ju vara en bra kylare trots allt) så är det mer värt i mina ögon att köpa twin turbo pro!

Permalänk

Twin Turbo varianten är en Accelero s1 Rev 2 med en Turbomodul påsatt. Turbo Modulen finns även att köpa som tillbehör till Accelero s1 Rev2 (eller fanns i alla fall senast jag kollade, vilket var ett tag sedan)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Twin Turbo varianten är en Accelero s1 Rev 2 med en Turbomodul påsatt. Turbo Modulen finns även att köpa som tillbehör till Accelero s1 Rev2 (eller fanns i alla fall senast jag kollade, vilket var ett tag sedan)

Underbart, då får det bli en sådan ikväll

Tråd kan låsas, eller vad man nu säger

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Daniel Raftö:

Off topic: Kan bara hålla med SM-LoD: Det är skitvanligt med kommentaren - "läs alla andra trådar innan du postar.." Börjar du tröttna på att folk ställer samma frågor om och om igen så surfa någon annanstans.

Då kanske du ska ta och läsa reglerna på detta forum.

Skrivet av WrongTarget:

Twin Turbo varianten är en Accelero s1 Rev 2 med en Turbomodul påsatt. Turbo Modulen finns även att köpa som tillbehör till Accelero s1 Rev2 (eller fanns i alla fall senast jag kollade, vilket var ett tag sedan)

Njae, är du säker på det?

Jag installerade min TTP igår och det är en hel ram med två fläktar påsatta, så det känns säkrare än att bara trycka på två "turbomoduler"

Angående tempsen så kyls GPU'n mycket bra, låg på strax över ~53 grader när jag körde furmark en stund. Dock åkte VRM tempen i taket, när den nådde 110-112 grader så vågade jag inte köra längre så då avbröt jag furmark.
Så jag funderar på om jag kanske ska byta tillbaks till "stock-plattan" istället för flänsarna som kom med TTP'n, som förövrigt kändes väldigt underdimensionerade.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Då kanske du ska ta och läsa reglerna på detta forum.

Njae, är du säker på det?

Jag installerade min TTP igår och det är en hel ram med två fläktar påsatta, så det känns säkrare än att bara trycka på två "turbomoduler"

Angående tempsen så kyls GPU'n mycket bra, låg på strax över ~53 grader när jag körde furmark en stund. Dock åkte VRM tempen i taket, när den nådde 110-112 grader så vågade jag inte köra längre så då avbröt jag furmark.
Så jag funderar på om jag kanske ska byta tillbaks till "stock-plattan" istället för flänsarna som kom med TTP'n, som förövrigt kändes väldigt underdimensionerade.

Det är hela ramen med de två fläktarna som är turbomodulen (eller, det var det senast jag kollade efter, det är möjligt att det ändrats sedan dess).

Edit: Såg just att de börjat med separata fläktar som Turbo Module. Kikade lite på spec för de två kylarna också och det verkar som om twin turbo har två kyllameller mindre än s1 rev 2. Dimensionerna är även de lite annorlunda, så det verkar inte vara exakt samma kylare i grunden. Designen är dock väldigt lik, med fyra heatpipes på båda modellerna. wvin Turbo verkar vara längre men inte lika hög som S1 rev2. totalt sett verkar Twin Turbo ha lite mindre kylyta.

Så jag hade fel i min första post, det är inte exakt samma kylare i grunden.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av WrongTarget:

Det är hela ramen med de två fläktarna som är turbomodulen (eller, det var det senast jag kollade efter, det är möjligt att det ändrats sedan dess).

Jasså, jag trodde det bara var två små fläktar som var seriekopplade och som man kunde clips'a på flänsarna på acceleron

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel Raftö:

Off topic: Kan bara hålla med SM-LoD: Det är skitvanligt med kommentaren - "läs alla andra trådar innan du postar.." Börjar du tröttna på att folk ställer samma frågor om och om igen så surfa någon annanstans.

Topic: Jag har kört just accelero s1 rev2 på ett HD4890 fast inte passivt, istället så drog jag fast en 120 mm fläkt med buntband och ställde på lägsta. Kan dock inte fatta varför ingen vill bygga och sälja en kylare, med stor tyst fläkt på, som skickar ut luften ur lådan istället för att vispa runt den..

Jag tror att anledningen varför man inte konstruerar något sånt är för att det behövs en radialfläkt för att pressa luften i sidled och sådana(som i ATi ref) är väldigt högljuda, eller dom blir det med tanke på vilken hastighet man behöver köra såna i. Det är bättre med vanliga axial-fläktar och bra flöde i lådan.

Nu fick jag en mod-idé som innefattar ett ventilationsrör och en stor bamsefläkt.

OnT: Jag förstår att du inte vill ghetto-modda, men två exempelvis nexus 120mm dräper verkligen Turbo-module:en från AC.

vh
L

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.