Intel Larrabees öde osäkert

Permalänk
Melding Plague

Intel Larrabees öde osäkert

Intels planer för en diskret grafikprocessor med kodnamn Larrabee har legat på is sedan i höstas. Nu säger företaget att utvecklingen är mer eller mindre är stoppad i malpåse.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En del av tanken med Larrabee var även HPC, ungefär som Nvidia med Fermi. Intel kommer troligen istället satsa på en HPC-enhet som inte är användbar som GPU. Det visar en tidigare nyhet om en 48-core enhet, som Swec publicerade här;
http://www.sweclockers.com/nyhet/10228-intel-utvecklar-proces...

Permalänk
Medlem

Men Larrabee var väl inget hot mot nvidias och Ati:s produkter ändå ? Har för mig att dom visade någon sorts prestanda som Larrabee kunde utföra ? eller har jag läst helt fel ?

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem

Intel hade tänkt att Larrabee skulle konkurrera i prestanda med GPU från Nvidia och ATI, men antagligen blev deras produkt för långt ifrån en vanlig grafik-GPU i design så att det inte gick att uppnå och även kraftigt försenad. Därför lades den på is och nu ser det ut som den aldrig kommer att släppas. Verkar som de tänker fortsätta försöka hålla sitt grepp om bärbara och företags-PC. Det vill inte gärna att andra ska få komma in på den marknaden, som t.ex. AMD med Fusion.

Permalänk
Inaktiv

Den höll nog inte måttet när det gäller spelgrafik, exempelvis.
Tror dock dom kommer hitta andra områden för den.

Permalänk
Medlem

Larrabee som grafikkort uppskjutet på obestämd tid, vilket egentligen var ganska väntat.
Larrabee som HPC-kort nämns inte. Jag förmodar att arbetet fortskrider inom det segmentet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Sköna nyheter. Vi behöver inte den blåa jätten på den marknaden.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Trist.. Mer konkurrens skulle inte vara fel på den marknaden.. men men..

Permalänk

Nej !

Jag började ju undra här om dan, ang vad som hände med kortet och nu dyker denna nyhet upp. Trist.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Sköna nyheter. Vi behöver inte den blåa jätten på den marknaden.

Nej det är bra att vi endast har två aktörer på grafikkortsmarknaden (high performance) så de utvecklas lite långsammare och till högre priser. Bra tänk där

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Nej det är bra att vi endast har två aktörer på grafikkortsmarknaden (high performance) så de utvecklas lite långsammare och till högre priser. Bra tänk där

På samma sätt är det tråkigt att Nvidia är utelåst från CPU-marknaden (och moderkort också). Om det är svårt för Intel att ta sig in på GPU-marknaden så är det nog oerhört mycket svårare för Nvidia att ta sig in på CPU-sidan med tanke på licenskravet för x86/AMD64.

Permalänk
Skrivet av tJev:

Nej det är bra att vi endast har två aktörer på grafikkortsmarknaden (high performance) så de utvecklas lite långsammare och till högre priser. Bra tänk där

Jo vill du ha ett maktmissbrukande företag på GPU sidan så varsågod. Hade Intel lyckats med Larrabee så hade dom garanterat öst in pengar i utvecklingen och på så sätt kunnat gå om AMD och Nvidia. Då hade vi haft det precis som på CPU sidan Intel 80% av marknaden dem andra får dela på resten. Så vill inte jag ha det. Intel nöjer sig inte med att bara ha 20-30% av marknaden förstår du dom ska helst ligga på 60-70% därför lägger dom nu ner projektet och satsar på den integrerade marknaden där dom har störst andelar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jo vill du ha ett maktmissbrukande företag på GPU sidan så varsågod. Hade Intel lyckats med Larrabee så hade dom garanterat öst in pengar i utvecklingen och på så sätt kunnat gå om AMD och Nvidia. Då hade vi haft det precis som på CPU sidan Intel 80% av marknaden dem andra får dela på resten. Så vill inte jag ha det. Intel nöjer sig inte med att bara ha 20-30% av marknaden förstår du dom ska helst ligga på 60-70% därför lägger dom nu ner projektet och satsar på den integrerade marknaden där dom har störst andelar.

Som det är nu i de högre presterande grafikkorten leder nvidia med sånna siffror över AMD. Om Intel skulle klara av att tvinga sig in på GPU marknaden med högpresterande kort gynnar de väl ändå bara oss? Du kan gärna komma med exempel på vad för maktmissbruk som Intel skulle kunna göra på GPU marknaden (som är värre än dom som nvidia redan håller på med).

Personligen skulle jag välkomna ett överlägset grafikkort av Intel om dom nu kunde tillverka det, jag är ganska säker på att det skulle leda till någon form av problem för AMD och nvidia. Och om AMD och nvidia skulle drabbas drastiskt ekonomiskt p.g.a. Intels konkurrens så beror de på att dom inte har en tillräckligt bra produkt, för kända företag är dom trotts allt.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av tJev:

Som det är nu i de högre presterande grafikkorten leder nvidia med sånna siffror över AMD. Om Intel skulle klara av att tvinga sig in på GPU marknaden med högpresterande kort gynnar de väl ändå bara oss? Du kan gärna komma med exempel på vad för maktmissbruk som Intel skulle kunna göra på GPU marknaden (som är värre än dom som nvidia redan håller på med).

Personligen skulle jag välkomna ett överlägset grafikkort av Intel om dom nu kunde tillverka det, jag är ganska säker på att det skulle leda till någon form av problem för AMD och nvidia. Och om AMD och nvidia skulle drabbas drastiskt ekonomiskt p.g.a. Intels konkurrens så beror de på att dom inte har en tillräckligt bra produkt, för kända företag är dom trotts allt.

Kolla på CPU sidan så förstår du vad jag menar om Intels maktmissbruk. Klart det kan gynna oss om det är fair play på marknaden. Intel har ju inte uppvisat något fair play på CPU marknaden eller hur? Hade Intel släppt ett värstingkort och AMD och Nvidia inte kunde svara ordentligt tyder det på en sak en ohälsosam marknad precis som vi har idag på CPU sidan. Det räcker med att vi har Intel på den ojämna CPU marknaden vi behöver inte dom på GPU sidan. Det är vad jag anser du behöver inte hålla med.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

tråkigt, förhoppningsvis kommer teknologin till nytta i framtiden eller på annat håll. med tanke på hur länge ati och nvidia har hållt på med dedikerade grafikkort (även om intel själva hade ett för väldigt länge sedan) känns det som att de varit lite överoptimistiska med hurt fort det skulle gå. stay with it.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Kolla på CPU sidan så förstår du vad jag menar om Intels maktmissbruk. Klart det kan gynna oss om det är fair play på marknaden. Intel har ju inte uppvisat något fair play på CPU marknaden eller hur? Hade Intel släppt ett värstingkort och AMD och Nvidia inte kunde svara ordentligt tyder det på en sak en ohälsosam marknad precis som vi har idag på CPU sidan. Det räcker med att vi har Intel på den ojämna CPU marknaden vi behöver inte dom på GPU sidan. Det är vad jag anser du behöver inte hålla med.

Ok.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Inaktiv

Trist nyhet, hade varit fint med en till större aktör. Speciellt då i högprestandasegmentet. Hoppas produkten kan leva vidare på HPC-marknaden åtminstonde.

Permalänk
Medlem

Bara bra!

Tycker det är bara bra att vi slipper Intels föråldrade och hårt dominerade x86-instruktioner på högpresterande grafikkorts-område. Hade de kommit med en ny och öppen instruktionsuppsättning skulle jag inte ogilla de lika mycket som jag gör idag. Tycker dock det behövs mer konkurrenter på grafikkorts marknaden. Detta inte bara för att dra ner priserna (som många brukar ha som argument) utan mer för att ett bra grafikkort idag kräver mer ström än resterande komponenterna i datorn tillsammans!! Det anser jag är fel väg att gå. Så jag hoppas Intel kommer tillbaka med en öppen instruktionsuppsättning samt att de håller sig till marknadens lagar och regler.

Permalänk
Medlem

Hade Intel bestämts sig för att slå sig in på högprestandasegmentet för grafik så skulle nog någon av dom andra aktörerna snart bli utslagna. Tror högprestanda segmentet är för litet för ytterligare en spelare.

Permalänk
Medlem

Bra! Mindre fascist Intel tack!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid