Permalänk
Medlem

Tystgående grafikkort

Funderar på datorbyte och vill i kombination med det byta upp mitt Geforce gtx260. Prioriterar tysthet och vill ha ett som direkt out-of-the-box är ljudlöst i idle, men sedan givtvis får det susa lite om fläkten vid hög belastning. I andra hand prestandan för jag vill hellre ha ett högpresterande grafikort och slippa hålla på med sli eller crossfire.
Är det allmänt nån ljudskillnad mellan nvidia och ati gällande ljudnivå?

Vill dock inte ha ett fläktlöst kort, har haft dålig erfarenhet av ett sådant.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Hedersmedlem

de är liknande vid full fart på fläktarna, men ett kort som jag tycker verkar ok är PowerColors HD5850 PCS+, det har fått bra kritik när det gäller ljudet. Om du nu vill har ett ATi-kort vill säga?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Köpte själv ett ATI kort men Sapphires Vapor-X kylningen och kan inte vara mer nöjd. I idle hörs inte kortet alls och vid load är det så sjukt mkt tystare än mitt förra kort ett Nvidia GTX 260.

Nackdelen med Nvidias nya kort är att dom inte är tysta.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Nackdelen med Nvidias nya kort är att dom inte är tysta.

Är det rent allmänt så? I så fall borde jag kanske byta till ATI.
Gällande spel kommer det framöver uteslutande bli Starcraft2 samt WoW multiboxing (dvs körning av flera konton samtidigt).

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Är det rent allmänt så? I så fall borde jag kanske byta till ATI.
Gällande spel kommer det framöver uteslutande bli Starcraft2 samt WoW multiboxing (dvs körning av flera konton samtidigt).

Hmm ett GTX 260 med refrenskylare är i princip ljudlöst, även vid belastning

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snozan:

Hmm ett GTX 260 med refrenskylare är i princip ljudlöst, även vid belastning

Så du menar att han skall byta till samma som han vill byta från?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Så du menar att han skall byta till samma som han vill byta från?

Nujpp

Skrivet av valiant:

Funderar på datorbyte och vill i kombination med det byta upp mitt Geforce gtx260. Prioriterar tysthet och vill ha ett som direkt out-of-the-box är ljudlöst i idle, men sedan givtvis får det susa lite om fläkten vid hög belastning. I andra hand...

Prio ett verkar ju vara ett tyst. Eftersom jag oxå har ett GTX 260 vet ja av egen erfarenhet att de inte låter mycket. ASUS 5850 kortet låter mer. (när ja jämför mitt å tjejens). Dvs han har ju redan ett tyst grafikkort, förutsatt att de är refrenskylaren

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Hedersmedlem

Är det samma kort som jag rådde TS att köpa? HD5850 alltså?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Hmm ett GTX 260 med refrenskylare är i princip ljudlöst, även vid belastning

nej det är det inte.

Ett tyst kort, i load, är gigabyte 4850 1 gb/ 9800 passive.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm