Permalänk
Medlem

4 gb ram - 3,5 gb ram går att använda?

Hej,
Jag har nyss skaffat mig en ny dator med 4gig ram. Installerat Windows 7 x64 och fått igång den ordentligt.
Har upptäckt nu när jag kikar på "System" i kontrollpanelen ser det ut såhär:

Jag har tittat i tråden som redan finns om detta att man ska gå in i bios och kika efter memory remapping, men jag kan inte hitta detta! Har tryck ctrl+f1 och då kommer någon mer meny upp, men inget om detta.
Mitt moderkort är ett Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H och jag har bios f3.
Kommer memory remapping att finnas om jag uppdaterar bios? Anledningen till att jag inte testar är att jag låst upp min AMD AthlonII x3 425 till processorn ni ser på bilden, och det vore surt om det försvann när jag uppdaterar bios. Är det risk för det?
Funderar även på om det kan vara på grund av att jag inte har något grafikkort annat än det som är integrerat med moderkortet, alltså HD4200 - om detta "stjäl" ram? Kan det vara så, och går det i så fall att lösa genom att skaffa ett dedikerat grafikkort?

Ledsen om detta ämne kommit upp tidigare, men jag har sökt och inte hittat någon info som hjälpt mig ännu.
/ Linus

Permalänk
Keeper of the Bamse

Sist jag satt i ett gigabyte-bios var det: Onboard devices>north bridge setup>enable memory remapping
Kan skilja lite kanske.

Ditt grafikkort stjäl säkert ram, det har nog inget eget utan tar från ditt vanliga minne.

Prova att låna ett skitkort av en polare och stäng av det integrerade, återkom sen

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Ett integrerat grafikchip på moderkortet har antingen ett eget "SidePort" eller så 'lånar' det (UMA) från RAM.
Eftersom du använder denna grafik så verkar det 'låna' 512MB till sitt grafikminne och då ser det ut så här.
Själv har jag "8,00 GB (7,75 GB usable)" för jag har inställt "SidePort+UMA".
Med bara "SidePort" valt står nu endast "8,00 GB".

Med ett extra grafikkort så kan du i BIOS stänga av grafikchippet så det inte längre använder ditt RAM.
Men nu talar vi alltså om bara ½GB... behöver du mera minne så stoppa i fler eller större minnesmoduler.
Med 64-bits Windows så kan du ha minst 16GB installerat.

Med detta i åtanke så behöver du inte ändra Remapping i BIOS.
Uppgraderar du BIOS så finns risken att 'buggen' att kunna låsa upp kärnan har reparerats i nästa version...
Du kan alltid spara den gamla versionen till minnesstickan och återinstallera den om du ångrar dig.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Testade precis med ett gammalt skräp-grafikkort i datorn, och då tyckte den att jag hade 4 gb ledigt, så det tycks som om det integrerade är boven i dramat.
Haha vet att det "bara" är en halv gig, men samtidigt är det irreterande, och när jag ändå har funderat på att skaffa mig ett dedikerat grafikkort kan det ju vara en extra sporre att det frigör ram!
Uppdaterade bios til F8, för skojs skull, märkte ingen större skillnad, men den lät mig behålla 4 kärnor iaf.
Blir att skaffa ett grafikkort då, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

jag har ett liknande problem faktiskt (3,19gb av 4gb går att använda) Jag har däremot INTE ett integrerat grafikkort delarna står i spec eller sign lr vafan de nu kallas A)

Edit: kör INTE med 32bit

Visa signatur

ASRock P45TS - Intel core 2 duo 2,8Ghz Thermaltake bigtype +12mm CM rödLED - ASUS ENGT240, DDR2 Samsung 2Gb x2, maxtor 160Gb, 3st SEAGATE 250Gb. 420Watt

Permalänk
Skrivet av noRib:

jag har ett liknande problem faktiskt (3,19gb av 4gb går att använda) Jag har däremot INTE ett integrerat grafikkort delarna står i spec eller sign lr vafan de nu kallas A)

Nej, men du har väl ett 32-bitars Windows och då kan du inte utnyttja mer än 3.1GB av ditt installerade 4GB.

Om du tittar på bilden i första inlägget så kan du läsa att han har "Systemtyp: 64-bitars operativsystem"

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Nej, men du har väl ett 32-bitars Windows och då kan du inte utnyttja mer än 3.1GB av ditt installerade 4GB.

Om du tittar på bilden i första inlägget så kan du läsa att han har "Systemtyp: 64-bitars operativsystem"

ahh glömde nämna att jag INTE har 32bit win

Visa signatur

ASRock P45TS - Intel core 2 duo 2,8Ghz Thermaltake bigtype +12mm CM rödLED - ASUS ENGT240, DDR2 Samsung 2Gb x2, maxtor 160Gb, 3st SEAGATE 250Gb. 420Watt

Permalänk
Skrivet av noRib:

ahh glömde nämna att jag INTE har 32bit win

Okay, så du har två minnesstickor placerade i de GULA hållarna.
Gå in i BIOS och konstatera under första fliken "Main" om du har "Total Memory 4096 MB" och att du har två minnen i DDR2_A1 & DDR2_B1.
Under fliken "Advanced - Chipset Configuration" har du "Memory Remap Feature" som skall vara Enabled.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Waxinator;10131173"]Okay, så du har två minnesstickor placerade i de GULA hållarna.
Gå in i BIOS och konstatera under första fliken "Main" om du har "Total Memory 4096 MB" och att du har två minnen i DDR2_A1 & DDR2_B1.
Under fliken "Advanced - Chipset Configuration" har du "Memory Remap Feature" som skall vara Enabled.[/QUOTE

Mycket tack

Visa signatur

ASRock P45TS - Intel core 2 duo 2,8Ghz Thermaltake bigtype +12mm CM rödLED - ASUS ENGT240, DDR2 Samsung 2Gb x2, maxtor 160Gb, 3st SEAGATE 250Gb. 420Watt

Permalänk

Jag provade för skoj skull hur mycket minne jag förlorar om jag sätter om i BIOS
"Memory Hole Remapping [Disable]" och jag tappar 896 MB (8192 -> 7296).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Jag hade samma problem efter en omformatering...

Jag gick då in i bios-inställningar och inaktivera Internal Grapics Mode.

På mitt Gigabyte GA-MA785GT-UD3H som är ganska lika utseendemässigt iaf,
så gick ja in i
>Bios Inställning>Advanced BIOS Features>Internal Graphics Mode> och Inaktivera detta.

Men gör inte detta förrän du har något externt grafikkort dvs som inte är inbyggt på modekortet.
Annars får du nog leva med att du har 3,50 i ram;)

Hoppas att det löser problemet!:)

Mvh: Olow

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlowLarsson:

Jag hade samma problem efter en omformatering...

Jag gick då in i bios-inställningar och inaktivera Internal Grapics Mode.

På mitt Gigabyte GA-MA785GT-UD3H som är ganska lika utseendemässigt iaf,
så gick ja in i
>Bios Inställning>Advanced BIOS Features>Internal Graphics Mode> och Inaktivera detta.

Men gör inte detta förrän du har något externt grafikkort dvs som inte är inbyggt på modekortet.
Annars får du nog leva med att du har 3,50 i ram;)

Hoppas att det löser problemet!:)

Mvh: Olow

jag har ett GA-X58A-UD3R och har igentligen samma problem.
(6 gig, 4gig går att använda)

och till dom som alltid säger det.. JA, JAG HAR 64bits WINDOWS

what to do? ibland får jag 6gig att använda men ibland är den på dåligt humör och ger mig 4gig.

jag ändrar inget där imellan

jag har 2 grafikkort och inget integrerat för övriga specs se signatur

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

jag har ett GA-X58A-UD3R och har igentligen samma problem.
(6 gig, 4gig går att använda)

http://i51.tinypic.com/16aw7tk.jpg

och till dom som alltid säger det.. JA, JAG HAR 64bits WINDOWS

what to do? ibland får jag 6gig att använda men ibland är den på dåligt humör och ger mig 4gig.

jag ändrar inget där imellan

jag har 2 grafikkort och inget integrerat för övriga specs se signatur

Lyft processorn och kolla pinnarna i moderkortssockeln.
Kan vara någon som är böjd som inte får kontakt med alla minnesledningar.

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar var lite glapp i sockeln till minnet? Testa att sätta om dem.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Lyft processorn och kolla pinnarna i moderkortssockeln.
Kan vara någon som är böjd som inte får kontakt med alla minnesledningar.

gjort en gång redan

Skrivet av Jalle64:

Verkar var lite glapp i sockeln till minnet? Testa att sätta om dem.

gjort det flera gånger. men den vissar ju endå att den hittar 6gig. fast använder 4.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat att inställningen i msconfig är rätt?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du kollat att inställningen i msconfig är rätt?

yes den med

finns inget högsta värde, helt urbockad som den ska vara

det börjar vara ett seriöst problem, när min dator är på idle så tar den 1700mb i minne, då blir det inte så mycket kvar till spel sen. spelen klarar sig såklart! men det känns sjukt drygt att det är det som är en flaskhalls om nått är med min dator

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

yes den med

finns inget högsta värde, helt urbockad som den ska vara

det börjar vara ett seriöst problem, när min dator är på idle så tar den 1700mb i minne, då blir det inte så mycket kvar till spel sen. spelen klarar sig såklart! men det känns sjukt drygt att det är det som är en flaskhalls om nått är med min dator

testa att ta ut o sätta in ram minnena ett par gånger också .

det var lösningen för en annan användare.

#10515096

ditt windows käkar 1,7 gig i idle för att den KAN göra det , inte för att det är ytterst nödvändigt, skulle du behöva minne till nått viktigare så frigörs det.
dock räcker 4 gb lätt till en speldator.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jag hade också RAM 6,00 GB (4,00 GB går att använda), mina inst. för "Högsta mängd minne" var inte aktiverad (avbockad) i msconfig.
Jag löste mitt problem med Ramminnena genom att gå in i BIOS inst. (tryck DELETE under uppstart).
När du väl är där, väljer
"MB Intelligent Tweaker" tryck "ENTER", Pila dig ner till "Advanced DRAM Feature" tryck "ENTER",
ändra "System Memory Multiple" från "Auto" till "6". detta funkade på mitt Gigabyte X58A-UD3R rev.1.0.

Permalänk
Medlem

det låter som ett skit bra svar johanna_

det är bra att veta. men nu efter ett tag har gåt så hoppade det igång bara, nu får jag 6 gig varjegång jag startar datorn och jag har inte gjort nått sen jag postade här :S måste variot nån updatering som löste det, inte vet jag... det är bra nu iallafall så nu ska jag inte röra ramet xD

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

pust, ja och nu är det tillbaka till 4gig 19 gånger av 20

jag hatar det här, det spelar ingen större roll, men det är sinnessjukt störande

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna_:

Jag hade också RAM 6,00 GB (4,00 GB går att använda), mina inst. för "Högsta mängd minne" var inte aktiverad (avbockad) i msconfig.
Jag löste mitt problem med Ramminnena genom att gå in i BIOS inst. (tryck DELETE under uppstart).
När du väl är där, väljer
"MB Intelligent Tweaker" tryck "ENTER", Pila dig ner till "Advanced DRAM Feature" tryck "ENTER",
ändra "System Memory Multiple" från "Auto" till "6". detta funkade på mitt Gigabyte X58A-UD3R rev.1.0.

varför från auto till 6? vad innebär 6?

har lite samma problem men jag använder alla ram platser och inte 3 stickor så ja undrar lite om jag ska testa samma sak...

Permalänk
Medlem

problemet kvarstår, jag har nu passat på att köpa lika mycket ram till för det kan inte skada nu när det är så billigt ändå.

värt att nämna är att förut var det som sagt 6gb (4 gb går att använda)
men nu är det

12gb (8 gb går att använda)

jag börjar tro att t.ex. dem 2 bortre ddr3 slotsen på moderkortet inte är "aktiverade" eller nått?!?
Johanna_ 's fix hjälpte inte.

nån mer som kan komma med förslag?
har haft det här problemet i 1 år. även om jag nu har 8gb när det är "illa" och det funkar fint (more then enough)... så är det fortfarande mycket störande

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |