Permalänk
Medlem

9800gtx och gtx+ i SLI

Jag sitter i dagsläget på ett 9800gtx som jag börjat märka att det segar lite och funderar på att utnyttja SLI-möjligheten på mitt moderkort och sätta i ett till. jag har kollat runt lite vad som finns begagnat och då hittar jag mest 9800gtx+.

Jag har läst att för att kunna köra kort i SLI måste de vara väldigt lika varandra. Gtx+ och gtx är ju hyfsat lika varandra, men ändå inte exakt samma, så jag undrar helt enkelt om de fungerar ihop.

Sen har jag en annan fundering också. Mitt nuvarande kort är ganska kraftigt överklockat. Core clock på 800mhz jämfört med 675mhz som är standard. Om jag köper ett gtx+, vilket ska sitta som huvudkort, eller spelar sånt ingen roll? har aldrig kört i SLI förut, så jag är lite osäker.

om det finns något annat sätt at får motsvarande eller bättre prestandaökning för liknande pengar (runt tusenlappen), är jag mer än villig att lyssna.

Sitter idag med en C2Duo E8400, 4GB RAM och nämnda grafikkort.

Permalänk
Avstängd

Nej, de kommer inte fungera att köra ett GTX och ett GTX+ i SLI. Du måste isf moddifiera BIOS på något av grafikkorten så att båda är lika. Sedan finns också risken att de är för stor skillnad i själva GPUn.
Med andra ord så är de större chans att de inte kommer fungera än om de skulle fungera efter en ändring på ett av kortens BIOS.

De allra enklaste är faktiskt att försöka hitta ett vanligt GTX. Önskas köpa annons kanske.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raghor:

Nej, de kommer inte fungera att köra ett GTX och ett GTX+ i SLI. Du måste isf moddifiera BIOS på något av grafikkorten så att båda är lika. Sedan finns också risken att de är för stor skillnad i själva GPUn.
Med andra ord så är de större chans att de inte kommer fungera än om de skulle fungera efter en ändring på ett av kortens BIOS.

De allra enklaste är faktiskt att försöka hitta ett vanligt GTX. Önskas köpa annons kanske.

Googlade lite snabbt och det jag fick fram var att det fungerar att köra GTX och GTX+ i SLI, fungerade tydligen även enligt evga själva som sa att det är samma gpu bara att gtx+ har en mindre gpu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lcdposter1337:

Googlade lite snabbt och det jag fick fram var att det fungerar att köra GTX och GTX+ i SLI, fungerade tydligen även enligt evga själva som sa att det är samma gpu bara att gtx+ har en mindre gpu.

Ja, eVGA har som sagt info att de skall funka. Men de finns egentligen inga garantier.
Jag har praktiska erfarenheter av att de inte gick att blanda. Jag har på ett P5N72-T Premium försökt få igång SLI på ett GTX och GTX+. Provade även på mit XFX 780i. Ett Leadtek GTX, och ett Gigabyte GTX+. SLI menyn kom aldrig upp i drivutinerna, endast PhysX alternativen. Inte förens vi fick tag på ett till GTX+ gick de.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Raghor, i dina experiment i vilken ordning hade du korten? vad jag har läst ska det tydligen fungera bättre om man har GTX-kortet först och sen GTX+. men det verkar lite struligt oavsett vad jag har läst. Ett till gtx är ju helt klart att föredra (men svårare att hitta).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MattiasV:

Raghor, i dina experiment i vilken ordning hade du korten? vad jag har läst ska det tydligen fungera bättre om man har GTX-kortet först och sen GTX+. men det verkar lite struligt oavsett vad jag har läst. Ett till gtx är ju helt klart att föredra (men svårare att hitta).

Jag provade dom på olika portar. Hade velat försöka BIOS modda, men de ville inte ägaren av korten.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.