Permalänk
Medlem

Ljud via HDMI på Radeon

Jag sitter och funderar på hur det går till när man exempelvis får ljud i TVn via en HDMI-kabel från datorns grafikkort. Att kortet har en inbyggd ljudkrets har jag förstått, men vad jag undrar är vilken krets som faktiskt används för att bearbeta ljudet som skickas ut till TVn. Då jag sitter på ett X-Fi så skulle det kännas lite trist om någon sketen Realtek-krets hanterade allt. Det är inte så att man kan koppla sitt ljudkort till Radeon-kortet på något sätt eller hur går detta till?

Ge mig klarhet, snälla!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Vissa nvidiakort hade möjlighet att ansluta sladd från sitt ljudkort.

Om du ansluter tvn till grafikkortet så spelar det mindre roll hur dåligt ens ljudkort är om man inte har extremt bra högtalare i tvn eller kopplar vidare ljudet på något sätt.
Däremot om du ansluter till en reciever så finns ju möjligheter... Och det blir bra även med grafikkortets ljud. Tror inte att x-fi hade gjort nån skillnad.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem

Det är Radeon's inbyggda krets som hanterar ljudet. Tittar du på film så är det ju i de flesta fall en ren pass-through, och det är väl det som är det vanligaste användningsområdet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Vissa nvidiakort hade möjlighet att ansluta sladd från sitt ljudkort.

Om du ansluter tvn till grafikkortet så spelar det mindre roll hur dåligt ens ljudkort är om man inte har extremt bra högtalare i tvn eller kopplar vidare ljudet på något sätt.
Däremot om du ansluter till en reciever så finns ju möjligheter... Och det blir bra även med grafikkortets ljud. Tror inte att x-fi hade gjort nån skillnad.

HDMI är digitalt likt SPDIF, vilket betyder att så länge du inte har ett ljudkort med bättre DAC (Digital-Analog-Converter) än förstärkaren så kommer grafikkortet att sköta ljudet utmärkt.
Har du endast en TV så är det möjligt att dess DAC faktiskt är sämre än ditt ljudkort, men kommer knappast märka någon skillnad då TV-högtalarna är med all säkerhet är relativt värdelösa.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |