Permalänk
Medlem

PhysX med Radeon?

Såg att Nvidia i sina senaste drvrutinsuppdatering tagit bort radeon-spärren för PhysX och blev lite funderam om man tills vidare skulle skaffa ett Nvidia-kort och ha som physX!?

Har ett 4890 för tillfället, går det att köra physX med det kortet?
Och vilket Nvidia-kort för en billig peng (runt 800 beg) bör man satsa på för att få rimlig valuta för pengarna i PhysX!

Permalänk
Entusiast

Finns ingen anledning att använda nåt kraftigare än 9600gt för PhysX, om man nu verkligen känner att man behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Finns ingen anledning att använda nåt kraftigare än 9600gt för PhysX, om man nu verkligen känner att man behöver det.

Ser det mest som ett komplement till dess att jag känner att jag har råd att köpa ytterliggare ett 4890 i CF alt ett 5870!

Ngt mer man bör tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Ngt mer man bör tänka på?

Är det något spel som du vet om där PhysX gör det värt pengarna att skaffa ett till kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Är det något spel som du vet om där PhysX gör det värt pengarna att skaffa ett till kort?

Ha! Inte en aning!

Lirar väl det mesta så har inte svårt att tänka mig det!

FarCry2, Crysis, MW2, WaW, Fear, mfl.

Kände mest att 1, kul att testa, 2, mer effekt för lite pengar!

Permalänk
Medlem

Funkar det med alla ATi kort? Har ett 4850 nu i datorn och ett 7600gs i hyllan. Värt att stoppa in det?

Permalänk

Spelar ingen roll vilket ATI kort man har vad jag förstått, men man måste ha ett 88xx eller bättre från Nvidia.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Av de spelen du räknar upp så använder inget av dom PhysX vad jag kommer ihåg. Men i några spel finns det implementerat och gör skillnad i vissa fall.

Mirrors edge - mer detaljerat splitter från fönster
Batman arkham asylum - lite pappersbitar som rör sig på golvet
Metro 2033 - vet inte vad PhysX tillför men så tungdrivet spel så inga grafikkort orkar med både PhysX och höga inställningar i övrigt.
Sacred - fladdrande ljus/lampor

Permalänk

Hur kopplar man i datorn är jag lite nyfiken på? är totalt noob på just PhysX. Har idag 2st 4890 i crossfire och ett 8800 liggandes på hyllan.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Orka att man måste ha i 8- eller 9- serien

Permalänk
Medlem

Darkest of days,Sacred 2 fallen angel, Dragon age origins använder PhysX.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Spelar ingen roll vilket ATI kort man har vad jag förstått, men man måste ha ett 88xx eller bättre från Nvidia.

japp med minst 256mb minne

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Här ser ni vilka spel som stödjer PhysX: PhysX Games List

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Här ser ni vilka spel som stödjer PhysX: PhysX Games List

en nyare lista PhysX - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

måste man ha i ett nvidia kort för att få phys-x?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander-52:

måste man ha i ett nvidia kort för att få phys-x?

Nej, har man inte ett nVidia-kort i datorn hanteras PhysX av cpu. Detta leder i vissa fall till att vissa effekter deaktiveras (av typen flygande papper kring benen på Batman).

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander-52:

måste man ha i ett nvidia kort för att få phys-x?

Skulle tro det, har själv ett gamalt Asus P1 PPU 128MB PCI kort(sitter inte i datorn längre) kan finnas något eller några spel(Sacred 2 fallen angel går att köra utan PhysX kort) som inte funkar utan ett PhysX kort, ATI har inte något PhysX på sina kort.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flyawaynille:

Troll? Dom där spelen kör med Physx SDK inte själva Physx.. Kolla MOH Airborne t.ex. dom riktiga spelen som verkligen kör med physx aktiverat är

Batman: Arkham Asylum
Crazy Machines II
Cryostasis
Dark Void
Darkest of Days
Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2 (GRAW2)
GRIN,
Metal Knight Zero Online (MKZ)
Mirror's Edge
Nurien
PT Boats: Knights of the Sea
Sacred 2
Star Tales
Unreal Tournament 3
Unreal Tournament 3:
U-WARS
Warmonger: Operation Downtown Destruction

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S1im:

Av de spelen du räknar upp så använder inget av dom PhysX vad jag kommer ihåg. Men i några spel finns det implementerat och gör skillnad i vissa fall.

Mirrors edge - mer detaljerat splitter från fönster
Batman arkham asylum - lite pappersbitar som rör sig på golvet
Metro 2033 - vet inte vad PhysX tillför men så tungdrivet spel så inga grafikkort orkar med både PhysX och höga inställningar i övrigt.
Sacred - fladdrande ljus/lampor

Nu va du allt snål. Lägger till lite i varje spel. Har dom själv, så jag har provat med PhysX av och på.

Mirrors Edge: Fler synliga objekt. Mer detaljer som rör sig.

Batman Arkham Asylum: Vatten, och hur saker interagerar med varandra. Kappan på Batman till exempel.

Metro 2033: Allt som går att ha sönder. Mycke grymmare visuel effekt vid till exempel en granat bland möbler. Höjer upplevelsen lite, men kräver också därefter.

Sacred 2: Du fick med de mesta. Rent visuellt i form av ljus och liknande.

Jag är iaf en av dom som gillar PhysX. Nu när betan låser upp PhysX med ATI kort så åkte mitt GTS 250 in i datorn och återupptog sitt job som PhysX kort.

Edit: Tog ju inte med någon rekomendation. Hur som helst. Är budgeten 800 kr så är ett 9600GT de minsta du skall ha.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Här ser ni vilka spel som stödjer PhysX: PhysX Games List

Enligt Nvidia ja! Men nämn några spel som ger något betydande visuellt med PhysX istället för att följa en värdelös PR-lista.

Permalänk
Medlem

detta att det går att använda nvidia med atikort är endast en bugg enligt nvidia och ska fixas så fort som möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

detta att det går att använda nvidia med atikort är endast en bugg enligt nvidia och ska fixas så fort som möjligt.

Och det står... vartdå?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mupp3n:

Och det står... vartdå?

Läs nyhetstråden
#10128858

Permalänk

Hur kopplar man detta då? Måste man ha ett Hydra moderkort eller kan man bara "stoppa i det" och starta datorn som vanligt?

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom 2 x6 1055T @ 4 GHz | Corsair H50 | 4GB Corsair XMS3 | Fractal Design Define R2, Svart | XFX Radeon HD 5850 BE

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonneponken:

Hur kopplar man detta då? Måste man ha ett Hydra moderkort eller kan man bara "stoppa i det" och starta datorn som vanligt?

En ledig pci-e slot bara, pula i som vanligt, installera drivers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Enligt Nvidia ja! Men nämn några spel som ger något betydande visuellt med PhysX istället för att följa en värdelös PR-lista.

Dark Void
YouTube - GPU PhysX in Dark Void

Warmonger
YouTube - GPU PhysX in Warmonger

Mafia 2 (Kommer i höst)
YouTube - Mafia II - Nvidia PhysX Trailer [HD]

Cryostasis
YouTube - Cryostasis: PhysX on vs. PhysX off (video-comparsion)

Mirror's Edge (Inga extreama skilnader, lite cloth m.m., men en klar ökning i spelkänslan)
YouTube - GPU PhysX in Mirror's Edge

Vad du anser är betydande visuell skillnad är bara din egen åsikt, blir du inte imponerad av PhysX effekter så behöver du inget kort för de. Själv så anser jag att de är en hög halt av eye candy och att det ökar spelkänslan, ibland lite och ibland mycket.

Sen har jag bortsett från PhysX i spel även nytta av ett CUDA-kort då jag använder PhysX SDK till diverse simuleringar, vilket sparar mig MYCKET tid.

Edit: Kom på en video som visar PhysX's potential som är jävligt imponerande.
YouTube - Real Time 3D Fluid and Particle Simulation and Rendering

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Dark Void
YouTube - GPU PhysX in Dark Void

Warmonger
YouTube - GPU PhysX in Warmonger

Mafia 2 (Kommer i höst)
YouTube - Mafia II - Nvidia PhysX Trailer [HD]

Cryostasis
YouTube - Cryostasis: PhysX on vs. PhysX off (video-comparsion)

Mirror's Edge (Inga extreama skilnader, lite cloth m.m., men en klar ökning i spelkänslan)
YouTube - GPU PhysX in Mirror's Edge

Synd bara att 2 av dom spelen är bra, resten är rent skräp.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mupp3n:

Synd bara att 2 av dom spelen är bra, resten är rent skräp.

Som sagt, de är en personlig åsikt vad man tycker är bra Jag tycker t.ex. att Crysis va jävligt tråkigt och att det va helt onödigt att uppgradera datorn för bara det spelet, men nu sitter jag här med en dator som klarar Crysis i 40FPS på max. Tycker fortfarande att Crysis är skit men det finns många andra bra spel som är krävande nu med

Så har man ingen nytta av PhysX nu så är det väl bara korkat att skaffa de, men framtiden lär ser annorlunda ut och fler spel, bra spel dessutom, kommer ha PhysX-stöd.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Som sagt, de är en personlig åsikt vad man tycker är bra Jag tycker t.ex. att Crysis va jävligt tråkigt och att det va helt onödigt att uppgradera datorn för bara det spelet, men nu sitter jag här med en dator som klarar Crysis i 40FPS på max. Tycker fortfarande att Crysis är skit men det finns många andra bra spel som är krävande nu med

Så har man ingen nytta av PhysX nu så är det väl bara korkat att skaffa de, men framtiden lär ser annorlunda ut och fler spel, bra spel dessutom, kommer ha PhysX-stöd.

Nja.. typ alla dom spelen exkl Mirrors Edge och Mafia 2 har halvfloppat och Dark Void var ett skämt.
Crysis är ett bra spel om man verkligen sätter sig in i spelet och gör det man ska göra istället för att whina om att spelet endast är gjort för att se bra ut, när det har bättre gameplay etc än t.ex COD spelen eller Halo.

men men.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Avstängd

Fler och fler spel har ju börjat använda sig utav PhysX-effekt så att investera i ett PhysX-kort kanske är värt.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<