AMD Phenom II X4 965 BE vs. Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750

Permalänk

AMD Phenom II X4 965 BE vs. Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750

Hej clockers
Ska inførskaffa mig lite ny hårdvara och det førsta jag måste bestæmma mig før ær processorn. Har tittat lite på dessa två och undrar om det ær någon stor skillnad på dem?

Enligt PassMark Software - CPU Benchmarks - List of Benchmarked CPUs så ær dem relativt jæmna och då med det billigare priset, i alla fall på komplett, på Phenom så ligger den bættre till just nu.

Men det jag tænkte på var klockningsmøjligheter, værme, strøm (Phenom drar ju hela 40W mer æn i5) och personliga erfarenheter med dessa två.

Ær æven tacksam før rekommendationer om andra processorer i denna pris klass.

Permalänk
Medlem

försker du stjäla mitt nick killen ??? nej men skit i i5 750 du får bättre processor som i5 650 eller 660... 750 e gammal nu redan

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda datorn till?
De presterar väldigt jämt i spel, så om du bara ska spela är det AMD som gäller. Om du ska greja med seriös CAD- och videoredigering är Intel ett givet val.

Permalänk
Skrivet av pytonOrm:

försker du stjäla mitt nick killen ??? nej men skit i i5 750 du får bättre processor som i5 650 eller 660... 750 e gammal nu redan

Hehe kommer inte ens ihåg varfør jag har detta nick nej men enligt benchmarks så presterar 750 bæst av i5orna så tænkte att det var det bæsta valet i den serien, men det kanske inte stæmmer?

Skrivet av Bachman:

Vad ska du använda datorn till?
De presterar väldigt jämt i spel, så om du bara ska spela är det AMD som gäller. Om du ska greja med seriös CAD- och videoredigering är Intel ett givet val.

Jag anvænder datorn till det mæsta, spel (tycker om att ha maxad grafik), video redigering, 3d modellering, programmering (ganska krævande experimentellt med AI) etc. Så vill gærna ha en propp som klarar det mæsta men kanske ikke står ut i något speciellt.

Permalänk
Hedersmedlem

I i5:serien är det 750:an som är fyrkärnig vilken gör den till en god kandidat för dig, så go for it om ekonomin finnes

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av python_ormen:

Jag anvænder datorn till det mæsta, spel (tycker om att ha maxad grafik), video redigering, 3d modellering, programmering (ganska krævande experimentellt med AI) etc. Så vill gærna ha en propp som klarar det mæsta men kanske ikke står ut i något speciellt.

Då är det i5 750 som gäller för dig.