Permalänk
Medlem

Flyga utan id?

På söndag 30 maj så ska jag flyga men har av vissa anledningar inte legitimationen här utan vid resans mål. Sökt och läst lite att man inte ska behöva något om man inte checkar in bagage, är detta helt säkert? Vill inte fastna halvvägs. Finns det någon typ av id jag kan få innan denna resa eller någon annan lösning?

Flygbolagen i fråga är SAS samt Norwegian och är inrikes.

Tacksam för hjälp.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

På söndag 30 maj så ska jag flyga men har av vissa anledningar inte legitimationen här utan vid resans mål. Sökt och läst lite att man inte ska behöva något om man inte checkar in bagage, är detta helt säkert? Vill inte fastna halvvägs. Finns det någon typ av id jag kan få innan denna resa eller någon annan lösning?

Flygbolagen i fråga är SAS samt Norwegian och är inrikes.

Tacksam för hjälp.

Det ser tyvärr mörkt ut för dig: ID-kort krav på inrikesflyg | Travelaid.se

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Medlem

Har fixat så att mitt leg ska skickas med posten. 1:a-klassbrev med Expressbrevs tillägg vilket enligt dem ska komma fram imorgon redan (Luleå-Sölvesborg), får hålla tummarna på att det kommer fram i tid.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Du kan väl, precis som för väldigt många år sedan, ta med dig en myndig person (som själv har ID) som kan styrka din identitet, ifall du nu inte får tag i ditt ID i tid?

Detta gjordes av bekant och dennes föräldrar när bekant var ung och ännu inte hade hunnit skaffa eget ID.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Har mitt ID bredvid mig nu, +1 till posten.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju redan löst, men jag kan tillägga att jag har flugit rätt många gånger med malmö aviation inrikes, och kan inte minnas att jag någon gång har behövt visa leg såvida jag inte har checkat in bagage.

Permalänk
Medlem

Nu måste du ju självklart prova att flyga utan ID och om de börjar tjafsa är det ju bara att slänga fram ditt ID och säga typ, -oj då glömde att jag hade med det.

Visa signatur
Permalänk

Flyger luleå -> stockholm tur och retur typ 20-30 gånger per år, och har fått visa leg varje gång, och jag checkar aldrig in bagage. Folk som flyger med bagage och väljer att läsa in sitt fingeravtryck vid bagdropen brukar dock bara behöva använda det när man kliver ombord. Men nu är ju allt löst, så det är ju bra.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS