GSOD - Grey screen of Death - 5XXX

Permalänk
Medlem

GSOD - Grey screen of Death - 5XXX

Hejsan, har noterat att flera personer har samma problem som jag hade med mitt 5870 kort, kortfattat så står GSOD för Grey screen of death och upstår främst när man spelar 2d eller 3d spel för somliga med ATIs nya dx11 kort, tänkte att denna tråd kunde finnas för er som har problemet och vill åtgärda det, kortfattat rekommenderar jag alla som har detta problem och inte lyckas lösa det med ATIS buggfixar att skicka tillbaka kortet då det med största sannolikhet är deffekt.

Om ni inte vill skicka tillbaka kortet så är denna metod det som har löst problemet för somliga,
Sänk clocksen i kortet långt, altså frekvensen och minnes frekvensen, pröva nu att köra tex furmark och se om problemet är löst, om det är löst kan ni börja nästa steg, ställ tillbaka orginella clocksen och höj sakta men säkert spänningen inom säkra gränser, pröva vartefter och se om problemet fortfarande finns.
Om detta inte skulle hjälpa skicka tillbaka kortet och invänta ett nytt.
Nedan följer några forumstrådar/hemsidor som förklarar problemet, kortfattat förklarar ATI det som ett drivrutins problem men då kan man fråga sig varför har bara en ynka procent detta problem?

Grey screen thin verticle lines with 5870? - ATI - Graphic-Displays
ATI Confirms 5700, 5800 Problems; Promises Fix
AMD confirms grey-screen crash | bit-tech.net
AMD Game Forums - ATi "grey screen crash"/coloured stripes [TOPIC] (Intressant)
5870 gray screen crash. - [H]ard|Forum
57xx and 58xx locking problems with stripes - XtremeSystems Forums
5870 and vertical stripes - Rage3D Discussion Area

Permalänk

Intressant... Jag hade Autotrimmat kortet i CCC och det fungerade fint.
Vid senaste uppdateringen (10.5) kom GSOD direkt när installationen Slutfördes.
Efter omstart fungerade inte CCC så jag tog bort dess filer ( C:\Users\Waxinator\AppData\Local\ATI\ACE ) Manifest.xml & Profiles.xml, som var små men numera tomma. Efter omstart så fungerade CCC igen och filerna hade nu data i sig igen. Autotrimmade kortet igen och allt fungerar.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA